recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Accespoint i sommerhus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Accespoint i sommerhus

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Accespoint i sommerhus
    Sendt: 09-Januar-2013 kl. 15:40
Jeg skal lige forberede mig på næste plan.
 
Jeg får en trådløs router af tdc til deres bredbånd til mit sommerhus, men her er der max 5 brugere som bindes på macadressen i 24timer, det dur ikke da jeg har brug for flere brugere.
 
Jeg har købt en linksys ea 2700 http://home.cisco.com/en-us/press/presskit/linkys_ea2700 router, som jeg har tænk mig at bruge til wifinetværk i sommerhuset, sådan jeg kommer ud over de max 5 brugere.
 
Jeg regner med at slå det trådløse net fra på TDCrouteren, og jeg skal vel også slå dhcp serveren fra (hvis jeg kan?) således det er linksys der 100% står for routerfunktionen, og tdcs enhed blot står som "modem".
 
Er der nogle som har prøvet at gøre noget lignende og er der nogle faldgruber som jeg lige skal være obs på.. jeg bor over 200km fra sommerhuset og det skal bare virker Wink
 
Jeg har ikke fået modem og manual endnu.. så kan ikke forberede mig mere end hvad i måske har forsøgt jer med.. eller har af erfaringer
Mvh

René
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 15:53
Hvad er det for en router du får fra TDC?

Jeg har aldrig hørt om en med de begrænsninger.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 16:15
jeg har kun salgssupporterens ord for det var sådan det var, jeg har bestilt tdc bredbånd http://privat.tdc.dk/element.php?dogtag=p_shop_bb_bb20 og har ikke modtaget routeren endnu, men han fortalte at der som standard var flatrate på linien, men eneste begrænsning var 5 brugere, og det borede jeg lidt i og fik klarlagt der var en lease på macadressen på 24 timer, jeg har lige siddet og læst lidt i deres betingelser og det er endnu ikke lykkedes mig at finde det på skrift endnu, men det kunne sagtens udvides til at omfatte flere brugere det skulle man så bare bestille ifølge salgssupporteren, men jeg må erkende jeg undrede mig også lidt

Redigeret af rhsin - 09-Januar-2013 kl. 16:23
Mvh

René
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 16:33
Hvis du har en router koblet på er der kun een bruger fra TDC's synspunkt. MAC adressen ligger så langt nede i netværkshirakiet at den IKKE bliver routet og dermed er dine computeres MAC adresse ikke synlig for TDC. De 5 brugere er et levn fra fortiden hvor TDC udleverede et modem, hvor hr. og fru Danmark fik lov til at være direkte på nettet.

Hvis du får en router/homebox (som jeg nok tror du gør) er der ikke noget at være bekymret for. Hvis du alligevel vil have din egen router på skal du bare ligge dit lokalnetværk et andet sted en Homboxens netværk, slukke for det trådløse i homeboxen og koble din routers WAN port til en LAN port på homeboxen.

BS
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 16:57
Ok hvad skal jeg lave ip range på linksys
Hvis nu tdcrouterens net er 192.168.1.xxx skal jeg så kalde linksysnettet 195.162.1.xxx for eksempel?
Mvh

René
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 18:08
Det kommer an på subnetmasken. Men i de fleste SOHO routere er den 255.255.255.0 og så er det nok at ændre til 192.168.2.x
 
Det er best practice at benytte 10.x.x.x - 176.16.x.x og 192.168.x.x som IP adresser på lokalentværk da de er allokeret til netop dette formål. Så får du aldrig problemer med samme IP adresse på begge sider af din router.
 
BS
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Markh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Det er best practice at benytte 10.x.x.x - 176.16.x.x og 192.168.x.x som IP adresser på lokalentværk da de er allokeret til netop dette formål. Så får du aldrig problemer med samme IP adresse på begge sider af din router.
 

Ligner en tastefejl: det er 172.16.x.x - 172.31.x.x, man frit kan benytte. :)

/Mark
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 19:05
Mark har naturligvis ret Embarrassed
 
BS
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 19:26
Mit bud er at du får en Homebox, hvor du har mulighed for at koble et par hundrede computere på.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 19:38
Ok jeg vender tilbage når jeg har fået den, tusind tak for info :)
Mvh

René
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2013 kl. 12:40
Det var sådan en TDC Homebox fra Sagem jeg sætter det til næste gang jeg er deroppe og ser
Mvh

René
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu