recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan det være rigtigt? Mister man garantien når....
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan det være rigtigt? Mister man garantien når....

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
johnny57 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 952
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnny57 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan det være rigtigt? Mister man garantien når....
    Sendt: 26-November-2012 kl. 16:56
Som jeg har forstået det er der forsikring på så længe mobilaftalen kører dvs op til 24 mdr, men jeg selvsagt ikke om man skal være kunde også, i så fald er det noget som står med meget småt.
2400 for en skærm er rent røveri, prisen ligger på 800-1000 kr de fleste steder.
Med venlig Hilsen

Johnny
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2012 kl. 17:00
Alle teleselskaber benytter sig af ombytning af iPhone. Dvs. hvis du sender en iPhone til reparation vil du altid modtage en ny (refurbished) enhed.

Er der fysisk skade på den du ønsker sendt til reparation bliver du bedt om at selv betale for ombytningen. Prisen virker dog noget høj. Da jeg arbejde hos 3 lå prisen på omkring 1700 kr.

Hvis du derimod får den repareret uautoriseret mister du garentien (såfremt det er noget værkstedet kan se). Så hvis den senere får problemer (home knap i stykker, hardware som brænder af eller lign.), vil dette ikke være dækket af garentien som det normalvis ville.

Hvis du ønsker at bibeholde garantien anbefaler jeg du hører forskellige teleselskaber hvad det koster hos dem at få den repareret/ombyttet. Jeg ved at hos 3 og Telenor er de ligeglad med hvem telefonen er købt hos så længe der kan fremvises gyldigt garantibevis.

Håber det gav nogen afklaring.

Mvh. Michael
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2012 kl. 17:10
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2012 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

 
Kan det virkelig være rigtigt. Jeg er med på at jeg skal ha' penge op af lommen da den ikke er forsikret via Telia. (har ikke lige tjekket vores forsikringsselskab) Men kan det passe at garantien nu er væk?
 
Hvis vi skal være helt krakilske, så er "garanti" noget sælgeren giver som ligger ud over reklamationsretten. Principielt kan sælgeren stille de betingelser han vil for en "garanti", så længe det stiller kunden bedre en reklamationsretten. Det interessante er dog nok hvad der sker med reklamationsretten, og nej det kan ikke passe - reklamationsretten gælder fortsat, selv om produktet har været skadet og repareret. Blot ikke på den reparerede del - men der har du jo så reklamationsret på selve reparationen, som du jo har købt og betalt. Der er dog et væsentligt "men" - reklamationsretten foreskriver at du selv skal påvise at fejlen skyldes en mangel ved produktet som eksisterede ved købstidspunktet - oversat til dansk, at fejlen ikke skyldes den skade der har været påført. Det kan jeg sagtens forestille mig kan blive et issue, især når Telia allerede på forhånd indikerer at de har tænkt sig at antage at alle kommende fejl skyldes skaden.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2012 kl. 17:31
Hvis du har en af de købsafteler hvor du betaler af på telefonen i 6, 12 eller 24 måneder, så har du altså udvidet garanti i hele den periode. Også selvom abonnementets bindingsperioede er udløbet og du derefter har opsagt det. Så det vel sige, at du ikke skal af med en øre, hvis telefonen går i stykker. Også selvom du har tabt telefonen, og skærmen går i stykker.
Betaler du derimod ikke af på telefonen længere, så skal de kun dække de ting, der er under reklamationsretten, og det er en smadret skærm ikke, da det selvfølgelig ikke er en fejl i produktet.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2012 kl. 18:36
Ja, hvis de ombytter den, for de 2400, skal du også have en ny kvittering. Og dermed følger også 2 års REKLAMATIONSRET. Det er dog slet ikke det samme som garanti. Men undersøg lige din købsaftale. Hvis du har købt den på afbetaling, har du som sagt en hel anden dækning i hele afbetalingsperioden. Så inden du betaler noget som helst, så undersøg lige om du i din kontrakt, ikke har ret til reparation uden omkostninger. Og skulle du nu få en ny på den måde, så skal du også have en ny kvittering, som giver dig 2 års reklamationsret igen. Du skal huske at adskille de to ting, det er langt fra det samme.
Til top
Louring Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Louring Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2012 kl. 20:13
Nu ved jeg ikke hvornår du har købt telefonen (oprettet mobilaftale). Men hvis man kigger på Telias egen hjemmeside så  skriver de følgende:

Er din Mobilaftale oprettet i perioden 15. oktober 2010 til 31. januar 2012 har du inkluderet 2 års forsikring i prisen.

Forsikringen i korte træk:

  • Dækker uforudsete hændelser
  • Tab, skærmbrud og vandskader
  • Dækker hele verden
  • 2 skader
  • Kun 100 kr. i selvrisiko

Se det hele her: http://telia.dk/mobil/kundeservice/spgogsvar/mobilaftale/forsikring/

Mvh. Louring


Redigeret af Louring - 26-November-2012 kl. 20:16
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2012 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Alle teleselskaber benytter sig af ombytning af iPhone. Dvs. hvis du sender en iPhone til reparation vil du altid modtage en ny (refurbished) enhed.l


Har du dokumentation for dette?

Den praksis som du beskriver er nemlig ulovlig efter købeloven. Ombytning må kun ske til en fabriksny vare hvis du har købt en fabriksny vare. Reparation skal ske på din vare, ikke ved at køre refurbished enheder rundt i systemet.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2012 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Alle teleselskaber benytter sig af ombytning af iPhone. Dvs. hvis du sender en iPhone til reparation vil du altid modtage en ny (refurbished) enhed.


Det kan jeg da kategorisk afvise som værende den endegyldige sandhed, jeg har fået byttet en defekt iPhone til en sprit ny enhed.
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2012 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Alle teleselskaber benytter sig af ombytning af iPhone. Dvs. hvis du sender en iPhone til reparation vil du altid modtage en ny (refurbished) enhed.l


Har du dokumentation for dette?

Den praksis som du beskriver er nemlig ulovlig efter købeloven. Ombytning må kun ske til en fabriksny vare hvis du har købt en fabriksny vare. Reparation skal ske på din vare, ikke ved at køre refurbished enheder rundt i systemet.

Hvis du spørger teleselskabet vil du få svaret at det er en fabriksny vare. Hvis du undersøger sagen til bunds finder man ud af at enheden man får i ombytnings sager ofte er iPhones samlet sammen af dele fra iPhones man har sendt til reparation. Fordi at disse iPhones bliver samlet på ny, bliver de betegnet som fabriksny. 
Jeg ved denne politik som udgangspunkt bliver brugt ved 3, Telenor, TDC og Telia. Enheden kommer i fejlseglet embalage (plastik), men ikke original embalge som havde man købt en ny.

Jeg har som tidligere kundeservice medarbejder behandlet mindst 100 af sager vedr. ombytning af iPhone og sammenlignet med HTC, Samsung og Sony Ericsson er det for kunden en god aftale. Jeg har tidligere behandlet reparation af HTC Wildfire for 1800 kr. fordi skærmen skulle skiftes.

Jeg har aldrig hørt negativ feedback fra kunder som har fået ombyttet iPhone - tværtimod.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2012 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Hvis du spørger teleselskabet vil du få svaret at det er en fabriksny vare. Hvis du undersøger sagen til bunds finder man ud af at enheden man får i ombytnings sager ofte er iPhones samlet sammen af dele fra iPhones man har sendt til reparation. Fordi at disse iPhones bliver samlet på ny, bliver de betegnet som fabriksny. 


Hvis der er ridser eller skrammer på telefonen, må det være svært for sælger at argumentere for at det er en fabriksny vare.

Får kunden en ny to-årige reklamationsperiode ved ombytning? Det er et andet krav hvis sælgers mangelafhjælpning sker ved ombytning.

Redigeret af JesperLund - 26-November-2012 kl. 23:17
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2012 kl. 23:21
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Hvis du spørger teleselskabet vil du få svaret at det er en fabriksny vare. Hvis du undersøger sagen til bunds finder man ud af at enheden man får i ombytnings sager ofte er iPhones samlet sammen af dele fra iPhones man har sendt til reparation. Fordi at disse iPhones bliver samlet på ny, bliver de betegnet som fabriksny. 


Hvis der er ridser eller skrammer på telefonen, må det være svært for sælger at argumentere for at det er en fabriksny vare.

Får kunden en ny to-årige reklamationsperiode ved ombytning? Det er et andet krav hvis sælgers mangelafhjælpning sker ved ombytning.

Jep. Køber får 2 års ny reklamations periode. Hvis nu at home knappen ikke virker, så får kunden en ny telefon. 

Hvis der er tegn på fysiske skader (flænge i glasset eller lign.) så bliver de som udgangspunkt afvist at blive lavet på garantien og der bliver tilbudt ombytning for et beløb omkring 17-1800 kr (Så vidt jeg husker). Der er dog tilfælde som hvis det er en sammenhænge ridse uden "løbere" (andre ridser som fremspringer fra samme ridse), at den er dækket af garantien.

Endvidere er der tilfælde hvor kunden bedes betale fuldpris for ombytning. Dette er f.eks. hvis der er lavet ændringer af uautoriseret værksted, man selv har skiftet glasset, skiftet til rødt glas eller lign.

Sådan var det i hvert fald hos 3.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu