recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kabelføring om hjørner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kabelføring om hjørner

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Gizzo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2012
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gizzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kabelføring om hjørner
    Sendt: 09-Juli-2012 kl. 17:35
Hej Recordere! :)
 
Jeg har et hurtigt simpelt spørgsmål, jeg skal have ført et antennekabel og et strømkabel fra en stikdåse til mit fjernsyn, der er 2 hjørner "undervejs" i kabelføringen. Mit spørgsmål til jer er så, kan man roligt bare bukke kablerne? eller findes der en speciel kabelskinne man skal bruge i hjørnerne?
 
På forhånd tak for hjælpen :)
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 18:00
Det er ikke ligegyldigt, hvor meget du bukker et antennekabel (som jeg antager er af RG59-typen eller lign.). Dette datablad kan du måske bruge som inspiration til at finde en passende bukkeradius (som ligger mellem 2" og 4", altså 5-10cm).
/lars
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 18:56
Et antennekabel må maksimalt bukkes, som rundt om bunden på en ølflaske...
 
M.vh.
Til top
Gizzo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2012
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gizzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 19:40
Okay, så den mest optimale løsning er altså at lade kablet blive ført i en kabelskinne, når så der kommer et hjørne, skal kablet "svæve" igennem hjørnet og fortsætte i en kabelskinne på den anden væg?
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 20:20
Faktisk ja.
 
M.v.h.
Til top
Gizzo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2012
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gizzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 20:27
Det lyder helt skørt :) men mange tak for hjælpen!
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Status: Offline
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 21:41
Når du "knækker" kablet meget, ændre du afstanden mellem inderleder og skærmen. Derved ænder du impedansen i kablet og derved mere tab i kablet.
 
Lynge Smile
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
Gonardo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gonardo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2012 kl. 20:03
Hvis det kun drejer sig om 2. knæk, vil jeg forme kablet stille og roligt så det kan ligge inde i kanalbakken...derefter vil jeg trække et kabel direkte uden knæk for at se om der er forskel Smile...kan jo nemt kontroleres hvis der er en signal/kvalitetsmåler i tvet...
 
Hvis det er dumt at bøje et kabel, så er det også dumt at bruge et vinkel stik, det svarre jo til et skarpt knæk på 90 grader Smile
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2012 kl. 20:07
Nej, man kan ikke sammenligne et kabel med et vinkelstik! Læs hvad der skrives. Hvis du bøjer et kabel, så flyttes midterlederen tættere på skærmen, og signalet påvirkes. Det sker jo ikke i et vinkelstik, som jo er fast.
Lyt nu bare til fagfolk, som har erfaringen med tingene, i stedet for at lege "gæt og prøv"!
 
M.v.h.
Til top
Gonardo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gonardo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2012 kl. 22:05
Jeg elsker og lege Smile har selv trukket et kabel på 5 meter fra dåse (youSee) til tv løst, og bagefter tjekket signal/kvalitets forholdet på tvet på alle frekvenser. Derefter har jeg sat kablet fast med kabelclips og bøjet kablet 3 steder, og har tjekket signal/kvalitets forholdet igen og der var ingen forskel Smile
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Status: Offline
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2012 kl. 08:24
Har man "rigeligt" signal, betyder det ikke så meget, man går lidt uden for normerne.
Måling med TV´s signal/kvalitet måler, er for amatører og giver kun en rette snor. Wink
(Undskyld LOL)
 
Lynge Smile
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu