recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bygone's HTPC opsætning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bygone's HTPC opsætning

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Wonderl@nd Wonderl@nd skrev:

Hej Bygone,
 
Det er en rigtig fin gennemgang du har lavet - overvejer selv samme kabinet men har fået lidt kolde fødder angående varmen. Jeg havde dog tænkt mig at anvende DH61AG - men mon ikke chipsettet vil give de samme varmeproblemer ?
 
Mvh
 
Det svar tror jeg nærmere en af dem der har købt dh61ag vil kunne give dig, men chipsettet vil blive lun til varm uanset hvad, så spørgsmålet er blot om en blæser bliver nødvendig eller ej i sidste ende. Vil sige den 40mm blæser jeg har købt siger ikke meget og når jeg får mit kabel til bluray drevet skal jeg lave en test med en modstand på den så den begrænser rpm på blæseren, og se om det stadig overlever stresstests for så bliver den omend endnu mere lydsvag.
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 20:22
Det lyder også mere logisk at trækker varmen ud af kabinetet.
Kabel til bluray? Er det til spdif, og er det nødvendigt, hvis man kører lyden digitalt fra hdmi stikket.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Det lyder også mere logisk at trækker varmen ud af kabinetet.
Kabel til bluray? Er det til spdif, og er det nødvendigt, hvis man kører lyden digitalt fra hdmi stikket.
 
læs teksten under de sidste billeder, jeg skal have skiftet den converter fra mini sata til alm sata til fast kabel istedet da converter stikket er for stort.
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 20:39
Ok tak
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 23:20
1 5mm heatpipe kan flytte 15-25w afhængig af konstruktion/kvalitet. En 6mm lidt under det dobbelte.
begge 2 vil være rigelig til chipsettet.

Du kan købe heatpipes på den engelske ebay.co.uk

Så skal du bare bruge 2 stk aluminium / kobbet klodser. Husk den klods I den "kolde" ende skal være ca 3 gange større end den varme (chipset)

Et foreslag:
Chipset klods: ca 25x25x8-10mm
kold klods (til af fæstne på køleprofilet) 25x50-60x8-10mm. Hvis du fæstner den med varmeledende lim skal den værre væsentligt størret.

Bor et hul (diam. som heatpipen) igennen klodserne.
skær ned I gennem den ene side med en sav, så klodsen bliver "åbnet"
For at justere fastspændingen af heatpipen, når den bliver stukket igennem klodsen, kan du trykkr klodsen lidt sammen I en skruestik. (Jeg laver 2 x 3mm gevind I den nederste del, og spænder klodsen sammen om heatpipen med skruer).

Jeg kan sende lidt billeder hvis det er en hjælp?

Mvh Gigabyte.

nedstryger, I m
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 23:21
[QUOTE=gigabyte] 1 5mm heatpipe kan flytte 15-25w afhængig af konstruktion/kvalitet. En 6mm lidt under det dobbelte.
begge 2 vil være rigelig til chipsettet.

Du kan købe heatpipes på den engelske ebay.co.uk

Så skal du bare bruge 2 stk aluminium / kobbet klodser. Husk den klods I den "kolde" ende skal være ca 3 gange større end den varme (chipset)

Et foreslag:
Chipset klods: ca 25x25x8-10mm
kold klods (til af fæstne på køleprofilet) 25x50-60x8-10mm. Hvis du fæstner den med varmeledende lim skal den værre væsentligt størret.

Bor et hul (diam. som heatpipen) igennen klodserne.
skær ned I gennem den ene side med en sav, så klodsen bliver "åbnet"
For at justere fastspændingen af heatpipen, når den bliver stukket igennem klodsen, kan du trykkr klodsen lidt sammen I en skruestik. (Jeg laver 2 x 3mm gevind I den nederste del, og spænder klodsen sammen om heatpipen med skruer).

Jeg kan sende lidt billeder hvis det er en hjælp?

Mvh Gigabyte.

100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

[QUOTE=gigabyte] 1 5mm heatpipe kan flytte 15-25w afhængig af konstruktion/kvalitet. En 6mm lidt under det dobbelte.
begge 2 vil være rigelig til chipsettet.

Du kan købe heatpipes på den engelske ebay.co.uk

Så skal du bare bruge 2 stk aluminium / kobber klodser. Husk den klods I den "kolde" ende skal være ca 3 gange større end den varme (chipset)

Et foreslag:
Chipset klods: ca 25x25x8-10mm
kold klods (til af fæstne på køleprofilet) 25x50-60x8-10mm. Hvis du fæstner den med varmeledende lim skal den værre væsentligt størret.

Bor et hul (diam. som heatpipen) igennen klodserne, på langs.
skær ned I gennem den ene side med en sav, så klodsen bliver "åbnet" midt for heatpipe hullet.
For at justere fastspændingen af heatpipen, når den bliver stukket igennem klodsen, kan du trykkr klodsen lidt sammen I en skruestik. (Jeg laver 2 x 3mm gevind I den nederste del, og spænder klodsen sammen om heatpipen med skruer).

Jeg kan sende lidt billeder hvis det er en hjælp?

Mvh Gigabyte.

100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2012 kl. 00:21
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

[QUOTE=gigabyte] 1 5mm heatpipe kan flytte 15-25w afhængig af konstruktion/kvalitet. En 6mm lidt under det dobbelte.
begge 2 vil være rigelig til chipsettet.

Du kan købe heatpipes på den engelske ebay.co.uk

Så skal du bare bruge 2 stk aluminium / kobbet klodser. Husk den klods I den "kolde" ende skal være ca 3 gange større end den varme (chipset)

Et foreslag:
Chipset klods: ca 25x25x8-10mm
kold klods (til af fæstne på køleprofilet) 25x50-60x8-10mm. Hvis du fæstner den med varmeledende lim skal den værre væsentligt størret.

Bor et hul (diam. som heatpipen) igennen klodserne.
skær ned I gennem den ene side med en sav, så klodsen bliver "åbnet"
For at justere fastspændingen af heatpipen, når den bliver stukket igennem klodsen, kan du trykkr klodsen lidt sammen I en skruestik. (Jeg laver 2 x 3mm gevind I den nederste del, og spænder klodsen sammen om heatpipen med skruer).

Jeg kan sende lidt billeder hvis det er en hjælp?

Mvh Gigabyte.

 
Jotak lidt billeder skader aldrig :).
Til top
Wonderl@nd Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wonderl@nd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2012 kl. 05:50
Hej Giga,
 
Smider du et link til hvor man kan købe klodserne. Jeg har fundet nedenstående side hvor man kan købe pipes: http://www.wattbits.com/catalogsearch/advanced/result/?search_category_id=719&extended_range=0
 
Hvordan har du selv fæstnet din aluminiums klods til køleren ? Har du limet den på eller har du fjernet den ekstisterende køle profil ? Hvis du har brugt lim - hvilken slags har du så anvendt.
 
-Og lige et spørgsmål mere, hvordan har du bukket heat pipes uden de er knækket ?
 
Jeg fandt iøvrigt et billede af dh61ag hvor der er sat en heat sink på - men jeg kan ikke se om den eksisterende køler af chipsettet er fjernet. billedet er en del neden på siden:
 
Mvh
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2012 kl. 09:42
Jeg kender ikke andre end omtalte A-Case og HFX, de har begge 2 et Chipset kit, og 45 usd er da ok for en pakke med heatpipe, og klodser.
Og den originale køleplade skal fjernes, før instalation.
 
Jeg er på arbejde pt, så billeder af den simple blok kommer i aften. har ikke nogen liggende på tlf/server/mail pt.
 
Jeg laver mine egne selv, se føromtalte "opskrift" på tidligere post, på den simple udgave.
 
Ang bukke heatpipes: køb en rørbukketang, koster ca 150-200,- , øv dig evt først på en stump bremse rør, du har kun 1 forsøg med en heatpipe.
 
Ang montage:
1: Den bedste metode kan ses på nedenstående billede, der har jeg fræst (med en radius fræser) i profilet, i en skrå vinke (så er afkølingen bedst) og laver 2-4 gevind i profilet, og så en lille plade der spænder heatpipen ind i udfræsningen. (billedet viser en gammel del af en køleblok brugt som plade.
2: 2nd bedste metode. Jeg laver gevind ind i køleprofilet (ikke hele vejen igennem men bare et 3-5mm dybt hul), kræver en stump snittap.
Alternativt, brug varmeledende lim, og en skruetvinge, jeg har inge pref. for varmeledende lim, har brugt noget 2 komponent fra et zalman kit engang.
3: Lim, den løsning har jeg aldrig selv brugt, men bør virke fint, specielt til chipsettet da det kun er ca 5watt.
 
Metode1:
 
Metode 2:
 
Mvh Gigabyte
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2012 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af Wonderl@nd Wonderl@nd skrev:

Jeg fandt iøvrigt et billede af dh61ag hvor der er sat en heat sink på - men jeg kan ikke se om den eksisterende køler af chipsettet er fjernet. billedet er en del neden på siden:
 
 
Lækkert produkt. Lige hvad jeg manglede og fair priser, lige indtil jeg så forsendelses prisen på $239,65 for at sende det til DK. Ouch 
Til top
Wonderl@nd Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wonderl@nd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2012 kl. 17:14
Bygone,
 
Prøv at se her:
 
En instruktion til at installere den famøse heatsink - Som jeg forstår det sættes den oven på den eksisterende køler. Det ser ud til at den kan forlænges og måske kan det anvendes så det undgås at bukke pipes'ne ved at anvende forlænger stykket.
 
Sættet kan købes i mm-vision.
 
Giga - Jeg er spændt på at høre dine kommentarer. Du er jo en milepæl foran alle os andre :)
 
Og til Kandersen...Ja, det er faktisk et lækkert kabinet - Og det ser ud til at være lavet lige efter bogens abc :)
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu