recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad skal supplere to Jamo D-265 B fronter?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad skal supplere to Jamo D-265 B fronter?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Wheels Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2008
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wheels Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad skal supplere to Jamo D-265 B fronter?
    Sendt: 29-Juni-2012 kl. 10:18
Jeg håber, nogen kan hjælpe mig med købsanbefalinger.

Jeg har et gammelt stereoanlæg stående med to Jamo D-265 B-højttalere. Nu vil jeg gerne bruge højttalerne som fronthøjttalere i en budget-surround-løsning. Spørgsmålet er, hvad jeg skal vælge som hhv. receiver og baghøjttalere.

Jamoernes stats er angivet som følger:
Long term power 150 W
Short term power 265 W
Frequency range 48-20.000 HZ
Impedance 4 - 8 Ohm

Jeg har ikke plads til sidehøjttalere, så løsningen skal være 4.0, evt. 5.0 eller 5.1. Jeg er relativ grøn, når det kommer til lyd, men jeg vil umiddelbart vurdere, at Jamoerne går dybt nok til at kunne undvære en sub, men ret mig gerne, hvis jeg tager fejl Smile. Samtidig ved jeg ikke, hvor vigtigt det er med en center-højttaler?

Lokalet er på 40 kvm, men bio-delen udgør knap halvdelen. Jeg har kun behov for moderat lydstyrke.
 
Jeg har ingen særlige krav til receiveren, andet end at den skal have to hdmi-inputs, et component-input og et analogt audio-input Det kunne evt. være en model med integreret bluray-afspiller.
 
Jeg har heller ingen særlige krav til baghøjttalere og evt. center + subwoofer, andet end at de skal matche Jamoerne. De må dog gerne være så små som muligt.
 
Det er som nævnt en budget-løsning, så jeg forestiller mig ikke at skulle meget over 5-6.000 for højttalere plus receiver. Kan godt overtales til at købe brugt Smile.
Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 581
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 11:17
Hej
 
Hvis det er, jeg jeg sådan et sæt til salg i jamo.
 
 
 
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 12:12
Sub'en kan da godt undværes, men den er lissom flødeskummet på kagen, du får lige den sidste dejlige lyd med ved film. Bragene går et godt stykke under 50 hz, hvor dine Jamo'er sikkert allerede er rullet af forlængst.
 
Centeren derimod kan slet ikke undværes. 80% af lydens film foregår i centerkanalen. Den lyd blir' mixet ud i fronterne, hvis du ingen center har, så du misser ikke noget som sådan. Men det lyder altså bare bedre MED en center.
Til top
Wheels Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2008
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wheels Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Sub'en kan da godt undværes, men den er lissom flødeskummet på kagen, du får lige den sidste dejlige lyd med ved film. Bragene går et godt stykke under 50 hz, hvor dine Jamo'er sikkert allerede er rullet af forlængst.
 
Centeren derimod kan slet ikke undværes. 80% af lydens film foregår i centerkanalen. Den lyd blir' mixet ud i fronterne, hvis du ingen center har, så du misser ikke noget som sådan. Men det lyder altså bare bedre MED en center.
 
Så skal jeg jo nok have en center og sikkert også en sub - det skal jo gerne kunne mærkes, at man går fra stereo til surround Smile.
 
Nogle bud på, hvad der vil være et godt match til fronthøjttalerne?
Til top
Wheels Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2008
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wheels Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af Therock Therock skrev:

Hvis det er, jeg jeg sådan et sæt til salg i jamo. 
 
O.k. Jeg ser lige, hvad der kommer af forslag her i tråden først, så kan det være, jeg kommer med et bud. Umiddelbart kan jeg jo godt nøjes med de højttalere, jeg mangler.
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 17:28
Jeg ville nok bygge op fra bunden. Der er meget at finde på brugt markedet.

Her kan du få 5.0 sæt fra JBL til 2700 kr:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107978&KW=JBL&title=s-jbl-sva1600-1500-50-surr-st

Reciever er billig at finde til en start. Jeg købte i sin tid en Pioneer VSX-915-S 7.1 med rumkorrektion og pre-out for 500 kr. brugt.
Til top
Wheels Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2008
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wheels Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2012 kl. 12:06
O.k., jeg tolker det som om, der ikke er de oplagte kandidater til at supplere Jamoerne med Smile.
Jeg tænker, at de nok skal udskiftes på et senere tidspunkt, men jeg er ikke helt parat til at skrotte dem endnu. Så jeg prøver at omformulere spørgsmålet: Er der nogle højttalere/receivere, som er decideret uegnede at koble Jamoerne sammen med? Eller kan jeg tillade mig alene at vælge receiver / baghøjttalere ud fra, hvilken sammensætning jeg gerne vil have på længere sigt.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2012 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Wheels Wheels skrev:


Jeg har ikke plads til sidehøjttalere, så løsningen skal være 4.0, evt. 5.0 eller 5.1.

5.1 er netop med sidehøjttalere, det er først ved 6/7.1 at der "skal" være højttalere decideret bag ved lyttepositionen.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2012 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Wheels Wheels skrev:

Eller kan jeg tillade mig alene at vælge receiver / baghøjttalere ud fra, hvilken sammensætning jeg gerne vil have på længere sigt.


Det er den bedste løsning.
Til top
Wheels Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2008
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wheels Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2012 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Wheels Wheels skrev:

Jeg har ikke plads til sidehøjttalere, så løsningen skal være 4.0, evt. 5.0 eller 5.1.
5.1 er netop med sidehøjttalere, det er først ved 6/7.1 at der "skal" være højttalere decideret bag ved lyttepositionen.
Hov, det glemte jeg lige at forklare. Jeg har ikke mulighed for at placere sidehøjttalere, så de er nødt til at sidde på bagvæggen, desværre. Og så har jeg kaldt dem baghøjttalere inde i mit hoved Smile.
 
Sofaen (lyttepositionen) står ligeledes op ad bagvæggen, så jeg tænker, at placere sidehøjtalerne på noget vinklet beslag en halv meters penge over ørehøjde, hvilket - så vidt jeg har kunne læse mig frem til - skulle være en tålelig placering.
 
 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu