recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udvid eksisterende netværk med router - hvordan?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udvid eksisterende netværk med router - hvordan?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Udvid eksisterende netværk med router - hvordan?
    Sendt: 30-Januar-2013 kl. 18:42
Hej alle
Jeg har et setup, hvor der i stuen er udtag fra udbyder af kabeltv/internet. Fra dette udtag går der et kabel til kabelmodem/router og herfra til en 8 ports gigabit switch. Længst væk fra stuen ligger kontoret, hvor der også er behov for et antal kablede forbindelser ligesom det trådløse netværk kunne trænge til et boost dér!

Jeg har en Linksys E4200 router, som jeg tænker at sætte op til at udvide netværket inde på kontoret.

Hvad skal jeg tænke på i den forbindelse / hvad er den korrekte måde at forbinde stumperne?

Jeg har blandt andet haft disse overvejelser - håber de er korrekte:
- DHCP-serveren på linksys routeren skal slås fra, da den eksisterende boks (kabelmodem/router) allerede håndterer dette
- Det trådløse netværk skal have samme SSID, samme sikkerhedsprotokol og samme nøgle - men køre på forskellige kanaler
- skal jeg bruge wan-porten på Linksys routeren som input fra det eksisterende netværk eller skal jeg bruge en af de 4 lan-porte?
- skal jeg konfigurere linksys-routeren til at køre bridged eller er det når den skaber forbindelse til det eksisterende netværk over wireless?

Håber I kan hjælpe - gerne med links til gode forklarende artikler, hvis det findes.
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2013 kl. 18:51
Du er inde på det helt rigtige.

Du skal bruge et af LAN stikkene på din Linksys. Ellers er det bare at prøve sige frem. Det sker der jo ikke noget ved. Hvis der er mulighed for Accesspointmode på din Linksysmode, er det jo at foretrække.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2013 kl. 19:25
Som en lille tilføjelse til beanies svar kan jeg oplyse at nogle af de lidt mere fancu routere har en AP funktion der disabler DHCP og nok så væsentligt tilføjer WAN porten til LAN segmentet så man dermed får 4 frie porte :-) dog er den som regel ikke helt så hurtig som de 4 native LAN porte og egner sig bedst til printere og lign.
 
Om din Linksys har denne funktion kan jeg ikke lige huske ud af hovedet.
 
BS
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2013 kl. 19:34
Medmindre man absolut ikke kan leve uden WAN porten i ovenstående tilfælde, så vil jeg klart anbefale en ekstra switch i stedet. 
Een router og så x-antal switche. 
Har man som i ovenstående en WLAN router i overskud, så kan den godt bruges, men brug kun LAN portene og slå DHCP fra. Så kan den bruges som en wireless switch med det antal LAN porte den nu engang tilbyder. Mener det er 4 stk. 
Jeg har selv en 4200, og bruger den kun som AP. Den er sat direkte til min hoved-switch via een af LAN portene, og kører derfor udelukkende AP til de trådløse enheder i huset. Alt andet er kablet op med switche de steder hvor det er mest strategisk og hensigtsmæssigt, (steder der er mere end 1 kablet enhed). 4200éren kunne altså derfor lige så godt have været en almindelige AP, men jeg havde den i overskud Big smile

Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2013 kl. 19:39
@kandersen: fuldstændig enig. Jeg er bare åben for opstillinger med forskelligt ambitionsniveau ;-)
 
BS
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2013 kl. 20:07
@Beanie: Jeg vil hellere have viden til at lave tingene ordentligt fremfor at bygge netværk baseret på trial'n'error - erfaringsmæssigt vil den tilgang sandsynligvis bide mig i røven senere...
@Bschmidt: Det lyder absolut interessant med den mulighed har en Squeezebox der gerne vil bruge en 5. port, hvis det var muligt :-) (Hvis det ikke umiddelbart er muligt, kunne jeg måske overveje at installere dd-wrt på routeren - det har jeg tidligere brugt på en wrt54gl og dér kunne jeg godt forestille mig at det var muligt)
Kandersen: Bruger også en switch andetsteds, men nu passede det lige med en router i overskud som både kunne tilbyde et antal gigabitporte og forbedre den trådløse dækning - dét får jeg jo ikke med en ren switch.

UPDATE: Der er måske en lille hage i forhold til min ambition med at forlænge det trådløse netværk! Den anden router som er leveret af Internetudbyder har kun én antenne og i et mixed G/N netværk som jeg regner med at køre vil den køre med laveste fællesnævner - vil det påvirke Linksys'ens muligheder rent trådløst - den kan jo normalt godt køre flere hastigheder samtidig - og hvordan fungerer det, hvis enhederne springer fra et AP til et andet?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2013 kl. 20:14
Ja, men brug af WAN porten til LAN, det er ikke et udtryk for ambitionsniveau i min verden. Det er enten ekstrem nærrighed (i mangel af en bedre switch) eller dumhed.. vælg selv LOL
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2013 kl. 20:29
Ambitionsnivau kan både være højt og lavt. Det definerer ikke en facitliste, blot forskellen. Om det er et lavt ambitionsniveau at bruge WAN porten på LAN siden? Det syntes jeg ikke! Det kommer helt an på situationen.
 
Tipsen: jeg ville  vælge det  stykke HW med mindst båndbreddeforbrug til WAN porten.
 
BS
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2013 kl. 20:40
Det var derfor det var sagt med et smil på læben.

Men lidt mere seriøst, min erfaring siger mig, at de gigabit switches der oftest sidder i routerne, de er altså ikke altid helt optimale. Det er muligt de linker med 1Gb, meeen når man presser dem, så kan resultatet altså vise sig at være noget anderledes. Omvendt er en decideret switch jo bygget til netop det formål, selvom der også findes bras i den del. Jeg har ikke testet min Linksys 4200, alene af den årsag at den kun bruges som en dum AP. Men mine tidligere Linksys routere, de har ikke ligefrem ligget i top hvad angår hastigheder på LAN portene. Og som du selv siger længere oppe, så er WAN porten oftest slet ikke i nærheden af det som LAN portene kan drives til. Det afhænger selvfølgelig af, hvad man kobler på den og om resten af LANét er gearet til det.
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2013 kl. 20:54
@Tipsen, du havde jo næsten selv løsningen. Det er jo ikke raketvidenskab, hvorfor så ikke danne din egen erfaring. De fleste af os herinde har jo lært en masse it på denne måde.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2013 kl. 23:15
@Beanie: Hvorfor spilde tid på at lege, når der i forvejen findes korrekte og gode løsninger? (Jeg er for gammel til at opfinde den dybe tallerken med IT - så vil jeg hellere løse problemerne og komme videre) Det vil være voldsomt tidskrævende at analysere performance og stabilitet på både trådet og trådløst netværk - under forskellige belastningsscenarier for at se, hvordan netværket blev påvirket - så er det da langt mere fornuftigt med det samme at rode med de få setupmuligheder der rent faktisk giver mening og hænger sammen - det er så nemt at lave lort i et netværk, når man ikke fatter hvad man laver - det synes jeg ser rigeligt af eksempler på herinde - så det vil jeg gerne undgå, hvis jeg kan :-) (Den sidste uge har jeg nok samlet spildt en arbejdsdag på mit private netværk pga hvad der nok viser sig at være konfigurationsfejl fra udbyders side - der er dælme meget andet jeg hellere vil have brugt tiden på!)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2013 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

@Beanie: Hvorfor spilde tid på at lege, når der i forvejen findes korrekte og gode løsninger? (Jeg er for gammel til at opfinde den dybe tallerken med IT - så vil jeg hellere løse problemerne og komme videre) Det vil være voldsomt tidskrævende at analysere performance og stabilitet på både trådet og trådløst netværk - under forskellige belastningsscenarier for at se, hvordan netværket blev påvirket - så er det da langt mere fornuftigt med det samme at rode med de få setupmuligheder der rent faktisk giver mening og hænger sammen - det er så nemt at lave lort i et netværk, når man ikke fatter hvad man laver - det synes jeg ser rigeligt af eksempler på herinde - så det vil jeg gerne undgå, hvis jeg kan :-) (Den sidste uge har jeg nok samlet spildt en arbejdsdag på mit private netværk pga hvad der nok viser sig at være konfigurationsfejl fra udbyders side - der er dælme meget andet jeg hellere vil have brugt tiden på!)

Beanie kan jo ikke vide, hvor meget dybere interesse du har i det eller tiden til det. Så et eller andet sted kan jeg da godt følge ham. Omvendt har jeg det også efterhånden ligesom dig, men det skyldes nok, at jeg nu har brugt så meget tid på at rode og rage med forskellige ting, så når det drejer sig om mere banale ting (såsom et netværk), så skal det bare virke, uanset hvad det koster. Det er kun formålet der bestemmer prisen.

Jeg har slet ikke tal på, hvor mange APére, trådløse routere, bridge, netkort, switche osv. som har været igennem mine spættede fingre i noget der nærmest ligner en menneskealder. Og i den tid har der sideløbende været et hav af antal servere/apps osv. som skulle bruges i netop forbindelse med netværket. Jeg er fra tiden hvor 10mbit var standard og kablerne var coaxial. Trådløst foregik ved at man kastede floppy disketter efter hinanden Big smile

Jeg har dog ikke sluppet det helt, for netop pga. behovet og udviklingen ændre sig, så må man også optimere hist og pist engang imellem, præcis som når man udskifter/ændre sine computere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu