recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer- eller LFE-udgang?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer- eller LFE-udgang?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2012 kl. 20:48
Hvilket var præcis hvad jeg skrev for mange indlæg siden :)
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2012 kl. 23:08
Så må jeg lige spørge ind her..

Hvis jeg nu kun har en pre out, som jeg formoder sender et LFE signal ud og tilslutter en èn subwoofer i den udgang og LFE input i subwoofer. 

Så har jeg en audio out kanal på min receiver, den kunne jeg evt til slutte anden subwoofer i via line in?

Og demed får et bredere bas lydbillede fremfor 2 subwoofere tilsluttet Mono LFE?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2012 kl. 23:12
Du bør købe en y splitter så begge subwoofere spiller præcis samme signal. Dvs begge subs tilsluttes sub udgangen. Det er netop sådan man opnår den bedste bas og er den eneste måde, udover fysiske akustiske tiltag, at man kan afhjælpe nogle af de bas problemer der måtte være i rummet.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2012 kl. 23:17
Ok ok.. Jamen der er sådan mit setup er nu.. Med et y-split fra min pre out udgang, hvor begge subs er tilsluttet igennem deres LFE input. 1 han stik i begge ender.

Har netop idag skiftet til single kabel, hvor jeg ellers havde 2 han stik i den anden ende som jeg tilsluttede Line in i subwooferne. Men lod mig fortælle at lydsignalet så skal både igennem receiverens filter SAMT subwooferens
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2012 kl. 00:29
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Men lod mig fortælle at lydsignalet så skal både igennem receiverens filter SAMT subwooferens


Hvilket er fuldstændigt lige meget.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2012 kl. 00:48
ok ok.. Der er mange forskellige meninger må man blot konstaterer:). 

Nogen siger det kan mudre bassen lidt eller mere gøre den lidt uskarp, hvis den skal igennem mere end et filter:)
Selv aner jeg intet om det;)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2012 kl. 01:23
Hvis filteret gør det, så er der noget galt med filteret.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2012 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Nu har jeg - nok modsat de fleste er rådgiver dig i denne tråd - skimmet manualen igennem til din surroundprocessor.

Som jeg forstår det er LFE en mulighed for at sætte en sub til, som kun spiller subsporet. Der vil aldrig forekomme andet end LFE lyde ud af den udgang. Sub udgangene derimod er til at understøtte fronterne i et "super" setup, hvor man har en sub tunet til den dybe buldren fra film og subber til fronterne, som måske er mere stram i lyden for bedre kontrol over bassen.

Men har man ikke 3 sub's kan man slå LFE udgangen fra og LFE sporet mixet ud i højre og venstre sub - der stadig samtidig kan bruges til at understøtte fronterne.

Har man så ikke 2 sub's, så kan man sætte sub til mono og nøjes med kun at bruge den ene subudgang.

Ud over polemikken med antallet af sub's er der så opsætning af crossoverfrekvenser på fronterne.
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvilket var præcis hvad jeg skrev for mange indlæg siden :)
Nemlig Smile
Men det er godt at se at I er enige, det betyder bare at jeg er mere sikker på at det er den rigtige løsning.

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Ok ok.. Jamen der er sådan mit setup er nu.. Med et y-split fra min pre out udgang, hvor begge subs er tilsluttet igennem deres LFE input. 1 han stik i begge ender.
Hvis man bruger sub udgang i forstærkeren skal den vel i l/r indgang i subwooferen, ikke i lfe-indgangen?

Men det er da egentlig også interessant. Er der forskel på l/r- og lfe-indgangene i subwooferen? Det eneste jeg lige kan tænke mig er, at lfe indgangen går uden om en eventuel filtrering /ekstra processering. Er det det eneste der sker? Hvis det er, så er det vel ligegyldigt om man bruger det ene eller det andet, hvis bare delefiltret er sat rigtigt i forstærkerne. Eller hur?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2012 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Hvis man bruger sub udgang i forstærkeren skal den vel i l/r indgang i subwooferen, ikke i lfe-indgangen?


Hvilken sub?
Velodyne 1200R?
http://velodyne.com/pdf/spl/spl-r_series_manual_english.pdf
Se billede side 2 og afsnit markeret med et 4 tal på side 3.

Den der står LFE ved er venstre kanals input, og bruges, hvis du kun har en udgang på din forstærker. HAR du "kun" et stereosignal bruger du begge for at få bassen fra begge kanaler.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2012 kl. 09:45
Nå ja, det er sådan den ser ud bagpå. Jeg har lige været bagpå og kigge i går, og huskede det ellers som om det var opdelt på en anden måde. Jamen så giver det jo sig selv. Takker!
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2012 kl. 17:13
Har jeg forstået det rigtigt hvis man fx sætter sine fronter til small 80 Hz. Center til 100 Hz. Så spiller SUB via LFE sporet alt der ligger under 80 Hz, da det er laveste eller hvordan??
Mvh. Rasmus
Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2012 kl. 18:05
Nej, subs spiller netop det du siger den skal for de individuelle højttalere.. Fronter på 80hz og center på 100hz så får sub alt under 80hz fra fronterne og al under 100hz fra center... Det mixes sammen med det dedikerede LFE spor.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu