recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bygone's HTPC opsætning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bygone's HTPC opsætning

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bygone's HTPC opsætning
    Sendt: 03-August-2012 kl. 21:37
Super det endelig lykkedes. Clap
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2012 kl. 17:27
Ok efter nu et par måneder med kørsel med min htpc og roden med et par problemer som var ved at få mig til at smide den ud af vinduet har jeg ved et ekstrem tilfælde fundet løsningen...lad mig beskrive først hvad jeg var ude for...
 
1. grafikkortet (hd3000) virkede som det bare ikke gad wake fra standby 2 ud af 3 gange...
2. hver 2. eller 3. gang jeg rebootede maskinen hvis jeg roddede med noget software, så nægtede den og boot op igen, kunne ikke få mit hoved rundt omkring om det var varmerelateret eller fejlmontering af et eller andet...
 
3 gange havde jeg maskinen helt skildt fra hinanden hvor jeg samlede den møjsomt og præcist igen og lige lidt hjalp det indtil jeg ved et tilfælde løsnede monteringsbeslaget (cpukøler) til den passive køler der fulgte med streacom fc8 kabinettet. Så viste det sig at man altså kan spænde den for meget og derved få monterings beslaget til at bue en anelse og derved skabe en slags "kortslutning"...ulempen ved beslaget er at den skrue der går gennem køleren og ned gennem motherboardet ikke har en max spænding så du kan reelt overskrue den og derved skabe en buet fejlløsning.
 
Siden jeg gik de 4 skruer løsnet har mit system spyttet grafik ud og ikke brokket sig en eneste gang...så jeg fandt fejlen som jeg ikke troede var mulig og lave...


Redigeret af Bygone - 03-August-2012 kl. 17:28
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2012 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af jacobsiv jacobsiv skrev:

Spændende tråd som jeg har fulgt igennem lang tid med stor interesse, da jeg selv meget snart lavet et lignende setup.

Og bær lige over med mig, men for at være sikker på at jeg har forstået det rigtigt, så havde du altså to varme problemer. 1) med at få varmen ud af dit kabinet, og 2) et med at få varmen ud af dit skab som HTPC stod i?

1) blev løst med en 40 mm blæser reduceret  fra 4500-5000 rpm ned til 3000-3500 rpm med modstande. Ingen heatpipes eller andet som Bygone foreslog?

2) blev løst med 2 stk 140 mm blæsere reducert via BIOS fra 1000 rpm til 250 rpm.

Så hvis HTPC'en står frit (og altså ikke er lukket inde i et skab) kan man nøjes med noget lignende 1)?

Super fed løsning. Du har vel ikke nogle billeder af både 1) og 2) du har lyst til at lægge op? Big smile
 
Hejsa og tak for rosen :). billede af 1) ligger rent faktisk nu på side 3 i billede 3 :) hvor du ser kabinettet foroven med den lille blæser monteret med 2 skruer...
 
Og ja de 2x 140mm blæsere var ren og skær til udskiftning af luft i mit skab i stuen...skal nok engang jeg lige får lidt tid smide billeder op af dem også...
Til top
jacobsiv Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-Februar-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobsiv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2012 kl. 10:50
Spændende tråd som jeg har fulgt igennem lang tid med stor interesse, da jeg selv meget snart lavet et lignende setup.

Og bær lige over med mig, men for at være sikker på at jeg har forstået det rigtigt, så havde du altså to varme problemer. 1) med at få varmen ud af dit kabinet, og 2) et med at få varmen ud af dit skab som HTPC stod i?

1) blev løst med en 40 mm blæser reduceret  fra 4500-5000 rpm ned til 3000-3500 rpm med modstande. Ingen heatpipes eller andet som Bygone foreslog?

2) blev løst med 2 stk 140 mm blæsere reducert via BIOS fra 1000 rpm til 250 rpm.

Så hvis HTPC'en står frit (og altså ikke er lukket inde i et skab) kan man nøjes med noget lignende 1)?

Super fed løsning. Du har vel ikke nogle billeder af både 1) og 2) du har lyst til at lægge op? Big smile
Til top
mibu Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mibu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 09:26
Perfekt - jeg takker mange gange.. Så skal der bukkes rør :)
/Michael
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2012 kl. 23:07
Her er der en til 200,- + moms
 
Mvh Gigabyte
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
mibu Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mibu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2012 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

 
Ang bukke heatpipes: køb en rørbukketang, koster ca 150-200,- , øv dig evt først på en stump bremse rør, du har kun 1 forsøg med en heatpipe.
 

Hvor finder du en bukketang til 5-6mm rør til de penge? Har været rundt i 6 butikker idag, og ikke én havde en til små rør. Bauhaus havde en til 16mm rør, og tror ikke den kan bukke særligt skarpt/præcist med de små vi bruger til passiv køling?

Ellers ser det ud til at de eneste alternativer jeg kan finde koster over 800kr, og det er lidt i overkanten, for så mange rør kommer jeg heller ikke til at bukke :)
/Michael
Til top
wiesel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-August-2008
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wiesel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2012 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

Hmm sidder lige og lægger min nye Lost The Complete Series på min nas box, og er løbet ind i en udfordring...
 
i Sæson 1 er der iflg http://thetvdb.com/?tab=season&seriesid=73739&seasonid=6345&lid=7 24 afsnit i den sæson...efter lidt googlen frem og tilbage kan jeg se at episode 24 er et dobbeltafsnit i dobbeltlængde.
 
På min Bluray ligger den dog som episode 24 og episode 25...hmm...hvordan får jeg nu min tv scraper til at se de 2 som 1 episode når jeg har dem liggende i 2 .mkv filer. Eller findes der en smart måde og samle dem på? 


Kald den fx

Lost.S01E24E25
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2012 kl. 09:42
Så fik jeg styr på varmen i mit skab inde i stuen, købte 2 stk. 140mm Be Quiet blæsere
 
 
Lånte et 130mm kopbor og borede 2 huller i bagbeklædningen af mit skab i stuen. Den står på gulvet så der er plads bag til for luften og komme væk. Blæseren kør som std. 1000rpm men det var planen fra starten at de skulle styres ned i rpm fra bios da de er 4 pins pwm styrede. Har sat dem til at spinde med 250 rpm i bios, og det spiller bare perfekt. De er total usynlige i lydbilledet og flytter tilpas luft til at rummet htpc står i er "kølig" nok til at holde sig kørende.
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 09:43
Hmm sidder lige og lægger min nye Lost The Complete Series på min nas box, og er løbet ind i en udfordring...
 
i Sæson 1 er der iflg http://thetvdb.com/?tab=season&seriesid=73739&seasonid=6345&lid=7 24 afsnit i den sæson...efter lidt googlen frem og tilbage kan jeg se at episode 24 er et dobbeltafsnit i dobbeltlængde.
 
På min Bluray ligger den dog som episode 24 og episode 25...hmm...hvordan får jeg nu min tv scraper til at se de 2 som 1 episode når jeg har dem liggende i 2 .mkv filer. Eller findes der en smart måde og samle dem på? 
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2012 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af mibu mibu skrev:

Jeg er igang med et meget lignende setup.

Samme Streacom kabinet, men med ASUS' nye P8H77-I motherboard: http://www.asus.dk/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8H77I/
og en Intel i5 3450S CPU på.

Jeg kan ikke lukke kabinettet endnu, da jeg stadig mangler PicoPSU'en (så den står med en gammel 520W ATX PSU). Så jeg ved ikke om jeg får samme varme problemer som dig, men mon ikke.

Jeg har dog allerede bestilt det her kit til formålet, just in case:


Planen er så at føre rørene op i de plader som CPU køleren også forbinder til, hvis det bliver nødvendigt. Der er jo plads til 2 ekstra par rør der allerede. Lige pt med låget taget af så holder CPU og chipset sig på ca 40 grader. Så jeg nære stadig et vagt håb om at jeg kan undgå at bruge denne køler :)  Men kommer nok ikke uden om at skulle til at bukke rør.  

Men jeg er ret opsat på at undgå blæsere i kabinettet denne gang. Så på en eller anden måde skal jeg nok få dette helt passivt kølet :)
 
Ser spændende ud, mit problem er blot med intel bundkortet så er der ikke plads til flere rør den vej op, da picopsu sidder i samme side som rørene skal føres :)...
Til top
mibu Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mibu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2012 kl. 11:57
Jeg er igang med et meget lignende setup.

Samme Streacom kabinet, men med ASUS' nye P8H77-I motherboard: http://www.asus.dk/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8H77I/
og en Intel i5 3450S CPU på.

Jeg kan ikke lukke kabinettet endnu, da jeg stadig mangler PicoPSU'en (så den står med en gammel 520W ATX PSU). Så jeg ved ikke om jeg får samme varme problemer som dig, men mon ikke.

Jeg har dog allerede bestilt det her kit til formålet, just in case:


Planen er så at føre rørene op i de plader som CPU køleren også forbinder til, hvis det bliver nødvendigt. Der er jo plads til 2 ekstra par rør der allerede. Lige pt med låget taget af så holder CPU og chipset sig på ca 40 grader. Så jeg nære stadig et vagt håb om at jeg kan undgå at bruge denne køler :)  Men kommer nok ikke uden om at skulle til at bukke rør.  

Men jeg er ret opsat på at undgå blæsere i kabinettet denne gang. Så på en eller anden måde skal jeg nok få dette helt passivt kølet :)
/Michael
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu