recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LCD TV via med computer (hdmi) som kilde
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LCD TV via med computer (hdmi) som kilde

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Wuhtzu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wuhtzu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: LCD TV via med computer (hdmi) som kilde
    Sendt: 05-Januar-2013 kl. 17:17
Hej allesammen

Jeg skal købe et nyt LCD TV og i den forbindelse er jeg ved at sætte mig ind i teknikken omkring LCD TV'er og "udenoms-teknik" som skal spille sammen med.

Pt. er jeg nået til at undre mig over hvad der sker når man benytter et computer (via hdmi eller dvi) til at forsyne et LCD TV med videomateriale (i stedet for at forsyne TV'et med det "rå" antenne-signal). Se længere nede for hvad jeg mener med "Video materiale".

Hvis computeren er sat til en given opløsning og opdateringshastighed (1920x1080p, 50Hz) og man ser noget materiale som ikke matcher i opløsning og framerate (720p, 24fps, h264, .mkv afsnit af whatever serie, måske Game of Thrones :P); er det så computerens software (operativsystem og mediaplayer software) som bestemmer hvad der skal ske for at få de to opløsninger og framerates til at passe?

Altså, er det så op til VLC Player, DVBviewer, Windows Mediacenter osv. at bestemme om der skal bruges 2:2 pulldown, 3:2 pulldown, skippes frames, deinterlaces, opskaleres osv.?

Hvis man giver TV'et det direkte antenne-signal så må det være TV'ets indbyggede elektronik som står for opskalering, evt. pulldown osv.

Hvis TV'et understøtter flere opdateringsfrekvenser (f.eks. det her 24fps "Real Cinema Mode") vil man så kunne vælge dem i f.eks. Nvidia, ATI eller Intel graphics control panels? Hvis man f.eks. vil benytte sig af 24p mode, skal man så selv sætte det manuelt i sit grafikkorts kontrolpanel eller kan mediaplayeren (vlc eller lign.) selv skifte hvis man ser 24fps materiale?

Tak for jeres input!


"Video materiale" kan være:
#1: "TV" modtaget med et DVB-C/S/S2/T tuner-kort i computeren og "vist" via et mediacenterprogram (Windows Media-et-eller-andet, DVBviewer eller lign.)

#2: DVD eller Blueray disk afspillet vha. et dvd- eller blueray-drev i computeren og "vist" via en mediaplayer applikation (VLC, Windows Media Player, PowerDVD eller lign.)

#3: Rips af diverse typer materiale i form af h264 encoded materiale i f.eks. .mvk container


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2013 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af Wuhtzu Wuhtzu skrev:

Hvis computeren er sat til en given opløsning og opdateringshastighed (1920x1080p, 50Hz) og man ser noget materiale som ikke matcher i opløsning og framerate (720p, 24fps, h264, .mkv afsnit af whatever serie, måske Game of Thrones :P); er det så computerens software (operativsystem og mediaplayer software) som bestemmer hvad der skal ske for at få de to opløsninger og framerates til at passe?


Ja, computeren vil skalere til det som dens output er sat til

Oprindeligt skrevet af Wuhtzu Wuhtzu skrev:


Altså, er det så op til VLC Player, DVBviewer, Windows Mediacenter osv. at bestemme om der skal bruges 2:2 pulldown, 3:2 pulldown, skippes frames, deinterlaces, opskaleres osv.?


Ja

Oprindeligt skrevet af Wuhtzu Wuhtzu skrev:


Hvis man giver TV'et det direkte antenne-signal så må det være TV'ets indbyggede elektronik som står for opskalering, evt. pulldown osv.


"Antennesignal" er altid 50i - et levn fra CRT tiden.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2013 kl. 17:28
Som regel sættes opløsning og framerate i afspilningssoftwaren. I mit setup 1080x1920/50 i mce (tv og dvd) og 1080x1920/24 i totalmedia theatre (blu ray).
 
BS
Til top
Wuhtzu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wuhtzu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2013 kl. 18:24
Tak for jeres svar KlausDM og Bschmidt.

Oprindeligt skrevet af BS BS skrev:

Som regel sættes opløsning og framerate i afspilningssoftwaren. I mit setup 1080x1920/50 i mce (tv og dvd) og 1080x1920/24 i totalmedia theatre (blu ray).


Kan du se 1080x1920/24 som en mulighed i dit grafikkorts kontrolpanel (ATI Catalyst, nVidia Control panel, Intel Graphics)?

Altså hvis man f.eks. ønsker at benytte 24p ("real cinema" eller hvad producenten kalder det) så skal TV'et vel "præsentere" sig som en skærm der undersøtter 24 hz refreshrate over for computeren?

(med andre ord: jeg ville blive mistænkelig hvis min software og tv'et begge lovede "24p", men at jeg i mit grafikkorts kontrolpanel kun kunne se 1920x1080, 50Hz)


Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Wuhtzu Wuhtzu skrev:


Altså, er det så op til VLC Player, DVBviewer, Windows Mediacenter osv. at bestemme om der skal bruges 2:2 pulldown, 3:2 pulldown, skippes frames, deinterlaces, opskaleres osv.?


Ja

I sådanne situationer er alle TVets funktioner som True Motion (eller hvad producenten kalder det - beregning af mellemliggende frames for at lave 50Hz om til 100 Hz) så ude af spil eller bliver de lagt oven i hvad computeren (viewer softwaren) allerede har gjort? Altså hvis computeren er sat til 1920x1080 50Hz og viewer softwaren laver f.eks. 3:2 pulldown for at vise noget 24fps i 50fps, laver laver TV'et så "True Motion" oven i hatten for at booste frameraten til 100fps? (hvis tv'et nu er købt som et "100 Hz True Motion TV").


Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Wuhtzu Wuhtzu skrev:

Hvis man giver TV'et det direkte antenne-signal så må det være TV'ets indbyggede elektronik som står for opskalering, evt. pulldown osv.


"Antennesignal" er altid 50i - et levn fra CRT tiden.

Er det også 50i hvis du ser HD materiale fra f.eks. Discovery HD eller lign.? Men uanset hvad det er, hvis det ikke matcher med noget TV'et kan, så er det TV'et som skal stå for konvertering?





Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2013 kl. 18:29
 
 Det er meget få kanaler der sender med Progressiv (720), 1080i er langt det mest anvendte.
Til top
Wuhtzu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wuhtzu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2013 kl. 16:23
Hej BS

jeg er stadig meget interesseret i dit svar på nedenstående :)

Oprindeligt skrevet af BS BS skrev:

Som regel sættes opløsning og framerate i afspilningssoftwaren. I mit setup 1080x1920/50 i mce (tv og dvd) og 1080x1920/24 i totalmedia theatre (blu ray).


Kan du se 1080x1920/24 som en mulighed i dit grafikkorts kontrolpanel (ATI Catalyst, nVidia Control panel, Intel Graphics)?

Altså hvis man f.eks. ønsker at benytte 24p ("real cinema" eller hvad producenten kalder det) så skal TV'et vel "præsentere" sig som en skærm der undersøtter 24 hz refreshrate over for computeren?

(med andre ord: jeg ville blive mistænkelig hvis min software og tv'et begge lovede "24p", men at jeg i mit grafikkorts kontrolpanel kun kunne se 1920x1080, 50Hz)

Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 07:29
Hej Wuthzu

Jeg kan se at mit TV skifter til 1920x1080 24p (statusbjælke) så jeg har ikke undersøgt opløsningerne direkte. Jeg skal se efter når jeg lige får tid :-)

BS
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 07:34
Hej igen Wuthzu

Jeg kiggede lige efter. Hurra for Teamviewer.

1920x1024 24P kommer frem som en opløsning i Catalyst Control Center (Ati)

BS
Til top
Wuhtzu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wuhtzu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Hej igen Wuthzu

Jeg kiggede lige efter. Hurra for Teamviewer.

1920x1024 24P kommer frem som en opløsning i Catalyst Control Center (Ati)

BS


Mange tak for svaret :)

Er der også en 1920x1080 50 Hz valgmulighed (eller hvad dit TV nu lige er)? Vil du skrive din TV model også?
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 17:12
Ja der er også 50 og 60HZ

Det er et Sony ex500

BS
Til top
Wuhtzu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wuhtzu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 17:44
Cool.

Er det det her TV: http://esupport.sony.com/US/p/model-home.pl?mdl=KDL46EX500&template_id=1&region_id=1&tab=manuals#/manualsTab

Hvis ja, hvilken størrelse (40", 50", ...)?
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 17:47
Det er en 40"
 
BS
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu