recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Psymon's NvidiAMD Fusion e-450 GTX610 HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Psymon's NvidiAMD Fusion e-450 GTX610 HTPC

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-September-2011
Status: Offline
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Psymon's NvidiAMD Fusion e-450 GTX610 HTPC
    Sendt: 27-Februar-2012 kl. 15:53
Så har jeg lige fået bygget ny HTPC baseret på AMD's Fusion CPU/GPU Sammensætning.

Jeg valgte et Asus E45M1-I Deluxe bundkort LINK
4GB Corsair DDR3 Ram (der er plads til en blok mere hvis det nogensinde bliver relevant)
OCZ 64GB Octane SSD (modtog en defekt, så afventer pt en ny)
Alt sammen smidt i et Morex T3500 kabinet med 80w strømforsyning LINK

For at være sikker på intet overheatede har jeg pt en Scythe 120mm slim 800rpm blæser liggende løst oven på heatsinken (planen er den skal fjernes når jeg har fået testet hvordan den håndtere varme)

Bundkortet er passivt kølet, men med egen monteret blæser, kørende ca. 500-600rpm rammer CPU/GPU ca. 55 grader. Når harddisken ankommer bliver blæseren fjernet og jeg vil lave lidt stresstests for at se hvordan det køre 100% passivt.

Hele herligheden har kostet 2600kr og afspiller alt hvad jeg har haft mulighed for at teste, heriblandt ukomprimeret BluRay rip (mappestruktur), MKV filer i 1080p,  Yousee DVB-C streamet fra min TVheadend server. (kan pt ikke teste hvordan det fungere i korrekt 1080p24 da mit TV laver tearing ved p24 afspilning :( )

PT køre jeg Openelec fra en USB pen, så bunden af kabinettet er ikke monteret, derfor har jeg ikke taget nogle billeder endnu, når jeg modtager min SSD så snupper jeg et par billeder.

Kabinettet har montering til intern IR modtager, så har bestilt en intern USB IR modtager der skal monteres når den ankommer. LINK
Samtidig er der plads til et Slim optisk drev, så når engang BluRay afspilning i via software, fra skive, bliver nemmere (læs gratis) så ryger der et optisk drev i maskinen.

Kabinettet har ikke plads til udvidelser i form af flere harddiske eller plads til pci-e kort, men som klient del i et HTPC setup virker det indtil videre upåklageligt. Hvis man vil have mulighed for pci-e TV tuner eller flere harddiske er det bare at finde et kabinet med plads, bundkortet har 5 SATA indgange og et enkelt pci-e x16 slot.

Hele PC'en er lydløs, jeg skal ligge øret til kabinettet for overhovedet at høre blæseren, og uden blæser kan det ikke høres. Første gang jeg tændte det var jeg i tvivl om der overhovedet var strøm på (havde ikke sat power led'en til på det tidspunkt). Alt i alt en helt anden oplevelse end at tænde nogen anden PC jeg har pillet ved. 

Som note skal det siges at jeg streamer alt fra min ubuntu server via samba igennem 1gbps lan.

Et par ord om Openelec:

Planen var at køre XBMCBuntu på maskinen, og styre det hele med min Harmony One, men da min SSD ankom helt død, måtte jeg finde en løsning så jeg kunne bruge min bærbare normalt og min kæreste kunne se TV. Rodede lidt med noget Live Ubuntu, men syntes tit det køre for sløvt og ikke husker ting ordenligt fra sessions til session. Så med lidt hurtig søgning og et prej fra mbw2001, spottede jeg at Openelec kunne installeres på en USB pen. 

Så jeg hentede deres nyeste Fusion PVR build og lavede en usb nøgle klar til at installere fra, smed så 2 USB nøgler i maskinen, installerede simpelthen fra den ene til den anden. Resultatet er imponerende, ud over lidt dårlig read/write speeds ved bygning af bibliotek, reagere alt hurtigt og uden lag. Den streamer som allerede nævnt alt hvad jeg har kunne teste uden problemer, og da den ikke laver lokal buffering starter afspilning med det samme.

Alle knapper på min Harmony virker som de skal (med undtagelse af noget valg af subtitles hvor jeg havde en custom løsning via eventghost før). Det eneste i hele Openelec jeg har fundet der ikke virker er Suspend, og det er vist et generelt problem i Openelec builds af nyere dato. Noget med nye Linux kerner og Fusion chipsets.


Lidt en lang smøre, men håber det giver folk ideer til HTPC builds som kan gøres nemt og billigt uden dyre passive kabinetter og på andet hardware end Intel.


Redigeret af Psymon - 17-September-2013 kl. 12:03
Til top
Dami4200 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Februar-2011
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dami4200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2012 kl. 14:37

Det lyder super godt.. Jeg har pt. ASRock E350, som kører Openelec, og som streamer fra min Windows server.. Det hele kører uden problemer! :D

Jeg er ganske godt tilfreds med en HTPC til omkring 1500kr! :)
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-September-2011
Status: Offline
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2012 kl. 17:27
Var også klart prisdelen som virkelig fangede mig, men smed så lidt ekstra for Asus' passive kort og en ssd så det blev helt lydløst. Men kontra en intel i3 med et dyrt kabinet for at opnå helt passivt kølet tror jeg stadig jeg har sparet omkring 1-2000kr
Til top
vacDK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vacDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2012 kl. 08:41
Hvor meget bedre er det at køre linux frem for windows ? 
Ang subtitle løsning til din harmony, så virker det fint hos mig.
Du skal blot lave en keymab i xbmc og skrive:
<f1>XBMC.ActivateWindow(NextSubtitle)</f1> hvor du f1 tast skrifter undertekst. 
Der er rigtig mange muligheder for at sætte din harmony op til at styre alt i xbmc.
Samsung LE40A656/676

Samsung HT-X715

Samsung SWA-4000

Samsung MR-00EA1
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-September-2011
Status: Offline
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2012 kl. 10:22
Linux er som sådan ikke bedre end windows, men det er gratis, og kan de samme ting som en windows maskine kan (i mit setup, der er selvfølgelig programmer der kun er til windows, så det er nok ikke for alle). 
Jeg har det sådan at jeg synes det er voldsomt at smide 7-800kr for en windows licens til en maskine der bare skal afspille film og TV.

Hvis man ikke gider rode med sit system vil jeg anbefale en færdig linux distro, hvis man gider at rode rigtig meget med det vil jeg også anbefale en linux distro. 
Problemet opstår hvis man har krav ud over det den færdige distro kan, og ikke har styr på linux, så er windows bare så meget lettere at gå til.

Fordele ved linux kan være mindre fodaftryk på disken og mindre resourcekrævende. Synes også det er nemmere at holde en linux maskine opdateret når man ikke normalt har keyboard koblet til, da det kan klares fra en anden maskine via ssh.

Min subtitles knap virker, havde før 2 knapper, en til at vælge næste og en til bare at enable disable, det er min enable/disable knap der ikke virker, men den er også lidt overflødig.


Redigeret af Psymon - 01-Marts-2012 kl. 10:22
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-September-2011
Status: Offline
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2012 kl. 16:04
Så fik jeg min SSD tilbage fra RMA og kan færdiggøre HTPC'en!

Har snuppet et par billeder af systemet, ikke de bedste da mit kamera er noget bras.







Har fået kørt lidt stresstest af systemet for at se hvordan det klare sig og hvordan varmeudviklingen er.

Kørte Furmark for at stresse GPU'en, ved 100% load ramte den 64 grader med blæser på (600rpm scythe slim) og 69 grader uden blæser. Systemet kørte forsat stabilt, så det kan sagtens køres passivt.

Ved normal video afspilning ligger temperaturene midt i 50'erne med blæser og i toppen uden blæser. Jeg har valgt at lade blæseren sidde i systemet da jeg ikke kan høre den, ved mindre jeg ligger øret til toppen af kabinettet, og der kun meget svagt.

Har modtaget og fået installeret den interne USB IR modtager som jeg bestilte via ebay. Den kan ses som den sorte plade i højre top af første billede. Installation var nemt med det mount som Morex havde sendt med kabinettet. Modtageren virkede uden installation med Windows eHome driver.

Efter at have fået samlet og testet det hele, er jeg meget tilfreds med det valgte hardware og specielt imponeret over hvor godt kabinettet er, specielt når man tænker på det koster under 600kr har passiv PSU og montage til intern IR modtager. Selv hvis folk vil gå en anden vej end AMD vil jeg mene kabinettet er et godt bud til en billig HTPC.

Til top
Jesper Keller Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2012
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Keller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2012 kl. 15:43
Hej Psymon,

Kan se at din tråd gik lidt i stå omkring marts måned, men kunne godt tænke mig at vide om du har fortrudt et så lille kabinet uden plads til kort?
Hvordan klarer varmen det, med passivt kølet? Bruger du stadig din indbygget blæser eller kører du helt uden nu?
Hvordan blev resultatet med din USB IR-modtager?

Hilsen Jesper
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-September-2011
Status: Offline
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2013 kl. 14:59
Jeg kommer lige med en lille update, og et meget sent svar på Kellers spørgsmål (som jeg har overset)

Det korte, jeg har på ingen måde fortrudt det lille kabinet, men er dog skiftet væk fra det alligevel. Da jeg byggede denne maskine kørte jeg med server/klient setup, men har "sparet" serveren væk, da jeg reelt ikke brugte TV delen i serveren, så at have en hel maskine kørende blot for dette var fjollet. Derfor har jeg købt et  Silverstone milo kabinet hvor der er plads til en kombineret maskine. Hvis jeg stadig kørte server/klient, synes jeg kabinettet er perfekt til en klient, og det er da også gemt til den dag når jeg skal have en klient til soveværelset.

Jeg har stadig blæser på, mest for en sikkerhedsskyld, og da jeg absolut ikke kan høre min blæser der køre 500rpm, så gør den mig ikke noget. Mht. IR modtageren så virker den fejlfrit, har dog skiftet da mit nye kabinet ikke har intern montage til IR. Har faktisk fået plads til kort nu, men kan ikke helt se hvilke kort jeg skulle smide i den.

Jeg har for nyligt købt nyt TV til min stue (det gamle brændte sammen), og har i samme forbindelse lavet reinstall med Windows 7 da linux ikke understøtter DTS-HD og TrueHD på AMD GFX.

Efterfølgende har jeg haft rigtig mange problemer med XBMC, 24p og audiosync. Umiddelbart er problemet opstået i overgangen til XBMC 12 og at mit TV understøtter 24p ordenligt, så jeg ikke ser alt i 60hz.
Jeg har bandet og svovlet, googlet til jeg var blind, prøvet ualmindelig mange opsætningsmuligheder i XBMC. Uden held :(
For et par uger siden faldt jeg over XBMC med DSPlayer, og tænkte, why not. Installerede det sammen med LAVFilters. Det har løst ALLE mine problemer, jeg køre 24p både med DTS og DTS-HD bitstreaming uden sync problemer eller problemer med billede.

Så vidt jeg har kunne læse mig frem til, så er der flere der har haft problemer med sync på 24p materiale. Hvis der køres windows, så vil jeg anbefale at prøve at følge denne guide: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=106629&pid=975895#pid975895
Guiden er lavet til en tidligere udgave af XBMC med DSPlayer, så advancesettings.xml filen er irrelevant. Det vigtige er de to filer der skal lande i XBMC\system\players\dsplayer i XBMC installations mappen. I LAVFilters husk at slå DXVA til i LAV-Video.

Håber mit fund kan hjælpe andre med fejlfri afspilning af 24p materiale.



Redigeret af Psymon - 25-April-2013 kl. 15:06
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-September-2011
Status: Offline
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2013 kl. 11:25
Jeg har givet op med at få XBMC til at vise 24P korrekt, derfor har jeg købt et Nvidia GTX610 kort som er passivt kølet.

Køre nu Ubuntu minimal install og XBMC og det spiller med korrekt 24P visning og ingen problemer.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu