recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - To Bi-AMP or NOT :-)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

To Bi-AMP or NOT :-)

 Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2012 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

- - - Hvis du ikke oplever at forstærkeren klipper signalet, så tilfører mere effekt i sig selv ikke noget. - - - -

En af bi-ampingens største fordele er, at HVIS du rammer loftet og forstærkeren forvrænger - og fordi det meste energi ligger i bassen så sker det ved groft sagt samme niveau hvad enten du biamper eller ej - så sender du ikke forvrængning ud til diskant-enhederne, som ellers normalt er dét man brænder af først når man spiller for højt. Bi-amping er derfor en rigtigt god beskyttelse af diskant-enhederne - - -


Når en forstærker klipper er det fordi at den forsøger at sende flere volt ud end strømforsyningen er på. Det sker når indgangsspænding * gange forstærkning bliver for stor. Frekvens indholdet i de 4 punkter hvor de 2 vandrette dele af hver svingning starter og slutter er af højer frekvens end resten af signalet og vil derfor blive ledt til diskanten af delfilteret. Diskanten brander lige så nemt af selv om basenheden sider på en anden udgang.



Et pænt billede men, jeg har ikke læst teksten.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
PeterBakke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-April-2012
Sted: København NV
Status: Offline
Point: 183
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterBakke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2012 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du husker selvfølgelig at dine Dali højttalere skal spille "lige fremad" og ikke være vinklet, så de peger indad mod lyttepositionen?

Klaus
De peger lige fremad, ja. Det gør Dali i øvrigt meget ud af at forklare i manualen Tongue 
De eneste højtalere jeg har vinklet lidt, er surround højtalerne, som peger lidt nedad, da de sidder 1,5m over lytte-højde.
 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Når en forstærker klipper er det fordi at den forsøger at sende flere volt ud end strømforsyningen er på. Det sker når indgangsspænding * gange forstærkning bliver for stor. Frekvens indholdet i de 4 punkter hvor de 2 vandrette dele af hver svingning starter og slutter er af højer frekvens end resten af signalet og vil derfor blive ledt til diskanten af delfilteret. Diskanten brander lige så nemt af selv om basenheden sider på en anden udgang.

 
Nu er selv jeg ikke fejlfri Wink men ovenstående mener jeg nu ikke du har ret i. Hvis det forvrængede signal sendes ind i højttalerens bas-terminal, så sørger delefilteret jo netop for at det signal _ikke_ bliver sendt til diskant-enhederne.
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 15:38
Otto J: så vidt jeg kan se på mine højtalere er der ingen forbindelse i delfiltret når de kører BI AMP

Men omvendt så er det strømforsynigen der giver op når der clippes og det vil jo betyde forvrægning af alle kanaler i drift.
Til top
Fritz Munk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2011
Sted: Nyborg DK
Status: Offline
Point: 79
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fritz Munk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 19:31
Tillægsspørgsmål Big smile

Afspille i stereo med Biamping og tilslutte to styk højttalere pr side , ialt fire højttalere ?
Ved biamping skulle signalet være det samme på alle fire ht udg. så og bare fordeles til et sæt ht. henholdsvis venstre og højre ? Helt i skoven ? 
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 21:06
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Nu er selv jeg ikke fejlfri Wink men ovenstående mener jeg nu ikke du har ret i. Hvis det forvrængede signal sendes ind i højttalerens bas-terminal, så sørger delefilteret jo netop for at det signal _ikke_ bliver sendt til diskant-enhederne.

Man kan ikke vide alt og de fleste kan tage fejl, så det er naturligvis ok (her på recordere tager jeg også væsentligt mere fejl end dig). Det forvrængede signal kommer jo ind på alle terminalerne og dermed på diskantindgangen. Delfilteret til diskanten stopper ikke hele signalet fordi det indeholder høje frekvenser når det klippes og ikke kun den originale lave frekvens. Grunden til at det er signalet til bassen der ødelægger diskanten er at det er det signal med mest styrke og dermed det signal der først får forstærkeren til at løbe tør for volt.

Bi-Amp/wire ændre ikke noget i forhold til Uno-amp/ wire, når vi snakker afbrænding af diskanter.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af Fritz Munk Fritz Munk skrev:

Tillægsspørgsmål Big smile

Afspille i stereo med Biamping og tilslutte to styk højttalere pr side , ialt fire højttalere ?
Ved biamping skulle signalet være det samme på alle fire ht udg. så og bare fordeles til et sæt ht. henholdsvis venstre og højre ? Helt i skoven ? 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-amp

  • Horizontal bi-amping uses one amplifier to power bass drivers (woofers) and a different amplifier to power treble drivers (tweeter) or the midrange and treble drivers, depending on the speaker system.
  • Vertical bi-amping uses a single amp per speaker, with a dedicated channel for the bass driver and a dedicated channel for the treble or the treble and the midrange. Vertical bi-amping has the advantage of not having to use a single amp to power both bass sections, which can be very taxing on the amplifier, especially at higher volume or if the bass driver has a particularly low impedance at certain frequencies.


Det ser ud til at det er to forstærker udgange pr højtaler.

Og der laves sådan her med en surround receiver.




Og to forskellige muligheder med to stereo forstærker.



Og horizontal bi amp





Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Fritz Munk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2011
Sted: Nyborg DK
Status: Offline
Point: 79
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fritz Munk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 21:28
Tak for det informative svar.Dejligt.. 
Men jeg tænkte nu på to sæt
højttalere  på hver side. F.eks en JBL kasse + Jamo kasse i venstre side
og tilsvarende i modsatte side.. Fire helt alm højttalere , dem i kasser :-)
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Otto J: så vidt jeg kan se på mine højtalere er der ingen forbindelse i delfiltret når de kører BI AMP
.

Kan ikke lige se hvor Otto J har skrevet det, så det er måske en besked til Otto J. Håber det er ok at jeg lige kommenter lidt på det. Når kortslutningens bøjlen bagpå højtaleren fjernes er det kun forbindelsen mellem bas delen og diskant delen der fjernes, hele delfilteret har stadig samme forbindelse til forstærkeren (bi-wire) eller forstærkerne (bi-amp). Højtaler fabrikanten laver en komplet  bas højtaler del (enhed og delfilter) og en komplet diskant højtaler del (enhed og delfilter). Kommer de 2 dele i samme kasse og forbinder dem med en kortslutning bagpå.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Men omvendt så er det strømforsynigen der giver op når der clippes og det vil jo betyde forvrægning af alle kanaler i drift.


Det er ikke altid strømforsyningen der giver op, men strømbegrænseren i udgangstrinnet der træder ind.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:



Det er ikke altid strømforsyningen der giver op, men strømbegrænseren i udgangstrinnet der træder ind.

Klaus


Den del af det har jeg slet ikke med i mine indlæg.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 22:41
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

 
Man kan ikke vide alt og de fleste kan tage fejl, så det er naturligvis ok (her på recordere tager jeg også væsentligt mere fejl end dig). Det forvrængede signal kommer jo ind på alle terminalerne og dermed på diskantindgangen. Delfilteret til diskanten stopper ikke hele signalet fordi det indeholder høje frekvenser når det klippes og ikke kun den originale lave frekvens. Grunden til at det er signalet til bassen der ødelægger diskanten er at det er det signal med mest styrke og dermed det signal der først får forstærkeren til at løbe tør for volt.


Jeg forstår stadig ikke hvorfor du mener at forvrængning i de kanaler der trækker bassen bliver til en tilsvarende forvrængning i de kanaler der trækker diskanten. Som regel vil du jo netop trække væsentligt mindre strøm i de kanaler der trækker diskanten. Selv hvis du mener det giver klipning (hvilket jeg ikke kan se hvorfor det skulle gøre), så vil det jo under normale omstændigheder være ved et lavere niveau, og dermed mindre farligt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu