recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bygone's HTPC opsætning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bygone's HTPC opsætning

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2012 kl. 22:31
Kandersen, jeg er helt enig i din analyse, men som sagt er kun i den spæde start med den her "slæde" :), jeg skal have alle aspekter afprøvet :). Lige fra føring af alle kabler så de "blokker" mindst mulig airflow og placeringer af den blæser som jeg pt ikke har et sted og spænde fast mv. og afprøvning af mængde af airflow med en modstand sat på den osv...bliver sjovt, derfor vi bygger de her maskiner for at lege med dem og finde løsninger på ting som ikke altid kan forudses :).
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2012 kl. 11:40
Lige præcis det problem du er røget ind i med varme og passiv køing, det kunne have været forudset. Som sagt, andre har været der mange gange og lange tider før dig Wink Men jeg forstår godt det skal afprøves alligevel. Virker det er det jo helt fint. Og hvis ikke, så er det med at finde den bedste løsning for at få det til at virke.

Et forslag.
Hvis der er plads, og du har mod på det, så bor flere huller/riller i toppen af dit kabinet (ligesom kølegitter) og placer din blæser lige under låget (monteret på undersiden af låget med dobbeltklæber/lim/whatever. Blæseren tilslutter du så til MB, så den er nem at pille fra, når du skal have låget af for at rode i maskineriet. Det er klart den nemmeste og hurtigeste måde at slippe af med varmen i kabinettet. Og samtidig kan du måske minimerer omdrejningerne på blæseren så meget, så den enten køre meget sjældent, eller når den endelig kører, så kører den ekstremt langsomt.
En placering af blæseren uden for kabinettet har yderst sjældent en god WAF effekt LOL

Alternativ er en lille 4 eller 6cm blæser i siden af kabinettet, igen monteret inde i kabinettet og med huller/kølegitter i siden. Men de kan være nogle frygtelige larmende sataner, plus at de kan være svære at drosle ned. De findes dog i lave db.

Dit problem er ikke svært. Det er faktisk et af de meget nemme, da du bare skal have udskiftet luften i kabinettet med jævne mellemrum. Og såvidt jeg forstod, så kom varme problemet først, når maskinen rigtig blev presset, eller husker jeg forkert?

Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2012 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Lige præcis det problem du er røget ind i med varme og passiv køing, det kunne have været forudset. Som sagt, andre har været der mange gange og lange tider før dig Wink Men jeg forstår godt det skal afprøves alligevel. Virker det er det jo helt fint. Og hvis ikke, så er det med at finde den bedste løsning for at få det til at virke.

Et forslag.
Hvis der er plads, og du har mod på det, så bor flere huller/riller i toppen af dit kabinet (ligesom kølegitter) og placer din blæser lige under låget (monteret på undersiden af låget med dobbeltklæber/lim/whatever. Blæseren tilslutter du så til MB, så den er nem at pille fra, når du skal have låget af for at rode i maskineriet. Det er klart den nemmeste og hurtigeste måde at slippe af med varmen i kabinettet. Og samtidig kan du måske minimerer omdrejningerne på blæseren så meget, så den enten køre meget sjældent, eller når den endelig kører, så kører den ekstremt langsomt.
En placering af blæseren uden for kabinettet har yderst sjældent en god WAF effekt LOL

Alternativ er en lille 4 eller 6cm blæser i siden af kabinettet, igen monteret inde i kabinettet og med huller/kølegitter i siden. Men de kan være nogle frygtelige larmende sataner, plus at de kan være svære at drosle ned. De findes dog i lave db.

Dit problem er ikke svært. Det er faktisk et af de meget nemme, da du bare skal have udskiftet luften i kabinettet med jævne mellemrum. Og såvidt jeg forstod, så kom varme problemet først, når maskinen rigtig blev presset, eller husker jeg forkert?

Varmen bygges op langsomt, så det er afhængig af hvor længe den står og afspiller eller recorder før det opstod, jeg fremprovokerede det blot hurtigt med intelburnintest man kan download, der gik den helt amok :)
 
Min plan er nemlig lige pt og bruge de eksisterende huller i toppen af kabinettet til at montere blæsere så vidt jeg kan se matcher hullerne de huller i blæseren bortset fra de ikke er den rette str, men det findes der midler imod. Der er kun 1 sted der varmeudvikles i kabinettet som der skal flyttes luft fra og det er den chipsæt køler så får jeg en ultra low rpm blæser med modstand monteret over den så er jeg ret sikker på mit problem er ikke eksisterende mere...
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2012 kl. 15:40
Passiv køling kræver EXTREMT stor overflade, og den skal være EXTERN.
Det med at lave passive køle profiler INDEN i et kabinet virker bare ikke.
Det kn sagtens lave, jeg har lave en hel serieproduktion at HTPC'er, samt en voldsom server med HW RAID og 10 gigabit netværk passivt kølet. der er 3 ting: Det er dyrt, det er stort, det er svært at konstruere rigtigt.
 
Mvh Gigabyte
 
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2012 kl. 13:35
ok så har jeg lige taget et par fotos af indmaden i min htpc :)...
 
 
Tag jer ikke af kabelroddet lige her...var bare lige et shot med bluray/ssd tray afmonteret og kablerne hængede løs ud af kabinettet. En anden ting med dette Intel bundkort og kabinettet, bemærk hvor tæt på heatpipes'ne picopsu'en sidder. Der er ikke megen luft imellem dem!!!
 
 
Lige et shot med blæseren hængende synligt så i kan se dens str.
 
 
Her er låget monteret med blæseren skruet fast på låget. Alle mine fedt fingre ses tydeligt lige pt :) sån er det mens man rodder med opsætningen hehe.
 
 
Et shot hvor bluray/ssd tray er monteret, bemærk jeg har først prøvet med det sata/strøm converter stik til bluray drevet men det fylder for meget så afventer pt et andet kabel.
 
 
Der er rent faktisk et 3½" hdd ophæng her i kabinettet også, meeeeen så bliver det for noisy og endnu mere lunt derinde. Det frarådes.
 
 
her ses hvor snært pladsen er i kabinettet, det sorte kabel er fra picopsu til strømstik på bagsiden af kabinettet.
 
 


Redigeret af Bygone - 16-April-2012 kl. 07:24
Til top
Wonderl@nd Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wonderl@nd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 17:06
Hej Bygone,
 
Det er en rigtig fin gennemgang du har lavet - overvejer selv samme kabinet men har fået lidt kolde fødder angående varmen. Jeg havde dog tænkt mig at anvende DH61AG - men mon ikke chipsettet vil give de samme varmeproblemer ?
 
Mvh
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 17:17
Jeg forstår ikke de varme prob. Jeg har bygget 2 stk passivt kølet htpc'er (I eget produceret kabinet) de har ca samme køle areal som dit kabinet, og er overdækket over og under kølepladerne. Cpuerne er 620T 8 gb ram ssd, og blueray drev. En løsning kunne være at effekt begrænse cpu'en I bios. Jeg begrænsede full load til 25w og mindre load til 12w.
Mvh Gigabyte.
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 17:32
Jeg forstår ikke de varme prob. Jeg har bygget 2 stk passivt kølet htpc'er (I eget produceret kabinet) de har ca samme køle areal som dit kabinet, og er overdækket over og under kølepladerne. Cpuerne er 620T 8 gb ram ssd, og blueray drev. En løsning kunne være at effekt begrænse cpu'en I bios. Jeg begrænsede full load til 25w og mindre load til 12w.
Mvh Gigabyte.
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 17:35
Er cpu'en ikke forbundet til begge kølepladet. Husk heatpipe fra chipsettet til det ene køleprofil.

Ellets overopheder chipsettet.

Mvh Gigabyte
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 17:48
Nu var jeg lige inde at kigge lidt efter, men kunne ikke lige finde ud af hvilken CPU den 620T du omtaler er. De eneste i Core i-serien der hed noget med 6xx er Clarkdale CPU'erne i i5. Men de starter først ved 650 og op. Så hvis ikke det er i den serie, så har du svaret på hvorfor. Det er en hel anden CPU-arkitektur der er tale om så, og så kan du ikke rigtig sammenligne. Men det ang. max wattforbrug vil jeg dog lige kigge på. Det kunne evt. afhjælpe mit problem med larm fra blæseren.
Til top
Wonderl@nd Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wonderl@nd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 18:02
[QUOTE=gigabyte]Er cpu'en ikke forbundet til begge kølepladet. Husk heatpipe fra chipsettet til det ene køleprofil.
 
Giga... Som det ser ud på billedet er der kun ripper på det ene side af kabinettet og der går to pipes til den side. Der går ingen pipes fra chipsettet - Men ved du om man blot kan købe en pipe og sætte den på chipsettet eller skal der en helt ny køleprofil på ?

Ellets overopheder chipsettet.
Jeg tror netop problemet er er at chipsettet ikke kan komme af med varmen ?
 
Mvh
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 19:51
CPU'ens køling er der INGEN issues med, den køles som den skal, der er ingen heatpipes køling af chipsættet det er der problemet opstår da den genererer sindsyg mængder af varme.
 
Og ja CPU er forbundet med 1 stk heatpipes til hver af de 2 køleplader på den ene side.
 
Hvis du kender til en heatpipe løsning til det chipsæt mv. er jeg gerne lydhør for forslag, mener dog ikke 1 pipe op vil kunne klare den varme der genereres, men det er igen teori fra min side.


Redigeret af Bygone - 16-April-2012 kl. 19:53
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu