recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vinyl vs. CD ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vinyl vs. CD ?

 Besvar Besvar Side  <1 789
Forfatter
Besked
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 14:04
Nej det skulle man ikke tro - ifølge "test" i diverse magasiner og on-line er det normalt prisen der indikerer "kvaliteten". Hvornår har man sidst set et billigt produkt der slår langt dyrere produkter af banen?
Blindtest, aller ABX test afslører ubarmhjertigt hvorledes vi bliver snydt når vi bruger store summer på forstærkere, cd-spillere og kabler.
Mvh Lars
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 16:23
Mht. "motorstøj" fra direkte drevet pladespiller, så er jeg tilbøjelig til at give Jer ret... Motoren i min Akai APQ 41 siger et lille, meget svagt "tik" en gang imellem - enkelte gange mener jeg, at have hørt dette "tik" gengivet i højttalerne. Er dette korrekt?
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Mht. "motorstøj" fra direkte drevet pladespiller, så er jeg tilbøjelig til at give Jer ret... Motoren i min Akai APQ 41 siger et lille, meget svagt "tik" en gang imellem - enkelte gange mener jeg, at have hørt dette "tik" gengivet i højttalerne. Er dette korrekt?
DD er efter min bedste overbevisning ikke skyld i tik lyde, sendt hele vejen igennem dit anlæg. Din motor kan være defekt, og dermed udsende elektrisk støj, som opfanges af PU.
Tik lyde ud i højttalere, kan også være netstøj, som igen opfanges af PU.
Jeg skal ikke tænde lys på badeværelserne, når jeg spiller lp-plader. I disse lokaler er der lysstofrør med spoler, når de tændes, kommer der et hult dump i bashøjttalerne. Dette opstod med skiftet til MC, som skal forstærkes langt mere end en MM. Og måske derfor, er mere følsom overfor elektrisk støj. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 20:01
Kan den have været defekt, og så stadig virke hele vejen fra ca. 1983, hvor jeg købte den, som ny, og til nu? Den har aldrig set et værksted! Pick up'en er en Ortofon af MM-typen.Jeg mener, den altid har haft denne tik-lyd


Redigeret af turbo2 - 19-September-2012 kl. 20:06
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

De gange jeg har hørt vinyl har jeg godt kunne lide lyden og den er noget anderledes end CD. Dog kan man komme tæt på vinyl lyd med en CD afspiller men de plejer at være i den temmelig dyre ende....
Der var en bruger på AVTainment der havde taget et vildt skridt. Han havde en rigtig dyr pladespiller, med rigtig god arm, pickup, RIAA og kabler. Han var vist blevet træt af at skulle skifte/vende plader, så han havde købt en prof studie sampler, som han havde forbundet til sin pladespiller. Derefter samplede han alle sine vinyler i 5 mbs DSD, en side på vinyl fyldte vist 3-5 GB !
Derefter konverterede han DSD filen til hvad hans DAC max kunne afspille, 32 bit/384Hz - dette fylder også en hel del....men HD plads koster ikke så meget idag.
Hans DAC var, en M2tech Young med Palmer strømforsyning, som efter rigtig manges mening er noget af det der kommer tættest på vinyl lyd ved afspilning. Kan ikke lige huske hvordan han inputtede til DAC'en men det må have været fra PC over USB.
 
Denne metode må være noget af det ultimative man kan gøre ved sine vinyler og får man en DAC der kan afspille en bedre/højere opløsning konverterer man jo "bare" sine DSD filer til denne. 
Ja, men såvidt jeg husker var Young kun en midlertidig løsning mens han ventede på den større model M2Tech Vaughan. Før havde han vist en dSC DAC.

Skulle da ikke undre mig han ville skifte til Vaughan - den skulle jo bare være endnu bedre end Young.
Havde ikke så meget at lave på job i dag så jeg fandt ud af hvilken sampler det var han brugte, en Korg MR2000SBk - eller en der ligner meget.
Til top
Kristian Bøge Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kristian Bøge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 20:55
Efter mange år med en Rega pladespiller, som jeg var meget tilfreds med, fik jeg lyst til noget luksus og købte mig en Michell Gyrodec til 5000,- på dba.dk og det er snart 12 år siden. Ud over at den har en fantastisk lyd er den også et æstetisk indslag i stuen - selv min kone vil indrømme det Wink
Jeg har gennem årene købt en ny mortor og en ny pickup til den og har ALDRIG fortrudt dette køb.
Det er en dyr maskine, men somme tider må man gerne forkæle sig selv, ikk?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 21:34
Ser ret speciel udSmile
 
GyroDec
Til top
LarsSB Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsSB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2012 kl. 01:04
Oprindeligt skrevet af rene49 rene49 skrev:

Men hvad er jeres erfaring med vinyl, i forholdt til digital cd lyd?


Jeg svarer med flg. forudsætning omkring den digitale lyd:
Format: lossless med 44,1 KHz / 16-bit, 96 db dynamik (CD) eller bedre, samt selvf. en god D/A konvertering, dvs. analogdelen må der selvf. ikke spares på
Min Rega DAC håndterer f.eks 192 KHz / 24-bit, => 144 db dynamik, som tildels er blevet en mere high-end standard
Dette er dog noget hypotetisk, eftersom de analoge komponenter nok ikke rigtig kan følge med her :-)

Der er ofte en del smag og behag, hvor en del kan lide den favning af lyden som vinyl giver.

Hvis vi taler Hi-Fi i den tungere ende, hvor lyden skal være neutral og så detaljeret som muligt, er der noget nær ingen sammenligning, vinyl klarer på ingen måde distancen ift. digital lyd
Vinyl har max dynamik omkring 80 db, wow & flutter, rummel, støj, uliniær frekvensgang, vinyl'ens egenlyd medfører en solid gang favning af lyden.

Eneste argument for vinyl, kan så ligge i smag og behag
mvh Lars S
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2012 kl. 01:38
Hvis man har hørt musikinstrumenter live, så ved man også, hvad der kommer tættest på i gengivelse over et anlæg.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 789
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu