recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer- eller LFE-udgang?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer- eller LFE-udgang?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Subwoofer- eller LFE-udgang?
    Sendt: 23-November-2012 kl. 13:03
Jeg har lige fået ny forstærker, og herpå er der en både en Subwoofer- og en LFE-udgang, det var der ikke på min gamle. Jeg kan se at min subwoofer har begge indgange, så nu er spørgsmålet; hvilken af dem skal jeg bruge?

Edit:

Jeg har selvfølgelig haft googlet lidt på det, og jeg kan jo forstå at det så "kun" er lfe-sporet fra der sendes til subwoofer. Det vil vel sige, at hvis en skive ikke har et specifikt lfe-spor, så sendes der intet til subwooferen. Sker det tit at en BD/DVD-skive ikke har lfe spor?

Plus, går lfe-sporet dybere end de andre spor? Altså, opnår man at få dybere frekvenser sendt til sub'en ved at bruge lfe, eller er det samme frekvenser som de andre spor? I så fald, hvordan er lfe så en fordel?


Redigeret af MaXer - 23-November-2012 kl. 13:47
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1833
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2012 kl. 13:43
Umiddelbart vil jeg sige LFE udgang.

Men hvilken forstærker har du fået ?
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2012 kl. 13:48
Okay... Ved du hvorfor? Jeg har lige opdateret det oprindelige indlæg med lidt flere spørgsmål.

Jeg har fået mig en Lexicon MC-12 HD
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2012 kl. 13:54
Her er svar på alt hvad du kunne ønske dig: http://www.avsforum.com/t/988450/lexicon-mc-12-and-lfe

Skimmede det lige. Det jeg ville gøre er, at bruge subwoofer outputs, sætte "LFE-out" til off i processoren og sætte delefrekvens i Lexicon til hvad du nu ønsker. Så får du både alt under delefrekvens + LFE til sub
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2012 kl. 13:55
Det er nogle rigtig gode spørgsmål Maxer. Jeg tror at LFE går dybere men ved det ikke. Og så er stort set alle skiver med LFE
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2012 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Her er svar på alt hvad du kunne ønske dig: http://www.avsforum.com/t/988450/lexicon-mc-12-and-lfe

Skimmede det lige. Det jeg ville gøre er, at bruge subwoofer outputs, sætte "LFE-out" til off i processoren og sætte delefrekvens i Lexicon til hvad du nu ønsker. Så får du både alt under delefrekvens + LFE til sub
Tak for link. Jeg må lige sætte mig ned og læse den tråd igennem.
Såfremt det ikke forårsager et boost frekvens-området der overlapper for "under delefrekvens" og lfe må det være det bedste. Og mon ikke der tages højde for det i processeringen. Jeg kan bare ikke helt se hvornår man så skulle bruge ren lfe.

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er nogle rigtig gode spørgsmål Maxer. Jeg tror at LFE går dybere men ved det ikke. Og så er stort set alle skiver med LFE
Tak. Smile
Det ville give mening hvis den gjorde. Rent logisk burde det jo være alle frekvenser under det der ligger i det andre spor, så det ikke overlapper.
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2012 kl. 14:06
Fullrange sporene kan have præcis samme dybe toner som LFE sporet. Så LFE sporet går ikke nødvendigvis dybere, men det er meningen at det skal håndtere de helt dybe toner - om filmmixerne rent faktisk følger disse retningslinjer, er rent gætværk.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2012 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Tak for link. Jeg må lige sætte mig ned og læse den tråd igennem.
Såfremt det ikke forårsager et boost frekvens-området der overlapper for "under delefrekvens" og lfe må det være det bedste. Og mon ikke der tages højde for det i processeringen. Jeg kan bare ikke helt se hvornår man så skulle bruge ren lfe.
Hvis du indstiller det ordentligt og ikke bruger en masse "LFE+Main" settings og kører dine fronter fullrange, så vil der ikke være nogle overlap og det vil virke efter hensigten. 

Det er lavet fordi, der er nogle tosser som mener, at til stereo skal man have stereo-subwoofere og en dedikeret kraftigere subwoofer kun til filmens LFE spor. Det understøtter Lexicon muligheden for. Tror du kan høre ud fra mit indlæg, hvad jeg synes om den måde at gøre det på :)
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er nogle rigtig gode spørgsmål Maxer. Jeg tror at LFE går dybere men ved det ikke. Og så er stort set alle skiver med LFE

Tak. Smile
Det ville give mening hvis den gjorde. Rent logisk burde det jo være alle frekvenser under det der ligger i det andre spor, så det ikke overlapper.
Der kan sagtens være overlap, men så er det tiltænkt fra mixerens side og det vil ikke gøre noget "forkert".
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2012 kl. 14:13
En artikel til at blive klogere af. Det lader til at der er et boost i LFE
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2012 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:


Hvis du indstiller det ordentligt og ikke bruger en masse "LFE+Main" settings og kører dine fronter fullrange, så vil der ikke være nogle overlap og det vil virke efter hensigten. 

Det er lavet fordi, der er nogle tosser som mener, at til stereo skal man have stereo-subwoofere og en dedikeret kraftigere subwoofer kun til filmens LFE spor. Det understøtter Lexicon muligheden for. Tror du kan høre ud fra mit indlæg, hvad jeg synes om den måde at gøre det på :)
Ja, jeg fornemmer en vis afstandstagen fra muligheden. Jeg vil køre med delefrekvens og lade subben klare +lfe. Jeg kan ikke lige huske indstillingerne, men hvis det ikke kan la' sig gi' sig vender jeg tilbage.

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

En artikel til at blive klogere af. Det lader til at der er et boost i LFE
Jeg læste godt en artikel med lignende overskrift. Der er nemlig noget med et 10db boost. Forhåbentlig vil sub+lfe tage højde for dette.
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2012 kl. 14:48
Jamen på min reciever står der ikke noget med LFE ved sub pre-out. Men går da ud fra at den i standard indstilling kun leverer LFE sporet fra mine skiver
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2012 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jamen på min reciever står der ikke noget med LFE ved sub pre-out. Men går da ud fra at den i standard indstilling kun leverer LFE sporet fra mine skiver
Den burde vel så sende sub+lfe ud til subwooferen. I hvert fald hvis du har mulighed for at sætte delefrekvenser. Som jeg forstår det, så giver delefrekvenser ikke mening hvis man udelukkende bruger lfe.
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu