recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS til Mac?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS til Mac?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS til Mac?
    Sendt: 05-Oktober-2012 kl. 09:14
Jeg har MacBook Pro og iPhone, og nu har konen fået en iPad. Så det ville være lækkert med en NAS, så vi ville kunne tilgå de samme filer trådløst derhjemme (fx se fotos på iPad'en).

Jeg har derfor købt en Medion NAS i Aldi til 1199 kr. (med 2 TB HDD), men jeg synes, at det er svært at få den til at fungere godt trådløst sammen med Apples udstyr (og web-opsætningen gik jeg helt sur i).

Findes der nogle NAS'er, der fungerer bedre sammen med MAC? Jeg kan evt. genbruge HDD'en fra Medion.

vh. Thomas
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2012 kl. 09:19
Synology kører perfekt apples afp protokol.
 
har du chekket at den medion understøtter afp? (ellers bør den helt sikkert understøttet smb), men du kan på maccen blot gøre følgende når du er på skrivebordet
tryk æble k (eller æble C sidder ikke ved min kones mac og blev lige i tvivl ;o) udfyld adressen med afp://ipadressen på serveren (alternativt smb://ipadressen) tryk enter så kommer login boxen og de drev du vil logge på, herefter bliver de mountet som en disk på skrivebordet (du kan under vis menuen på skrivebordet også at den viser tilsluttede diske og drev det gør dem nogle gange lidt lettere at se da de kommer som direkte genvej på skrivebordet)
det skulle være lige til og burde køre fint helt uden om webadgangen


Redigeret af rhsin - 05-Oktober-2012 kl. 10:07
Mvh

René
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2012 kl. 10:28
Der er ikke noget, der tyder på, at NAS'en kan sættes til afp.
Jeg kan godt forbinde Mac'en med smb, men forbindelsen over trådløst har været ustabil (filoverførslen går langsomt eller helt i stå). Lige nu virker det dog.
Jeg har også forbundet NAS'en og Mac'en gennem Windows hjemmenetværk. Det har givet samme problemer.
NAS'ens web-interface stinker: Fx kan man kun overføre 5 enkeltfiler ad gangen, og det kan jo ikke bruges til noget.
Det eneste der virkelig har virket stabilt er ftp-overførsel (hvilket fortæller mig, at det ikke er den trådløse forbindelse, der er problemer med).

Jeg kan selvfølgelig prøve at sætte Mac'en på kablet netværk for at få adskilt Mac-problemer fra trådløse problemer.

Selvom jeg får NAS'en og Mac'en til at køre sammen på det lokale netværk, har jeg stadig to udfordringer: Hvordan udnytter iPad og iPhone NAS'en bedst? Og hvordan får jeg adgang til NAS'en udenfor hjemmenetværket (jeg ved godt at det sidste er en kompliceret historie med opsætning af modem og router, åbning af porte osv.)?

vh. Thomas
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2012 kl. 11:22
Prøv at checke om der findes nogle Apps til din NA'S. Ved f.x. Synology findes der en file App, Music App, FOTO App, cam App osv.

Så prøv at check App store.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2012 kl. 11:30
du kan få fat i en NAS via ezshare http://itunes.apple.com/dk/app/ezshare-pro/id301589535?mt=8 på feks en ipad/iphone via smb protokollen, og det virker også fint over internettet hvis du ellers har forwardet de rigtige porte (det kan gøres via afp ftp webdav, det er aldrig lykkedes mig at få hul igennem til smb via internettet men webdav kører perfekt)
jeg har ingen problemer problemer med vores apple på NAS via wifi derhjemme, men prøv da og se om det kører bedre når den er trådet.. for så er det måske det trådløse net du skal kigge efter i sømmene

Redigeret af rhsin - 05-Oktober-2012 kl. 11:38
Mvh

René
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2012 kl. 11:37
Tak for rådene. Jeg har foreløbig fundet app'en SmartStor Fusion Stream, der giver mulighed for at høre musik fra NAS'en på iPad og iPhone. Den er gratis og virker godt:)

Tilføjet: Og nu en glimrende app: FileExplorer, der opretter kontakt til NAS's fra iPad og iPhone og giver en god navigationsmenu (også gratis).


Redigeret af ThomasP - 05-Oktober-2012 kl. 12:02
Til top
jannickc Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-Februar-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jannickc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2015 kl. 22:18
Jeg har lige købt mig sådan en Medion NAS-server med 2tb hdd i Aldi.. 

Men jeg kan slet ikke finde nas-serveren og oprette forbindelse med den, når jeg søger i nas-tool (programmet der hører med fra medion) 

Hvordan fik du din til at virke sammen med den? 
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2015 kl. 14:10
Har sendt svar på PM.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2015 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

 Og hvordan får jeg adgang til NAS'en udenfor hjemmenetværket (jeg ved godt at det sidste er en kompliceret historie med opsætning af modem og router, åbning af porte osv.)?

Det synes jeg du skal holde dig helt væk fra med din ekspertise - folk bliver hacket på stribe, når de ikke ved hvad de laver.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu