recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opsætning af trådløs router
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opsætning af trådløs router

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
journalisten Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2008
Sted: Aarhus, Denmark
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér journalisten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opsætning af trådløs router
    Sendt: 14-Juni-2012 kl. 15:44
Hej 

Jeg har i et stykke tid kæmpet med et problem, som jeg håber, en eller flere herinde kan hjælpe mig med.

Jeg har Stofas trådløse internet, men deres Thomson-routere kan ikke portforwarde, hvilket betyder, at min NAS ikke kan tilgås via mobiltelefonen eller fra andre computere end min egen. Derfor forsøger jeg at sætte en Belkin router til mit modem, for at den så kan portforwarde, men det virker ikke. Altså:

1) Mit trådløse internet kører igennem en Thomson router.
2) Jeg har med et ethernet-kabel tilsluttet en Belkin N wireless router til Thomson routeren.
Belkin lyser blå i felterne: "router", "modem" og "internet". Men ikke i "wireless". Jeg kan på min computer vælge mellem to trådløse netværk: Stofas og det netværk fra Belkin-routeren. Stofas fungerer fint, men vælger jeg Belkin-routeren kan jeg ikke komme på nettet. Jeg forsøger så at konfigurere den ved at følge instrukserne i Windows og indtaste den pinkode, der står på et klistermærke på routeren, men det virker ikke. Den kan stadig ikke komme på nettet. Er der nogen som kan hjælpe på en MEGET pædagogisk måde? Forestil jer at I skal forklare et 12-årigt barn, hvordan man gør. I øvrigt kører jeg Windows 7.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2012 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af journalisten journalisten skrev:

Jeg har Stofas trådløse internet, men deres Thomson-routere kan ikke portforwarde, hvilket betyder, at min NAS ikke kan tilgås via mobiltelefonen eller fra andre computere end min egen.


Hvis dine enheder er på det samme netværk (inde bag routeren) som både NAS og PC, har du ikke brug for portforwarding nogen steder.

Jeg tror at der er noget andet galt!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2012 kl. 17:49
Du skal jo selv taste en pinkode i din Belkin. Og den skal nøje svare til den kode du har i dine trådløse enheder. Nu skriver du pinkode, men her er det nærmere et "password"
Til top
journalisten Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2008
Sted: Aarhus, Denmark
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér journalisten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2012 kl. 13:14
Med Stofa har man en dynamisk ip-adresse, hvilket betyder, at NAS'ens ip også hele tiden skifter. Dermed kan jeg ikke komme på NAS'en fra mobil eller andre computere, da jeg ikke ved, hvilken ip-adresse, jeg skal indtaste. 
Belkin har en kode på et klistermærke under sig, som den beder om at jeg indtaster. Man kan ikke indtaste andet end tal i feltet, så det kan ikke være min netværksnøgle fra Stofa, jeg skal indtaste.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2012 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af journalisten journalisten skrev:

Med Stofa har man en dynamisk ip-adresse, hvilket betyder, at NAS'ens ip også hele tiden skifter. Dermed kan jeg ikke komme på NAS'en fra mobil eller andre computere, da jeg ikke ved, hvilken ip-adresse, jeg skal indtaste.


Hvilken IP adresse får din pc?

Noget i 192.168.x.x området?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
journalisten Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2008
Sted: Aarhus, Denmark
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér journalisten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2012 kl. 15:43
Nej, det er noget med 86.52.XX.XX
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2012 kl. 15:53
5 hurtige fra hoften til løsning af dit problem Thumbs Up

  1. Sæt din Stofa router op som modem - sluk for trådløst netværk.

  2. Sæt din Belkin router til Stofa boksen og sæt dine enheder bag denne.

  3. Tænd for trådløst netværk på Belkin routeren og opsæt den med WPA2 kryptering.

  4. Lav portforward i Belkin routeren til din NAS.

  5. Opret en DynDNS konto hvis din Belkin router understøtter det.
    Det gør at at altid kan tilgå din NAS ved eksempelvis at taste journalisten.dyndns.org selvom den har skiftet IP adresse.


Til top
journalisten Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2008
Sted: Aarhus, Denmark
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér journalisten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2012 kl. 15:57
Så må jeg - grøn som jeg er på området - spørge:
Er der forskel på at sætte noget op som router fremfor modem? Og hvordan gør jeg?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2012 kl. 16:48
Modem giver dig med stor sansynlighed kun én offentlig IP til dit udstyr.

En router sørger for at flere enheder kan benytte én IP.
Derfor sætter man routeren op til at modtage den offentlige IP fra modem på WAN port og herefter laver den et lokalt netværk med andre IP adresser på LAN siden af routeren.
Så kan alle dine enheder på LAN netværket tilgå internettet.
Hvis man skal kunne tilgå en NAS på LAN netværket fra internettet, så skal der laves en portforward på routeren til den IP adresse som din NAS har.



Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2012 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af journalisten journalisten skrev:

Nej, det er noget med 86.52.XX.XX


Så har du slet ingen router, men kun et modem.......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
journalisten Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2008
Sted: Aarhus, Denmark
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér journalisten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2012 kl. 16:57
Aha, så er jeg lidt mere med. Men hvordan sætter jeg konkret det hele op? Mine kompetencer går til at sætte kablerne i og så logge på.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2012 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af journalisten journalisten skrev:

Er der forskel på at sætte noget op som router fremfor modem? Og hvordan gør jeg?


Du ændrer dit Stofa modem inde på din side hos Stofa.
https://minesider.stofa.dk/

Den står muligvis som modem nu.

Har du zaptor?

Når du er sikker på at den er i modem (bridge) mode, sætter du et kabel mellem modem og "internet" stikket på din Belkin. Nu burde "Internet" lampen lyse på din Belkin.

Sæt derefter din computer til en af de 4 LAN porte, se endnu en lampe tænde og din computer få tildelt en IP adresse.

Nu skal du se om ikke du kan komme på internet og så ellers skrive her igen.


For øvrigt, så kan man i sin profil her på sitet skrive hvilken by man bor i, det kan være nyttigt, hvis en venlig sjæl ville melde sig som "on-site-hjælper"

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu