recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fausing's Setup's
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fausing's Setup's

 Besvar Besvar Side  <1 68697071>
Forfatter
Besked
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 22:48
Så sker der endelig noget i mit snart længe planlagte projekt. :-)
Jeg har tænkt mig at min fine NAD C-372 skal have noget at spille på, og dette skal som før lavet, skjules 100 % - som sædvanlig følger lidt billeder, med tekst til.
Enhederne er taget fra et sæt Dali 850.


Allerførst vil jeg skabe lidt klarhed over hvor de kommende billeder er taget. :-)
Her ser i stuen med mit fine reol-system til højre, som huser forstærkeren.
De røde firkanter er placeringen af højtalerne.


Det fine loft er pillet ned, og et hul skåret i loftet. PUHA, for et svineri. Bemærk alle de mange lag :-( - Troldtekt på forskalling - 2 lag gips på forskalling, stråpuds på tætforskallet underlag. :-)


Så blev en MDF kasse opbygget, 15mm MDF, fuget alle steder for 100% tæthed.


Her et billede med begge huller synlige (sådan et hul er der i hver side, altså en til venstre, og en til højre højtaler.) Hul nr. 1, ud mod terrassen der ses på første billede, er til bas-enhederne. 2x8" :-)
Hul nr. 2 er til henholdsvis mellemtone (5") og diskant (1")


Bas-enhederne kommer til at spille lige ned, mens ML og DI bliver vinklet. Ca som på billede :-)
Jeg har skilt de originale kabinetter ad, og skåret toppen ud, da denne er ret speciel omkring ML. Ses på næste billede:--->


Som i kan se ville det blive svært at lave dette selv, derfor har jeg anvendt det originale. :-)
Det er dog tilpasset lidt, for optimal vinkling i hullet :-)

Det var lidt for nu, mere vil komme til som projektet skrider frem.

For lige at svare på nogle af de spørgsmål der nok vil komme er her til slut lidt ekstra info.

  1. Jeg har indkøbt pladevat, samt pillet ud af kabinetterne også. Så der er tænkt på dæmpning.
  2. Der vil blive fræst ud i Trold-Tekten som tidligere set her i tråden.
  3. Rum-målet i kasserne er meget til på det som de originale kabinetter har.
  4. Der vil blive monteret gummilister mellem de kommende samlinger, for at (forhåbentligt) at optage evt. forplantninger af lyden.
  5. Ja, det var lige det, spørg endelig løs.

MVH. Rasmus



Redigeret af fausing - 09-Juli-2014 kl. 23:11
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2014 kl. 00:01
Noget af et projekt Rasmus, og stort pøj pøj med det. Men sig mig hvad siger din søde Vuf til postyret?Tongue
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2014 kl. 16:37
Ja, det var også lidt af en omgang, men det er squ blevet lige som ønsket, så er godt tilfreds. :-)
En STOR tak til Esben for hjælp med udarbejdelsen af opbygning af kabinetter. Clap

For at give en lille foreløbig anmeldelse, (har kun fået prøvelyttet lidt) så er jeg meget imponeret over lyden. Bassen er god stram, præcis og ikke rungende som "lidt frygtet".
Diskant og mellemtone kommer rigtig flot til sin ret, nok godt hjulpet på vej af vinklingen. Stiller jeg mig længst væk, fornemmes det dog at især diskanten forsvinder lidt, men der hvor lyttepositionen er, er der intet at bemærke heldigvis. :-)

Jeg fortsætter hvor vi slap sidst. ------>

MDF kassen er nu bygget op, der er vinklet til mellemtone og diskant. Dele filter samt terminal er monteret. Kabinettet er foret med pladevat.


Næste skridt er montagen af "fronterne" eller der hvor enhederne skal monteres i. BEMÆRK luften rundt alle kanter. Disse bliver udfuldt med elastisk fugemasse for at nedbringe forplantning af lyden i hele lofts konstruktionen. Desuden er der mellem "fronterne" og kabinettet indlagt 6 mm gummiliste af samme grund som lige beskrevet. :-)


Her mellemtone og diskant, hvor vinklingen tydeligt ses.


Så blev enhederne monteret, og som det ses er basportene fra det originale kabinet bibeholdt, her monteres på fronten.


Slutteligt blev alt som før beskrevet fuget, og indvendigt i mellemtone og diskant fronten, foret igen med pladevat, for at nedbringe reflektioner.


Slutteligt et billede af det NÆSTEN færdige arbejde. De skarpe vil bemærke at loftet ikke er lukket, og det derfor ikke er særligt skjult endnu. Dette vil ske senere i aften. :-)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2014 kl. 17:15
En utrolig energi og foretagsomhed. Der til en lyst til eksperimenteren. Man må virkelig tage hatten af for dine projekter ;-)
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2014 kl. 17:16
Det er fedt Rasmus. Du har nok ikke verdens bedste stereo perspektiv, men til gengæld, ret flot gemt af vejen, og som "dagligdags baggrundsstøj" er det da vist bare total i orden :-) Glæder mig til at se det i virkeligheden.
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2014 kl. 19:21
Du tog godt nok det store kørekort i HiFi-sløjd i folkeskolen :-P 

Det ser passe godt ud. Du må have en tilfreds kone :-) 
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2014 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

En utrolig energi og foretagsomhed. Der til en lyst til eksperimenteren. Man må virkelig tage hatten af for dine projekter ;-)

Mange tak :-)
Ja, jeg synes det er ski'e skægt at afprøve nye ting og se om det fungerer. Man finder jo aldrig ud af noget nyt, ved bare at snakke om det. :-)
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2014 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Det er fedt Rasmus. Du har nok ikke verdens bedste stereo perspektiv, men til gengæld, ret flot gemt af vejen, og som "dagligdags baggrundsstøj" er det da vist bare total i orden :-) Glæder mig til at se det i virkeligheden.

Tak min ven. :-)
Det er sjovt du siger det med verden bedste stereo perspektiv, for Robert Dølhus har netop været forbi og høre systemet og han kårede det til netop, VERDEN BEDSTE ;-)
Nej, det har du ganske ret i, men synes nu det klarer det utrolig godt på trods af de udfordringer det nu "lider" under. Smile
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2014 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Du tog godt nok det store kørekort i HiFi-sløjd i folkeskolen :-P 

Det ser passe godt ud. Du må have en tilfreds kone :-) 


Haha ja, det var nu i Ungdomsskolen 1998, men fred være med det ;-)
Ja, hun er svært tilfreds, selvom hun synes mine ideér til tider er lidt fjollede og "unødvendige" kan hun ikke lade være med at nyde resultaterne. Smile
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2014 kl. 23:01
Kender det godt. Har selv en kæreste, der ryster lidt på hovedet af mine HiFi-idéer. Alligevel ender hun med at bruge det lige så meget som mig. Det tog dog nogle år, at få hende vendt af med musik på den bærbare eller på tablet, men nu har hun fattet, at det lyder altså bedre på anlægget. Men i modsætning til tidligere, så er det også meget nemmere lige, at smide lyden over på anlægget i dag. Med nem brugerflade, får man også brugt sine ting oftere.
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2015 kl. 22:04
Nå, så er der lidt nyt fra Fyn. 😊
Jeg købte før jul en Buttkicker LFE enhed og en TOA DA-250D til at sætte skub i den. Jeg har grundet tidsmangel ikke fået rodet med det før i denne uge (ferie fra studiet inden næste semester) 😊
MEN, idag fik jeg monteret og HURTIGT afprøvet den, og for satan hvor kan den "flytte" en sofa 😃
Jeg vil hurtigst muligt komme med en billed serie og lidt mere beskrivelse i vanlig stil.
Men en status er p.t. at den ikke skuffer.
Opsætningen er: Buttkicker monteret skjult under sofa, drevet af 500 watt (digitale)
Lidt nyt fra nu, mere vil komme. 😊
Mvh. Rasmus

Redigeret af fausing - 23-Januar-2015 kl. 23:27
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2015 kl. 23:20
Det er altid spændende, når du kommer med opdateringer i dit setup. Glæder mig til at se dine tiltag :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 68697071>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu