recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bumtious/AV-Forums og Panasonic 50VT50
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bumtious/AV-Forums og Panasonic 50VT50

 Besvar Besvar Side  <1 45678 11>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af kennethbrdk kennethbrdk skrev:

Så kom min 55" VT50 ind af døren Tongue - så bliver det spændende om jeg bliver tilfreds med billedet Smile
Det både håber og tror jeg, men husk nu lige at dit TV skal have ret mange timer på bagen, før det viser det optimale billede. Tilløk med dit 55VT50Tongue
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af kennethbrdk kennethbrdk skrev:

Så kom min 55" VT50 ind af døren Tongue - så bliver det spændende om jeg bliver tilfreds med billedet Smile
Det både håber og tror jeg, men husk nu lige at dit TV skal have ret mange timer på bagen, før det viser det optimale billede. Tilløk med dit 55VT50Tongue
 
Takker Big smile - Ja og  så er det 9" større end mit nuværende så dårligt kildemateriale bliver sikkert voldstraffet i forhold til mit nuværende. Til gengæld forventer jeg mig meget af bluray materiale Tongue


Redigeret af kennethbrdk - 08-Juni-2012 kl. 18:57
Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2012 kl. 14:22
Kører I med 1080 pure direct - synes ikke jeg kan se en forskel på at den er til eller fra - kører med de indstillinger ovre fra flatpanels og hvad med 24P smooth - har i den fra eller....
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2012 kl. 15:49

Så fik Humperdink og jeg vurderet 50VT50 for DFC og taget lidt billeder af fænomenet.

 

Billedet herunder er taget i THX BRIGHT ROOM med de samme indstillinger for kamera og TV, som vi brugte ved tilsvarende test af 55VT30 på første side i denne tråd (dette for at kunne sammenligne med VT30 og vurdere udviklingen fra 2011 til 2012):

Vores opfattelse er, at hvis der er sket en forbedring, ligger den i intervallet fra meget lidt til ingenting.
 

En anden ting, som vi lagde mærke til (og med reference til det oprindelige indlæg hentet fra Bumtious allerførst i denne tråd) var et grønt stik i billedet. Dette kan tænkes at udspringe fra flere kilder:

 

(1)  Forkert hvidbalance: Kan i THX-modes kun fikses gennem kalibrering via servicemenuen.

 
(2)  Green push (for høj farvestyrke for grøn og måske gul/cyan): Kan ikke fikses i THX-modes, da der ikke er adgang til CMS.

 
(3)  Forkert (for lav) gamma: Nogle modes understøtter gamma-eqalizer-indstillinger, andre kun en overordnet gamma-justering. Problemet er, at man ikke med sikkerhed kender håndtering af gamma i hele signalkæden.

(4)  DFC: Kan som udgangspunkt ikke fikses uden at aktivere IFC (MAKSIMUM).

 

Grundlaget for min mistanke til DFC som kilde til det grønne stik er, at jeg i rigtig meget af tiden (og med andet materiale end DFC-testmaterialet) observerede, at der var "mikrofine" og lynhurtige DFC-artefakter til stede i hudfarver, som dermed kommer til at virke grønlige eller gullige (Bumtious bruger udtrykket "jaundice"). Da vores syn er følsomt overfor grønt stik, har jeg en formodning om, at noget af det grønne stik kommer fra DFC. Toppen af DFC-effekten kan muligvis tages ved at minimere det grønne stik gennem justering af indflydelsen fra punkt 1, 2 og 3 (mens man stadig holder sig indenfor rammerne af kalibrering mod BT.1886/BT.709 (her er punkt 3 så en udfordring)).

 

En tredje ting, som jeg lagde mærke til (og som jeg også noterede for G30 og VT30) var, at der er nogen flicker i billedet: Fænomenet minder om det, man ser, når man ser et lysstofrør i periferien af sit synsfelt. Måske er det for at mindske crosstalk, da ”ON-tiden” for pixels virker forkortet i forhold til tidligere Panasonic plasma-TV (før 3D) og andre plasma-TV (som jeg er vant til at se på). Det virker ikke specielt distraherende, men jeg synes dog, at billedet er noget uroligt ved panoreringer uden IFC aktiveret. Måske er det der 50[Hz]-buggen stammer fra (pga. 50[Hz] sub-field-drive-algoritmen).

 

En stensikker kur for DFC ser ud til at være at sætte IFC=MAKSIMUM (de andre IFC-indstillinger fjerner ikke DFC). Jeg har ikke målt frameraten (refresh) på VT50 endnu, men mit gæt er, at det som for VT30 gælder, at panelet drives ved 60[Hz] i denne indstilling, og at den dertil hørende sub-field drive-algoritme bare er meget bedre end den, der understøtter 50[Hz]/24p. Dette kan være forklaringen på, at DFC ikke er noget, der omtales i særlig høj grad for US-modellerne - eller noget som japanerne selv har fokus på. Prisen for IFC=MAKSIMUM er naturligvis soap-opera-effekten. Jeg kan ikke vurdere, om den er forbedret siden VT30, da jeg ikke er vant til at se på IFC=MAKSIMUM på VT30.
 
Vi har efterhånden samlet en del billedmateriale: Indtil videre har vi data fra Panasonic 55VT30, Panasonic 50VT50 og Pioneer LX-5090 (alle i forskellige skærmindstillinger, som har betydning for DFC-mængden). Idéen er at lave en fotomontage for sammenligning af resultaterne, men vi holder dem ind til kroppen lidt endnu, da vi overvejer om vi kan få et par relevante Samsung og LG plasma-TV med i sammenligningen. Indtil videre kan jeg røbe, at vi kan fremprovokere DFC på LX-5090, men en del mindre synligt end på VT50 i PROFESSIONEL1/2. Til gengæld kan vi fjerne DFC på LX-5090 (ved at justere panelets refresh).

 

Billedet ovenfor er som sagt lavet med 50VT50 i THX BRIGHT ROOM, hvor DFC er meget tydeligere end i PROFESSIONAL1/2-indstillingen, men mindre udtalt end i NORMAL (og naturligvis også i DYNAMISK).

 

Der flere (mindst tre) måder at observere fænomenet på og i fotomontagen kommer vi til at bruge to af dem med de testklip, der er linket til tidligere i tråden:

 
(1) STATISK: Fotografering af bevægelser i billedet mens kameraet står stille.
 
(2) PANORERING: Fotografering af objekter i bevægelse mens vi forsøger at panorere kameraet med bevægelsen for at simulere øjets bevægelser.

 

Den tredie metode er simpelthen at have f.eks. et ansigt på skærmen (som gerne skal fylde en væsentlig del af skærmarealet og ikke behøver at være et af de omtalte testklip) og så "virre" relativt hurtigt med hovedet fra side til side, mens man ikke fastholder blikket på noget fast punkt på skærmen.

 

Man kan gøre noget tilsvarende med et kamera, som jeg har gjort her med 55VT30 i PROFESSIONAL1-mode:


Her kan man i øvrigt se en indikation af, at PROFESSIONAL1-indstillingen producerer mindre DFC end THX-mode gør - men prisen er et mindre lysudbytte – og måske er der en direkte sammenhæng mellem lysmængden og synligheden af DFC.

 

Lad mig lige slutte af med at bekræfte, at filtret på TV'et gør det i stand til at levere bedre sort i dagslys end GT50, som igen er bedre i denne disciplin end VT30.

 
 
Noter:
 
Jeg skal understrege, at billederne er udvalgt som værende repræsentative for det, som Humperdink og jeg ser, og de tjener således alene som illustration af fænomenet og omfanget af det, når vi betragter TV’et. Billederne er kun beskåret og gemt i JPEG med mindst mulig komprimering.

 



Redigeret af bantam - 09-Juni-2012 kl. 16:13
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2012 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af kennethbrdk kennethbrdk skrev:

Kører I med 1080 pure direct - synes ikke jeg kan se en forskel på at den er til eller fra - kører med de indstillinger ovre fra flatpanels og hvad med 24P smooth - har i den fra eller....
Prøv at læse i dette review: Der er nogle hints.
/lars
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2012 kl. 16:25
Hej bantam , super indlægSmile , glæder mig til sammenligningen med de andre tv...
Ved ikke hvor meget du eller andre læser med på AVForums , men her har rigtig mange problemer med " lyse vertikale bånd " på skærmen. De fleste har dem i siderne , et par cm inde. Er det noget du har observeret ? , og evt kan forklare hvad er ? Mange får dem byttet af denne grund , bumtious mener at det kan være noget med skærmenes reflektions belægning.
De billeder i har taget , synes du det er noget man sådan lægger mærke til . De skærme får trods alt super anmeldelser hele vejen rundt?....
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2012 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hej bantam , super indlægSmile , glæder mig til sammenligningen med de andre tv...
Ved ikke hvor meget du eller andre læser med på AVForums , men her har rigtig mange problemer med " lyse vertikale bånd " på skærmen. De fleste har dem i siderne , et par cm inde. Er det noget du har observeret ? , og evt kan forklare hvad er ? Mange får dem byttet af denne grund , bumtious mener at det kan være noget med skærmenes reflektions belægning.
De billeder i har taget , synes du det er noget man sådan lægger mærke til . De skærme får trods alt super anmeldelser hele vejen rundt?....
MVH
Jeg vil tror, at det er de færreste, der lægger mærke til DFC - og mange af de, som gør, vil formode, at der er tale om fejl i kildematerialet (de klip, vi bruger, kan man selv prøve at afspille på en LCD-skærm (f.eks. en laptop) for at konstatere, at klippene ikke indeholder fejl af den art, som DFC kommer til udtryk som).
 
Som jeg tidligere har nævnt, er DFC det enkeltstående problem, som jeg gerne så Panasonic fiksede ASAP. Tager man det ud af ligningen, er jeg meget tilfreds med skærmen - men i min bog betyder tilstedeværelsen af DFC, at der ikke er tale om en reference-skærm (men derfor kan den godt være god). Jeg ved ikke, hvorfor reviewers ikke kan se fænomenet - men de har måske ikke noget testmateriale, der egner sig til at reproducere problemet samt udstyr, der egner sig til at dokumentere det. Endelig kan det være, at de primært reviewer 60[Hz]-materiale. Kombinationer heraf er mulige.
 
Det bliver i øvrigt interessant at se, om Panasonic trækker DFC med over i OLED, som alt andet lige også kommer til at blande farverne vha. PWM (Pulse Width Modulation), som er grundprincippet i sub-field-drive. Her er et patent, der fortæller om OLED og PWM. Valg af PWM-algoritme og motion-tracking og andre parametre er bestemmende for, om vi får synlig DFC eller ej. Dette dokument, har en fysiologisk forklaring, som er funderet i et matematisk, fysisk princip, der nærmest oversættes til (lidt kryptisk) at "DFC ses, når PWM-algoritmens tidsmæssige tyngdepunkt for lysdannelsen ikke er vokser kontinuert med video-niveuet". Der er ikke noget hokus-pokus ved det som sådan.
 
Mht. til de lyse bånd: Det er ikke noget, jeg har lagt mærke til - men jeg har heller ikke kigget efter det. Kan du evt. smide et link?
 


Redigeret af bantam - 09-Juni-2012 kl. 16:48
/lars
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2012 kl. 16:52
http://www.avforums.com/forums/plasma-tvs/1639440-panasonic-vt50-part-five.html
Dette er så " part 5 " af VT50 tråden , men de andre tråde der omhandler ST og GT har samme problem.
 
MHT dem der har direkte sollys ind bagfra på deres VT50 , og hvor lyset går lidt igennem skærmen et par steder , ja så læs sidste side af dette link , der har bumtious løst problemet med et par stykker tapeSmile....
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2012 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af kennethbrdk kennethbrdk skrev:

Kører I med 1080 pure direct - synes ikke jeg kan se en forskel på at den er til eller fra - kører med de indstillinger ovre fra flatpanels og hvad med 24P smooth - har i den fra eller....
Prøv at læse i dette review: Der er nogle hints.
 
Takker - jeg er dog ikke enig i deres observationer - hvis jeg slår 24 p smooth helt fra - så bliver bevægelserne unaturlige hurtige Confused
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2012 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Ved ikke hvor meget du eller andre læser med på AVForums , men her har rigtig mange problemer med " lyse vertikale bånd " på skærmen. De fleste har dem i siderne , et par cm inde. Er det noget du har observeret ? , og evt kan forklare hvad er ? Mange får dem byttet af denne grund , bumtious mener at det kan være noget med skærmenes reflektions belægning.
DSE (Dirty Screen Effect) er som sagt ikke noget jeg har kigget efter. Efter en søgning på DSE og GT50 på Google, har jeg fundet nogle billeder af fænomenet. Jeg har ikke noget konkret bud, der er bedre en Bumtious' - ud over, at det måske kan være et problem med uniformiteten af fosforerne. Et gæt på en effekt, der stammer fra fremstillingsprocessen er nok bedste bud. Tilsyneladende er det ikke noget, der forsvinder (som f.eks. de grønne og magenta blobs vi så på sidste års modeller (det har jeg heller ikke kigget efter på dette års modeller)).
 
/lars
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2012 kl. 19:42
Nu er det på ingen måde for at nedgøre Bantam&co store arbejde omkring DFC, for det er bestemt et spændende emne. Men, nu har jeg haft VT 20, hvor jeg fra tid til anden godt kunne se forskellige typer af mindre billedfejl, haft et VT30 - hvor jeg stort set ingen billedfejl har observeret, og nu har jeg et VT50.
 
Jeg har testet alle 3 modeller med alt hvad jeg har af testmateriale (Spears og Munsil, HD Basic m.v.), og jeg må blankt erkende at jeg ikke har set antydningen af hvad der beskrives.
 
Er det i virkeligheden sådan at DFC skal fremprovokeres, eller typisk optræder i relativt få billedsekvenser, eller som jeg tidligere har nævnt, at man måske skal være enten særlig kritisk opmærksom alternativt næsten være disponeret for at se fænomenet?Smile
 
 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2012 kl. 19:45
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hej bantam , super indlægSmile , glæder mig til sammenligningen med de andre tv...
Ved ikke hvor meget du eller andre læser med på AVForums , men her har rigtig mange problemer med " lyse vertikale bånd " på skærmen. De fleste har dem i siderne , et par cm inde. Er det noget du har observeret ? , og evt kan forklare hvad er ? Mange får dem byttet af denne grund , bumtious mener at det kan være noget med skærmenes reflektions belægning.
De billeder i har taget , synes du det er noget man sådan lægger mærke til . De skærme får trods alt super anmeldelser hele vejen rundt?....
MVH
Må sige at de lyse vertikale bånd er heller observeret på mit panel. Den eneste billedfejl jeg har set på VT50 er Flicker, og da kun i testmateriale. Det kan så retfærdigvis også opstå i andre sammenhængeSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678 11>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu