recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billig projektor til kort afstand - Hilfe!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Billig projektor til kort afstand - Hilfe!

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
edut Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér edut Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Billig projektor til kort afstand - Hilfe!
    Sendt: 27-April-2012 kl. 12:29
Da der er knaster tilbage i skat, og jeg i juli flytter i hus, skal jeg have etableret en hjemmebiograf i et større kælderrum. Dertil skal jeg have skaffet en projektor + et lærred. Den primære brug vil være til at se film og serier, enten afspillet fra DVD (IKKE blueray), computer eller med tiden et media-center og til Wii og måske med tiden en Kinect. Mit budget for en projektor ligger desværre kun i størrelsesordenen 4-6000 kr. Endnu en udfordring er, at der kun er ca. 3m fra projektor til væg.

Jeg er førstegangskøber og ikke specielt teknikkyndig, så nu spørger jeg jer kloge hoveder til hjælp.

Mine ønsker er: Høj opløsning og flot billede, så støjsvag som mulig, nem at betjene - 3D og feinsmeckeri har jeg ikke behov for :)

Min egen research har ført mig frem til nedenstående tre modeller, der alle har klaret sig godt i test. De ligger godt nok i toppen af budgetrammen, men noget siger mig, at de sidste kroner er givet godt ud. Kan I måske påpege, hvilken jeg burde satse på?

Mulighed 1 - BenQ W1060

Mulighed 2 - Optoma HD230X

Mulighed 3 - InFocus ScreenPlay 8600

Jeg håber meget, at I vil hjælpe mig med råd og vejledning, så jeg ikke får købt katten i sækken.

Bedste hilsner,
- Jakob Smile

Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1824
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2012 kl. 14:01
Vi kender afstanden, men hvor stort billede ønsker du dig ?

Du kan regne lidt på størrelsen af billede her http://www.projectorcentral.com/projection-calculator.cfm
Til top
edut Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér edut Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2012 kl. 14:17
Jeg ved det faktisk ikke helt. Så stort som muligt. Havde noget a la en diagonal på 200cm i tankerne, hvis det er muligt...
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1824
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2012 kl. 16:52
Oprindeligt skrevet af edut edut skrev:

Jeg ved det faktisk ikke helt. Så stort som muligt. Havde noget a la en diagonal på 200cm i tankerne, hvis det er muligt...

Jeg har prøvet at regne lidt på størrelsen med det link som jeg gav dig før.

Med BenQ'en kan du uden zoom:


Med BenQ indbyggede zoom ( anbefaler jeg ikke ):


Prøv om nogle af de andre modeller kan gøre det større med omregneren
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1824
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2012 kl. 16:56
NB. husk at når du måler rummet og hvor projektor skal være, er det fra linse til lærred som er afstand.

Så er dit rum 3 meter skal du trække størrelsen på projektoren fra og hvis lærred sidder lidt væk fra væggen skal det også trækkes fra
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2012 kl. 18:27
Du ønsker høj opløsning, men vil kun afspille dvd? Jo større billedet bliver jo tydligere bliver forskellen mellem dvd og bluray.

Mht valg af lærredstørrelse bør du tage siddeafstanden med til overvejelse. Det er ikke lykken med et for stort lærred, specielt ikke hvis du kun afspiller dvd IMO.

Når alt det er sagt synes jeg BenQ W1060 er en fremragende projektor, men har ikke set de andre...
Til top
edut Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér edut Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2012 kl. 20:55
Det er nok forkert at se det som om, at jeg kun ønsker at afspille fra dvd. Jeg kommer også i høj grad til at afspille digitalt i HD fra computer/mediacenter. Blot ejer jeg endnu ikke en BlueRay, og ønsker ikke at genanskaffe hele filmsamlingen på dette medie.

Siddeafstanden bliver næsten den samme som projektorafstanden, da jeg forventer at hænge projektoren i loftet over siddepladserne.

Fedt med respons på BenQ'en. Den lader til at være et godt bud til mit behov...
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu