recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spil højt - lejlighed?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spil højt - lejlighed?

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
rene49 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 871
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rene49 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Spil højt - lejlighed?
    Sendt: 22-Februar-2012 kl. 14:29
Hej Recordere Wink
Jeg er 20 år og bor hjemme. Min plan er at flytte hjemmefra indenfor det næste halve år.
Jeg vil derfor hører hvad jeres erfaring er med at spille højt, og hvad definationen er af højt i en lejlighed?
jeg tænker på hvornår man forstyrre naboerne/underboer/overboer...

Jeg er bange for at jeg slet ikke vil kunne bruge mit setup, når jeg flytter i lejlighed!! Ouch

Men hvad er jeres erfaringer?
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stampe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 14:41
Uha ............ "høj" musik er en kilde til ufattelig mange uoverensstemmelser. Uanset hvad du flytter i (leje, andel, ejer) er der typisk nogle "ordensregler". Læs dem og forbered dig på en grim overraskelse, hvis du kan lide din musik højt. En lejlighedsvis fest fredag eller lørdag er accepteret - hvis man husker at varsle opgangen men derudover skal du nok vænne dig til at skrue ned eller købe et par hørebøffer.
Til top
sodaha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 397
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sodaha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 14:57
Velkommen ud i den virkelige verden Smile
 
I den boligforening jeg bor i, er følgende husorden gældende:  Der må ikke forekomme støj af en sådan karakter, at det er til gene for andre beboere, herunder højtspillende musik fra radio eller fjernsyn.
 


Redigeret af sodaha - 22-Februar-2012 kl. 14:58
Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 14:58
Det er sikkert ret individuelt hvad der kan accepteres. Ring på hos naboerne og tag en snak om det. Der kan være tidspunkter, som du ikke tænker på, hvor naboerne godt vil ha' ro. F.eks. midt på dagen til en lur for ældre mennesker. Eller tidligt om aftenen for børnefamilierne. Modsat kan du så måske "larme" mere resten af tiden, hvis du laver sådan en aftale...
Til top
siccio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér siccio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 15:00
Kan ikke lade være med at provokere lidt, men hvad har dine forældre sagt nu du bor hjemme? Bare giv los eller hvad? De gider vel heller ikke sindsygt høj musik på alle tider af døgnet, eller er det en bunker med 3 meter tykke beton mure? Selvfølgelig skal man tage hensyn, man kan godt nyde musik på normale lytte styrker. Og der er forskel på bygninger og hvor meget man kan skrue op forskellige steder før det genere andre
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mufcdk1974 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 15:04
Personlig holdning er at hvis man vil høre musikken så højt at det forstyrrer naboer, så køb et par trådløse hovedtelefoner.

Sagt af en som hver eneste sommer skal høre på nabo drengens elendige elektronisk lorte musik Angry
Film samling(Opdateret den 26/11-09)
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af sodaha sodaha skrev:

Velkommen ud i den virkelige verden Smile
 
I den boligforening jeg bor i, er følgende husorden gældende:  Der må ikke forekomme støj af en sådan karakter, at det er til gene for andre beboere, herunder højtspillende musik fra radio eller fjernsyn.
 
På nogen måder som en husorden bestemmelse kan lyde (tale ned til beboere), vil jeg næsten hellere have Politiet til bede om skrue ned.
 
Musikken må ikke blive for høj, men en overbos børn må gerne trampe rundt på gulvene efter kl. 22 eller senere  Wink
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af rene49 rene49 skrev:

Hej Recordere Wink
Jeg er 20 år og bor hjemme. Min plan er at flytte hjemmefra indenfor det næste halve år.
Jeg vil derfor hører hvad jeres erfaring er med at spille højt, og hvad definationen er af højt i en lejlighed?
jeg tænker på hvornår man forstyrre naboerne/underboer/overboer...

Jeg er bange for at jeg slet ikke vil kunne bruge mit setup, når jeg flytter i lejlighed!! Ouch

Men hvad er jeres erfaringer?
 
Det lyder som om du er en af de kommende tinnitus patienter. Jeg taler af erfaring da jeg havde de samme tendenser i mine yngre dage. Det må jeg lide for i dag.Ouch
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af skyking skyking skrev:

Oprindeligt skrevet af sodaha sodaha skrev:

Velkommen ud i den virkelige verden Smile
 
I den boligforening jeg bor i, er følgende husorden gældende:  Der må ikke forekomme støj af en sådan karakter, at det er til gene for andre beboere, herunder højtspillende musik fra radio eller fjernsyn.
 
På nogen måder som en husorden bestemmelse kan lyde (tale ned til beboere), vil jeg næsten hellere have Politiet til bede om skrue ned.
 
Musikken må ikke blive for høj, men en overbos børn må gerne trampe rundt på gulvene efter kl. 22 eller senere  Wink
 
Og hunde må gerne stå ude og gø...
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af rene49 rene49 skrev:

Men hvad er jeres erfaringer?
 
Min erfaring er at det er ubegribeligt irriterende at have en overbo der spiller høj techno når det passer hende. Dunk Dunk Dunk! Bonk Bonk Bonk! Boing Boing Boing! På alle tænkelige og utænkelige tidspunkter Dead
 
Hvis du vil bo i en almindelig lejlighed er der ingen vej uden om at tage hensyn til naboerne.  Alle de latterlige retfærdiggørelser man kan læse både her og andre steder ændrer ikke en tøddel ved det grundlæggende faktum at dem der støjer, generer deres naboer. Brug din sunde fornuft og vis almindeligt hensyn så er du sikkert godt godt på vej.
 
Jeg har altid tænkt på det med støj som en art "kassekredit". Man kan godt "trække over" nogle gange hvis man ellers kan holde sig i skindet, men daglige doser af naboens larm ved f.eks spisetid er mindst lige så enerverende (hvis ikke mere) som en fest eller larmende gæster på et tidspunkt hvor der absolut må kunne forventes at der er RO.
 
Det er åbenlyst et latterligt børnehaveargument at naboens børn larmer eller at deres hund gør, hvis det generelt bruges til at legitimere egen larm. På den anden side er det klart at børnefamilier (der har hund) ikke kan forlange at andre skal forholde sig i ro medens deres egne DAMPbørn spiller basket i stuen efter hunden i 8 timer i streg har gøet fordi der ikke var nogen hjemme. Hverken egen eller andres larm kan accepteres hvis det generer naboerne.- Og ja jeg ved godt at nogle naboer er hyper sensitive og urimelige, men min erfaring er at det oftest er de "larmende" der i bund og grund ikke vil indse at det er -dem- der er problemet.
 
Held og lykke med lejligheden :-)
 
EDIT: Der findes, mig bekendt, ikke nogen faste definitioner på hvor højt man må larme når man bor i en privat bebyggelse. Om man "larmer" vil derfor altid bero på et skøn fra en person som har en form for myndighed i bebyggelsen eller evt politiet.
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 22-Februar-2012 kl. 16:25
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 16:11
Du skal selvfølgelig opdrage dine naboer. Start med at spille overdrevet hver dag de første par uger så naboerne oplever det som en forbedring når du nedjusterer til dit naturlige høje lydniveau. 
Køb en kasse ørepropper så du kan udlevere sæt til de vrede naboer der kommer og banker på din dør. Husk derudover at du skal være ekstremt tolerant overfor dine naboer.

Jeg bor selv i lejlighed og spiller jævnligt højt uden klager. Efter jeg havde boet her i et år fandt jeg ud af at min nabo har dårlig hørelse og min underbo stort set aldrig er hjemme. Min overbo er lidt et gammelt brokhoved, men er dårligt gående så jeg hjælper ham jeg med at handle ind. han klager jævnligt over højt musik, men aldrig når det kommer fra min lejlighed:-)
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 16:15
Hvis man stiller højttalerne på spikes, skruer ned for bassen og skruer ned for lydstyrken, når klokken nærmer sig 20:00 - 21:00 stykker, selv om der i husordenen står, at der skal være ro kl. 23:00, er man så ikke nået langt? Man behøver vel heller ikke at spille højt hele tiden. For øvrigt var der vist engang en tråd om, hvordan man dæmper generne for sine naboer?
 
Skal så lige fortælle om et sted, jeg boede, og blev grundigt træt af Witney Houston's "I Will Always Love You". Min nabo spillede den konstant, og ALTID højt!!
 
Et andet sted, jeg har boet, gik TV'et altid med høj styrke. Når jeg lagde mig til at sove, var det lige så sikkert: Præcis Kl. 00.00, vågnede jeg - Der blev slukket...Big smile 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu