recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Død træt af Blu-ray
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Død træt af Blu-ray

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
audio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Januar-2009
Status: Offline
Point: 373
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Død træt af Blu-ray
    Sendt: 21-September-2012 kl. 12:51
I løbet af ganske få år er begge mine BD afspillere blevet forældet. Jeg har nu valget mellem at opdatere PowerDVD til en pris af $43, eller at købe en ny BD afspille. Hvad fanden har de gang i. Tænk hvis man i LP'ens tid pludselig fik at vide at man var nødt til at købe en ny pladespiller for at kunne afspille nye plader.
 
Jeg køber nu DVD fremover. Det er jo heller ikke så meget vundet, når filmindustrien stadig er benytter et håbløst forældet film format.


Redigeret af audio - 21-September-2012 kl. 13:50
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 13:07
tror du er nød til at uddybe hvad du fabler om.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 13:10
Hvordan forældet? Det er da meget værre at min 18000 krs BD afspiller er slidt op efter 4 år, der skal helt nyt drev i til 5000 kr.Confused
 
Der skal også en ny nål på pladespilleren en gang imellem.Wink
 
Du kan ikke gengive nær samme billed og lydkvalitet med DVD. Og slet ikke udnytte det format filmene er indspillet i på filmstrimmel.
Til top
Nille44 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nille44 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 13:13
Jeg har haft en PS3 siden starten af 2010, og jeg har ikke oplevet at der var nogle af mine over 200 BD DEN ikke ville spille.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 13:38
Lur mig om ikke det er BD afspiller software der er tale om..........

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
audio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Januar-2009
Status: Offline
Point: 373
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

tror du er nød til at uddybe hvad du fabler om.

Jeg har en softwareløsning: PowerDVD8, og en hardware løsning Sharp BD-HP20. Begge produkter er iflg. deres hjemmesider "discontinued", og der laves ikke flere opdateringer. Ingen af dem er i stand til at afspille The Avengers.
Til top
audio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Januar-2009
Status: Offline
Point: 373
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der skal også en ny nål på pladespilleren en gang imellem.Wink
Ja ja, men de lavede jo ikke en plade som krævede at man købte en hel ny pladespiller for at kunne afspille den.
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du kan ikke gengive nær samme billed og lydkvalitet med DVD. Og slet ikke udnytte det format filmene er indspillet i på filmstrimmel.
 
Ja, det er da rart med en bedre opløsning, men det ændrer jo ikke det faktum at filmene er indspillet i 24 fps.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af Nille44 Nille44 skrev:

Jeg har haft en PS3 siden starten af 2010, og jeg har ikke oplevet at der var nogle af mine over 200 BD DEN ikke ville spille.


Det skyldes regelmæssige firmware opdateringer. Der kommer løbende nye dekrypteringskoder (Media Key Block, MKB version XX), og i hardware afspillere får du dem via firmware opdateringer.

Mange BD film kommer med en lille indlægsseddel som fortæller dig at du måske skal opdatere firmware på din afspiller for at få det "fulde" udbytte af filmen (læs: kunne se den film som du har betalt for).

En seriøs BD afspiller producent bør tilbyde sådanne firmware opdateringer i afspillerens fulde tekniske levetid (mindst 10 år), og ikke bare garantiperioden på 1-2 år.

Den eneste trøst er at nye MKV versioner ikke kommer med helt samme frekvens som i starten af AACS's levetid. Hollywood mafiaen har formentlig indset at de blot spilder deres tid da Slysoft nok skal få fat i de nye koder i løbet af nul komma fem, og det er bad for business at sælge BD film som kunderne ikke kan afspille.


Redigeret af JesperLund - 21-September-2012 kl. 18:50
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af audio audio skrev:

Jeg har nu valget mellem at opdatere PowerDVD til en pris af $43, eller at købe en ny BD afspille.


I længden vil det nok være billigere at betale for AnyDVD HD, når du har valgt en softplayer løsning. Så vil alle BD film optræde som AACS-frie for din afspiller, og du skal ikke tænke på at din PowerDVD version bliver forældet.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af audio audio skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der skal også en ny nål på pladespilleren en gang imellem.Wink
Ja ja, men de lavede jo ikke en plade som krævede at man købte en hel ny pladespiller for at kunne afspille den. Nej heldigvis! Det var i de glade analog dage.Wink
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du kan ikke gengive nær samme billed og lydkvalitet med DVD. Og slet ikke udnytte det format filmene er indspillet i på filmstrimmel.
 
Ja, det er da rart med en bedre opløsning, men det ændrer jo ikke det faktum at filmene er indspillet i 24 fps. Som om det er noget. 2K opløsningen i BD sammenlignet med 1/3K i DVD er her det rykker billedkvalitetsmæssigt.Tongue
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvordan forældet? Det er da meget værre at min 18000 krs BD afspiller er slidt op efter 4 år, der skal helt nyt drev i til 5000 kr.Confused
 
Der skal også en ny nål på pladespilleren en gang imellem.Wink
 
Du kan ikke gengive nær samme billed og lydkvalitet med DVD. Og slet ikke udnytte det format filmene er indspillet i på filmstrimmel.

 
Jeg synes faktisk slet ikke at det er sammenligneligt. Det er klart for ringe at en bdp-lx91 ikke holder længere og at det er urimeligt at en nyt drev skal koste 5000,- men det er bestemt ikke det samme som at fungerende hardware holder op med at fungere fordi der bliver lagt nye kopispærringer ind der forhindrer afspilning af nye titler. Prøv lige at tænke tanken til ende.- Hvor længe forventer du at der kommer opdateringer til din lx91? Det er allerede en gammel model og hvis den opdatering der kom i april er den sidste bliver afspilleren potentielt ubrugelig uanset hvad du gør.
Som eksempel på hvor hurtigt det kan gå kan jeg nævne at min Philips fra 2009 fik sidste opdatering i slutningen af 2010. Altså lidt over et år senere. Jeg har 7-9-13 ikke haft nogle skiver endnu der ikke ville spille, men det kommer helt sikkert på trods af at hardwaren ikke fejler noget. Hvor fedt er det?
 
MVH
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:


Som eksempel på hvor hurtigt det kan gå kan jeg nævne at min Philips fra 2009 fik sidste opdatering i slutningen af 2010. Altså lidt over et år senere. Jeg har 7-9-13 ikke haft nogle skiver endnu der ikke ville spille, men det kommer helt sikkert på trods af at hardwaren ikke fejler noget. Hvor fedt er det?


Min Panasonic BD85 afspiller fik en firmware opdatering i april, og det passer meget godt med MKB v31 som indfører nye dekrypteringsnøgler jf. denne tråd, for første gang i lang tid (den forrige firmware opdatering var vist i starten af 2011 eller ultimo 2010). Mange nye BD udgivelser bruger ifølge tråden stadig gamle dekrypteringsnøgler, så blot fordi discen er udgivet efter medio 2012 kan den godt virke med gammel firmware.

Selv om problemet nok bliver mindre fremover, fordi Hollywood bør have indset at alle film rammer torrent sites uanset hvad de gør og det er bad-for-business at de betalende kunder ikke kan afspille deres film, bør man tænke lidt (eller meget) på producentens villighed til at levere firmware opdateringer for gamle modeller når man køber en Blu-Ray afspiller.

Modsat DVD afspillere er det meningen at BD afspillere skal opdateres løbende med nye AACS dekrypteringsnøgler (visse DVD afspillere har også brug for firmware opdateringer for at afspille nye disce fordi visse disc producenter laver kopi "beskyttelse" som går ud over DVD specifikationen).

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu