recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Snydt på DBA.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Snydt på DBA.

 Besvar Besvar Side  <1 34567>
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af Pioneer540 Pioneer540 skrev:

Jeg tænker ikke så meget på hvem der har udfyldt pakkelabelen, mere hvem der har betalt for den.
Mon der er en med mere juridisk kompetence der kan opklare om du står som tegner af fragt+forsikring når du lægger penge ud for den - kan man købe forsikring på vegne af andre?

En pakkelabel har et felt til afsender og et til modtager og de skal udfyldes ens uanset om det er køber eller sælger der udfylder den, så postdk/fragtmanden har ingen mulighed for at checke om det er den ene eller den anden part der udfyldte den.

Hvis pakken forsvinder mener jeg det er afsenderadressen der får erstatningen, igen postdk/fragtmanden aner ikke hvad køber og sælger har aftalt, så det kan for den sags skyld være et udlån som afsender stadig ejer.

Hvis nu køber og sælger efterfølgende ikke kan blive enige om hvem der skal have erstatningen, så kan sælgeren fremvise en kvittering for den afsendte pakke, mens køber kan fremvise en kontoudskrift og sandsynligvis mailkorrespondance der viser at køber har betalt for transporten. Jeg er rimeligt sikker på det er køber der i det tilfælde sidder med det bedste kort på hånden.

Man kan for øvrigt godt købe forsikring på vegne af andre, jeg forærede en kammerat et Falckabonnement, det gik helt problemløst.

Købeloven er igen ret klokkeklar når det handler om leveringssted:

Citér Om stedet, hvor salgsgenstanden skal leveres (leveringsstedet)

§ 9. Sælgeren har at levere salgsgenstanden på det sted, hvor han ved købets afslutning havde sin bolig. Drev han på dette tidspunkt forretning, og stod salget i forbindelse dermed, skal levering ske på forretningsstedet.

Stk. 2. Befandt genstanden sig ved købets afslutning på et andet sted end ovenfor nævnt, og var parterne eller burde de være vidende derom, anses dette som leveringssted.

§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt inden for skibssiden.

§ 11. Skal sælgeren besørge genstanden sendt til noget inden pladsens grænser beliggende sted, anses levering ikke at være sket, forinden genstanden er kommet i køberens besiddelse.


§11 bruges typisk til sådan noget som stabilgrus hvor det helt tydeligt fremgår af den kontrakt køber og sælger laver at leveringen først er fundet sted når sælger har læsset gruset af i købers indkørsel.

Ved et almindeligt brugtkøb på dba er det ikke nok at få pruttet sælger med på at han/hun giver portoen, hvis du som køber vil have leveringsstedet til at være hos dig må du helt specifikt gøre opmærksom på det og få det ind i kontrakten, ellers er det §10 der gælder.

Til top
clausols1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Status: Offline
Point: 785
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér clausols1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Oprindeligt skrevet af Boffer24 Boffer24 skrev:

Du betaler dem for at sende varen så må det også være deres ansvar at du rent faktisk får den.

Nej, sådan fungerer det ikke. Jeg har en praktisk erfaring fra min sidste handel hos bj-trading, hvor jeg selv skulle reklamere for min forsvundne pakke hos post dk. Sælger stod kun med fra sidelinjen, hvor de gav nødvendige oplysninger om pakken. Det var en sag mellem mig og fragtfirmaet.

Altså, det er dig selv som står med sagen i første omgang.

Jeg er ellers 100% enig med strandvasker.



Det er vist efter "går den så går den" princippet.

Det er afsender der skal efterlyse pakken. (Pakken er afsenders til modtager har kvitteret)
Det er afsender der skal køre en evt. erstatningssag med transportøren. (Det er en sag mellem køber af transporten & leverandøren af transporten)

Alt sammen med forbehold for at ALT er helt omvendt af hvad det var for 10 år siden, da jeg var i transport branchen Wink

Dette betyder så at sender man en pakke som privat person, er man nok nødt til at efterlyse den for modtager og/eller køre en evt. erstatningssag.
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SoundWave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 19:43
Jeg er også 100% enig med strandvasker. Jeg sender intet før jeg har fået mine penge, og jeg gider ikke bare andre betalingsmidler end bankoverførsel. Vil folk ikke sende pengene først har vi ingen handel. Der er altid mulighed for at afhente varen ved køb, hvis man ikke vil have den sendt. For mig at se er der også køber der bestemmer hvorledes varen skal sendes.
Til top
cbw1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cbw1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2012 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

 Jo, jeg er typen der læser det med småt. Køber skal blot fremvise en politianmeldelse på at han/hun mener jeg har snydt, så ser jeg som sælger ikke en klink.

Nu ved jeg ikke om du har prøvet at lave en bevidst falsk anmeldelse på en anden person, men det er altså ikke noget politiet er lige glade med man gør. Jeg har talt med flere politibetjente der mener at en sag om falsk anmeldes nok vil blive prioriteret højer en blot en anmeldelse om snyd - dem har de ret mange af i forvejen.

Der ud over kan man jo spørge sig selv hvis endelig man er ude på at snyde eller fuppe andre personer, hvorfor Søren så blande Privatbetaling.dk og der efter Politiet ind i sagen. Det er relativ let at snyde hvis det er det man vil blot ved at optræde som sælger, modtage penge og "glemme" at sende varen. 

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

 
Det gør vi så heller ikke, og du er naturligvis velkommen til at nøjes med at handle med de 17 andre der også synes det er fedt at bruge privatbetaling.dk.. Smile

Nu har Privatbetaling.dk kørt i knap 4 år (siden juli 2008) og vi har samlet set flyttet million beløb mellem køber og sælger. Dels har vi ALDRIG endnu haft en sag som du beskriver med køber har snydt sælger, og heller ikke den anden vej rundt - du er velkommen til at google privatbetaling og se om du kan finde en enste der er blevet snydt.

Faktisk har vi haft 144 personer der har ulejlige sig med at skrive hvad de syntes om vores service. Når folk ikke er anonyme og står ved det de skriver, er det ganske mange personer. Så det med de 17 personer ved du vist også godt er noget vrøvl hvis du som du påstår har læst det der står med småt. Wink

Vi er ikke uenige om at det kan være en udemærket idé at møde personligt op på sælgers bopæl og se varen an. Men der kan bestemt også være ulemper ved den måde at handle på. Køber du fx en computer (bærbar eller stationær) og betaler via Privatbetaling.dk har du som køber 3 hverdage til at komme med evt. indsigelser. Det betyder at du i ro og med har mulighed for at starte computeren op og lade den blive varm, for at se om alt virker som den skal når den også har kørt fx 1 time. 

Det kunne også være at batteriet viser sig at være brugt så meget så den bærbare eller mobil telefonen ikke kan holde strøm - det har du også lejlighed til at finde ud af, hvilket næppe er muligt ved blot at se varen an 5 minutter hos sælger.

Vi har også en del der handler dyre ure og smykker og betaler via Privatbetaling.dk. Her har køber så mulighed for at nå at tage varen ned til en urmager, eller guldsmed og få tjekket at der tale om en original vare og ikke en kopi. 

Slutteligt skal man heller ikke glemme at det ikke er alle personer der lige har tid og mulighed for at tage fra den ene ende af landet til den anden for at købe vare. Der er fx langt fra Rønne til Skagen og retur for en Bærbar til 2000,- kr !!!!

Hvis du, Strandvasker ikke ønsker at handle igennem Privatbetaling.dk, Paypal eller andre løsninger der er med til at begrænse svindel, så er det jo dit valg, men det er forkert af dig, at fremlægge det som du gør. Dit eksempel har aldrig fundet sted i virklighedens verden. Hvor imod jeg nok godt kunne finde eksempler på folk der er blevet snydt selv om de har mødt personligt op på sælgeres bopæl.

Med venlig hilsen

Christian Wiggers
Kundeservice Privatbetaling.dk








mhv Christian
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2012 kl. 20:43
Avs.... der. Var der nogen der følte sig trådt over tæerne? Så kan jeg da sige at jeg heller ikke kommer til at bruge privatbetaling.dk eller lign. da jeg ALTID har holdningen: Ingen tillid = Ingen handel.
 
BS
 
BTW: det er den fedeste signatur jeg nogensinde har set :-D
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af cbw1 cbw1 skrev:

Hvis du, Strandvasker ikke ønsker at handle igennem Privatbetaling.dk, Paypal eller andre løsninger der er med til at begrænse svindel, så er det jo dit valg, men det er forkert af dig, at fremlægge det som du gør. Dit eksempel har aldrig fundet sted i virklighedens verden. Hvor imod jeg nok godt kunne finde eksempler på folk der er blevet snydt selv om de har mødt personligt op på sælgeres bopæl.

Okay Christian, nu nævner du en række eksempler hvor det er en fordel for køber at bruge jeres service. Kan du ikke lige forklare hvordan jeres service er en fordel for sælger også?

Ret mig hvis jeg tager fejl her, men hvis jeg som sælger går med til at blande jer ind i handlen så betyder det at jeg i første omgang kun låner min forstærker (eller hvad det nu er jeg sælger) ud til køber i tre dage. Hvis postdk spiller fodbold med pakken på vej til køber så kan køber bare sige "ellers tak" og returnere den, dvs. risikoen ved at lade gutterne i rødt fragte den hænger på mig. Hvis nu pakken når frem til køber i god behold, men køber ikke lige kan lide farven eller noget, siger "nah, ellers tak" og returnerer den, så er det endnu engang mig der sidder med aben hvis postdk spiller fodbold med pakken. Så jeg skal altså som sælger låne min forstærker ud og risikere to gange transport af den uden at være sikker på at jeg rent faktisk får den solgt. I udlånsperioden har jeg endvidere ikke muligheden for at sælge den til en anden der er villig til at møde op og hente den på min bopæl. Endelig, hvis køber beslutter at der skal handles, så snupper privatbetaling.dk en procentdel af det den blev handlet for. Hvorfor dælen skulle jeg som sælger synes det var en fed ide?!?

Som jeg læser jeres betingelser, så handler privatbetaling.dk om at sælger skal acceptere en række ulemper så køber kan få en række fordele. Det er muligt at der er sælgere derude der er villige til at påtage sig en masse risiko for en handel der måske alligevel ikke bliver til noget, jeg er bare ikke en af dem.

..og hermed er vi tilbage ved udgangspunktet hvor hifreak antydede at man nok kunne konkludere ting om sælgere der ikke var villige til at bruge privatbetaling.dk. Jep, en sælger der ikke vil bruge privatbetaling.dk kan enten være en skummel scammer der ikke bryder sig om at miste muligheden for at snyde køber eller bare være en ærlig sælger med omløb nok i knolden til ikke at gide tage en masse risiko i en handel der måske alligevel ikke ender med et salg.

Jeg ser frem til at høre hvorfor privatbetaling.dk også er en fin ide for sælger.
Til top
cbw1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cbw1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 20:56

Jeg kan se det er en udmærket debat at få op, for selv om du mener du har læst på vores siden er der en del ting som enten du ikke har forstået helt korrekt, eller har misforstået helt. Smile

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Okay Christian, nu nævner du en række eksempler hvor det er en fordel for køber at bruge jeres service. Kan du ikke lige forklare hvordan jeres service er en fordel for sælger også?

Hvis vi tager udgangs punkt i at man vil sælge sin vare på nettet og køber ikke lige har mulighed for at hente varen er der, hvis man ikke vil bruge Privatbetaling.dk eller andre betalings systemer, kun 2 muligheder. Enten vælger køber at stole på sælger og overføre beløbet til sælger, og håber på at Sælger er ærlig og pakken kommer frem og indholdet er som aftalt. Ganske som trådstarter her gjort i dette eksempel.

Den anden mulighed som dog ikke benyttes så ofte er at sælger sender varen og når den er kommet frem overføre køber til Sælgers konto.

Lige gyldigt hvordan man vender og drejer det er én part nød til at løbe en risiko og stole på den anden overholder den aftale man har.

I og med mange enten har oplevet selv, kender folk der er blevet snydt, eller har læst om eksempler som fx i denne tråd er der mange der er nervøse ved blot at overføre et beløb til en fremme person, eller en de måske kun kender et brugernavn fra et forum på.

Sælgeres har en stor fordel ved at tilbyde en sikkerhed for køber som det er når man lader handlen gå gennem Privatbetaling.dk og det er troværdighed. Køber er mere trygge ved at vide at sender Sælger ikke varen, ja så er deres penge ikke tabt, og det samme gælde hvis det er en ødelagt vare. (mere herom senere)

For sælger vil det at tilbyde den sikkerhed, også betyder at det er letter at sælge sin vare, og evt. kan man få en bedre pris. Bor man fx i Aalborg og vil købe en vare, lad os sige en hvid iPad 2 og der er 2 sælger i kbh der har en identiske iPad 2 til samme pris. Den ene sælger vil kun sende varen mod forudbetaling, mens den anden tilbyder at køber kan benytte Privatbetaling.dk, tror jeg dem der kender til Privatbetaling.dk ville vælge at købe den der hvor det var en mulighed.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Ret mig hvis jeg tager fejl her, men hvis jeg som sælger går med til at blande jer ind i handlen så betyder det at jeg i første omgang kun låner min forstærker (eller hvad det nu er jeg sælger) ud til køber i tre dage.

Jeg retter dig gerne – det er helt forkert. Wink En handel er en handel, og vi har faktisk for ingen skal være i tvivl om dette lavet et menupunkt kun om dette.

http://www.privatbetaling.dk/index.php?id=description

De 3 hverdage køber har er udelukkende en frist til at lave en indsigelse, og ikke andet. For os er der lavet en bindende aftale mellem køber og Sælger i det øjeblik sælger har godkendt den betalings sag som køber har oprettet.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvis nu pakken når frem til køber i god behold, men køber ikke lige kan lide farven eller noget, siger "nah, ellers tak" og returnerer den

Der er heller ikke tale om en returret som det man kender fra webshops. For det kan komme på tale at tilbageholde Sælgeres betaling, skal indsigelsen være af en sådanne karakter at det forringer varens værdi betragteligt. Fx en lille ridse på en mobil, eller en farve nuance eller en mindre tilbehørs del der ikke er med, vil ikke medføre at Sælgeres betaling tilbageholdes. Indsigelse retten omhandler ting af væsentligt omfang, fx en flækket skærm på den før omtalte iPad 2, en harddisk der ikke virker i en bærbar, eller en iPhone 4S der viser sig at være en iPhone 4.

Alle disse ting er noget vi vil tage stilling til hvis der laves en indsigelse. Det er i øvrigt forbavsende få procent af de sager vi har, hvor der laves en indsigelse, måske lysten til at snyde eller prøve på det er noget mindre når man ved at man først for betaling når køber har fået varen.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvis postdk spiller fodbold med pakken på vej til køber så kan køber bare sige "ellers tak" og returnere den, dvs. risikoen ved at lade gutterne i rødt fragte den hænger på mig

Mht. fragt er det altid Sælgers ansvar. Sådan er det også hvis du køber en vare hos en webshop. Er pakken ødelagt kan/skal køber enten nægte modtagelse, eller straks kontakte os, og returnere pakken til Sælger. Sælger må så kontakte fragt firmaet, postdanmark eller hvem der nu er og lave en erstatnings sag hos dem. Det kan aldrig blive køberes ansvar, hvis enten Sælger ikke emballer varen godt nok eller Postdanmark spiler fodboldt med pakken undervejs.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Endelig, hvis køber beslutter at der skal handles, så snupper privatbetaling.dk en procentdel af det den blev handlet for. Hvorfor dælen skulle jeg som sælger synes det var en fed ide?!?

Jeg kommer mere og mere i tvivl om hvor meget du egentligt har læst inde på Privatbetaling.dk !!!

Dels er der ingen afregning i procenter, som der bruges mange andre steder. Vi har 3 priser alt efter hvor stort beløb der skal overføres. (40, 60 og 80 kr)

http://www.privatbetaling.dk/index.php?id=pricelist

Alt efter hvor hvor dyr varen er (over 1100,- kr), er Privatbetaling.dk meget billiger end fx Paypal. En vare til fx 9000,- kr. koster 60,- i gebyr ved Privatbetaling.dk mens ved paypal koster det 3,4% + 2,6 kr = 308,60 kr.

Der ud over er det ikke noget sælger skal betale. Køber er først og fremmest den der får en sikkerhed, i forhold blot til at overføre til sælgeres konto. Derfor er det Køber der betaler det gebyr vi forlanger for vores service, men det er også Køber der har ”arbejdet” med at oprette en sag til at starte med. Det er HELT gratis for sælger at tilbyde/benytte Privatbetaling.dk

Det eneste sælger skal gøre er når sagen er oprettet, at logge ind i systemet, og se at Køber har udfyldt de forskellige ting korrekt, og godkende sagen/handelen. Der efter skal Sælger når vi har modtaget betaling for varen, indtaste T&T nummer i systemet, så vi og køber kan se varen er på vej. (Vi bruger også T&T nummer til at se at køber har modtaget varen, og til at fastsætte hvornår de 3 hverdage er udløbet, såfremt Køber ikke godkender varen med det samme den er modtaget.)

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Som jeg læser jeres betingelser, så handler privatbetaling.dk om at sælger skal acceptere en række ulemper så køber kan få en række fordele. Det er muligt at der er sælgere derude der er villige til at påtage sig en masse risiko for en handel der måske alligevel ikke bliver til noget, jeg er bare ikke en af dem.  

Beklager, men jeg kan altså ikke se at der er så mange ulemper for Sælger ved at benytte Privatbetaling.dk. -Jo hvis man som sælger ikke vil stå ved den vare man sælger, eller slet og ret er ude på at snyde køber ved at modtage betaling og så ikke sende varen efterfølgende – Så vil jeg med give at det nok som sælger er en dum idé at benytte Privatbetaling.dk

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

..og hermed er vi tilbage ved udgangspunktet hvor hifreak antydede at man nok kunne konkludere ting om sælgere der ikke var villige til at bruge privatbetaling.dk. Jep, en sælger der ikke vil bruge privatbetaling.dk kan enten være en skummel scammer der ikke bryder sig om at miste muligheden for at snyde køber eller bare være en ærlig sælger med omløb nok i knolden til ikke at gide tage en masse risiko i en handel der måske alligevel ikke ender med et salg.

 

Jeg er ikke enig med hifreak med at hvis en sælger ikke vil benytte Privatbetaling.dk er vedkommende nok en svindler – Der findes heldigvis masser af sælger som er meget oprigtig og ærlig og som ikke vil snyde køber. Problemet som også denne debat meget godt illustrer er, hvis sælger ikke forstå eller kun delvist forstår hvad Privatbetaling.dk handler om. Uvidenhed omkring vores system er faktisk vores største problem, hvorfor vi har gjort en del ud af at beskrive det på siden, og naturligvis også hvorfor jeg bruger tid på at afkræfte forkerte opfattelser når jeg støder på dem rundt omkring på nettet.

 

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg ser frem til at høre hvorfor privatbetaling.dk også er en fin ide for sælger.

 

Det håber jeg hermed du har fået, og ellers er du velkommen til at spørge igen.

 

 

Mvh


Christian Wiggers

Kundeservice Privatbetaling.dk

mhv Christian
Til top
Boffer24 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 885
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boffer24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2012 kl. 10:30
Smile
Til top
hifreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: Græsted
Status: Offline
Point: 754
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hifreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2012 kl. 12:20
Nå så fik vi da nogle gode kommentarer fra en der ved meget om hvordan tingene er. Det jeg mente med at benytte Privatbetaling, havde nu ikke så meget med at gøre om at sælger var en decideret svindler. Det var nu mere en mulighed man kunne benytte, som køber hvis man nu boede i Jylland og man ville købe en sjælden ting i København. Kan da fortælle min egen oplevelse da jeg har brugt det til at købe en meget dyr Synology NAS, som blev sjælden udbudt på det tidspunkt. Tak for den grundige gennemgang Christian, måske det har kunnet afklare nogle af de spørgsmål som folk var i tvivl om. 
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2012 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af cbw1 cbw1 skrev:

Lige gyldigt hvordan man vender og drejer det er én part nød til at løbe en risiko og stole på den anden overholder den aftale man har.

Hvis køber fravælger muligheden for at møde op og afhente varen hos sælger, ja.

Oprindeligt skrevet af cbw1 cbw1 skrev:

Sælgeres har en stor fordel ved at tilbyde en sikkerhed for køber som det er når man lader handlen gå gennem Privatbetaling.dk og det er troværdighed. Køber er mere trygge ved at vide at sender Sælger ikke varen, ja så er deres penge ikke tabt, og det samme gælde hvis det er en ødelagt vare. (mere herom senere)

For sælger vil det at tilbyde den sikkerhed, også betyder at det er letter at sælge sin vare, og evt. kan man få en bedre pris. Bor man fx i Aalborg og vil købe en vare, lad os sige en hvid iPad 2 og der er 2 sælger i kbh der har en identiske iPad 2 til samme pris. Den ene sælger vil kun sende varen mod forudbetaling, mens den anden tilbyder at køber kan benytte Privatbetaling.dk, tror jeg dem der kender til Privatbetaling.dk ville vælge at købe den der hvor det var en mulighed.

Mit bud er at køber vil vælge den sælger hvor varens pris kan pruttes længst ned, med mindre der er tale om en meget lille prisforskel.

Men jeg skal altså forstå det sådan, at den fordel jeg som sælger kan have af privatbetaling.dk begrænser sig til at jeg kan være en smule mere attraktiv for køber eller er der andre fordele jeg har overset?

Oprindeligt skrevet af cbw1 cbw1 skrev:

Der er heller ikke tale om en returret som det man kender fra webshops.

Okay.

Oprindeligt skrevet af cbw1 cbw1 skrev:

For det kan komme på tale at tilbageholde Sælgeres betaling, skal indsigelsen være af en sådanne karakter at det forringer varens værdi betragteligt. Fx en lille ridse på en mobil, eller en farve nuance eller en mindre tilbehørs del der ikke er med, vil ikke medføre at Sælgeres betaling tilbageholdes. Indsigelse retten omhandler ting af væsentligt omfang, fx en flækket skærm på den før omtalte iPad 2, en harddisk der ikke virker i en bærbar, eller en iPhone 4S der viser sig at være en iPhone 4.

Alle disse ting er noget vi vil tage stilling til hvis der laves en indsigelse. Det er i øvrigt forbavsende få procent af de sager vi har, hvor der laves en indsigelse, måske lysten til at snyde eller prøve på det er noget mindre når man ved at man først for betaling når køber har fået varen.

Igen skinner det igennem at privatbetaling.dk er på købers side, ikke på sælgers. Hvis der er indsigelser må det være fordi sælger har forsøgt at snyde!?! Kunne det ikke lige så godt være køber der havde urealistiske forventninger til et brugt produkt, det er før set i nogle af de brugthandeltvister der har været her på recordere.dk. Hvad er min garanti for at jeres vurdering af tingene er rimelig når nu du har skrevet andetsteds at I er betalt af køber? Er jeg ikke bedre tjent med som sælger at en eventuel tvist havner hos fx. et forbrugerankenævn der ikke er betalt af min modpart?

Oprindeligt skrevet af cbw1 cbw1 skrev:

Mht. fragt er det altid Sælgers ansvar. Sådan er det også hvis du køber en vare hos en webshop. Er pakken ødelagt kan/skal køber enten nægte modtagelse, eller straks kontakte os, og returnere pakken til Sælger. Sælger må så kontakte fragt firmaet, postdanmark eller hvem der nu er og lave en erstatnings sag hos dem. Det kan aldrig blive køberes ansvar, hvis enten Sælger ikke emballer varen godt nok eller Postdanmark spiler fodboldt med pakken undervejs.

Hvis du som privat handler hos en webshop er der tale om et forbrugerkøb og der er reglerne at sælger har ansvaret hele vejen til køber har modtaget varen. Ved brugthandel mellem private er der ikke tale om et forbrugerkøb og der siger købeloven helt specifikt at en varen anses som leveret når den er overladt til fragtfører. Altså forringes sælgers vilkår på det punkt ved at indgå en aftale med privatbetaling.dk.

Oprindeligt skrevet af cbw1 cbw1 skrev:

Dels er der ingen afregning i procenter, som der bruges mange andre steder. Vi har 3 priser alt efter hvor stort beløb der skal overføres. (40, 60 og 80 kr)

Beklager, jeg tyggede jeres vilkår igennem for noget tid siden da jeg hørte om privatbetaling første gang og har muligvis fået blandet det sammen med paypals procentsats.

Oprindeligt skrevet af cbw1 cbw1 skrev:

Der ud over er det ikke noget sælger skal betale. Køber er først og fremmest den der får en sikkerhed, i forhold blot til at overføre til sælgeres konto. Derfor er det Køber der betaler det gebyr vi forlanger for vores service, men det er også Køber der har ”arbejdet” med at oprette en sag til at starte med. Det er HELT gratis for sælger at tilbyde/benytte Privatbetaling.dk

..og købere er generelt ikke kendte for at forsøge at prutte transportomkostninger og den slags over på sælger?

Oprindeligt skrevet af cbw1 cbw1 skrev:

Beklager, men jeg kan altså ikke se at der er så mange ulemper for Sælger ved at benytte Privatbetaling.dk.

Nu kigger du så heller ikke særligt grundigt efter dem, forståeligt nok når nu det er køber der betaler din hyre.

For at opsummere:

Hvis køber ikke ønsker at benytte en face-to-face handel, så skal sælger altså acceptere risikoen for transporten, risikoen for at køber og et ikke nærmere defineret dommerpanel hos privatbetaling.dk bliver enige om at varen er for ridset i forhold til en eller anden ikke nærmere defineret standard, eventuel risiko for transportskader på returtransporten, døje med eventuelt bøvl og erstatningskrav mod fragtfirmaet og desuden vente nogle dage med at få betaling. På plussiden ser sælger en anelse mere attraktiv ud for køber.

Personligt hælder jeg altså stadig til bare at holde mig til købelovens betingelser som sælger.
Til top
cbw1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cbw1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2012 kl. 21:06

Oprindeligt skrevet af hifreak hifreak skrev:

Nå så fik vi da nogle gode kommentarer fra en der ved meget om hvordan tingene er. Det jeg mente med at benytte Privatbetaling, havde nu ikke så meget med at gøre om at sælger var en decideret svindler. Det var nu mere en mulighed man kunne benytte, som køber hvis man nu boede i Jylland og man ville købe en sjælden ting i København. Kan da fortælle min egen oplevelse da jeg har brugt det til at købe en meget dyr Synology NAS, som blev sjælden udbudt på det tidspunkt. Tak for den grundige gennemgang Christian, måske det har kunnet afklare nogle af de spørgsmål som folk var i tvivl om. 

Så er vi enige. Selv om jeg naturligvis syntes at Privatbetaling.dk er en god løsning, skal man under ingen omstændigheder konkludere eller antage at folk der ikke vil benytte Privatbetaling.dk er snyder og svindler. Jeg er glad for at høre at du har haft en positiv oplevelse, og ligesom det står sælger frit for at tilbyde brug af Privatbetaling.dk, står det jo også frit for køber at forlange at kunne beskytte sig med den beskyttelse som vi tilbyder. Vil sælger ikke tilbyde at modtage betalinge gennem Privatbetaling.dk kan du jo bare finde en sælger der gør.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvis køber fravælger muligheden for at møde op og afhente varen hos sælger, ja.

Når man skal sælge en vare er der jo en masse parameter der spiller ind for at det lykkes at få solgt. Pris, vare type, tilstand, garanti osv. Men det spiller naturligvis en rolle om man forlanger at køber skal komme og hente varen på adressen eller den kan sendes.

Hvis du skal sælge din forstærker og du kun vil sælge til en køber der møder op på din adresse, afskriver du automatisk de mulige køber der bor i den anden enden af landet.

Det samme gælde hvis du forlanger betaling på din konto, får du sender varen, så vil der også være noget der takker nej, fordi det for køber nu engang er at påtage sig en risiko at overføre et beløb til en anden persons konto.

Vi kan ikke blive uenige om at det helt er dit valg, hvordan du vil sælge dine ting, men du gør din forstærker mindre attraktiv for køber, ved at have et standpunkt som det du har, og dermed gør du et salg svære.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Mit bud er at køber vil vælge den sælger hvor varens pris kan pruttes længst ned, med mindre der er tale om en meget lille prisforskel.

Mit eksempel gik jo lige nøjagtigt på at varen var den samme og prisen ligeså. Hvis det forholder sig sådan er det klart at det er en fordel hvis sælger tilbyder at sikre køber ikke bliver snydt, enten med Privatbetaling.dk, Paypal eller nogle af de andre løsninger der findes.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Men jeg skal altså forstå det sådan, at den fordel jeg som sælger kan have af privatbetaling.dk begrænser sig til at jeg kan være en smule mere attraktiv for køber eller er der andre fordele jeg har overset?

Om det er en smugle eller ej er ret forskelligt fra køber til køber. Det er min opfattelse at mange køber er bange for at blive snydt, og specielt hvis det er beløb af en vis størrelse at folk er forsigtigt. Er det en vare til 300,- kan de fleste nok bære tabet hvis de bliver snydt, men er det 3.000,- eller 10.000 gør de jo alt andet lige noget mere ondt. Hvis trådstarter Martin Pedersen havde brugt 40,- på at sikre sig gennem Privatbetaling.dk havde han ikke stået med det problem som tråden handler om.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Igen skinner det igennem at privatbetaling.dk er på købers side, ikke på sælgers. Hvis der er indsigelser må det være fordi sælger har forsøgt at snyde!?! Kunne det ikke lige så godt være køber der havde urealistiske forventninger til et brugt produkt, det er før set i nogle af de brugthandeltvister der har været her på recordere.dk.

Det er simpelthen noget vrøvl. Vi er ikke på købers side, eller sælgers side. Vi skal sikre at tingen går ordentligt til – længer er den ikke. Det siger vel næsten også sig selv, at hvis køber kunne bruge vores system til at svindle sælger, ville dette hurtigt rygtes og vi ville ikke kunne tilbyde denne service. Vi har oplevet køber der har haft forkerte forventninger til vare, og det er naturligvis altid beklageligt, men er det i småtings afdelingen kan handlen ikke annulleres. Vi forsøger naturligvis altid at finde et rimeligt kompromis hvis der uenighed, og det har vi lykkes med alle gange, indtil videre.

Dermed ikke sagt at der aldrig kan komme en tvist som ikke kan løses, for jeg kender naturligvis ikke alle mulige sager der måtte komme. Men vi gøre vores yderste for at løse sager, så begge parter kan leve med det.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvad er min garanti for at jeres vurdering af tingene er rimelig når nu du har skrevet andetsteds at I er betalt af køber? Er jeg ikke bedre tjent med som sælger at en eventuel tvist havner hos fx. et forbrugerankenævn der ikke er betalt af min modpart?

Nu er forbruger klagenævnet dels kun vejledende, og dels mest beregnet på handler mellem butikker og private forbruger – altså det købeloven fortrinsvis omhandler. Vi får vores gebyr, hvad enten køber eller sælger får ret. Det er rigtig at det er køber der betaler dette gebyr, men det er også ham/hende der får en sikkerhed i forhold til blot at overføre betaling direkte til sælger. Der ud over henviser jeg til forrige svar, med at det bestemt ikke er i vores interesse hvis sælger skulle blive snydt.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvis du som privat handler hos en webshop er der tale om et forbrugerkøb og der er reglerne at sælger har ansvaret hele vejen til køber har modtaget varen. Ved brugthandel mellem private er der ikke tale om et forbrugerkøb og der siger købeloven helt specifikt at en varen anses som leveret når den er overladt til fragtfører. Altså forringes sælgers vilkår på det punkt ved at indgå en aftale med privatbetaling.dk.

Jeg er udmærket klar over forskellen mellem forbruger køb, og køb og salg mellem private. Men det ændre ikke ved min opfattelse at det er sælgers ansvar at varen kommer hel frem. Var du køber og skulle have en vare tilsendt ville du så acceptere at det var dit ansvar, om sælger fik pakket varen ordenligt ind så den ikke blev ødelagt under fragt ? Nej vel og så er det også sælger der har genparten af kvitteringen der skal bruges for at klage ved fragtfirmaet. Så ud over det med mine øjne er både det mest logiske, er det bestemt også det nemmeste. Desuden kunne sælger, hvis man ønskede at svindle benytte det som undskyldning at pakke er sendt og så må køber selv rode med dårlig indpakning eller pakker der bliver væk.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Beklager, jeg tyggede jeres vilkår igennem for noget tid siden da jeg hørte om privatbetaling første gang og har muligvis fået blandet det sammen med paypals procentsats.

Det er i orden, det kan jo smutte, men vi har altid i de knap 4 år vi har tilbudt denne service haft et fast pris system. Dette hænger samme med at det her med % satser er for mange mere uigennemsigtig end hvis man har en fast pris at forholde sig til.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

..og købere er generelt ikke kendte for at forsøge at prutte transportomkostninger og den slags over på sælger?

For os er det relativt ligegyldigt hvordan sælger og køber kommer frem til en pris. Det eneste vi skal bruge er det samlede beløb som skal overføres til sælger. Men ja køber vil naturligvis altid forsøge at presse prisen – det ved alle og det gør alle ligegyldigt om du sælger på den ene eller anden måde. 

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Nu kigger du så heller ikke særligt grundigt efter dem, forståeligt nok når nu det er køber der betaler din hyre.

Ud over du har den holdning at du ikke vil sende vare, men køber skal komme på din bopæl og hente varen, så syntes jeg faktisk ikke du er kommet med nogen gode argumenter for som sælger ikke at ville tilbyde at køber kan betale via Privatbetaling.dk (eller andre systemer der sikre i et eller andet omfang)

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

For at opsummere:

Hvis køber ikke ønsker at benytte en face-to-face handel, så skal sælger altså acceptere risikoen for transporten, risikoen for at køber og et ikke nærmere defineret dommerpanel hos privatbetaling.dk bliver enige om at varen er for ridset i forhold til en eller anden ikke nærmere defineret standard, eventuel risiko for transportskader på returtransporten, døje med eventuelt bøvl og erstatningskrav mod fragtfirmaet og desuden vente nogle dage med at få betaling. På plussiden ser sælger en anelse mere attraktiv ud for køber.

Personligt hælder jeg altså stadig til bare at holde mig til købelovens betingelser som sælger.

Det er tilsyneladende ikke kun betingelser og hvordan Privatbetaling.dk du læse noget lemfældig. Det er også de svar jeg tidligere har skrevet i denne tråd, samt købeloven du ikke læser eller i hvert tilfælde ikke forstår ret godt.

- Jeg har tidligere i dette indlæg og i forrige indlæg været inde på risikoen under fragt.

- Jeg har i forrige indlæg været inden på hvad der kan gøres indsigelser på og hvad der ikke kan gøres indsigelser på.

Købeloven er først og fremmest beregnet på handel mellem et firma og en privatperson. Der er ikke ret meget i købeloven der omhandler det man kalder et civilt køb eller handel med private om du vil. Og forbrugerklage nævnet behandler ikke sager mellem 2 private. Det du skal have fat i er aftaleloven og hvis folk ikke overholder deres aftaler en advokat og lave et civilt søgsmål. Men hvem gør lige det? og da slet ikke for et beløb på 2000 kr.

 

Hvis jeg skal opsummer, så vil du ikke forholde dig til at, på trods at vi har tilbudt denne service i knap 4 år, har du ikke fundet sælger der er blevet snydt.

Du forholder dig ikke til de mange mennesker der har haft stor glæde af at benytte vores system, og den sikkerhed vi tilbyder.

Du bliver ved med at fremhæve ting som negative, selv om de dels er blevet besvaret eller ikke er rimelige at antage.

Og slutteligt udtaler du dig ud fra en egen erfaring på 0 med vores system !!! Du har ikke prøvet systemet, du har ikke kendskab til folk der har prøve systemet og har oplevet de her ting som du fremføre som problemer.

Det er fair nok og dit eget valg hvis du ikke ønsker at bruge Privatbetaling.dk men forhold dig venligt til fakta i stedet for at lave et skræmmebillede der ingen hold i virkeligheden har.

mhv Christian
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2012 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af cbw1 cbw1 skrev:

Ud over du har den holdning at du ikke vil sende vare, men køber skal komme på din bopæl og hente varen, så syntes jeg faktisk ikke du er kommet med nogen gode argumenter for som sælger ikke at ville tilbyde at køber kan betale via Privatbetaling.dk (eller andre systemer der sikre i et eller andet omfang)

Du kan slet ikke se forskellen på at sælger får sine penge med det samme og kun skal tage risikoen for transporten hen til nærmeste posthus og på at sælger skal tage risikoen for transporten hele vejen til køber, vente på sin betaling og tage eventuelle erstatningsslagsmål med fragtfirmaet hvis deres gorillaer behandler pakken hårdhændet?

Ved en face-to-face handel får sælger pengene, overlader varen til køber og så er sælgers ansvar slut.

En forsendelse i forhold til købelovens betingelser er det samme, sælger får pengene, overlader varen til en fragtfører og så er sælgers ansvar slut.

Blandes privatbetaling.dk ind i billedet ændrer vilkårene for sælger sig. Sælger skal nu pludselig stå til ansvar for hvad en flok ukendte fragtfolk finder på, døje med eventuelt tovtrækkeri om erstatning og reperation og vurdering og shit hvis fragtmændene er nogle gorillaer. Desuden forsinkes betalingen for varen.

Hvorfor pokker er det rimeligt at sælger pludselig skal stilles ringere fordi køber ikke ønsker at afhente varen eller holde sig til købeloven?

Oprindeligt skrevet af cbw1 cbw1 skrev:

Det er tilsyneladende ikke kun betingelser og hvordan Privatbetaling.dk du læse noget lemfældig. Det er også de svar jeg tidligere har skrevet i denne tråd, samt købeloven du ikke læser eller i hvert tilfælde ikke forstår ret godt.

Hvor er det du mener jeg misforstår købeloven?

Oprindeligt skrevet af cbw1 cbw1 skrev:

Det er fair nok og dit eget valg hvis du ikke ønsker at bruge Privatbetaling.dk men forhold dig venligt til fakta i stedet for at lave et skræmmebillede der ingen hold i virkeligheden har.

Det pisser mig fandenfisme af.

Jeg har grundliggende gentaget 4 ting til hudløshed:

1) Ved en face-to-face handel er varen leveret når den er afleveret til køber på sælgers bopæl. Til det siger købeloven:

Citér Om stedet, hvor salgsgenstanden skal leveres (leveringsstedet)

§ 9. Sælgeren har at levere salgsgenstanden på det sted, hvor han ved købets afslutning havde sin bolig. Drev han på dette tidspunkt forretning, og stod salget i forbindelse dermed, skal levering ske på forretningsstedet.

Stk. 2. Befandt genstanden sig ved købets afslutning på et andet sted end ovenfor nævnt, og var parterne eller burde de være vidende derom, anses dette som leveringssted.

2) Hvis køber ønsker at varen skal sendes er varen ifølge købeloven leveret når sælger har indleveret den på posthuset/hos fragtmanden. Til det siger købeloven:

Citér § 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt inden for skibssiden.

3) Hvis privatbetaling.dk blandes ind i handlen bærer sælger pludselig ansvaret for forsendelsen hele vejen til køber. Det har du selv nævnt et par gange, så det tillader jeg mig også at betragte som fakta.

4) Forskellen på punkt 2) og punkt 3) er til ulempe for sælger.

Hvor er det lige præcis du mener at jeg ikke forholder mig til fakta og hvor er det du mener jeg misforstår købeloven?


Redigeret af strandvasker - 26-Marts-2012 kl. 19:26
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu