recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - To Bi-AMP or NOT :-)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

To Bi-AMP or NOT :-)

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
Fritz Munk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2011
Sted: Nyborg DK
Status: Offline
Point: 79
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fritz Munk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: To Bi-AMP or NOT :-)
    Sendt: 18-Juli-2012 kl. 08:44
Hej.

Er det ubetinget en fordel at BI-ampe eller kan det være bedre nogen gange ,
bare at tilslutte "normalt "" ?? Tak for al hjælp , er jo lidt nysgerrig :-D
Har en Onkyo TX-NR 5009.

mvh 


Redigeret af Fritz Munk - 18-Juli-2012 kl. 08:45
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2012 kl. 08:49
Det kan jeg kun se som en fordel da det eneste der sker jo er, at den får flere kræfter på front kanalerne. Eneste ulempe er jo at du "mister" 2 kanaler. Mvh. Rasmus
Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850
Til top
Fritz Munk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2011
Sted: Nyborg DK
Status: Offline
Point: 79
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fritz Munk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2012 kl. 08:52
Jeg har set i de tekniske oplysninger , at den giver mere effekt i to kanaler end i fire eller hvis jeg bruger alle kanalerne ? Har ikke meget forstand på det , så undskyld hvis jeg spørger dumt :-)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2012 kl. 09:18
Givet den dobbelt så meget effekt i 2 kanaler i forhold til 4?
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Fritz Munk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2011
Sted: Nyborg DK
Status: Offline
Point: 79
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fritz Munk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2012 kl. 09:19
Nej , det er vist kun Mark Levinson der gør det :-)
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2012 kl. 09:22
Nu kender jeg ikke din Onkyo, men mon ikke alle kanaler deler én og samme strømforsyning? I så fald er genvinsten ved at bi-ampe i mine øjne begrænset. 

Du får hverken mere effekt eller kan spille højere; men nogle mener at kunne høre forskel til det bedre, men det kan du jo kun finde ud af ved at prøve.
Til top
Fritz Munk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2011
Sted: Nyborg DK
Status: Offline
Point: 79
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fritz Munk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2012 kl. 09:33
145 watts minimum continuous power
per channel, 8 ohm loads, 2 channels
driven from 20 Hz to 20 kHz, with a
maximum total harmonic distortion of
0.05% (FTC)
175 watts minimum continuous power
per channel, 8 ohm loads, 2 channels
driven at 1 kHz, with a maximum total
harmonic distortion of 0.7% (FTC)
185 watts minimum continuous power
per channel, 6 ohm loads, 2 channels
driven at 1 kHz, with a maximum total
harmonic distortion of 0.1% (FTC)
(Others)
9 ch × 220 W at 6 ohms, 1 kHz, 1 ch driven
of 1 % (IEC)
Maximum Effective Output Power
(Asian)
9 ch × 280 W at 6 ohms, 1 kHz, 1 ch driven
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2012 kl. 09:40
De tal siger ikke ret meget andet end om målemetoden. For det første er er ingen af opgivelserne angivet ved at have alle ni (eller fem) kanaler kørende samtidig - men kun to. Den sidste opgivelse (de 220 w) er total meningsløs, eftersom den angiver, hvor mange watt forstærkeren kan afgive, når den spiller en 1 KHz test tone med en kanal. 

Men lad være med at gå så højt op i effektopgivelser. Kan du spille højt og rent, er forstærkeren kraftig nok; kan du ikke, er det måske fordi, dine højttalere er svære at drive. Hvilke højttalere har du spændt for?
Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 581
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2012 kl. 09:51
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Nu kender jeg ikke din Onkyo, men mon ikke alle kanaler deler én og samme strømforsyning? I så fald er genvinsten ved at bi-ampe i mine øjne begrænset. 

Du får hverken mere effekt eller kan spille højere; men nogle mener at kunne høre forskel til det bedre, men det kan du jo kun finde ud af ved at prøve.
 
Hey
 
Det vil jo komme an på om det er dedikeret eller ej.. I mit tilfælde vil jeg ikke kunne drage fordel af at mine ubrugte kanaler vil tilgode se den fælles strømforsyning, altså de kanaler jeg ikke bruger vil ikke gå til dem jeg bruger.
 
Det kan jo godt være den gør i det her tilfælde
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Marts-2011
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2012 kl. 10:26
Måske jeg er lidt grøn, er det ikke selvsagt man får mere "juice" når i højttalerne når man BI-amper?Man tilføjer jo en ekstra forstærker!
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2012 kl. 10:39
Med mindre den er rekonstrueret vil du få mere effekt til front. Emnet har været diskuteret igen og igen. Nogle har den overbevisning, det ikke giver noget eller i bedste fald meget lidt, deri er jeg ikke enig. Søg i tidligere tråde før argumenter før og imod.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2012 kl. 10:40
Generelt er der 2 stedet i en effektforstærker effekten begrænses. Det ene er i selve udgangstrinnet, der er justeret op til en vis strømformåen. Det andet sted er strømforsyningen til udganstrinnene. Er udgangstrinnene dimensioneret til 145W i 8 ohm er der ikke muligt et klemme mere ud, idet strømbegrænseren træder i kraft (groft sagt). Men har man så 9 udgangstrin der alle er dimensioneret til 145 kræver det en strømforsyning på 9x145w = 1,3kW plus varmetabet eller noget der ligner 2kW forsyning at slæbe det hele til fuld effekt. Det er alt for dyrt at lave, så de fleste producenter dimensionerer strømforsyningen meget mindre. Det er også sjældent at man har brug for fuld effekt i alle kanaler på en gang.

I dit tilfælde vil du få en smule mere effekt til rådighed. Slæber din bas 100w fra effekttrinnet, tager mellemtone og diskant måske maksimalt 10w. Når du op i din effektforstærkers grænse har du en minimal fordel i at biampe rent effektmæssigt. En fordel man kan opnå er at de fasedrej forstærkeren ser og som kræver masser af strøm, oftest er i bassen. Biamper du, forstyrres mellemtone og diskant ikke at disse heftige strømtræk.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu