recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - IMac panel type
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

IMac panel type

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2012 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Selvom man måske har en personlig præference, så har målinger vist, at Apples skærme desværre ikke leverer et specielt korrekt billede. Dell-skærmen er tilnæmelsesvist korrekt indstillet fra fabrikken, så et foto vist på denne burde fremstå med korrekt farvegengivelse.

Nej ikke ud af kassen. Men når de er kalibreret, er Apples skærme vel lige så gode som andre.


Venlig hilsen
KB
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2012 kl. 21:40
Det kan sagtens tænkes at den blanke skærm også ligger tættere min personlige prefference (er vant til en krp 600a isf kalibreret).
Sjovt nok er dell skærmen tilsluttet imaccen som ekstra skærm, dell skærmen virker mere diffus om tekst og den virker også lidt mere "anstrengene" at kigge på.. Den bruges af en grafiker primært omkring tekst og logoer.
Mvh

René
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2012 kl. 22:48
Og du har tjekket dine indstillinger / driver? - det er lige godt første gang jeg læser diffus og anstrengende som tillægsord til en Dell Ultrasharp skærm. 
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2012 kl. 23:02
Nu er det min grafiker der bruger den og har sat den op, det er jo blot en side-by-side konstatering.. Og den kører på macos systemet.

Det er muligt at panelet er ens, men der er nu forskel som kan ses

Og som tidligere nævnt kan det sagtens være den matte overflade som er med til at give den opfattelse at det ser bedre ud på den blanke imacskærm, det er jo lidt den gamle mat/blank skærm diskussion som der bla var på plasma/andre engang.

Dell skærmen er god, men er man forelsket i imacskærmen får man ikke en direkte sammenlignelig oplevelse med dell skærmen, det var min pointe... Derfor kan den jo sagtens være god nok alligevel, men så er man da obs på problemstillingen :)

Redigeret af rhsin - 28-April-2012 kl. 23:12
Mvh

René
Til top
Flubber Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-August-2009
Status: Offline
Point: 161
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flubber Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2012 kl. 23:45
Nu har jeg selv en Mac, hvor jeg har tilsluttet en Dell U2711. Og jeg giver rhsin ret. Billedet på en iMac er (ifølge min personlige præference) mere lækkert end det er på Dell'en. Mine forældre har en 27" iMac, og den er bare lige det mere lækker at se på. Og det med at den ser en smule mere grynet ud kan jeg sagtens nikke genkendende til. Min Dell er virkelig lækker, ingen tvivl om det. Men den mangler (i mine øjne) lige det sidste for at komme op på siden af Apples. Men igen - jeg betalte ca. det halve for Dell'en sammenlignet med Apples Smile
Til top
Wuffer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wuffer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2012 kl. 11:32
Jeg tror de nævnte forskelle mellem Dell og IMac er overfladebehandlingen (mat vs blank). Som jeg forstår det fortrækkes en mat skærm ofte til arbejdsbrug. En blank skærm vil fremstå med mere "kapow" og masser af knald på kontrasten, men jeg tænkerne den har en mere forkert gengivelse og lider af genskin (det gør min i hvert fald).
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2012 kl. 12:00
Wuffer > Ligepræcis det handler om Eye Candy effekten ikke en skid andet. HP lavede på deres bærbare for 5-7 år siden det samme. Billedet så godt og glansfuldt ud, men man kunne ikke se en skid hvis blot der var en lille bitte smugle lys mod skærmen.
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2012 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

det er jo lidt den gamle mat/blank skærm diskussion som der bla var på plasma/andre engang.

Hvad har genskind-debatten at gøre med billedkvalitet?

Ellers er jeg enig med de andre - det i ser er effekten med  en blanke skærmbehandling. Det ser lækkert ud, men jeg forstår ikke i kan sige den ene er mere grynet end den anden. Er i sikker på i ikke bare bilder jer selv ind den er bedre, nu hvor i har betalt et par tusinde mere? - i har jo også fået et webkamera og et alu-chassis med i handlen. 

Som Rasmus påpeger, så er Dell's mere korrekt sat op i standard-indstillingerne og ved en kalibrering skulle de gerne være det samme - det er jo samme panel og Dell sparer ikke på elektronikken..
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2012 kl. 12:31
Den måde en mat skærm bryder lyset på kan godt gøre det sådan at farverne opfattes mere flade og kontrasten opfattes mindre og hvid/sort ser normalt også lidt bedre ud på en blank skærm imo. (og døjer ikke med reflekser på blank skærm, der er jo problemer med reflekser på både blanke og matte skærme, dog på hver sin måde), og skarpheden af den måde man opfatter et billede på kan også ses anderledes på mat kontra blank.

Men igen min pointe er.. Og forbliver den samme, har man forelsket sig i imacskærmen, så får man ikke det samme ved at købe dell skærmen, selvom panelerne er de samme så er det visuelle indtryk på skærmen forskelligt, om så man bedst kan lide blanke eller matte er jo ligegyldigt for trådstarter som jo netop har udtalt imacskærmen som ønskeprefference, og køber man dell skærmen i forventning om at få fuldstændigt det samme så bliver man måske skuffet.

Dellskærmen kan sagtens være et godt (og billigere) valg, men man skylder sig selv lige at se dem inden man køber evt side-by-side hvis muligt, især hvis den blanke skærm måske ubevidst er det som man er faldet for.

Mit mål er ikke at starte en ny krig på kvalitet (jeg har jo faktisk flere af begge og er udmærket tilfreds) eller ord blot dele de erfaringer jeg har så trådstarter har et oplyst grundlag at vælge på :)

Redigeret af rhsin - 29-April-2012 kl. 12:37
Mvh

René
Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Simon R. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2012 kl. 12:53
Desværre lider nærmest alle IPS-paneler med mat overflade (inklusive Dell U2x11) under at anti-refleksbehandlingen giver skærmene et grynet look (bare kig på hvordan hvide flader ser ud fx - yuk). Så det er lidt pest eller kolera - selv er jeg lidt træt af min grynede Dell skærm men det eneste alternativ er en skærm med masser af genskin så..... what to do...

Ville ønske de kunne finde på en mindre ødelæggende anti-refleksbehandling. De nye Samsung IPS-skærme skulle vist have en lidt bedre overfladebehandling.




Redigeret af Simon R. - 29-April-2012 kl. 12:54
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2012 kl. 13:53
... slettet. Misforstod indlægget jeg citerede.

Redigeret af Yakken - 29-April-2012 kl. 13:54
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
smiletime Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 252
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smiletime Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 18:08
Jamen så er der godt nyt på fronten med hensyn til Imac 2012 model, hvis man skal tro på de stærke rygter om, at der bliver benyttet et nyt anti-reflective glass, som skulle minimere genskin en del. Men det finder vi ud af på mandag, hvor de offentliggøre alle nye Mac produkter.

Så bliver det helt sikker min nye computer, da jeg ikke kan lyde den grynet overflade IPS er eller hvordan Imac ældre modeller laver genskin.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu