recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tilslutning af sub til forstærker uden pre-out
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tilslutning af sub til forstærker uden pre-out

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
LasseH. Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Januar-2011
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LasseH. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tilslutning af sub til forstærker uden pre-out
    Sendt: 11-Juli-2012 kl. 23:04
Hej brugere. 

Jeg har brug for lidt ekstra bund i mit setup (Cambridge SR10 stereo-receiver og Dali Lektor 2), og derfor søger jeg jeres 
hjælp. 
Problemet er midlertidig, at min stereo receiver ikke har pre-out, så derfor har jeg søgt lidt efter alternativer løsninger. 
Jeg finder så B&W ASW608 og storebroderen ASW610, og finder ud af, at de har linjeindgange - dette vil vel sige, at 
subwooferen kan tilsluttes til de ekstra højttaler indgange, ikke? 

ASW608: http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/subwoofer/bw_a sw608_subwoofer_sort.htm 
ASW610: http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/subwoofer/bw_a sw610_subwoofer_satin-sort.htm 

Mit spørgsmål er så til jer, om dette vil være en optimal måde, at koble subwooferen til eller om man vil opleve forringet 
lydkvalitet? Med andre ord, om jeg ved tilslutning af subwoofer til linjeindgang vil opnå tilsvarende lydkvalitet som ved 
tilslutning på normalvis? 

Hilsen Lasse. 

PS. Skriv endelig, hvis I ikke forstår mine formuleringer eller andet. Eller om I har andre ideer eller anbefalinger til mig :) 
På forhånd tak. 


Opsummering af spørgsmål: 
1. B&W subwoofere har linjeindgange - vil det sige, at subwooferen kan tilsluttes højttalerindgangene? 
2. Hvis ja, vil dette så give en fornuftig og/eller tilsvarende lydkvalitet, som hvis min receiver havde pre-out, eller skal jeg 
finde en anden løsning? 
3. Har I eventuelt andre ideer eller anbefalinger? 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2012 kl. 23:43
Oprindeligt skrevet af LasseH. LasseH. skrev:

Jeg finder så B&W ASW608 og storebroderen ASW610, og finder ud af, at de har linjeindgange - dette vil vel sige, at subwooferen kan tilsluttes til de ekstra højttaler indgange, ikke?


Jeg tror godt at jeg forstår hvad du skriver, men vi skal lige have et par definitioner på plads:
Linjeindgang på en subwoofer er almindelig signalindgang med normale tynde signalkabler som du også bruger mellem andre enheder i anlægget. De kræver en pre-out på forstærkeren.
Du har ikke højttaler indgange på din forstærker, men udgange.

Så for at svare på dit spørgsmål skal vi lige kigge lidt i manualen (det er lettere end de halvforvirrende ting HiFiklubben oplister). Her kiger vi:
http://www.bowers-wilkins.com/Downloads/Product/Manual/ENG_FP26204_ASW-608_manual.pdf

Side 5 ud af 104 (side 2 i manualens egen sideangivelse), figur 6. Her bør dine spørgsmål omkring tilslutning til din nuværende forstærker være forklaret.

Kvaliteten af lyden vil være ringere end, hvis den var sluttet til en decideret sub udgang. Spørgsmålet er bare om du kan høre forskel. Så længe du ikke spiller højt og tvinger forstærkeren op i sin klippegrænse kan du næppe høre forskel. Du skal også vide at du ikke aflaster din forstærker idet du tvinger dine højttalere til at spille bas (fuldstændigt som i dag), men du får en enhed der kan gengive den dybe bas som dine højttalere ikke kan.

Klaus


Redigeret af KlausDM - 11-Juli-2012 kl. 23:43
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2012 kl. 07:32
Jeg tror at du vil få mere ud af at skifte til et par gulvhøjtalere.
 
Som Klaus skriver vil højtalerne ikke blive aflastet af subwoofer, når der ikke er sub out.
 
Hvis du beslutter dig for en sub alligevel, skal du bede Hifi Klubben om at tilslutte en sub via højtaler udgangen.
 
Så kan du få en ide om hvordan det lyder.
Til top
LasseH. Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Januar-2011
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LasseH. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2012 kl. 21:50
Mange tak for svaret begge to. Jeg har haft kontakt med en sælger fra HiFi-klubben, som mente, at man ikke ville kunne høre forskel, men de vil jo også virkelig gerne sælge. Grunden til, at jeg ikke vil opnå forringet lydkvalitet er bl.a. fordi subwooferen netop er aktiv, og har sin egen forstærker - dette var altså hans argument. 

Værelset hvor højttalerne er placeret er kun 10 kvadratmeter, så jeg tror ikke jeg vil få noget godt resultat ud af gulvhøjttalere desværre :(.

Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2012 kl. 22:04
Mit soveværelse er også kun ca 10m2 og jeg synes det går fint nok med gulvhøjttalere der :-P
ellers skal du evt se efter en subwoofer som kan sende signalet videre til højttalerne men filtrere de laveste frekvenser fra som subwooferen så tager sig af.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
LasseH. Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Januar-2011
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LasseH. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2012 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Mit soveværelse er også kun ca 10m2 og jeg synes det går fint nok med gulvhøjttalere der :-P
ellers skal du evt se efter en subwoofer som kan sende signalet videre til højttalerne men filtrere de laveste frekvenser fra som subwooferen så tager sig af.

Og hvordan finder man sådan en subwoofer, hvad skal den have af indgange? :). Og har du eventuelt en du kan anbefale? :)
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2012 kl. 12:44
 Nu prøver jeg endnu en gang på at svare, den her uduelige side har det med at give timeout/session ended når man prøver på at skrive noget.
Men på nedenstående billede kan du se hvordan det feks kan se ud med den type tilslutning som jeg nævnte.

Billeder er af bagsiden af den gamle Argon sub 8 (heldigvis ikke min, kunne aldrig drømme om at have så mange kobbertråde til at stikke ud), det er dog ikke en subwoofer som jeg vil anbefale, den går ikke specielt dybt og der er heller ikke ret meget knald i den efter min mening.

EDIT: Kan ikke få lov til at sætte billedet direkte ind Angry så du må nøjes med et link http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=download&Number=59824&filename=Argonsub8.jpg


Redigeret af db89 - 14-Juli-2012 kl. 12:49
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
LasseH. Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Januar-2011
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LasseH. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2012 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

 Nu prøver jeg endnu en gang på at svare, den her uduelige side har det med at give timeout/session ended når man prøver på at skrive noget.
Men på nedenstående billede kan du se hvordan det feks kan se ud med den type tilslutning som jeg nævnte.

Billeder er af bagsiden af den gamle Argon sub 8 (heldigvis ikke min, kunne aldrig drømme om at have så mange kobbertråde til at stikke ud), det er dog ikke en subwoofer som jeg vil anbefale, den går ikke specielt dybt og der er heller ikke ret meget knald i den efter min mening.

EDIT: Kan ikke få lov til at sætte billedet direkte ind Angry så du må nøjes med et link http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=download&Number=59824&filename=Argonsub8.jpg

Okay, tak for forklaringen/billedet. Det ender nok med, at jeg køber en subwoofer fra B&W så, da det er de eneste subwoofere jeg har fundet med mulighed for den type tilslutning og i det prisleje :).
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2012 kl. 21:50
I det prisleje du ligger kunne XTZ også være en mulighed, de har højttaler indgang, danstv.dk og fyndborsen.se er et par af de steder du kan købe dem. SVS kunne måske også være en mulighed, de har både ind og udgang til højttalerne, deres billigste model er dog vist lige lidt over dit budget. Jeg har dog desværre aldrig hørt nogle af de to mærker så kan ikke anbefale noget bestemt.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
LasseH. Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Januar-2011
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LasseH. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2012 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

I det prisleje du ligger kunne XTZ også være en mulighed, de har højttaler indgang, danstv.dk og fyndborsen.se er et par af de steder du kan købe dem. SVS kunne måske også være en mulighed, de har både ind og udgang til højttalerne, deres billigste model er dog vist lige lidt over dit budget. Jeg har dog desværre aldrig hørt nogle af de to mærker så kan ikke anbefale noget bestemt.

Okay, jeg kigger på det! Tak for det :)
Til top
detkandaikkepasse Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 30-Juli-2012
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér detkandaikkepasse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2012 kl. 20:42
Hej. Lige et ekstra spørgsmål til eksperterne
 
Er det ikke sådan at en af fordelene ved en aktiv subwoofer er at forstærkeren spares for at levere den store energi som de dybe toner kræver og således lyder meget bedre ?
 
Er det ikke sådan at hvis højttalerudgangene fra forstærkeren tilføres subwooferen,  deles signalet således at subwooferen tilføres de dybe toner og behandles af subforstærkeren og de højere toner ledes videre til sidehøjttalerne hvorved forstærkeren ikke belastes af de dybe toner ?
 
mvh
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2012 kl. 20:53
Jo til det første. Og nej til det sidste
 
Højttalerudgangene spiller i hele registeret 20 - 20k hz


Redigeret af Kampus - 09-August-2012 kl. 20:54
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu