recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til hardwareindkøb til HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til hardwareindkøb til HTPC

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Sfinksen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Marts-2007
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sfinksen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til hardwareindkøb til HTPC
    Sendt: 27-August-2012 kl. 11:17
Efter i mange år at have anvendt en Popcorn Hour A-110, planlægger jeg en opgradering med en HTPC. Jeg tænker at installere XBMC (måske Linux, ellers Windows XP), men lægger stor vægt på også at kunne anvende alm. browser, gratis Spotify, etc. Derfor HTPC. Skal nok også have installeret noget til at optage TV.

Har læst denne artikel på PC World:
http://www.pcworld.dk/art/116839/guide-saadan-bygger-du-et-billigt-og-stoejsvagt-mediecenter

Denne type artikler bliver dog desværre hurtigt uddaterede, så jeg håbede på lidt assistence til indkøb af tilsvarende hardware anno august 2012.

Jeg har:
Harddisk
Trådløst tastatur + mus
USB-tuner til DVB-T

Jeg mangler:
Bundkort med indbygget processor og grafikkort
Kabinet med strømforsyning
Ram

Krav:
Prisbillig (under 2000 kr)
Lille størrelse
Skal kunne klare 1080p

Nogle idéer eller erfaringer?

På forhånd tak for hjælpen!
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2012 kl. 11:30
Jeg købte selv for nogle måneder siden følgende:
Shuttle xh61, 1300,-
i3 2120 873,-
og 4 GB ram til ca 180 kr.
 
Den kører alt uden problemer, CPU'en er lang fra højt belastet når jeg ser 1080p mkv filer, ved brug at ren CPU dekoding da Intel grafikkortet-dekodning ikke virker godt under XBMC.
 
Men maskinen kræver en 2.5" disk hvis det ikke er såden en du har. Og så er den jo lidt over dit budget, men en lille kraft maskine. Jeg har selv prøvet med en Celeron g530 og den var til tider for svag
 
Til top
Sfinksen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Marts-2007
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sfinksen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2012 kl. 11:42
Det er godt nok en 3.5" disk jeg har på lager, og den håbede jeg lidt på at kunne bruge...
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2012 kl. 12:05

Hvad skal du bruge af OS? nogle kan boot på en USB nøgle

Til top
Laust Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-August-2012
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Laust Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2012 kl. 12:43
1" er godt nok afgørende mht hvilke kabinet du kan vælge imellem. Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen fornuftige setups som gør brug af 3,5" diske.

Måske du skulle kaste den ud af vinduet og købe en 2.5" de koster ikke alverden.
Til top
Sfinksen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Marts-2007
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sfinksen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2012 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Hvad skal du bruge af OS? nogle kan boot på en USB nøgle



Har tænkt at prøve med Linux for at få noget gratis, men er mere vant til Windows, så det er også en mulighed. Har en XP liggende, hvis det bliver den vej jeg ender med at gå. Det er vist forresten nødvendigt med Windows, hvis jeg vil anvende den gratis Spotify-klient.
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2012 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Den kører alt uden problemer, CPU'en er lang fra højt belastet når jeg ser 1080p mkv filer, ved brug at ren CPU dekoding da Intel grafikkortet-dekodning ikke virker godt under XBMC.

Hvis det er macro-blocking der hentydes til, så er det løst. Jeg har i hvert fald ikke problemet mere. Tror det var xbmc 11.0 der gjorde forskellen, men ikke helt sikker. Jeg kører i hvert fald med hardware acceleration nu, og det virker. Det gjorde det ikke til at starte med...
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2012 kl. 13:06
Det må jeg prøve :)
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2012 kl. 13:09
Ang Linux, så kan der fåes udgaver som booter fra USB og derved sparere du en HD hvis du henter film osv fra NAS. Men der skal vist nørdes lidt med det :)
 
Alternativ er det en færdig kasse til 2999,-
 
Her har du HD og Windows 7 license
 
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2012 kl. 13:14
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2012 kl. 13:15
Du skriver lille i størrelse, hvad er lille for dig? mini itx, micro atx?
Til top
mark.vesterskov Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mark.vesterskov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2012 kl. 13:23
Hvad med en Raspberry Pi? Sådan en har jeg lige sat op med velcro bag på mit TV og lagt Raspbmc ind på den.. Den afspiller FullHD H264, samt har plugins til DR live TV og DR nu.. Og så fylder den lidt mere end et kreditkort, og bruger en solid watt..
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu