recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny installation i hus.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny installation i hus.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny installation i hus.
    Sendt: 26-April-2012 kl. 20:45
Hej
 
Vi er ved at skal have lavet en større renovering af vores hus. Idéen er så, at jeg skal have internet i samtlige rum samt alle rum skal kunne kobles til en fælles NAS.
 
Jeg er dog lidt på bar bund ang. hvordan sådan noget foregår i praksis. Internet delen kan vel klares trådløst, men hvis jeg skal tilgå NAS'en, enten fra medie-afspiller eller TV, så er det vel at foretrække at det er med kabel.
 
Hvordan skal kabler osv. trækkes til sådanne en installation?
 
Det skal lige siges, at jeg pt bruger en Netgear WNDR3700 router (hvis denne info skal bruges).
 
NAS'en jeg overvejer er en Synology 411.
 
Mvh. Lasse


Redigeret af Basknudsen - 26-April-2012 kl. 20:49
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 21:09
- Træk 2 stk cat6 netværkskabler til hvert ud/ rum, sammen med fx antenne stik (hvis du har kabel-TV), og afslut dem med et pænt udtag.
- Køb en gigabit switch med så mange porte, som du har brug for.
- Find et godt sted til router og switch. Med switchen er det nok nemmeste at have den på loftet, hvor du får alle kablerne fra diverse rum op.
- Sæt kabler i switchen og træk et kabel mellem router og switch.
- NAS'en placerer du så hvor det passer (kontor/ bryggers el.lign), og da du jo har trukket netkabel til alle rum forbinder du bare NAS'en med netværksudtaget, og så har alle på både kablet og trådløst netværk adgang til NAS'en.
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 21:20
Tak for svar.
 
Hvad skal jeg bruge to udtag til i hvert rum, et til TV og et til internet?
 
Kan sådan en switch godt tåle at ligge på loftet hvor der er meget varmt om sommeren og meget koldt om vinteren.
 
Skal alle rum gå fra switchen, og så skal der et kabel fra NAS til router og fra router til switch?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 21:52
Man kan ikke få for mange CAT-forbindelser i et lokale. Du kan omforme dem til næsten alt, så hellere et for meget end et for lidt. Jeg har kun 2 kabler til hvert rum, men ville godt have haft 3. Da man kan omdanne til næsten hvad som helst, så kan du også føre alverdens signaler fra et rum til et andet, hvis du blot forbinder de to stik med en adapter det sted du samler alting.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
beolion Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Januar-2010
Status: Offline
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beolion Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 22:38
Enig, jeg mangler selv flere Cat6/7 stik i mine rum, og ville i bagklogskabens klare lys gerne have haft mindst 2. Fx. er kabel bare så meget bedre, fx. hvis du skal synkonisere meget til din NAS (vi har 3 børn).
Eller, hos os har vi en media player i flere rum (Tvix), og skal man streame blueray film, så går det bare ikke over trådløs. Og husk også lige, at der kan være mange der deler dem samme trådløse forbindelse med mindre du laver roaming eller lignende med flere access points.
Jeg har også selv forlænget noget HDMI signal med ca 16 meter ved at bruge 2 cat6 kabler.
Man kan ikke få for lidt netværksstik, helst mindst cat6, gerne cat7 hvis man er lidt kræsen.
Held og lykke med det.
Til top
Lyni Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2007
Status: Offline
Point: 172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lyni Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2012 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Tak for svar.
 
Hvad skal jeg bruge to udtag til i hvert rum, et til TV og et til internet?
 
Kan sådan en switch godt tåle at ligge på loftet hvor der er meget varmt om sommeren og meget koldt om vinteren.
 
Skal alle rum gå fra switchen, og så skal der et kabel fra NAS til router og fra router til switch?
1.
Ja, hvis du endag finder på at tilkøbe IP-TV, så er kablet jo trukket.
Eller hvis du har/køber tv med internet + en spillekonsol der også skal bruge internet.
2.
Jeg vil sige at bare det ikke får fugt, så skal det nok gå, men det er mange meninger om. Evt sætte det ind i et skab på loftet.
3.
Ja.
Alle netværkskablerne fra værelserne skal sættes til switchen.
Det er ligemeget om du sætter din NAS til i routeren eller switchen, det er routeren der giver nas´en en ip. En switch er bare et samleled.   
 
Der er lidt inspiration til hvordan en løsning kan se ud.


Redigeret af Lyni - 27-April-2012 kl. 13:17
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2012 kl. 20:54
Kunne denne her være et bud på en switch når jeg skal have 2 kabler til 8 rum?
 
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2012 kl. 23:56
Husk at kablet til routeren også bruger et stik i switchen
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2012 kl. 14:46
Hvis du ikke har planer om at skulle trække 50-75 meter kabel ud til værd stik med mulighed for 10 Gigabit, så kan du rolig nøjes med cat5e, det andet kommer til at koste kasse i stik og kabler, jeg har selv lavet mit i cat5e med lexcom 125 stik over alt, samt IHC net i form af Telefon/TV/Internet, vi har dov kun 4 stream box som vi forsyner alle værelser med hele skidte, og alt stå flot.

Der er forskel om det er et krydsfelt med mange stik hvor der kan opstå en masse forstyrrelser, men ikke i en lille husstand. 
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2012 kl. 19:44
Jeg vil også foreslå cat5e eller måske cat6 hvis man vil ofre merprisen uden at være garanteret for merværdi.

Træk 2 stik til hvert rum og lav et krydsfelt med alt dit andet udstyr et fornuftigt sted i huset


Redigeret af Cyberguyen - 11-Maj-2012 kl. 19:45
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Status: Offline
Point: 1490
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér justrace Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 03:52
Hvis vi nu starter med kabelkvaliteten er cat7 totalt overkill. Det er til firmaer med mange krydfelt. Mellem de krydsfelt bruges cat7, ellers cat 6/5e.
 
2 stik i hvert rum er godt nok, men i stuen vil jeg nok anbefale 4. 2x2, altså 2 stik placeret strategisk ift indretning. De 2 ved TV-placeringen, og de 2 andre et andet sted.
 
Du skal mindst bruge en 24 ports switch. Du har 8 rum med 2 stik, og stue med 4. Det giver 18 stik. Du skal så bruge 2 mere til router og NAS. Og tro mig, når først det kører, så er de sidste pludselig blevet optaget af eks en lille homeserver osv.
 
Jeg vil anbefale at alle kabler bliver sat til i et patchpanel der monteres fast. Så der altid er styr på hvilket stik er til hvilket rum.
Fra panelet bruger du så nogle korte kabler til switchen.
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Status: Offline
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 09:21
Hvad med at trække nogle tom-rør ud til værelserne, så kan du altid lægge de kabler i, som du skal bruge. Det kunne være der kom en anden løsning om nogle år, så er det bare at skifte kablerne.
 
Lynge Smile   
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu