recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering af hjemmenetværk??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering af hjemmenetværk??

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opgradering af hjemmenetværk??
    Sendt: 12-November-2012 kl. 22:45
Jeg skal til at ændre min kabling derhjemme. 

Situationen idag:

Tlf-linie til ADSL'en er i kontoret, hvor routeren også står sammen med en NAS, som idag kun bruges som databackup.
Der er trukket 2 kabler fra kontoret til de 2 børneværelser. 
Kablerne er trukket oppe over loftet. 
Kablerne ender selvfølgelig i stikdåser med datastik (RJ??)
Kablerne er cat5e kabler, jeg ved ikke om det er UTP eller FTP, da det ikke er mig har har sat dem op. Det er UTP-kabler.

Fremover:
Jeg vil oppe på loftet klippe de 2 kabler der går deroppe over, og sætte de 4 ledningsender i et patchpanel. 
Samtidig skal der trækkes et nyt kabel fra patchpanelet til TV'et i stuen i det samme tomrør som antennekablet 

sidder i. 
Endnu et kabel skal trækkes til et andet sted i stuen, også via et tomrør sammen med et eksisterende antennekabel i.
Der skal trækkes 2 kabler ud i skuret, og op til patchpanelet
Der skal placeres en giga-switch på loftet, så jeg kan begynde at anvende NAS'en til streaming mv.

Spørgsmål:
Er det fint nok med Cat 5e kabler, jeg kan forstå de kan håndtere gigabit?
Skal det være UTP eller FTP?
Links til patchpanels? Et godt sted at købe patchpanel + kabler + stikdåser

Hvordan monterer man egenlig i de der patchpanels? Skal man bruge noget bestemt værktøj, eller er det indbygget i panelet. Jeg synes jeg har fået lidt modstridende oplysninger. Er der noget jeg ikke har tænkt på. 
Gode råd og vejledning er velkommen :-)


 


Redigeret af cnn3 - 13-November-2012 kl. 11:51
mvh Christian
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2012 kl. 23:43
Hvad med det her?



Redigeret af Henrik B. - 13-November-2012 kl. 09:06
mvh Christian
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 00:13
Cat 5e kan håndtere gigabit, men hvorfor ikke trække cat 6 når du er i gang?
Vælg almindelig utp, ikke skærmede kabler.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 00:17
Jeg regner med at skulle bruge en 100m rulle,  hvad med dette kabel?
http://www.av-cables.dk/cat-5e/cat-5e-ftp-netvaerkskabel-solid-100-meter.html
Det er solid-core, men er ftp (de har åbenbart ikke utp i 100m) er det ligegyldigt?


mvh Christian
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 00:21
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Cat 5e kan håndtere gigabit, men hvorfor ikke trække cat 6 når du er i gang?
Vælg almindelig utp, ikke skærmede kabler.

Jeg mener at have læst at der ikke er plads til et cat 6 kabel sammen med et antennekabel i et 16mm tomrør, men at det godt kan gå med et cat5e kabel, det er vel tyndere?

Er det iøvrigt et problem (hvis der alligevel er plads) at blande cat 6 med kat 5e?
mvh Christian
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 00:30
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Jeg regner med at skulle bruge en 100m rulle,  hvad med dette kabel?
http://www.av-cables.dk/cat-5e/cat-5e-ftp-netvaerkskabel-solid-100-meter.html
Det er solid-core, men er ftp (de har åbenbart ikke utp i 100m) er det ligegyldigt?


Pas.. jeg kender ikke FTP kabler, kun UTP og STP. Ulempen ved STP er at du skal forbinde skærmen korrekt, ellers virker det dårligere end UTP, og generelt er skærm ikke nødvendig.

Hvad der gælder for FTP skal jeg ikke kunne sige.

Jeg har engang købt noget UTP cat 5e hos Greenline med mindre diameter end det cat 6 kabel som jeg endte med at trække.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 09:17
Der er lidt forvirring MHT FTP skærm for øjeblikket! Grunden er at der tidligere var kabler der hed FTP der havde forlieskærm (plastic) og vikede som UTP. I dag er FTP og STP begge skærmede systemer der som Jesper siger naturligvis skal installeres korrekt for at fungere optimalt (lige som alt andet ;-) Det er også rigtigt som jesper siger at UTP er tilstrækkeligt i alle boliginstallationer.

Cat 5e (ca. 5mm) er tyndere end Cat 6 (ca. 7mm) og der kan ligge 2 stk cat 5e kabler i et 16mm plastrør. Hvis du skal fremføre 2 stk cat 6 skal du have et 20mm plastrør.

Du kan sagtens blande forskellige kategorier af kabler i samme installation. Hastigheden på hver strækning forhandles af det tilkoblede udstyr og kan godt være forskellig (10-100-1000 Mbit/s)

Mvh BS 
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Jeg regner med at skulle bruge en 100m rulle,  hvad med dette kabel?
http://www.av-cables.dk/cat-5e/cat-5e-ftp-netvaerkskabel-solid-100-meter.html
Det er solid-core, men er ftp (de har åbenbart ikke utp i 100m) er det ligegyldigt?
 
Du skal være opmærksom på, at maks. anbefalet SAMLET længde af Cat5e/Cat6 kabel, er 90-100 meter!
D.v.s. alle kabler lagt sammen. Kommer du over det, kan der opstå problemer. Måske ikke til at starte med, men så hen ad vejen...
 
M.v.h.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Du skal være opmærksom på, at maks. anbefalet SAMLET længde af Cat5e/Cat6 kabel, er 90-100 meter!
D.v.s. alle kabler lagt sammen. Kommer du over det, kan der opstå problemer. Måske ikke til at starte med, men så hen ad vejen...
Huh? Har du noget mere info på det der, for det er nyt for mig.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 10:16
Ikke så nyt. Standarderne siger max 100m patch length. Altså 100m = kabel + patchkabel i hver ende. Det er hver enkelt stræk der ikke må være længere og ikke samlet længde i installationen. Hvis du overskrider de 100m får du timingsproblemer med følgende nedsættelse af båndbredden da pakker skal gensendes. (og du overholder ikke standarden)

BS

EDIT: 90m er channel length (kabel uden patchkabel) og 100m er patch length (kabel OG patchkabler) der er ikke noget der hedder 90-100m det er helt definerede størrelser!


Redigeret af Bschmidt - 13-November-2012 kl. 10:18
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Du skal være opmærksom på, at maks. anbefalet SAMLET længde af Cat5e/Cat6 kabel, er 90-100 meter!
D.v.s. alle kabler lagt sammen. Kommer du over det, kan der opstå problemer. Måske ikke til at starte med, men så hen ad vejen...


Afstanden skal måles mellem to aktive netværksenheder, for eksempel en computer og en switch. I det konkrete tilfælde skal der være en switch på loftet, så det skal være et relativt stort hus hvis der er 90m kabeltræk fra switch på loft til udtag.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 11:52
Har lige været oppe at checke, jeg har cat 5e UTP kabler i forvejen.
mvh Christian
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu