recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Det spiller bare!"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Det spiller bare!"

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Benu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 812
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Allerede her snubler min forståelse. Jeg vil mene "uden hakkeri" og "flydende" er det samme, eller?
 
BS


Tja, det var nu 2 måder at modtaget signaler på -  film og andet fra mediacenter liggende på harddisk uden at det hakker og streaming fra dr.dk/nu flydende.

Flueknepperi eller ?


Redigeret af Benu - 15-Februar-2013 kl. 12:27
Den Ben
Til top
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg synes indimellem det er svært at forholde sig til folks udtalelser, ikke kun her på recordere, men også mere generelt.

Min kammerat har set min xbmc løsning og har sat mig på opgaven at finde ud af hvad noget tilsvarende vil koste. Min htpc er en gammel atom 330 med nvidia ion der har kørt ubuntu i et par år og nu kører openelec 2.0. Den har hidtil håndteret alt hvad jeg har kastet efter den, rippede blurays og dvd'er, tv optagelser fra hd kanaler og hvad ved jeg. Ingen hikken eller billeder der hopper, bare snorlige derudaf. Lydmæssigt har den også klaret det hele til topkarakter, men det hører med til historien at jeg kun kører stereo så jeg ved ikke hvordan den takler alle mulige surroundformater og den slags.

Jeg kan godt købe en lidt mere moderne atom med en nyere generation nvidia ion, det er jeg ret sikker på vil virke lige så fint som min nuværende løsning, men prismæssigt når vi hurtigt op på 2500 eller mere hvis der skal bygges selv. Alternativet er at købe en zotac boks/acer revo dims, men den type maskiner har typisk en lille, fesen blæser der er dejligt lydløs det første halve år indtil den begynder at larme og prismæssigt er vi igen over 2000.

Ny sidder jeg så og kigger på http://www.arctic.ac/en/p/free-shipping-item/638/mc001-xbmc-eu.html?L=1&c=2296 som er en blæserløs atom maskine med ati grafik. Prisen er god, man kan sågar købe den i en backboneversion uden harddisk og dvddrev for under en tusse, så den ser rigtigt spændende ud. Problemet er bare, at linux driverne til ati efter sigende er noget skrammel og openelec er linuxbaseret, så jeg er gået igang med at læse brugeranmeldelser og de er mildt sagt blandede, lige fra folk der hævder alt fungerer perfekt til folk der fortæller om hakken og tearing og bøvl med lyden - det er jo ikke nemt at blive klog på.

Jeg har også leget med xbmc på en raspberry pi og der er folk igen delt i to lejre, den ene halvdel der lovpriser den og fortæller hvor perfekt det hele virker, den anden halvdel der snakker om at det stadig ikke virker ordentligt. Personligt har jeg stadig til gode at se sådan en hindbærtærte køre problemfrit.

Hvordan finder I nålen i høstakken når den ene halvdel af internettet siger "den spiller bare MAX!" og den anden halvdel rapporterer om hakkeri og udfald? Jeg synes det er røvsvært.

Hvorfor er det du VIL op og bruge så mange penge når en WD live kan købes til 600 kr?
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 14:45
Jamen Benu, jeg ved ikke om du knepper fluer. Tråden gik lidt i retning af om der var forskel på hvad der var succes for forskellige mennesker. Hvis samme mand i samme post siger 2 forskellige ting om det samme (jeg går ud fra dine lokale medier kører flydende også men jeg kan tage fejl, derfor mit indlæg) så kan jeg da godt forstå at det er svært at afstemme forventninger mht om det "spiller" eller ej :-)
 
Mvh BS


Redigeret af Bschmidt - 15-Februar-2013 kl. 14:54
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af DanielPT DanielPT skrev:


Hvorfor er det du VIL op og bruge så mange penge når en WD live kan købes til 600 kr?

Hvorfor spise Kobekød, hvis du kan blive mæt af medister ? Big smile

Jeg har selv en WD TV Live, og den er fin, og kan mange ting, men den kan overhovedet ikke sammenlignes med den frihed du har i en htpc. 

Noget så banalt som samtidig er fundamentalt hos mange i mediecenterverdenen, nemlig livetv, timeshifting, recording, kommer WD TV jo ikke i nærheden af at kunne håndtere.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

De her test filer, giver en god indikation om hvor "godt" ens system er.

Super at der allerede findes testfiler til den slags, tak for links.

Oprindeligt skrevet af DanielPT DanielPT skrev:

Hvorfor er det du VIL op og bruge så mange penge når en WD live kan købes til 600 kr?

Jeg har haft en wd tv live af den første generation, min kammerat har den nye. Ren afspilningsmæssigt er en wd tv kanon, det suser bare derudaf, men selv om de har pyntet gevaldigt på interfacet fra den første til den anden model når det ikke software som xbmc til sokkeholderne.

For nu at starte et helt konkret sted, så kan du på en wd tv ikke få vist ungernes mappe med børnefilm som flotte covers samtidigt med at du får vist din egen samling af film i et mere kompakt tekstformat og mappen med optagelser fra din tv server sorteret efter dato. Du kan vælge EN måde at få vist det hele på og datosortering er vist ikke engang en mulighed.

Lad os sige at du har en nas med 3 fysiske diske med film på, film har det med at fylde så du fik brug for mere plads end en enkelt disk kunne tilbyde. Altså har du nu 4 shares \\nas\film1, \\nas\film2, \\nas\film3 foruden ungernes \\nas\børnefilm. Hvis du kører wd tv'en i file mode skal du selv huske at den nye james bond film ligger i \\nas\film2 mens stjernekrigen episode 1, 2, 4 og 5 ligger i \\nas\film1 mens episode 3 og 6 ligger i \\nas\film3. Det holder bare ikke.

Du kan så bede wd tv om at lave en filmdatabase og fortælle databaens at den skal kigge efter film i både \\nas\film1, \\nas\film2 og \\nas\film3, men du kan kun lave EN af den slags opsætningerne så hvis du også inkluderer ungernes film i den database kommer de til at ligger blandet sammen med din film, hvilket er noget bøvl.

Hvis du først en gang har prøvet hvor fleksibelt xbmc kan sættes op, så er wd tv bare slet ikke tæt på at være en valgmulighed.
Til top
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2013 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

De her test filer, giver en god indikation om hvor "godt" ens system er.

Super at der allerede findes testfiler til den slags, tak for links.

Oprindeligt skrevet af DanielPT DanielPT skrev:

Hvorfor er det du VIL op og bruge så mange penge når en WD live kan købes til 600 kr?

Jeg har haft en wd tv live af den første generation, min kammerat har den nye. Ren afspilningsmæssigt er en wd tv kanon, det suser bare derudaf, men selv om de har pyntet gevaldigt på interfacet fra den første til den anden model når det ikke software som xbmc til sokkeholderne.

For nu at starte et helt konkret sted, så kan du på en wd tv ikke få vist ungernes mappe med børnefilm som flotte covers samtidigt med at du får vist din egen samling af film i et mere kompakt tekstformat og mappen med optagelser fra din tv server sorteret efter dato. Du kan vælge EN måde at få vist det hele på og datosortering er vist ikke engang en mulighed.

Lad os sige at du har en nas med 3 fysiske diske med film på, film har det med at fylde så du fik brug for mere plads end en enkelt disk kunne tilbyde. Altså har du nu 4 shares \\nas\film1, \\nas\film2, \\nas\film3 foruden ungernes \\nas\børnefilm. Hvis du kører wd tv'en i file mode skal du selv huske at den nye james bond film ligger i \\nas\film2 mens stjernekrigen episode 1, 2, 4 og 5 ligger i \\nas\film1 mens episode 3 og 6 ligger i \\nas\film3. Det holder bare ikke.

Du kan så bede wd tv om at lave en filmdatabase og fortælle databaens at den skal kigge efter film i både \\nas\film1, \\nas\film2 og \\nas\film3, men du kan kun lave EN af den slags opsætningerne så hvis du også inkluderer ungernes film i den database kommer de til at ligger blandet sammen med din film, hvilket er noget bøvl.

Hvis du først en gang har prøvet hvor fleksibelt xbmc kan sættes op, så er wd tv bare slet ikke tæt på at være en valgmulighed.

Okay mange tak for det fine svar :) Jeg har måske ikke så krævende indstillinger :) Jeg har bare en HD-Film mappe så hvis jeg løber tør laver jeg en HD-2 film mappe :)

Og en tegnefilms mappe til de kommende unger :)
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2013 kl. 14:04
der er også andre løsninger feks.:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=771477
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=770429
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2013 kl. 17:55
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

De her test filer, giver en god indikation om hvor "godt" ens system er. 




Og ellers nogle 1080i klip. 

Hvis dit system fx kan klare filen fra jell.yfish på 120mbit, så behøves du vidst ikke spekulere i opgradere foreløbigt. LOL

Jeg hentede de 10 filer fra auby.no og testede dem på min atom 330 med 1. gen nvidia ion og openelec 2.0.

Jeg var nødt til at oprette en xorg.conf fil ifølge opskriften her http://wiki.openelec.tv/index.php?title=Configuring_a_Custom_xorg.conf for at få systemet til at bruge 1920x1080 som opløsning. Uden den xorg.conf outputter systemet kun i 1280x720. Uden xorg.conf filen afspiller den stadig fint 1080p materiale, men nedskaleret til 1280x720.

Altså, gammel atom 330 med nvidia ion, openelec 2.0 og sat til en opløsning på 1920x1080.

Jeg har sat mit system til at justere lyd og billede ind efter hinanden det første sekund. Det betyder at når jeg starter en film kan lyden lige "wobble" et kort øjeblik eller videodelen lige lave sådan et sekund hvor folk går i "stumfilmstempo" for at indhente lydsporet. Ved opstart af film har jeg lige sådan et sekund eller halvandet med slinger i valsen indtil lyd og billede rammer hinanden, derefter er der absolut nul problemer resten af filmen.

Af en eller anden årsag er lyd og billede en smule ude af sync på Harry Potter videoen, både når jeg afspiller den på atom maskinen og også når jeg afspiller den på min gamer pc her. Det er muligt det bare er gået galt under selve optagelsen, det skal jeg ikke kunne sige, men tale og mundbevægelser er ikke synkrone.

På Planet og Planet 2 synes jeg muligvis jeg kan få øje på en minimal tøven der hvor man flyver mellem to bjergtinder, men jeg kan ikke helt beslutte mig for om det bare er mig der er ultrakritisk og bilder mig det ind. Den laver ingen framedrops mens det sker, så det kan også være det bare er sådan optagelsen ser ud? Under alle omstændigheder er det absolut minimal til en grad hvor jeg ikke helt kan finde ud af om det bare er noget jeg bilder mig ind.

De øvrigt videoer kører 110% snorlige og perfekt.

Jeg har ikke haft mulighed for at teste avancerede lydformater da jeg kun har et stereo setup, så lyddelen skal jeg ikke udtale mig om. Jeg har dog skiftet frem og tilbage mellem lydspor og diverse undertekster på de videoer hvor det er angivet, det kører fint.

Endelig downloadede jeg den der 120 mbit jellyfish video, den kløjs systemet godtnok i.. LOL
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2013 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

 
Endelig downloadede jeg den der 120 mbit jellyfish video, den kløjs systemet godtnok i.. LOL

Mit mediecenter æder også alle filerne. Big smile Testede dog lige jellyfish 120Mbps på min bærbar, som er en i5 430m med et HD5650, overraskende åd den den uden nogle framedrops i MPCHC. Vil teste i morgen på de andre computere. Den bliver også spist i xbmc uden problemer. Tror jeg vil prøve igen uden dxva aktiveret på min i7.

65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2013 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Mit mediecenter æder også alle filerne.

Okay. Passer lyden i Harry Potter hos dig?
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2013 kl. 11:05
Ja der passer lyden godt nok fint nok. Testede dog kun engelsk, da jeg ikke er så god til Hindi. LOL
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2013 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Ja der passer lyden godt nok fint nok. Testede dog kun engelsk, da jeg ikke er så god til Hindi. LOL

Okay, så vil jeg rode lidt med min opsætning og se om jeg også kan få den til at passe..
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu