recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - antenneforstærker: hvordan anvendes tilt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

antenneforstærker: hvordan anvendes tilt?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mach3 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mach3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: antenneforstærker: hvordan anvendes tilt?
    Sendt: 24-Juni-2012 kl. 15:29
hej,

har en triax is ifa 220 antenneforstærker med gain og tilt control. så vidt jeg forstår er tilt det samme som slope.

er følgende anvendelse korrekt forstået?

1. først skruer man helt ned for både gain og tilt
2. dernæst finder man den kanal på tv'et som har lavest frekvens
3. dernæst skruer man langsomt op for gain indtil kanalen bliver skarp og signalet godt
4. herefter finder man den kanal på tv'et som har højest frekvens.
5. man skruer nu op for tilt indtil der også er godt billede og signal på kanalen med højest frekvens.

skal ovenstående gøres udfra analoge kanaler eller digitale kanaler? eller vil samme kanal altid ligge i lave frekevenser digitalt og analogt?

grunden til at man indstiller gain efter kanalen med lavest frekvens og tilt efter kanalen med højest frekvens er så vidt jeg har forstået for at undgå at overstyre på kanalen med lavest frekvens idet man uden tilt ville skrue op for gain for at kanalen med højest frekvens skulle få et godt billede - men dette ville være på bekostning af overstyring på kanalen med lavest frekvens.

jeg kan i øvrigt se på mit tv at der er en indikation af QAM AGC (automatic gain control tror jeg det står for), som står i minus på det tv som er tættest på forstærkeren og i plus på det tv som er længst væk fra forstærkeren. skal det forstås sådan at når den er i minus så skærer tv'et selv signalet ned i et brugbart område og når den er i plus så forstærker tv'et selv signalet for at få et anvendelig styrke ud af det? er det et mål at ramme så tæt på 0 på QAM AGC for at undgå at tv'et selv skal justere på signalet? og er det en indikation af overstyring hvis QAM AGC er negativ?




Til top
Gonardo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gonardo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2012 kl. 16:38
Jeg vil gør det på de digitale signal, så kan man jo aflæse signalstyrke og signalkvalitet, og det er signalkvaliteten der er vigtigst som skal være højst, og dermed er det lige meget hvad signalstyrken viser.
Gør du det på denne her måde, vil de analogsignaler også stå bedst er min erfaringer...
 
Angående række følgene på justering lyder det ikke helt tosset, da jeg engang justerede prøvede jeg lidt frem og tilbage tog også rigtig lang tid Wink, hvis du ikke få et godt signal på lavest/højest frekvens så gør det omvendt.
 
Er det et Sony tv, hvor du kan se AGC ?


Redigeret af Gonardo - 24-Juni-2012 kl. 16:39
Til top
mach3 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mach3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2012 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af Gonardo Gonardo skrev:




Jeg vil gør det på de digitale signal, så kan man jo aflæse signalstyrke og signalkvalitet, og det er signalkvaliteten der er vigtigst som skal være højst, og dermed er det lige meget hvad signalstyrken viser.
Gør du det på denne her måde, vil de analogsignaler også stå bedst er min erfaringer...
 
Angående række følgene på justering lyder det ikke helt tosset, da jeg engang justerede prøvede jeg lidt frem og tilbage tog også rigtig lang tid Wink, hvis du ikke få et godt signal på lavest/højest frekvens så gør det omvendt.
 
Er det et Sony tv, hvor du kan se AGC ?



tak for inputs. ja det er et sony tv som viser QAM AGC. synes det er nemmere at anvende info fra et sony tv fordi den indeholder antal bitfejl her og nu, akkummuleret seneste fem sekunder samt UEC (uncorrected error count). så længe UEC holder sig på 0 ved man at tv'et selv har været i stand til at fixe de (få) bitfejl der har været.

på samsung er der kun en bitfejl indikator og en signalstyrke, men hvorvidt bitfejl er før eller efter fejlkorrigering kan jeg ikke se. desuden forsvinder samsung's signalstyrke skærm efter ca 1 minut, men hvor ofte er det lige man har færdigindstillet signalet på 1 minut! her er sony også bedre, signalstyrke billedet står der indtil man selv går ud af menuen. kan ikke heller se at der er noget på samsung som svarer til sony's QAM AGC.
Til top
Gonardo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gonardo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2012 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af mach3 mach3 skrev:

Oprindeligt skrevet af Gonardo Gonardo skrev:




Jeg vil gør det på de digitale signal, så kan man jo aflæse signalstyrke og signalkvalitet, og det er signalkvaliteten der er vigtigst som skal være højst, og dermed er det lige meget hvad signalstyrken viser.
Gør du det på denne her måde, vil de analogsignaler også stå bedst er min erfaringer...
 
Angående række følgene på justering lyder det ikke helt tosset, da jeg engang justerede prøvede jeg lidt frem og tilbage tog også rigtig lang tid Wink, hvis du ikke få et godt signal på lavest/højest frekvens så gør det omvendt.
 
Er det et Sony tv, hvor du kan se AGC ?



tak for inputs. ja det er et sony tv som viser QAM AGC. synes det er nemmere at anvende info fra et sony tv fordi den indeholder antal bitfejl her og nu, akkummuleret seneste fem sekunder samt UEC (uncorrected error count). så længe UEC holder sig på 0 ved man at tv'et selv har været i stand til at fixe de (få) bitfejl der har været.

på samsung er der kun en bitfejl indikator og en signalstyrke, men hvorvidt bitfejl er før eller efter fejlkorrigering kan jeg ikke se. desuden forsvinder samsung's signalstyrke skærm efter ca 1 minut, men hvor ofte er det lige man har færdigindstillet signalet på 1 minut! her er sony også bedre, signalstyrke billedet står der indtil man selv går ud af menuen. kan ikke heller se at der er noget på samsung som svarer til sony's QAM AGC.
 
Takker, også for hvad UEC står for, jeg har også et Sony EX720 i soveværelset. Har også Panasonic Plasma i stuen, her viser infoen: Signalkvalitet, Signalstyrke, Bit-fejlrate, Navn på TV-udbyder og Parameter og går heller ikke væk før jeg beder om det + at man kan zappe op og ned i kanalerne/programmerne i samme menu/info Smile, det kan man ikke på Sonyen Cry
 
Er der virkelig ingen Signalkvalitet på Samsungen ?
 
  
Til top
mach3 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mach3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2012 kl. 18:34
Der er signalstyrke indikator på samsung'en det kan godt være det er det samme som signalkvalitet. Det værste er dog at man skal ind i et par under menuer hver gang for at få signal menuen frem. På Sony er der et link til den direkte fra top menuen. Kan dog forstå på dig at Panasonic er endnu bedre når den tillader at skifte kanal mens man bliver i menuen, det er gennemtænkt!
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu