recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vil effektforstærker give effekt??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vil effektforstærker give effekt??

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Sonymand Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 01-August-2012
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sonymand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Vil effektforstærker give effekt??
    Sendt: 16-November-2012 kl. 16:57

Jeg har en sony ES2400 Reciver , som jeg overvejer og købe en effektforstærker til.

Enten en Sony TA-N 9000ES eller en ældre Rotel 5.1 effektforstærker..

Jeg tænker her på om en næsten 12 år gamle effektforstærker vil give mig den ønsket effekt..

På sigt skal mit sæt trække et par B&W 600- eller 800- serie i et 5.1 setup..

Til top
Mr. Anderson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Esbjerg,Denmark
Point: 772
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Anderson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 12:42
Din egen reciever har et max strømforbrug på 350w. Dividere det med 7 kanaler og halvere det så har du en real watt effekt i 8ohm. Altså din forstærker efter tommelfinger reglen har noget i nærheden af 2x80-90w eller 7x25-35w rigtige reelle watt. Sådan er det med mange surround recievere på markede i dag. Watt er meget overvuderet på papir og det samme med hvad højttaler har behov for, fordi watt opgivelserne er blevet urealistiske. 

Den sony effektforstærker har jeg fundet et nogenlunde nøttigt link til: http://www.thevintageknob.org/sony-TA-N9000ES.html her opgives den til 5x100w i 8 ohm målt. Men den er gammel og ikke så strømstærk som en Rotel eller NAD.

B&W højttaler forbrugere meget strøm når de spiller selv ved lave volume, især ældre 800 serie. Jeg ville ikke vælger Sony effektblokken til dem højttaler.

For at opsumere. Ja din egen forstærker har ikke nok kræfter og en effektforstærker vil give noget af et kick. Kig efter ældre Rotel og nad. Kender personligt meget til NAD og her ville en T955 eller tidligere version være ideal.

LG 65B7 - PS4 Pro - Denon X7200WA - B&W 706S2, HTM 72S2, DB4S & CCM663 - Nvidia Shield - Sonos
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Anderson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af Mr. Anderson Mr. Anderson skrev:

Din egen reciever har et max strømforbrug på 350w. Dividere det med 7 kanaler og halvere det så har du en real watt effekt i 8ohm. Altså din forstærker efter tommelfinger reglen har noget i nærheden af 2x80-90w eller 7x25-35w rigtige reelle watt. Sådan er det med mange surround recievere på markede i dag. Watt er meget overvuderet på papir og det samme med hvad højttaler har behov for, fordi watt opgivelserne er blevet urealistiske. 

Den sony effektforstærker har jeg fundet et nogenlunde nøttigt link til: http://www.thevintageknob.org/sony-TA-N9000ES.html her opgives den til 5x100w i 8 ohm målt. Men den er gammel og ikke så strømstærk som en Rotel eller NAD.

B&W højttaler forbrugere meget strøm når de spiller selv ved lave volume, især ældre 800 serie. Jeg ville ikke vælger Sony effektblokken til dem højttaler.

For at opsumere. Ja din egen forstærker har ikke nok kræfter og en effektforstærker vil give noget af et kick. Kig efter ældre Rotel og nad. Kender personligt meget til NAD og her ville en T955 eller tidligere version være ideal.

Jeg har f.eks. mangel på krafter til min B&W CM serie, og har planlagt en NAD T977 engang i fremtiden eller den større Denon AVR-4520 reciever. Jeg stod med et valg i sin tid og vidste jeg ikke kunne få det jeg ville og så blev det som i dag.
LG 65B7 - PS4 Pro - Denon X7200WA - B&W 706S2, HTM 72S2, DB4S & CCM663 - Nvidia Shield - Sonos
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 13:18
Hej Sonymand

Jeg har også en Sony ES2400, som jeg er godt tilfreds med. Men først på året købte jeg faktisk en NAD t955 effektforstærker, da den var på vej ud af markedet. Det har givet mere kontrol over fronthøjtalerne i mit surroundsystem. Så jeg er glad nok for min beslutning, når jeg ser film og hører musik. Og så kan den jo også fortsat aflaste, når det måtte blive tid at skifte surround-receiver senere hen.

Mvh. Jørgensen
Til top
Sonymand Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 01-August-2012
Sted: Odense
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sonymand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 20:55
først vil jeg lige sige tak for jeres svar...

jeg kan se jeg kan få en Sony TA-N 9000ES til en 2000-3000 kr, men kan ikke se hvad pris klasse en Nad t955 eller en rotel effektforstræker ligger i... der er ikke mange til salg af dem...( sikkert fordi de en god kvalitet)

hvor stor vil forskellen være på Sony TA-N 9000ES og NAD/Rotel??? er det de sidsts 5% man taler om???

Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 21:27

Jeg har f.eks. mangel på krafter til min B&W CM serie, og har planlagt en NAD T977 engang i fremtiden eller den større Denon AVR-4520 reciever. Jeg stod med et valg i sin tid og vidste jeg ikke kunne få det jeg ville og så blev det som i dag.

Denon AVR-4520 (som jeg netop har købt til brug som processor) er bestemt ikke større end NAD T977. Rent effektmæssigt ligger den lidt under receivere i samme prisklasse. Ved 5 kanaler i 8 ohm kører den faktisk kun med 5x35 W. Onkyo og især de nye pioneer er noget stærkere. (selvom en ansat i hifiklubben i Aalborg var ved at bilde mig det modsatte ind sidte år :))

Kilde
Se:
Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Point: 586
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2012 kl. 10:08

Denon AVR-4520 (som jeg netop har købt til brug som processor) er bestemt ikke større end NAD T977. Rent effektmæssigt ligger den lidt under receivere i samme prisklasse. Ved 5 kanaler i 8 ohm kører den faktisk kun med 5x35 W.
[/QUOTE]

Det kan jo nærmest ikke være rigtigt..så skulle den give ca 1/3 i afgiven effekt i forhold til min 4311
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Cambridge CRX 120 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2012 kl. 10:10
Her testet med fasedrej osv fra Audio.de
Labor-Daten
Sinusleistung Stereo 8 Ohm / 4 Ohm166,0 W / 252,0 W
Musikleistung Stereo 8 Ohm / 4 Ohm177,0 W / 264,0 W
Sinusleistung 5-Kanal 8 Ohm / 4 Ohm124,0 W / 160,0 W
Musik-Leistung 5-Kanal 4 Ohm / 8 Ohm172,0 W / 135,0 W
Sinusleistung 5-Kanal 4 Ohm160,0 W
Musik-Leistung 7-Kanal 4 Ohm / 8 Ohm136,0 W/ 114,0 W
HiFi-Sinusleistung 4 Ohm
effektive Impulsleistung 4 Ohm front
effektive Impulsleistung 4 Ohm Center / 4 Ohm surround
maximale Ausgangsspannung Z1 / Z2
maximale Ausgangsspannung Z3
Anzahl der gemessenen Kanäle
Sinusleistung Surround 8 Ohm / 4 Ohm105 W / 122 W
Musikleistung Surround 8 Ohm / 4 Ohm stp114 W / 136 W
Störabstand Line / Multikanal-Eingang105,0 dB /
Störabstand Phono MM / Phono-Normsystem81,0 dB / 78,0 dB
Störabstand Phono MC
Störabstand digital104,0 dB
Störabstand ProLogic front102,0 dB
Störabstand ProLogic Center103,0 dB
Leistungsaufnahme Standby/ Betrieb2,7 W / 38 W

Redigeret af Therock - 18-November-2012 kl. 10:18
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Cambridge CRX 120 | Cambridge Audio Azur 851W |
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Anderson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2012 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af Sejrsen Sejrsen skrev:

Denon AVR-4520 (som jeg netop har købt til brug som processor) er bestemt ikke større end NAD T977. Rent effektmæssigt ligger den lidt under receivere i samme prisklasse. Ved 5 kanaler i 8 ohm kører den faktisk kun med 5x35 W. Onkyo og især de nye pioneer er noget stærkere. (selvom en ansat i hifiklubben i Aalborg var ved at bilde mig det modsatte ind sidte år :))

Kilde
Se:
Tro du har misforstået hvad jeg skrev. Jeg sammenligner bestemt ikke AVR4520 med en T977 men siger bare at det er den vej jeg skal gå for at få mere og nok effekt. De begge kan erstatte og give hvad jeg har behov for.

http://www.areadvd.de/hardware/2010/denon_avr_4311.shtml en af mange test. Her snakker vi om den tidligere 4311.

Har hørt B&W804D på AVR3313, AVR4520 og M15HD2/M25 og kontrolen i AVR4520 er kraftig da den følger godt med M25 blokken.

Det hele kommer vel an på hvad man vil tro. Den måle metode er ikke særlig præsis og urealistik. Kunne være ham tyskeren var favet af måske Pioneer, ikke sikkert men ved du jo ikke. Det sammen glæder den ansatte i hifiklubben med denon´en.

Sidste ende skal man lytte selv og vudere.

Ståd starter: Det er en gammel sag den Sony og jeg ville som sagt ikke købe den til B&W højttaler da de kræver mere end hvad den kan levere så hvad opnår du?

Det der er godt beholder folk Wink
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2012 kl. 11:11

Tror du har misforstået hvad jeg skrev. Jeg sammenligner bestemt ikke AVR4520 med en T977 men siger bare at det er den vej jeg skal gå for at få mere og nok effekt. De begge kan erstatte og give hvad jeg har behov for.

Oki...giver mere mening :)

Det hele kommer vel an på hvad man vil tro. Den måle metode er ikke særlig præsis og urealistik. Kunne være ham tyskeren var favet af måske Pioneer, ikke sikkert men ved du jo ikke. Det sammen glæder den ansatte i hifiklubben med denon´en.

Ved godt at den ikke er særlig præcis, da den måles med en konstant 8 ohms modstand, men det giver et  billede. Men ham tyskeren udnævner jo netop Denonen som vinder af testen, selv om den er "svagest".

Til Therock. Har du et link til den test du refererer til? kunne gost tænke mig at nærlæse den. Jeg kan sige at der effektmæssigt på min Rotel RMB1075 5x120w i 8 ohm ikke er nogel sammenligning overhovedet med en denon 4311 i Rotelen favør naturligvis. Og dermed ikke sagt at Denon er dårlig!

Sejrsen

Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2012 kl. 12:44
- jeg vil altid være meget varsom med at tage tyske test af Denon alvorligt/seriøst.
De vinder ALTID disse tests......(og sjovt nok er Denon kæmpeannoncører i disse fora også...)
Nu bliver denon AVR4311 bla. nævnt i denne tråd, denne har jeg selv haft hjemme. Og dens kvaliteter være usagt ( - selve lyden var såmænd absolut fin/"godkendt"), så var den på ingen måde noget kraftværk. Snarere tværtimod. 

Mere målrettet Trådstarter; du kan helt sikkert finde bedre effektforstærkere til  prisen end den gamle Sony du har i tankerne. NAD, som andre har nævnt, eller en gl. Harman-Kardon signature effekt vil afgjort være bedre valg.

MVH
Jesper
Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2012 kl. 14:15
[QUOTE

Til Therock. Har du et link til den test du refererer til? kunne gost tænke mig at nærlæse den. Jeg kan sige at der effektmæssigt på min Rotel RMB1075 5x120w i 8 ohm ikke er nogel sammenligning overhovedet med en denon 4311 i Rotelen favør naturligvis. Og dermed ikke sagt at Denon er dårlig!

Sejrsen

[/QUOTE]

Hejsa

Ja her er den :)

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu