recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt Apple Patent
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt Apple Patent

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2012 kl. 14:55
tvkartoffel: der jeg egentligt ville hen, er at mange glemmer at formen også er en intellektuel ret afhængig af hvordan den bruges og sammensættes, på lige fod med ting der kan noget særligt.
At jeg så måske ikke er så god til at forklare det beklager jeg  Embarrassed
Mvh

René
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2012 kl. 15:03
Ok, så fordi Apple har fået den geniale idé at af afrunde hjørnerne på deres tablet - som jo aldrig er set før - så kan de påstå det er deres intellektuelle rettighed?
 
En tablet er jo bare en pc med touch-skærm.. der har i lang tid før været bærbare med touch-skærme (med stylus) som også havde afrundede hjørner.. sådan en havde en studiekammerat. Kan Apple nu sagsøge dem? - forskellen er vel bare teknologisk udvikling af produkterne (mere kompakt PC, bedre touch-skærm)..
 
Har Apple også patent på det lille i som står foran alle deres produktnavne? - i så fald skal deres næste produkt hedde iSuck.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2012 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:


 
Har Apple også patent på det lille i som står foran alle deres produktnavne? - i så fald skal deres næste produkt hedde iSuck.
 

 
Ikke helt. ITV i England har allerede været ude og advare Apple mod at kalde deres kommende (må vi formode) TV for "Itv" da det er ITVs varemærke.
 
Der var også en sag fra Kina om retten til et "I"- navn som apple tabte. Jeg kan dog ikke huske hvilken.
 
MVH

 



Redigeret af tvkartoffel - 20-November-2012 kl. 15:39
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2012 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

tvkartoffel: der jeg egentligt ville hen, er at mange glemmer at formen også er en intellektuel ret afhængig af hvordan den bruges og sammensættes, på lige fod med ting der kan noget særligt.
At jeg så måske ikke er så god til at forklare det beklager jeg  Embarrassed

 
Det er jeg også enig i. Det der bare mangler i forhold til dette apple patent er at der netop ikke er nogen beskrivelse af "hvordan den bruges", andet en at det relaterer sig til et "mobile display device", eller indeholder nogen særligt konkret beskrivelse af hvordan geometrien sammensættes. - Det er det jeg opponerer i mod. Havde der nu været en beskrivelse af den konkrete geometri i form af længer, radier, sideforhold osv, så kunne man måske tale om at beskytte designet, men at tildele patent på en "firkant med radier i hjørnerne" er IMO hul i hovedet.

Det er klart at der vil være en gråzone hvor det kan være vanskeligt at afgøre om noget er en opfindelse eller om det er gammel vin på ny flaske. Personligt mener jeg at det er en ufarbar vej at åbne op for patentering at helt grundlæggende geometrier eller principper, på samme måde som at man heller ikke kan patentere 2+2=4, uden at komme med meget stærke argumenter for hvordan form og funktion er noget nyt i forhold til hvad der har været kendt tidligere. - Det kan jeg ikke se er sket i dette tilfælde.
 
MVH
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 30-November-2005
Status: Offline
Point: 2048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2012 kl. 15:57
Er der mon nogen, der har patent på hele idéen om at tage patent på opfindelser? Wink
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2012 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Er der mon nogen, der har patent på hele idéen om at tage patent på opfindelser? Wink

 
Ja da. - Patentstyrelsen ;-)
 
MVH
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2012 kl. 16:04
nu er det jo sådan med patenter, at det ikke er noget man tager.. det er noget man ansøger om, og efter gældene regler kan der gøres indsigelser fra andre parter (firmaer og offentligheden generelt) som myndighederne så skal forholde sig til, og udfra det udstedes et patent (eller afvises)... så det er jo rent faktisk myndigheden som beslutter om den ide/design/gadget kan patenteres, og sådan er det mig bekendt også globalt.. det er rimeligt ensrettet i hele verden.. og faktisk vil man gøre det endnu lettere at få patent sådan at små virksomheder lettere kan beskytte deres ideer globalt (og i EU).
jeg ved godt det er noget skidt for os forbrugere da det jo koster os dyrt at nogle har patenter og rettigheder som vi alle så skal betale til, omvendt bliver vi også nødt til at anerkende at det er en vigtigt motor i de samfund som vi lever i, og at det er med til at skabe den rigdom som gør der også er råd til at have ansatte og udvikling.
 
At nogle så som eks. steve jones gør det til noget negativt og klandrer apple for det giver jeg altså ikke ret meget for.. for enten har de mønsterbeskyttelsen og har retten til at beskytte den via lov.. eller også så har de ikke.. det er der jo bla. retssager som skal afgøre.. og det har de så valgt at føre sager på.. men igen.. når man har et patent/mønsterbeskyttelse så SKAL man faktisk aktivt gøre hvad man kan (sagsøge) hvis ikke man vil risikere at en beskyttelse udvandes.. så loven er også sådan indrettet at virksomhederne er nødt til at gå rettens vej hvis de er i tvivl også er det retten (samfundet) der afgør sagen, men skal man pege af apple i sådan en sag er man jo nødt til at pege på alle virksomheder som sagsøger for at beskytte sine interesser, og dermed også samfundet som har gjort det nødvendigt at man går i retten, fremfor at de bare kan ordne twister som på al capones tid (læs anarki) Wink her er der trords alt et civiliceret regelsæt man følger via systemerne i de enkelte lande.
Mvh

René
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2012 kl. 16:18
Tøjmode blir' også patenteret. Vi ser at en masse danske designere kæmper mod kinesiske kopivarer. Og det er rimelig velkendt at de store firmaer Adidas, Nike osv også kæmper med samme. Så man kan altså godt få patent på et stykke tøj og et par sko, selvom det er noget alle laver og går i Wink
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2012 kl. 17:02
Men du kan ikke sammenligne tøj med elektronik.. og dels handler mærkevarer jo om BESTEMTE mønstre sat på BESTEMTE steder på et stykke tøj med et BESTEMT snit.
 
Apple: firkantet med runde hjørner som alle andre. Der er intet med mærkevare over denne sag.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2012 kl. 17:24
Er et Apple device ikke et stykke elektronik sat sammen på en UNIK måde måske? Og er så smidt i en rektangulær kasse med afrundede hjørner. Men det er jo ikke det eneste specielle ved den kasse. Så vidt jeg husker er der også bygget en speciel hvælving ind og lavet en lækker afslutning ved glaskanten. Jeg tror ikke man kan forsimple det ved at sige at Apple har taget patent på et rektangel med runde hjørner. Der ligger flere detaljer til grund.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2012 kl. 17:45
SUK. Prøv at LÆS teksten i linket i 1. post Kampus.
 
BS
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2012 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:



Men du kan ikke sammenligne tøj med elektronik.. og dels handler mærkevarer jo om BESTEMTE mønstre sat på BESTEMTE steder på et stykke tøj med et BESTEMT snit.
 
Apple: firkantet med runde hjørner som alle andre. Der er intet med mærkevare over denne sag.
hvad med en LEGO klods, firkantet plastic klods !

Har ikke læst om dette patent, men synes det er fint at man kan slå ned på kopi produkter.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu