recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bio eller Stereo?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bio eller Stereo?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bio eller Stereo?
    Sendt: 09-Marts-2012 kl. 16:23

Her er et par billeder af min ende af dagligstuen:

Jeg har bygget højttalere som hobby i mange år, og lige nu er jeg nået hertil. Om natten, når det er mørkt, kan man se film på det store lærred:
 
 
Systemet er en blanding af pro-grej og hifi: Lyden kommer enten fra Squeezebox eller Cambridge Azur 751BD, som også spiller film. Andre kilder er satelitmodtageren Nokia Mediamaster 992S og computeren, Lenovo M58P med grafikkort. Det hele går videre digitalt til TacT 2.2xp, der er programvælger på lyden og regulerer styrken. Herfra stadig digitalt til Xilica XD-4080 digital loudspeaker management, der fungerer som delefilter og DA-converter. Analogt til effektforstærkerne, LabGruppen ip450, 6 stk, hvoraf de fire er brokoblede.
 
 
Højttalerne er selvbyg. Kabinetterne er okumé-krydsfiner, som er utroligt lækkert at arbejde med. De er dæmpede med fåreuld efter behov. Enhederne i bas er 18 tommer BMS med neodymium, mellemtonen er 12 tommer BMS og diskanterne er Beyma TPL150. Kablerne er lidt af hvert, Vovox sølv/kobber, TaraLabs, Monster, diverse pro-kabler.
 
 
De to nederste rækker af stikkontakterne er relæstyret med strømbegrænser, og hele brædtet har sin egen gruppe i kælderen:
 
 
Fjernsynet er Phillips, og projectoren er Epson EH-TW3200. Lærredet er Projecta gråtonet.
 
Højttalerne kører 3-vejs med deling Linkwitz ved 200Hz og FIR ved 2000Hz. Squeezeboxen, delefilteret og TacT'en kan styres fra en computer i den anden ende af stuen via Ethernet.
 
 
Bashøjttalerne er afstemt til 24Hz og spiller med fuld styrke helt ned, så der er ikke brug for en sub.
Jeg har kæmpet en del med akustikken i stuen og stående bølger. Som højttalerne står nu fungerer det. Jeg har monteret basfælder bagved og ovenover anlægget. Dem bagved er Monster-Traps fra GIK-acoustics, og dem i loftet er fra Primacoustics, som jeg har bygget lidt om.
 
 
På et tidspunkt må jeg rydde lidt op i ledningerne, men man laver jo hele tiden om på det.


Redigeret af sd - 09-Marts-2012 kl. 23:46
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2012 kl. 16:55

Ja vildt ser det ihvertfald ud...



Redigeret af Sejrsen - 09-Marts-2012 kl. 19:20
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 843
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2012 kl. 18:03
Stereo-bio LOL Ser spændende ud, ligner intet jeg har set før, rimeligt avanceret vist...
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2012 kl. 18:33
Det er udstyr lige efter min smag! Er sikker på det lyder fantastisk! Fedt, at du kører digitalt hele vejen til DSP'en. Har Xilica digitale udgange? Har du leget med tanken om en anden D/A converter i stedet for at bruge Xilica? Jeg har læst, at Lynx Aurora D/A convertere skulle være noget af det ypperste.
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2012 kl. 18:49
Tak for de venlige ord, Jonas. Jo, den har både analoge og digitale ind- og udgange. Jeg mener ligesom du skriver et sted i din tråd, at den store forbedring er at hente på højttalersiden, ikke på elektroniken. Xilica er udmærket, specielt deres XD-serie, som kører 48 bits internt på 96kHz. Jeg tror ikke, forbedringen er pengene værd. Jeg har jo 8 udgange.

Redigeret af sd - 09-Marts-2012 kl. 18:51
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2012 kl. 19:16
Det har du nok ret i, mht højttalere. Det er der den største forskel i lyden ligger når først elektroniklen har nået et vist punkt.
Laver du noget måling\eq af dit system? Er meget nysgerrig efter hvordan du har fundet den optimale indstilling til den aktive deling.
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2012 kl. 19:56
Hej Jonas. Det sværeste var at få bassen omkring 80Hz til at fungere. Jeg er ude efter dynamisk lyd, ikke kun kraftig lyd. I starten troede jeg, at de store, tunge basmembraner var for langsomme, når man går op, dvs. jeg troede, det gjalt om at dele lavt. Efter en del eksperimenter kom jeg frem til, at den store bas var meget bedre til at håndtere mellembas end den mindre bas/mellemtone, jeg havde som næste trin i mit 4-vejs system. Faktisk gælder det om at køre bassen så højt op som muligt. På grund af baskabinettets størrelse på 1 meter i højden skal man nok ikke gå over 200Hz, men op til det punkt spiller basserne optimalt. Da jeg har en bas i hver side er jeg ikke nødt til at skære lavt af hensyn til perspektivet.
Nu er jeg så gået over til 3-vejs. Delingen mellemtone/diskant er det samme problem. Jeg har haft den misforståelse, at et stort horn på diskanten skulle være bedre end et højt delepunkt. Først kørte jeg ved 1250Hz, men lyden var lidt "dåseagtig" med en top ved 600Hz. Så satte jeg en målemikrofon op, og fandt, at der var et fald i styrken fra delingsstedet 1250Hz op til 2000Hz. Selv om Beymaerne i principet kan deles helt ned til 700Hz, så bryder de sig tilsyneladende ikke om det. Der bliver ingen krop i lyden. 12 tommer mellemtonerne spiller til gengæld forbavsende rent op til 2000Hz med god styrke, og ved at dele her hænger tingene fint sammen. Samtidig er det for mig en glæde at teori og praksis følges ad, forstået på den måde, at man ikke kan forvente mere end ca. 3 oktaver fra samme enhed, dvs. faktor 10. Bassen spiller fra 20 til 200, mellemtonen fra 200 til 2000 og diskanten fra 2000 og op til 20k. Smukt, ikke?
Med hensyn til hvad jeg måler med, så var det i denne omgang min dbx målemikrofon via en edirol mikrofonforstærker og en computer med programmet RTA real time analyser, som jeg kører med 1/24 oktav opløsning. Hvis man går lidt rundt i stuen med mikrofonen, mens man måler, så kan man bruge det. Hvis man bare måler med fastmontrert mikrofon, så bliver målingen helt tilfældig og ubrugelig.
Man kan naturligvis ikke lave impulsanalyser eller faseanalyser på den måde, men hvis man synes, at lyden ikke er som den skal være, så er det en god hjælp.
Jeg har selvfølgelig rumkorrektionen i TacT, men den har jeg ikke brugt længe, jeg synes ikke det lyder godt. Jeg kan bedst lide lyden af højttalerne, når de er uden korrektion andet end delefilteret, så spiller de ligesom mere frit, men det er måske bare indbildning. Hvis der er en stående bølge i rummet, så kan man efter min mening ikke løse problemet med elektronik, så må man igang med at flytte højttalerne eller montere basfælder.
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2012 kl. 20:03
For øvrigt, hvis du kan finde en testplade med smalle pink-noise bånd i mellembassen ca. fra 60Hz til 300Hz, så er det et fantastisk redskab til at høre stående bølger, når man skal finde ud af, hvor man skal placere basfælden, f.eks. Jeg har filerne fra CARA, men det er desværre et købeprogram.
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2012 kl. 21:58
Interessant setup. Det lyder sikkert brand godt.Thumbs Up

Har et par spørgsmål:

Burde det ikke være bedre at lave filtreringen før volumen-justeringen?

Gør preampen brug af dithering?

Edit: Ups, du havde allerede svaret på hvad du bruger til at måle med, så det spørgsmål har jeg slettet igen...


Redigeret af Stereolab - 09-Marts-2012 kl. 22:00
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2012 kl. 23:24

Med en bitdybde i filtreringen på 48 bits har man ca. 150dB headroom, dvs selvom signalet er minus 60 dB er der stadig 90 dB til rådighed, hvilket er langt mere end der er på de fleste lydkilder. Men man skal selvfølgelig være omhyggelig med gain-strukturen. I mit setup kører effektforstærkerne på lavest mulig gaín for at køre højt i det digitale domæne. Jeg kan dog stadig spille langt højere, end jeg selv kan holde ud uden at komme i nærheden af loftet, højttalerne har en følsomhed på 96 for bassen, 98 for mellemtonen og 102 for diskanten dB/1 meter.

Jeg ved ikke, om TacT bruger dithering. Uanset kildefrekvensen opskalerer TacT til 192k, bearbejder lyden og nedskalerer derefter til 96k, som er den frekvens, xilica kører med. Så vidt jeg ved...
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2012 kl. 23:27
Superfede højttalere, herligt at se at det ikke er alle der ligger under for trenden med at højttalere skal være på størrelse med tændstikæsker.

Dit øvrige setup ser også rigtigt spændende ud. Kan dine forstærkere komme af med varmen når de er stablet sådan?

Som musikelsker mere end filmfreak er det fedt at se et setup med ordentlig stereo og hvor der er kælet for akustikken. Det kan godt være at det er mere moderne med et mylder af små højttalere og subwoofere, men man kan nu noget andet med store kabinetter og velvoksne enheder.
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2012 kl. 00:00
Forstærkerne kører i klasse H, som er en slags to-trins klasse B. Det reducerer strømtabet i forstærkeren til et minimum. Så vidt jeg ved er LabGruppen ip450 nogle af de eneste analoge pro-forstærkere, der ikke har blæserkøling, og det var en af grundene til, at jeg valgte dem. Selvom jeg spiller ubehageligt højt i længere tid bliver køleribberne kun håndlunkne, selv på basforstærkerne. Også selv om de er stablede.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu