recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb / leasing af bil?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køb / leasing af bil?

 Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 15:15
Hej. Ok lad os se: En Hyundai i30 stationcar 1,6 CRDi ISG ECO koster 2760,- i ejer afgift. Se hjemmeside. En beregning på TopDanmarks hjemmeside giver en pris på 10551 om året inkl. vejhjælp på 351 om året. Da jeg i forvejen har forsikring hos TopDanmark, får jeg det nok lidt billigere, derfor har jeg sat det til 9000,-
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Du har en bil ikke? Jeg er nysgerrig efter hvad det koster at have en bil - udover ydelsen på lånet: Forsikring, værksted, service, dæk og den slags???
Bilen er betalt kontant (arv). Kaskoforsikring og grøn afgift er 5600 kr/år. Serviceeftersyn ca. 3000 kr hvert andet år. Dæk 5000 kr/5.år. Vask 1000 kr/år

Hvis jeg sætter (for at være lidt på den sikre side):
- Forsikring ialt: 9000,- om året.
- Ejerafgift: 2800,- om året.
- Service/værksted: 6000,- om året.
- Dæk: 1000,- om året.
- Vask - skal jeg egentligt ikke regne med, for leasing bilen skal jeg også selv vaske.
- Ialt: 18800,- om året eller 1600 om måneden.
- En bil i i30 Stationcar klassen lettere brugt til 210.000,- vil koste 3500 om måneden i lån over 7 år. og 2900,- over 10 år.
- Det bliver så totalt 5100,- om måneden hhv. 4500 om måneden. Altså i samme niveau som den tilsvarende leasingbil - og her er endda flere ting inkluderet i prisen.

En hyundai i30 koster altså ikke så meget i forsikring og grøn afgift. Mine tal er for en 1.4 16V Fabia

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 14:13
Det, der tiltaler mig ved leasing er at det svarer meget til at leje en weekendbil - du henter den, betaler et beløb med depositum - og når du afleverer den, får du depositum tilbage med fratræk for evt. ekstra kørte kilometer. Jeg skal ikke tænke på vedligehold af bilen, hvad det koster at sende den på værksted, syn, nummer plader osv. osv. Det er så dejligt enkelt - det er det som tiltaler mig ved leasing. Det svarer meget til at bo i en lejebolig, kan man sige.

Forresten - når man køber bil - er nummerplader og indregistrering så inkl. i købsprisen?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 14:08
Lad os tage et kig på de tilbud jeg har fået - som svar på nogle af de andre indlæg. Måske kan I se om der er noget, der kræver særlig opmærksomhed.





Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Er det ikke noget med at ved et stort kørselsbehov (+25000 km/år) er det mest fordelagtigt at lease? Synes jeg har hørt det via FDM

Det er jeg lidt usikker på - jeg synes at jeg læste på FDM's hjemmeside at ved et lille kørselsbehov er leasing billigere (fordi man et eller andet sted betaler pr. kilometer). Men jeg vil prøve at få et alternativt tilbud med 20000 km om året inkluderet - så man kan se forskellen.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Du har en bil ikke? Jeg er nysgerrig efter hvad det koster at have en bil - udover ydelsen på lånet: Forsikring, værksted, service, dæk og den slags???
Bilen er betalt kontant (arv). Kaskoforsikring og grøn afgift er 5600 kr/år. Serviceeftersyn ca. 3000 kr hvert andet år. Dæk 5000 kr/5.år. Vask 1000 kr/år

Hvis jeg sætter (for at være lidt på den sikre side):
- Forsikring ialt: 9000,- om året.
- Ejerafgift: 2800,- om året.
- Service/værksted: 6000,- om året.
- Dæk: 1000,- om året.
- Vask - skal jeg egentligt ikke regne med, for leasing bilen skal jeg også selv vaske.
- Ialt: 18800,- om året eller 1600 om måneden.
- En bil i i30 Stationcar klassen lettere brugt til 210.000,- vil koste 3500 om måneden i lån over 7 år. og 2900,- over 10 år.
- Det bliver så totalt 5100,- om måneden hhv. 4500 om måneden. Altså i samme niveau som den tilsvarende leasingbil - og her er endda flere ting inkluderet i prisen.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

 
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


Køb ulemper:
- Man skal lægge en udbetaling på 40-50.000,-,
eller have et lån der løber over 10 år, for at få den månedlige ydelse ned på 4-5000,- Udbetalingen får man ikke tilbage.

 
 

Nej, men din bil repræsenterer en værdi til enhver tid. Det vil sige at ændrer din financielle situation sig, så kan du afhænde bilen.  
 [/quote]

Ja man kan sælge den, men det vil altid være usikkert hvad man kan sælge den til. Især i disse tider, hvor man går i retning mod el-biler og hybridbiler. Måske falder værdien af en benzin/diesel bil hurtigere end den har gjort tidligere. Det er en usikkerhed. Men ellers - lad os sige jeg køber en bil til 200.000,- og efter 2 år sælger jeg den til 100.000,- Dvs. at i de to år har den kostet mig ca. 4200,- om måneden + diverse. Så kan jeg lige så godt lease den. Men igen - det er svært at sige hvad bilens værdi er efter nogle år - og det er den usikkerhed som gør mig usikker på om jeg vil købe.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


- Værdiforringelsen på biler gør det uattraktivt at købe.



Derfor køber du en brugt bil, hvor en anden har "taget skraldet" med den første afskrivning. [/quote] [/quote]

Jeg tror jeg forstår hvad du mener. Myten om at en ny bils værdi falder med 50.000,- når den kører ud over kantstenen. Det tror jeg ikke rigtigt på - men jeg kan godt se fordelen ved at købe en lettere brugt bil, hvor den nye bils småfejl er blevet rettet op på. Så en 2011 - 2012 model, kan man godt overtale mig til.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

- Bilen skal synes med jævne mellemrum. Det skal man selv betale.


Ja, efter 4 år koster det 500 kroner og herefter 500 kroner hvert andet år.
Så lille en udgift burde du ikke skulle regne med i dit budget. 
[/quote] [/quote]

Ja, hvis ikke der skal laves noget med bilen. Det er en usikkerhed, der nok bliver større jo ældre bilen bliver. Med leasing kan jeg skifte bil hvert andet eller tredje år, afhængigt af leasingselskab, uden at skulle behøve at spekulere på den slags.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


- Alle udgifter er med i
den faste månedlige ydelse.
- Forsikring er inkl.

- Service er inkl.

- Man er dækket ind ved tyver
i / totalskade.
- Ved almindeligt brug bør der ikke opstå nogen u
forudsete udgifter.
- Vinter- og sommerdæk er inkl.

- Skift af
vinter- og sommerdæk er inkl.
-
Oplagring af vinter- og sommerdæk er inkl.
- Man betaler et depositum, som er lavere end udbetaling ved køb - og man får
under normale omstændigheder depositum tilbage.


Afhængigt af hvordan leasingbetingelserne er på den enkelte bil - det varierer meget. [/quote] [/quote]

Som sagt er det hvad jeg har fået tilbudt - men lad os kigge nærmere på det om lidt.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

- Man kan bytte bil, hvert andet år.


Ikke uden omkostninger......Hvad koster det eksempelvis at bilen skal have rettet småbuler og renset kabinen når du afleverer den? 
[/quote] [/quote]

Bilen vedligeholdes jo løbende, hvilket er inkl. i prisen. Desuden er jeg god til at passe på mine ting - men som du siger kan man ikke vide om der er nogle småting ved afleveringen. Men så er der jo det depositum, som de kan tage fra. Jeg har gode erfaringer med at leje bil hos Europcar - alt fra weekend til en hel måned - og har aldrig haft problemer ved aflevering.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


- Man ejer ikke bilen (men det gør man jo reelt heller ikke, hvis man køber).


Jo, det gør man. [/quote] [/quote]

Det kan man diskutere. Reelt er det jo banken eller låneselskabet der ejer bilen - på den anden side set er det, det samme som hvis man køber et fjernsyn på afbetaling.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


- Værksted og service
1500,-


Whaaaat, 12x1500 = 18.000 kroner om året i service og vedligehold.
Det er edderperkeme dyrt.
Jeg giver noget der ligner 2500 om året incl vinterdæk for autoriseret service på en ny VW over en 4 årig periode.

Om du har bil under skader og lignende afhænger af dit forsikringsselskab.

Med hensyn til leasing, så kører jeg på mit arbejde i en leaset bil, men privat i en ejerbil. Så længe jeg har råd, så ejer jeg selv min bil - basta.

Klaus (men privatbil der er købt kontant)

[/QUOTE]

Ja, jeg synes også beløbet for service og vedligehold er meget højt. Jeg har det fra min chef - men jeg tror heller ikke på at det er så dyrt. Jeg tror det kommer helt an på hvem man er, hvilken bil man har og hvor meget man kører. Min chef kører meget, er fra Norge hvor alt er dyrere og han har haft / har adskillige specialbiler (Porche, Ferrari tror jeg nok og ikke mindst en Mercedes McLaren) - idag kører han til dagligt en Mercedes stationcar. Hans eksempel var fra en han kender - det var vistnok en Toyota Auris som han selvfølgelig skulle have til de fastlagte servicer pga. garantien osv. - og det koster ham 20.000,- om året. Men jeg tror heller ikke det ville blive så dyrt for mig. Problemet er at jeg ikke ved noget om biler, så hvis værkstedet siger at bremserne skal skiftes - så kan jeg ikke sige om det er rigtigt eller ikke. Til gengæld kan det jo være at min far kender et godt og pålideligt værksted - han har jo haft bil i mange år.
Så et mere realistisk niveau kunne måske være 500-600,- om måneden.


Redigeret af Thorvald - 16-Februar-2013 kl. 13:45
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


- Renter af lånet kan trækkes fra i skat (men det mærker man jo ikke i det daglige).



Det har intet at sige, det er ikke noget du skal regne på.

Ikke i så stor grad som med et hus til et par millioner, men giver stadig et par hundrede alt efter lånet. Renteudgifterne til bil er jo noget højere end for fast ejendom som bolig.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 12:46
Der er en million forskellige aftaler, alt skal nærstuderes, før man finder ud af det.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 11:01
Er det ikke noget med at ved et stort kørselsbehov (+25000 km/år) er det mest fordelagtigt at lease? Synes jeg har hørt det via FDM
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 08:39
Nærlæs altid tilbuddet!

Hvad koster det at komme af med bilen?
Hvilken stand forlanger leasingselskabet at bilen afleveres i?

Med din økonomiske situation, så ville jeg vælge en langt billigere bil!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

 
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


- Alle udgifter er med i
den faste månedlige ydelse.
- Forsikring er inkl.

- Service er inkl.

- Man er dækket ind ved tyver
i / totalskade.
- Ved almindeligt brug bør der ikke opstå nogen u
forudsete udgifter.
- Vinter- og sommerdæk er inkl.

- Skift af
vinter- og sommerdæk er inkl.
-
Oplagring af vinter- og sommerdæk er inkl.
- Man betaler et depositum, som er lavere end udbetaling ved køb - og man får
under normale omstændigheder depositum tilbage.


Afhængigt af hvordan leasingbetingelserne er på den enkelte bil - det varierer meget.


Måske - men det er det tilbud jeg har fået.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu