recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 TV med 1 kraftig antenne ... forstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 TV med 1 kraftig antenne ... forstærker?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
OndskabensAksel Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 03-December-2012
Sted: Præstø, Danmark
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OndskabensAksel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2 TV med 1 kraftig antenne ... forstærker?
    Sendt: 03-December-2012 kl. 01:52
---Kort og godt:---
Min roommate og jeg bor i et hus ude på landet få 100 meter fra Præstø by.
Vi har 2 fjernsyn i husstanden, 1 på min roommates værelse og 1 i stuen.


---Problemet:---
Når vi ser TV i stuen, og der kører en bil forbi, pixelerer billedet. Værst hvis en lastbil kører forbi, så er billedet helt væk.
Han, min roommate, har ikke problemer da han har værelse på 1. sal og hans antenne står højt over træer og trafik.

Nu er vi blevet så trætte af det og bandet det langt væk, at vi vil invistere i en kraftig indendørs/udendørs antenne, og slutte begge TV til denne. Den kommer til at sidde højt, hvor der derefter skal trækkes kabler rundt.

Jeg har så fundet den her, da jeg er for doven (og ved ikke om vi må for udlejeren) til at trække kabel udefra og ind da der skal bores huller i muren:
http://www.av-cables.dk/indendoers-dvb-t/indendrs-dvbt-design-antenne.html

Har en forstærkning på ca. 40dB med strømfødning.
Mit spørgsmål er dog om den kan trække 2 TV på samme tid, eller om der skal tilkøbes en 2-vejs forstærker.
Jeg har ikke helt styr på hvor mange dB man minimum skal have før signalet bliver forringet, men har hørt at det er omkring 20-21dB per TV.


---Spørgsmålet:---
Altså, kan jeg roligt købe antennen, sætte den højt og derefter trække kabler, eller skal jeg også tilkøbe en forstærker og sætte efter antennen, og hvad er anbef. forstærkningen på denne?


Håber I kan hjælpe, vi er sgu lidt trætte af det.

Redigeret af OndskabensAksel - 03-December-2012 kl. 01:53
Hele denne tekst er usand
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 06:11
Aktive antenner frarådes på det kraftigste.

Køn en god passiv antenne med nok egenforstærkning og placer den inde på loftet. I har godt 9 km til Vordingborg senderen, en forstærker bør slet ikke være nødvendig.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 06:45
Og hvis du ikke ved, om du må have en antenne udendørs, så spørg dog din udlejer. Der er to svarmuligheder fra udlejer: Enten ja eller nej. Det kan vel ikke være SÅ svært at spørge?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 07:58
Hvorfor deler i ikke den antenne der ikke pixelerer?
 
 
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 09:53
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:



Hvorfor deler i ikke den antenne der ikke pixelerer?
 
 

Der er kun ca 8 km i retningen 210 grader fra Præstø til Vordingborg-senderen det sender med hele 50kW.

Det vil ofte være muligt med en indendørs antenne, hvis der ikke lige er ståltag eller andet.   En lille - fælles - udendørsantenne vil dog altid være nummer 1.

Men der skulle være rimelige muligheder for at splitte signalet fra den gode antenne og føre det til begge fjernsyn.

Husk at på Sjælland anvender man kanal 60 (59 i Købehavn), der i særlig grad kan gøre antenner med indbygget forstærker til en dårlig løsning.

Lars
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
OndskabensAksel Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 03-December-2012
Sted: Præstø, Danmark
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OndskabensAksel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Aktive antenner frarådes på det kraftigste.

Køn en god passiv antenne med nok egenforstærkning og placer den inde på loftet. I har godt 9 km til Vordingborg senderen, en forstærker bør slet ikke være nødvendig.

Klaus




Tak for svar, taget til efterretning
Hele denne tekst er usand
Til top
OndskabensAksel Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 03-December-2012
Sted: Præstø, Danmark
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OndskabensAksel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:



Og hvis du ikke ved, om du må have en antenne udendørs, så spørg dog din udlejer. Der er to svarmuligheder fra udlejer: Enten ja eller nej. Det kan vel ikke være SÅ svært at spørge?


Hold dig til emnet: "Om der skal forstærker til 2 TV" det er vel ikke SÅ svært.

Til din orientering er svaret nej, der må ikke bores i muren (trods det er mig som har ordnet alle de fusk-huller som var lavet i forvejen andre steder. Der skal derfor installeres en antenne indenfor.
Hele denne tekst er usand
Til top
OndskabensAksel Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 03-December-2012
Sted: Præstø, Danmark
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OndskabensAksel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:



Hvorfor deler i ikke den antenne der ikke pixelerer?
 
 


Hvis det var en god antenne, så havde jeg gjort det. Problemet er at den er ligeså svag som den i stuen, og den ikke kan monteres på et vægloft som jeg gerne vil have, da den er lavet til at stå på en hylde/vindueskarm.
Dog er der ingen signalforstyrrelser til antennen, så højdeplaceringen har meget at sige her.
Hele denne tekst er usand
Til top
OndskabensAksel Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 03-December-2012
Sted: Præstø, Danmark
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OndskabensAksel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:



Hvorfor deler i ikke den antenne der ikke pixelerer?
 
 

Der er kun ca 8 km i retningen 210 grader fra Præstø til Vordingborg-senderen det sender med hele 50kW.

Det vil ofte være muligt med en indendørs antenne, hvis der ikke lige er ståltag eller andet.   En lille - fælles - udendørsantenne vil dog altid være nummer 1.

Men der skulle være rimelige muligheder for at splitte signalet fra den gode antenne og føre det til begge fjernsyn.

Husk at på Sjælland anvender man kanal 60 (59 i Købehavn), der i særlig grad kan gøre antenner med indbygget forstærker til en dårlig løsning.

Lars


Godt svar

Jeg spørger nemlig fordi jeg ikke har den helt store erfaring med DTT, kontra dengang jeg var Stofa-supporter.
Der skal man have forstærker hvis man vil have flere TV tilsluttet i husstanden via fællesantennen, ellers bliver det noget hø.

De 2 stueantenner vi har er begge på ca. 20-21dB, derfor frygtede jeg at signal vil blive halveret til ca. 10dB per TV, hvis man koblede en splitter på.

Men for at slå helt fast, passiv udendørs antenne er ikke en mulighed.
Og for at være sikker på at antennen fra AV-Cables.dk (på 42dB) kan installeres på væg, og trænge igennem loftet samt træer på sin vej + den har DVB-T2 (det har de nuværende ikke), kommer jeg nok ikke uden om denne.

Men nu ved jeg da at en splitter er nok, og derfor ikke behov for forstærker med den "nye" antenne.
Hele denne tekst er usand
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af OndskabensAksel OndskabensAksel skrev:


De 2 stueantenner vi har er begge på ca. 20-21dB, derfor frygtede jeg at signal vil blive halveret til ca. 10dB per TV, hvis man koblede en splitter på.

Egenforstærkningen i (skod)forstærkeren er måske på 20dB, du kan få passive antenner med højere egenforstærkning. De behøver ikke en strømkilde, blot plads. For øvrigt deler man ikke dB sådan, en god fordeler, taber ikke over 3 dB


[QUOTE=OndskabensAksel]
Og for at være sikker på at antennen fra AV-Cables.dk (på 42dB) kan installeres på væg, og trænge igennem loftet samt træer på sin vej + den har DVB-T2 (det har de nuværende ikke), kommer jeg nok ikke uden om denne.


En antenne der har T2?
Den er ny for mig, idet T2 er en kodningsform af signalet og intet har med antennen at gøre.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
OndskabensAksel Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 03-December-2012
Sted: Præstø, Danmark
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OndskabensAksel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


[QUOTE=OndskabensAksel]
De 2 stueantenner vi har er begge på ca. 20-21dB, derfor frygtede jeg at signal vil blive halveret til ca. 10dB per TV, hvis man koblede en splitter på.

Egenforstærkningen i (skod)forstærkeren er måske på 20dB, du kan få passive antenner med højere egenforstærkning. De behøver ikke en strømkilde, blot plads. For øvrigt deler man ikke dB sådan, en god fordeler, taber ikke over 3 dB



[QUOTE=KlausDM]
En antenne der har T2?
Den er ny for mig, idet T2 er en kodningsform af signalet og intet har med antennen at gøre.

Klaus



Så reelt set er et CI+ modul nok til at modtage HD-kanalerne?
Hele denne tekst er usand
Til top
OndskabensAksel Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 03-December-2012
Sted: Præstø, Danmark
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OndskabensAksel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 23:36
Ligemeget, Klaus. Du havde ret

Citér
DVB-T2 muliggør mindst 30% højere datahastighed (i bit/s) end DVB-T over samme spektrale båndbredde (i MHz) og ved samme signalkvalitet, det vil sige samme antenner og geografiske position. Dette gør den brugbar til HDTV og MPEG4-kompression af video, mens DVB-T normalt anvendes til standardopløst tv og MPEG2-kompression. Imidlertid anvender netejere i flere lande DVB-T-transmission selv for HDTV-sendinger. Dagens DVB-T-modtagere kan ikke tage imod sendinger i DVB-T2-formatet.

Kilde: Wikipedia


Altså, så længe ens TV understøtter MPEG-4, DVB-T2, og CI+ modul (hvilket stue TV'et gør) er det ligegyldigt om man har DVB-T/T2 antenne her i Danmark.
Så har jeg da lært noget nyt idag
Hele denne tekst er usand
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu