recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Antennevalg til Boxer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Antennevalg til Boxer

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
KongKent Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juni-2008
Sted: Dronninglund
Status: Offline
Point: 361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KongKent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Antennevalg til Boxer
    Sendt: 09-Oktober-2012 kl. 14:20
Hej recordere.dk

Da min internetforbindelse er ved at blive for langsom til, at jeg kan opretholde et signal, der er stærkt nok til TDC HomeTrio har jeg valgt at gå over til BoxerTV.

Modtagerbox (Sagemcom) og kort fra Boxer er jo den lette del af det. Antennen derimod er jo der, hvor hele humlen ligger. Så her spørger jeg jer, der har lidt erfaring i det. 

Inde på BoxerTV's dækningskort står der følgende:

Vi anbefaler, at du retter din antenne mod Nibe  i retning 251 °. Afstanden til senderen er 33 km.
Min adresse er Tryvej 97, 9330 Dronninglund.

Hvad vil I anbefale af antenner? Jeg selv har tænkt på en Triax UFO 140 LTE (aktiv 28dB)

+ selvfølgelig fornuftigt kabel.

Monteringen bliver så nok på gavlen af mit hus, der vender mod syd. Det passer også godt med, at jeg ikke skal trække kablet så langt i forhold til hvor TV-alteret står med forstærker, blu-ray, ps3 og naturligvis DVB-T2-modtageren.

Skyd frit med ideer, erfaringer osv. Jeg modtager med kyshånd gode råd og vejledning.

På forhånd tak. Smile


Redigeret af KongKent - 09-Oktober-2012 kl. 14:21
TV: LG 65" OLED B1
Receiver: Denon AVR-X2400H
BD: Panasonic DMP-BD55
Front: Dali Evidence 870
Center: Dali C1000
Bag: Dali R1000
Sub: Dali SWA-15
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2012 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af KongKent KongKent skrev:

Modtagerbox (Sagemcom) og kort fra Boxer er jo den lette del af det.
Der findes også andre godkendte med DVB-T2.  Få en med stor harddisk.
 
Oprindeligt skrevet af KongKent KongKent skrev:

Antennen derimod er jo der, hvor hele humlen ligger. Så her spørger jeg jer, der har lidt erfaring i det. 

Inde på BoxerTV's dækningskort står der følgende:

Vi anbefaler, at du retter din antenne mod Nibe  i retning 251 °. Afstanden til senderen er 33 km.
Min adresse er Tryvej 97, 9330 Dronninglund.
Du skal starte med at bruge DR dækningskort på siden http://www.dr.dk/php/drmu/kortoverlay/danmarks_radio/html/
og så skal du skifte til at vise indedørs dækning.   Du skal have en udendørs antenne, men hvis den indendørs dækning er dårlig (og den forventes ikke god hos dig) skal du anvende en lidt bedre/større udendørs antenne  end ellers.
Uddndørs er hos både Boxer og DR (dig-tv)  en antenne 10 m over jorden med en egenforstærkning på 10 gange (uden elektronisk forstærker).
Oprindeligt skrevet af KongKent KongKent skrev:

Hvad vil I anbefale af antenner? Jeg selv har tænkt på en Triax UFO 140 LTE (aktiv 28dB)
Nej den kan ikke anbefales - vil måske virke - men det er ikke særligt egnet til formålet.  De 28dB er halvt svindel.  Den UFO er til en båd eller en campingvogn.
 
Du bør montere en rigtig retningsbestemt antenne. Husmuren/gavlen er OK, hvis der er frit udsyn mod Nibe. Men jeg kan se, signalet  skal over din genbos tag, så monter antenne  højt på gavlen. 
En prof vil måle signalet og vælge en passende antenne.  Jeg vil dog tro, at  denne antenne er OK:
http://www.av-connection.dk/?PGr=3265&ML=1256 
Den er ikke stor, men så ses den heller ikke så meget på din gavl. Er du i tvivl, så kan du gå op i antenne-størrelsen over, Men bortset fra din genbos tag, så ser jeg kun stort set fri sigt de kun 33 km til Nibe.  Du kan også gå en tur og se, hvilke antennetyper  andre i nærheden har opsat.
 
Endelig  kunne også skrive eller køre over til  Per   - http://antenne.dk  - i Brovst, som skriver bla  på digitalt.tv , hvor han i mange år har haft gode indlæg.  Han har helt sikkert en god antenne til dit formål.  Her vil du også kunne få en ide om  dine muligheder for evt. at modtage svensk tv fra Göteborg eller Halmstad/Varberg? 
 
Lars   Smile

 
>>"+ selvfølgelig fornuftigt kabel." 
Ja det er vigtigt. Brug også gode skærmede stik, mv.

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
KongKent Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juni-2008
Sted: Dronninglund
Status: Offline
Point: 361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KongKent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2012 kl. 16:58
Super med så detaljeret et svar. Tak! Jeg har allerede kigget på antenne.dk og det er bestemt en mulighed hvad angår opsætning af antenne og trækning af kabler. Må lige ringe og forhøre mig om priser i morgen indenfor normal åbningstid. :)
TV: LG 65" OLED B1
Receiver: Denon AVR-X2400H
BD: Panasonic DMP-BD55
Front: Dali Evidence 870
Center: Dali C1000
Bag: Dali R1000
Sub: Dali SWA-15
Til top
KongKent Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juni-2008
Sted: Dronninglund
Status: Offline
Point: 361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KongKent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2012 kl. 23:39
Så har jeg lidt førstehåndserfaringer fra BoxerTV. I dag ankom boksen, jeg installerede og opdaterede software og fik sat en antenne til. Det var en stueantenne (aktiv) og jeg fik fundet en del kanaler. MEN!

Det er kun DR1, DR2, TV2 Nord og DR K, jeg kan se. Førstnævnte endda med 5.1 digital lyd, men billedet flimrede helt vildt (det samme gjorde menuen, når jeg trykke den frem). DR2 gik fint igennem men med meget lav lyd. Alle de andre kanaler kunne den ikke vise pga. for dårlige antenneforhold.

Så hvad skal jeg gøre nu? Investere i den udendørs aktive antenne og få den placeret oppe på taget? For DR1 viser 100% signalstyrke og 93 - 100%  signalmodtagelse og alligevel blinker billedet så mærkeligt + alle de udenlandske kanaler viser sig slet ikke.

Nogle, der ved, hvad jeg gør forkert? Alternativt hvad jeg skal gøre for at få det bedre?

PS: DK4 er slet ikke i kanaloversigten. Den kan fint finde Discovery, Animal Planet, Disney-kanalerne osv. osv., men DK4 er der ikke. NBA og den danske basketliga er 90% af mit tv-kiggeri, hehe. 
TV: LG 65" OLED B1
Receiver: Denon AVR-X2400H
BD: Panasonic DMP-BD55
Front: Dali Evidence 870
Center: Dali C1000
Bag: Dali R1000
Sub: Dali SWA-15
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2012 kl. 23:42
Start med at se bort fra aktive antenner og køb en passiv med tilpas egenforstærkning. Der er ingen grund til at føre flere fejlkilder ind i ligningen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2012 kl. 00:51
Du kan ikke rigtigt bruge signalstyrke til så meget. Modtager du en masse støj og forstærker det tilpas meget kommer du altid op  på 100%. Og altså rent sjøj!
Signal kvaliteten kan du bruge til en hel masse. Den skal være høj og konstant.
Som Klaus skriver - glem den aktive forstærker - og køb en passiv med stor forstærkning og god bag signal dæmpning. Antennen skal rettes ind mod senderen, fejl margen på mindre end 1 grad!!! Frem med spejder kompasset eller den moderne udgave kaldet Smart Phone.
Antennen skal også sidde frit og højt, ikke noget med at lægge den på loftet under et bliktag, please!
Når du indstiller så tag boxer kortet UD af modtageren. Der er et stort signaltab i kortet!
Når du laver en kanalsøgning skal du kunne modtage ALLE kanalerne (undtagen T2, hvis du ikke har en T2 modtager). Men du kan selvfølgelig ikke se betalingskanalerne før du sætter kortet i. Men altså de er i kanaloversigten, hvis antennesignalet er rigtigt.
Held og lykke!
 
PS Husk at du har 14 dages returret  :-) og at du kan se ALLE kanaler den første måned.
mvh Infinity
Til top
KongKent Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juni-2008
Sted: Dronninglund
Status: Offline
Point: 361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KongKent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2012 kl. 07:58
Hvad betyder "stor forstærkning og god bagsignaldæmpning" på en passiv antenne?

Jeg har tænkt på at købe denne:


Den kan købes i både passiv og aktiv version. Jeg tænkte, at hvis jeg køber den aktive, så kan jeg vel sætte den op som passiv og se om det er "nok"?

Min boks er i øvrigt denne:

TV: LG 65" OLED B1
Receiver: Denon AVR-X2400H
BD: Panasonic DMP-BD55
Front: Dali Evidence 870
Center: Dali C1000
Bag: Dali R1000
Sub: Dali SWA-15
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2012 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af KongKent KongKent skrev:

Den kan købes i både passiv og aktiv version. Jeg tænkte, at hvis jeg køber den aktive, så kan jeg vel sætte den op som passiv og se om det er "nok"?

Aktiv antenne uden strøm til forstærkeren = næsten intet signal igennem.
Køb en passiv.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KongKent Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juni-2008
Sted: Dronninglund
Status: Offline
Point: 361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KongKent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2012 kl. 09:11
Gider du smide et link til en sådan? For jeg synes kun, der er passive/aktive på av-connection.dk (altså modeller, der kan begge dele)
TV: LG 65" OLED B1
Receiver: Denon AVR-X2400H
BD: Panasonic DMP-BD55
Front: Dali Evidence 870
Center: Dali C1000
Bag: Dali R1000
Sub: Dali SWA-15
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Status: Offline
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2012 kl. 09:48
Dette er en passiv antenner:
 
Lynge Smile


Redigeret af Lytro - 17-Oktober-2012 kl. 09:51
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2012 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af KongKent KongKent skrev:

Hvad betyder "stor forstærkning og god bagsignaldæmpning" på en passiv antenne?
Fra den du linker til:
stor forstærkning = • Forstærkning: 13.5 dBi
bagsignaldæmpning = • For bag forhold: > 25 dB
Oprindeligt skrevet af KongKent KongKent skrev:

Jeg har tænkt på at købe denne:
Den kan købes i både passiv og aktiv version. Jeg tænkte, at hvis jeg køber den aktive, så kan jeg vel sætte den op som passiv og se om det er "nok"?
Antenne i sig selv er passiv med 13,5dB forstærkning.
Hvis du køber den som "aktiv" får du denne udendørs forstærker med i monterings kit:
Så det er en omskrivning at kalde antenne for aktiv.
Normalt er forstærker indbygget i de aktive antenner, og skal derfor have strøm for at virke.
Så som udgangspunkt er antenne OK, spørgsmål er dog om antennes egenforstærkning er stor nok til at modtage i Dronninglund (som jeg går ud fra det drejer sig om Big smile)
Jeg ved at det er et problem at modtage DVB-T i Hou sommerhusområdet ikke så langt derfra, men det er nok også lavere beliggenhed.
 
Så afhængig af beliggenhed med bakker, træer osv. skal der måske større antenne (med flere elementer) til.
Eksempler:
 
Kig evt. efter hvad bruger naboer i området?
 
Edit: Prøv at indtaste adresse i link i højre side:
 
Mvh JørgenT


Redigeret af JørgenT - 17-Oktober-2012 kl. 10:26
Til top
KongKent Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juni-2008
Sted: Dronninglund
Status: Offline
Point: 361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KongKent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2012 kl. 15:31
Tak for alle råd. Jeg købte en Triax 14, noget 6,8mm kabel, nogle F-connectors og et hanstik hos AV-connection.dk

Den må jeg så få installeret på gavlen et sted og se om ikke der kan komme et ordentligt signal igennem. Nu skal stigen, boremaskinen, rawplugs m.v. så lige findes frem af gemmerne.
TV: LG 65" OLED B1
Receiver: Denon AVR-X2400H
BD: Panasonic DMP-BD55
Front: Dali Evidence 870
Center: Dali C1000
Bag: Dali R1000
Sub: Dali SWA-15
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu