recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Efterlysninger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Musik til "Test" CD?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Musik til "Test" CD?

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2012 kl. 08:12
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Det er helt klart for mig, at flere af forslagene her i tråden er bestemt af hvilken musik man selv kan lide, og det er jo i bund og grund meget tilforladeligt - men flere af forslagene egner sig efter mig mening faktisk slet ikke til at høre hvad et setup reelt kan, når vi taler om klang og detaljer, andre af de nævnte er ret elendige indsplininger. Og netop indspilningerne er uhyre afgørende for hvad man oplever - igen i klang og detaljer. Man må efter min ringe mening sætte sig lidt udover i test sammenhæng, hvad man normalt kan lide at høre.
 
Hvordan lyder en akustisk guitar, hvad med et piano, lyder det naturligt? og sang, er den forståelig og klar. Der er for mig uhyre mange enkelte faktorer der i min verden er afgørende for, hvorledes jeg bedømmer et setups stereo gengivelser. Og jeg er faktisk gammel stereomand, og ret hård i mine bedømmelser.
 
Hvis jeg skal ud og lytte til et stereo setups formåen (eller et ditto surround setup i stereo, som mit eget), så går det på nogle af de indspilninger, som Stockfish Records serie i "Closer to music" har indspillet. Specielt deres Volume 1, synes jeg er glimrendeSmile

Det afhænger jo af hvad man vil teste. Hvis man vil vurdere anlægget mere eller mindre objektivt ud fra dens evne som "hifi" højttaler, så er man i sagens natur nødt til at bruge "hifi" indspilninger. Men hvis man hører dødsmetal dagen lang og ønsker at finde ud af hvor godt anlægget er til at gengive dét, så er det vel naturligt nok at man vælger et dødsmetal nummer som man kender til at afprøve det.

Selv med akustisk musik, ved du ikke hvordan pladen "skal" lyde. Du ved sjældent hvordan det oprindelige lytterum lød (man kan selvfølgelig have en mere eller mindre kvalificeret idé om det, hvis det f.eks. er en koncertsal man har været i), og nok så vigtigt, du ved sjældent hvordan optagelsen er lavet, og ikke mindst hvordan den er mixet og manipuleret i studiet. Vi har ikke (som vi i højere grad har for billed-gengivelse) en fast reference, vi er uanset musikstil tvunget til at foretage en subjektiv vurdering af i hvor høj grad anlægget farver lyden.

I højere grad end at vælge det "rigtige" musik, så synes jeg det drejer sig om at være bevidst om disse smags-forskelle så snart man vil udveksle viden og erfaringer, eksempelvis her på forummet. Det er lidt interessant at se hvordan folk udveksler meninger om forskelige produkters kvaliteter, uden at tage den mindste hensyn til at den ene hører Sebastian Bach og den anden hører Sebastian Bach... Wink
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2012 kl. 08:35
Iøvrigt, så synes jeg ikke at Stockfish tingene kan siges at være mere "rigtige" hifi-indspilninger end så meget andet der har været nævnt i tråden. Det er supergode indspilninger, men det er og bliver studie-ting, hvor mikrofon-teknik, studiets akustik osv er relativt ukendte størrelser (i hvert fald det af det jeg har hørt, jeg har ikke den konkrete sampler, men jeg har nogle af pladerne som eksemplerne er taget fra). Hvis man skal  sige at noget er mere "rigtigt" end andet, så vil jeg påstå at et symfoni-orkester er det mest krævende man kan udsætte et anlæg for - det har bare det problem at det kræver at man kan forholde sig til musikken, og hører man aldrig klassisk musik så har det ikke rigtigt nogen værdi.

Men overordnet set, så vil jeg påstå at mere end at sige at én genre er bedre end andet, så drejer det sig om at komme bredt rundt i alle genrer. Som nævnt tidligere, hvis et anlæg kan gengive musikken så et bredt udvalg af stilarter fungerer, så er man nået et godt stykke vej. Stockfish er én bestemt genre, optaget på én bestemt måde. Jeg mener bestemt det er muligt at have et anlæg der lyder fantastisk på Stockfish plader, men som falder igennem på andre plader. Hvis man kender pladen godt, og har hørt den på mange forskellige anlæg, så kan man helt sikkert sige rigtigt meget om anlæggets lyd ved at bruge den - men det har mere at gøre med éns erfaring med pladen, end med indspilningens kvalitet - hvis man har hørt Metallica på mange forskellige anlæg, så kan man sige lige så meget om anlæggets lyd ud fra at høre Metallica - selvom indspilningen er væsentligt dårligere (det kræver at man også har hørt Metallica på GODE anlæg, ikke bare alle klassekammeraternes konfirmand-anlæg!)
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2012 kl. 09:31
@Otto, nu er der jo mig bekendt ingen der egentlig ved, hvorledes et stykke indspillet musik i virkeligheden lød, da det blev indspillet, med mindre man selv var med til optagelsen.
 
Det er meget individuelt hvorledes man vælger sin musik, og sit anlæg - ingen kan give en færdig opskrift på det valg.
 
Jeg kan kun bidrage med mine erfaringer ud i valg af højtalere m.v., ud fra mine egne erfaringer som vel strækker sig noget med 45 år baglæns. Min erfaring er blot, at tester man et setup ud fra et musikstykke, som indeholder en del instrumentklang, og kommer godt rundt i frekvenserne og i stemmer, så går det ikke helt galt, heller ikke med andre typer af musik. Men andre har naturligvis andre opfattelser.Smile 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2012 kl. 09:51

Jeg tror som sådan vi er enige, men nu var det dig der generaliserede omkring at noget musik ikke var egnet... Det er ikke egnet for dig, men derfor kan det godt være det for andre.

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2012 kl. 09:53
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg tror som sådan vi er enige, men nu var det dig der generaliserede omkring at noget musik ikke var egnet... Det er ikke egnet for dig, men derfor kan det godt være det for andre.

Jeg tror - ud fra mit kendskab til dig, at vi er ret enige OttoSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Mentalisac Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2012
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mentalisac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2012 kl. 10:31
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2012 kl. 10:40
Uden at skifte dialogen væk fra emnet, så tror jeg at det er meget få instrumenter der får lov at stå helt ubehandlet i en produktion.. Medmindre det som nævnt er en klassisk symphoni opstilling.

Når jeg lytter musik tager jeg både godt og skidt optaget musik med.

Eks. Lyttede jeg til Sonus faber.. Tror aldrig en højtaler har fremført Tracy chapman så smukt.. Men metallica var direkte elendig.. Derfor skulle den aldrig i min stue. Har hørt metallica lyde fornuftigt

Eks John mayer studie plader er ikke så fantastiske imo

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2012 kl. 10:49
Selv bruger jeg flere numre fra High Fidelitys cd nr. 1, bl.a. Marie Fredriksson - Mellan sommar och höst

Den kan høres her:

Den lyder fælt, hvis det er et dårligt anlæg.



Redigeret af Brixen - 04-Februar-2012 kl. 10:52
Venlig hilsen
KB
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2012 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Old Black Old Black skrev:


Det er jeg nu ikke helt enig i. Hvis du sammenligner de disse to udgaver, er der tydeligvis et større dynamik område på original udgaven.


Jeg har dog ikke hørt den nye, men ejer den gamle, som jeg synes lyder ganske udmærket Smile
 
Jeg har dem begge.  Men det er ikke omkring dynamikken jeg synes den gamle er bedst. Det kan måske hænge sammen med, at den kvalitetsmæssigt (klang/lyd/renhed) er noget mere "mudret" end den nye, hvilket oftest er det som der er fokus på, netop med popmusik og remastered versioner.
Jeg ved ikke om årsagen er som Otto siger, at meget musik i dag bliver produceret til mp3/download. Hvis det er sådan, så er det ekstremt skræmmende, synes jeg.
 
Jeg kendte ikke til Dynamic Range databasen før dit link. Det er en ret interessant VST plugin, som jeg vil afprøve ved en senere lejlighed. Selv om det er ved at være ret mange år siden, så har jeg da stadigvæk min gode gamle Cubase, som jeg kan lave nogle test med. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2012 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Det ser FANDEME godt ud folkens! hvis det fortsætter på samme måde bliver det jo til mere end bare EEN CD LOL (ikke at det gør noget..)

 
Det er da ikke noget problem. Du komprimere dem bare til mp3 filer LOL


Fandeme nej, skal det være ordenligt, er det nød til at være i så høj kvalitet som muligt! (meget techno/psytrance fås i dag desværre kun i mp3, dog i 320kbps.. men ikke i FLAC som jeg helst vil have det i. Cry)

Så hellere 10 CD'ere end 1 fyldt med MP3.. Wink 

Det var nu også en joke eller ironisk ment, hvis nogen skulle være i tvivl Wink
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2012 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af Hother
<div>Hvordan lyder en akustisk guitar, hvad med et piano, lyder det naturligt? og sang, er den forståelig og klar. Der er for mig uhyre mange enkelte faktorer der i min verden er afgørende for, hvorledes jeg bedømmer et setups stereo gengivelser. Og jeg er faktisk gammel stereomand, og ret hård i mine bedømmelser. [/QUOTE Hother
Hvordan lyder en akustisk guitar, hvad med et piano, lyder det naturligt? og sang, er den forståelig og klar. Der er for mig uhyre mange enkelte faktorer der i min verden er afgørende for, hvorledes jeg bedømmer et setups stereo gengivelser. Og jeg er faktisk gammel stereomand, og ret hård i mine bedømmelser. [/QUOTE skrev:

 
Uanset hvordan DU synes en akustisk guitar eller andet instrument lyder, så har du stort set alle tilfælde ikke en jordisk chance for at vide, om det er bevidst handling, når/hvis du hører noget, som ikke lyder rigtigt. Det skal tage mig 3 sekunder at producerer en akustisk guitar for dig her, og du vi
 
Uanset hvordan DU synes en akustisk guitar eller andet instrument lyder, så har du stort set alle tilfælde ikke en jordisk chance for at vide, om det er bevidst handling, når/hvis du hører noget, som ikke lyder rigtigt. Det skal tage mig 3 sekunder at producerer en akustisk guitar for dig her, og du vil ikke vide, om det er dit anlæg eller mig, der som producent, har valgt at det skal lyde, som det gør.
 
Jeg sad lige og læste vejledningen til den VST plugin (Dynamic Range database) som de har lavet. Ekstrem god forklaring må jeg sige.

Det er jo dybt forkastligt idag, at der tilsyneladende sidder "kunstnere" derude og producere musik, der mere eller mindre bevidst er forvrænget pga. noget så banalt som peaklevels. Og så vil de gud hjælpe mig have penge for det.
 
Spørgsmålet er, hvad man som betalende forbruger kan bruge det til. Musiksmag er jo ikke ligefrem noget man ændre specielt meget på. Og rent personligt ville jeg aldrig kunne vurdere et anlæg som spiller et dynamisk korrekt produceret dødsmetal nummer. Jeg ville simpelthen være alt for fokuseret på, hvor elendig musik det er, og det ville overdøve min vilje til at lytte korrekt efter.
 
Omvendt kan man sige, at hvis man personligt er tilfreds med anlæg ud fra sin musiksmag, så er det heller ingen skade til. Man skal bare ikke skifte smag LOL
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2012 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg tror som sådan vi er enige, men nu var det dig der generaliserede omkring at noget musik ikke var egnet... Det er ikke egnet for dig, men derfor kan det godt være det for andre.

 
Musikken man bruger skal vel heller ikke være specielt egnet til en individul bruger/lytter, hvis det bruges til at vurder et anlæg med. Men omvendt må vi nok se i øjnene, at jo længere væk fra musiksmag, desto sværre kan det nok være at forholde sig til. Som jeg netop skrev, så tror jeg helt seriøst ikke jeg ville kunne gøre det med et musiknummer i dødsmetal generen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu