recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIVX på 720
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDIVX på 720

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Emne: DIVX på 720
    Sendt: 19-Maj-2006 kl. 12:39

DIVX er jo den helt store nyhed på 720eren, så det skulle lige prøves.

Hvordan får man undertekster frem? Ifølge manualen skal man bare trykke på Subtitle knappen. Det virker ikke med en SRT fil.

Jeg prøvede med et 16:9 klip med mp3 lyd, 624x352. Det spillede sådan set godt nok, men billedet fyldet langt fra TVets 32" ud. Det sad bare i midten med en kæmpe sørgerand.

Nu er jeg ikke den store DIVX bruger, men jeg ville alligevel gerne have en god forklaring på disse features.

Specielt fordi jeg på sigt har tænkt mig at gemme optagelser i DIVX.

 

Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2006 kl. 12:42
Så vidt JEG ved kan du ikke gemme optagelser i DivX. .

Den kan kun afspille det..

Imo er DivX ikke interessant. netop af samme årsager. Hvis man kunne gemme i det i tilfredsstillende kvalitet, ja så kunne der jo være MANGE timer på harddisken.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2006 kl. 13:15

Hej mgmg

Når billedet ikke fyldes rigtigt ud som det skal så er det fordi divx filen ikke bare er resizet til lavere opløsning men også beskåret så sorte bjælker er fjernet. Det gøres for at få så god divx kvalitet som muligt men betyder at det originale aspect ratio nogen gange ødelægges så formatet dels ikke skaleres rigtigt af afspiller/tv, og dels ikke fylder skærmen ud.

En Divx fil er som udgangspunkt ikke designet til afspilning på et TV og indeholder derfor ikke samme standardiserede formater og flag for aspect ratios som eks. en DVD gør.

Hvis du vil bevare korrekt aspect ratio ved afspilning på andet end computer, kan man derfor være nødt til ikke at beskære de divx filer man selv laver men skal bibeholde de evt. sorte bjælker som originalmaterialet har for at bibeholde aspect ratio. Hvis dekoderen i afspilleren eller TV's scaler samtidig ikke skalerer det til fuld opløsning kan du også risikere at den lavere opløste film blot står på midten af skærmen med sørgerand både i siderne og top/bund.

Så lidt afhængig af hvordan afspiller og TV (fladskærm/CRT ? ) håndterer ikke standard opløsninger eller aspect ratios, skal du arbejde lidt med at kode til divx i opløsninger og aspect ratios der passer til dit afspiller/TV setup. Eks. ved at bibeholde opløsning 720x576 uden beskæring eller lignende. Jeg kan ikke udfra dette sige det mere præcist da det afhænger af hvordan både afspiller og TV håndterer det.

mvh
spawn

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2006 kl. 15:01

MortenP, planen var at optage i høj DVD kvalitet, for så at komprimere til DivX på PC.

Spawn, det kunne godt tyde på at 720eren skalerer efter 576 linier, dvs størrelsen bliver 352/576 = 61%. Det må jeg lige checke.

(Jeg har et 32" CRT)

 

Til top
AlexCCC Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 23-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2006 kl. 23:13
Oprindeligt skrevet af mgmg mgmg skrev:

DIVX er jo den helt store nyhed på 720eren, så det skulle lige prøves.

Hvordan får man undertekster frem? Ifølge manualen skal man bare trykke på Subtitle knappen. Det virker ikke med en SRT fil.

Jeg prøvede med et 16:9 klip med mp3 lyd, 624x352. Det spillede sådan set godt nok, men billedet fyldet langt fra TVets 32" ud. Det sad bare i midten med en kæmpe sørgerand.

Nu er jeg ikke den store DIVX bruger, men jeg ville alligevel gerne have en god forklaring på disse features.

Specielt fordi jeg på sigt har tænkt mig at gemme optagelser i DIVX.

 

 

-istedet for at oprettet min egen tråd, vil jeg lige bringe opmærksomheden tilbage på et af de andre punkter i denne tråd ->

Hvordan får man undertekster på DIVX-film ? -hverken SRT eller SUB-filer virker umiddelbart selvom man trykker på subtitle-knappen

mvh

Alex

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2006 kl. 00:01

Kalder du .srt filen detsamme som .avi filen ?

eks. filmnoget.avi skal normalt have en undertekst der hedder filmnoget.srt

det er også muligt den slet ikke understøtter brug af eksterne subtitles som .srt eller .sub filer, men kun understøtter den ny officielle divx subtitle metode hvor subtitles ligger med i selve filen. Disse laves med divx encoder softwaren (divx converter) ved at tilføje .vob fil fra en ikke krypteret dvd med undertekster.

Divx Converter er i det hele taget nok den "bedste" metode at lave "Divx Certified" filer til enheder der understøtter "Divx certificationen" - ved at bruge den og eks. vælge "home theater profile" skulle man altid få divx filer med rigtig opløsning, aspect ratio, undertekster osv.

Jeg ved det selvfølgelig ikke da jeg ikke har en Sony 720, men man kunne godt forestille sig at Divx implementation på maskiner fra de typiske store mærker, sony, pioneer, panasonic osv. af rettighedshensyn kun implementerer en DivX Certified løsning, som følger denne standard og giver mulighed for eks. Divx VOD  materiale, fremfor at gøre som de billige bambus afspillere der "bare" har en mpeg4 dekoder der afspiller "alt" og derfor egner sig mere til alt det der downloades, hvor eks. Sony måske skal passe på ikke at støtte piratkopiering så der er fokus mere på at implementere  "Divx Certified" løsningen.

Kun gætterier baseret på at det ser ud til man ikke bare smider en tilfældig film i og en .srt fil og så spiller det uden problemer.

mvh
spawn 

 

 

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2006 kl. 00:43

Man kan indlejre subs i divx med avisub: http://www.trustfm.net/divx/SoftwareAviSub.html

Det virker med 720.

Mht. skalering ser det ud til DivXen tilpasses 4:3 i stedet for 16:9. Hvordan kan man få den blæst op i fuld størrelse? Det må næsten være en option.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu