recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Praktiske forskelle på de forskellige Audyssey's
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Praktiske forskelle på de forskellige Audyssey's

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
PeterBakke Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-April-2012
Sted: København NV
Status: Offline
Point: 183
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterBakke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Praktiske forskelle på de forskellige Audyssey's
    Sendt: 09-August-2012 kl. 22:39
Hej,

Jeg har gået og tænkt over følgende, og håber lidt, at der er nogle der gider dele deres erfaringer

Der findes efterhånden en række forskellige autokalibreringssystemer - både fra Audyssey, men også Anthems ARC, Yamahas YAPPO (tror jeg den hedder) og mange flere.

Inden for Audyssey, findes der så også en række forskellige, men hvad er de praktiske forskelle? Har de en bedre mikrofon? Bruger de flere målepunkter? Er det forskellige algoritmer målingen kører igennem? Er processorkraften større, så mere præcise udregninger kan foretages?

Min egen Denon AVR-2308 har Audyssey, som sikkert er ved at være en forældet udgave. Jeg synes dog ikke i mit tilfælde at Audyssey klarer rumkorrektionen særligt godt og jeg har derfor lyttet mig frem til en opsætning, som i mine ører overgår Audysseys med flere længder. Den klarer afstand og lydniveau ganske udemærket, men foreslår en meget underlig equalizer, hvor der er skruet urimeligt højt op for mellemtonerne.

Hvad er Jeres erfaringer med de forskellige auto-setups performance hjemme i stuen? Er der nogle systemer i generelt foretrækker fremfor andre?

Jeg håber I vil dele jeres erfaringer med pros 'n' cons og eventuelt viden om, hvordan de forskellige systemer virker ift. hinanden og hvilke styrker og svagheder de eventuelt måtte have.

Tekniske forklaringer er også velkomne, da det oftest kan hjælpe med at forstå hvordan man anvender systemerne bedst muligt

Mange hilsner
Bakke
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 09:28
Angående denons auto kalibrering. Så har jeg læst at det.er en god ide, at bruge mere end en måling. Når jeg selv måler, så måler jeg først midt i min sofa som main. Så rykker jeg derefter mikrofonen henholdsvis en plads til højre og vensre, ved 2. og 3.position. Jeg syntes det virker godt. Men i mit tilfælde øger den diskanten i stedet for. Du kunne prøve at lave 3 målinger fra samme sted. Og husk at placere mikrofonen, hvor dine øre ville befinde sig under normal lytning. Den kan også være at audisseys reference ikke lige falder i din smag. Men på mit anlæg gør kalibreringen, lyden mere lys og åben.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 11:49

Der er en god sammenligning af de konkrete forskelle her:

Det vigtigste at bemærke er at 2EQ ikke understøtter korrigering af subwooferen, som sådan set er dér hvor der er mest brug for at korrigere (din har såvidt jeg kan se MultEQ XT, så du er som sådan ikke "ramt" af det)

Jeg forstår sådan set godt din oplevelse, i langt størstedelen af de opstillinger jeg har beskæftiget mig med, har det været en fordel at sætte systemet op manuelt uden Audyssey's EQ. Det er som om Audyssey sætter et "fingeraftryk" på lyden, som i rigtigt mange tilfælde er unødvendigt, og skader mere end det gavner. Når det er sagt, så er der da situationer hvor Audyssey er en fordel, fordi lyden uden er RIGTIGT dårlig, men så mener jeg principielt man bør sætte ind andre steder i stedet for.

Jeg får sikkert nogle mennesker på nakken når jeg siger det, men personligt mener jeg at korrigering over 400-500 Hz er værdiløs. Forklaring følger:

Akustik-problemer beståer i grove træk af to hoved-elementer: 1: Såkaldte Room Modes - specifikke frekvenser der ræssonnerer, bestemt af rummets dimensioner. 2: Efterklang (som kan være forskellig ved forskellige frekvenser). Det interessante er, at room modes er meget svære at dæmpe fysisk, det kræver enten ændring af rummets dimensioner, større strukturelle ændringer, eller meget omfattende dæmpning, hvis det skal have en reelt mærkbar effekt. Selv med dæmpning, vil der ofte være en gevinst ved en elektronisk korrektion af room modes. Den positive side af sagen er, at netop room modes er dét som elektronisk korrektion er bedst til.

Omvendt, så er efterklang ikke noget man kan regulere elektronisk - overhovedet (bemærk! Der er forskel på regulering af fase, og regulering af efterklang!). Det eneste du kan gøre er at regulere frekvensgangen, og derved i en vis grad kompensere for dén påvirkning af netop frekvensgang, som efterklangen medfører - men det er vigtigt at forstå at dét man gør er at kompensere for en følgevirkning af efterklangen, du ændrer ikke efterklangen som sådan. Til gengæld er efterklang i området over 500 Hz noget af det nemmeste at regulere rent fysisk - ofte vil nogle akustikplader på loftet kunne gøre det. Og at nedbringe efterklangen til det rigtige niveau, er for det første langt bedre end blot at kompensere på frekvensgangen (følgevirkningen), for det andet vil det betyde at elektronisk regulering i praksis ikke er nødvendig. Dermed kan man nøjes med at regulere elektronisk i dét område hvor det rent faktisk er mest effektivt, nemlig i bas-området (under 4-500 Hz). Desværre noget Audyssey ikke tillader dig at gøre, den VIL korrigere hele frekvensområdet.

Faktisk vil jeg kalde dette for en quick-and-dirty fremgangsmåde, som langt, langt de fleste vil kunne få massive lydforbedringer ud af, med relativt enkle midler. Ikke helt low-budget, men heller ikke kæmpe investeringer: Løs efterklangen over 500 Hz, få fat i en god rum-EQ hvor du kan nøjes med at regulere under 500 Hz, brug nogle rimeligt ordinære, lineære højttalere, og så er man faktisk ret godt kørende.

Problemet med udbredelsen af rumkorrektion i dag, er at grunden til at det er så populært er at moderne, stilrene stuer som regel har alt for lang efterklang. Det kan folk godt høre, og derfor tænker man helt naturligt at man har brug for rumkorrektion. Men rumkorrektionen er som sagt kun effektiv under 500 Hz, mens problemet som regel primært ligger over 500 Hz.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterBakke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 15:31
Tak for den lange forklaring - og for linket til Audyssey.

Der er en meget god vejledning på Audyssey's hjemmeside. 

Desuden lader det til at flere målepunkter godt kan være en fordel, hvori man maks rykker mikrofonen 60 cm (2 feet) mellem hver måling.

Det lader også til at forskelle i de forskellige Audyssey udgaver, fx Multi EQ XT vs XT32, er et bedre filter som målingerne bliver behandlet igennem.

Mit umiddelbare bud er, at der benyttes en form for Kalman Filter til at udglatte ("smoothe") målingerne ud, således at programmet ved hvilke frekvenser der skal have et gain. Dette er dog kun et gæt fra min side, da jeg ikke har kunnet finde noget om hvordan Audyssey i teorien fungerer.

Jeg vil prøve at eksperimentere med at prøve flere målepunkter samt at finde et stativ til mikrofonen, så systemet får de bedste arbejdsbetingelser.

Redigeret af PeterBakke - 13-August-2012 kl. 12:36
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterBakke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2012 kl. 12:37
Jeg forsøgte i weekenden at lege lidt med autokalibreringen. Jeg fulgte Jeres råd og opfandt mit eget mikrofonstativ - dvs. en rulle gavepapir med mikrofonen tapet fast på toppen. Denne stak jeg så ned i sprækkerne mellem hynderne i sofaen og brugte i alt seks målepunkter - skiftesvist forrest og midt i sofaen, og i alle tre revner, dvs. midt, højre og venstre.

Denne gang synes jeg at Audyssey nåede frem til et meget bedre resultat. RoomEQ er næsten flad nu i alle kanaler, og et lille plus på de aller højeste frekvenser (16khz). Derudover har jeg bypasset Audyssey på fronterne, som foreslået længere oppe, og jeg må indrømme at jeg faktisk er meget tilfreds med resultatet Tongue
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu