recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad gør man for at sikringen ikke slår fra?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad gør man for at sikringen ikke slår fra?

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Pedersentec Pedersentec skrev:

Hej BOND

sad lige og kiggede på det her du skrev.

1:
Der er ingen vej udenom - få udbygget el-tavlen/fordelt huset/lejlighedens stikkontakter over flere faser.


2:
Der er tale om autoriseret el-arbejde så en autoriseret elektriker er påkrævet... det er nu ikke så dyrt - nok omkring en time - de er givet godt ud.. du får "ro i sjælen" og din forsikring vil, fortsat, dække ved en evt. el-skade.


1: for det første kan det ikke anbefales at man laver flerefasede inst. i huset. ved ikke om du har set en NUL fejl på en 3-Faset inst. uhm kan gå meget galt.

Det du skriver med ikke så dyrt, tror jeg ikke en Elektrikker ville sige  til den opgave, for det første kan jeg se den type inst ikke er byggede på flere faset inst, så den er typisk besværlig at dele op på flere grupper.

2 vis han skal have delt inst ud på flere grupper så skal der lavet en udvidelse af den tavle han har.
den koster tid og penge samt en ny gruppe afbryder+ de nye ledninger i tavlen.
vis du kan lave det på en time så er du hurtig..

MVH
Per


du har, naturligvis, ret Wink  meningen var self. at han skulle have inst. delt ud på flere grupper... og som jeg skrev, kræver det en udbygning/udvidelse af el-tavlen... og nej, som du nævner, er det måske ikke "bare lige" - pointen er nu stadigvæk, at det er prisen værd, at få det gjort af en autoriseret elektriker Big smile

Bond Cool
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 21:13
Oprindeligt skrevet af michael79 michael79 skrev:

hej 
automatsikring gå også letter i stykker de kan ikke holde i mange år.


Og? Til 29,- for en automasikring, er den billigere end en pakke almindelige sikringer...

M.v.h.
Til top
Pedersentec Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-November-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pedersentec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 21:19
Det kan helt klart anbefales der kommer en elektrikker på sådan en opgave.

Vis det var mig ville jeg skifte den C-10 automatsikring ud med en LK- Ga-Afbryder med en 13 A smelte sikring. den kan holde til et større A forbrug over længer tid.

Vis man bruger smelte sikring på 13 A kan du med sikkerhed trække 15A på den samt den er bedre til at holde til din startstrøm.

MVH Per



Til top
michael79 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 21:38
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af michael79 michael79 skrev:

hej 
automatsikring gå også letter i stykker de kan ikke holde i mange år.


Og? Til 29,- for en automasikring, er den billigere end en pakke almindelige sikringer...

M.v.h.

http://www.greenline.dk/Tavlemateriel-9/Gruppeafbrydere-221/LK-Gruppeafbryder-1PN-700210

http://www.harald-nyborg.dk/p7416/neozet-sikringer-10-amp-5-stk
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 21:40
Hvad er din pointe med dit link til automatsikringen? Harald Nyborg tager 29,-
 
M.v.h.
Til top
Pedersentec Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-November-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pedersentec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 21:45
Henrik B.

så lige dit indlæg.

hvad er din pointe..

Der er linket til en gruppeafbryder til sikringer og automatsikring.

det er den nye LK GA Afbryder med sikrings skuffer.

den er det perfekte til den opgave han har brug for.
der skal bare 13 sikringsskuffer i så får han mest ud af hans inst hvor han bor.

mvh
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 21:45
Så vidt jeg læser mig til, så må arbejde i gruppetavlen ikke udføres af alm. dødelige i husstanden (se markering i rød):

Link: http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde

Hvad må man selv lave af elarbejde?

Du må selv udføre en del arbejde på elinstallationerne i din bolig. Se, hvornår du selv må udføre elarbejde og hvornår du skal have fat i en autoriseret elinstallatør.

Det må du selv udføre - lovligt elarbejde

Når strømmen er afbrudt, må du selv:

  • Udskifte eller montere stikpropper og ledningsafbrydere, ledningsafbrydere, apparatkontakter og transportable stikkontakter (forlængerled, tristikdåser m.m.)
  • Reparere elapparater, fx udskifte ledningen, der fører strøm til apparatet (en tilledning), og udskifte en fatning

Læs mere om materialer til el

  • Udskifte indendørs (normaltætte) afbrydere og stikkontakter uden jord - og dermed med to huller - op til 250 V i boligen. Normaltæt materiel, er alt materiel, der har en IP20 mærkning eller ikke har IP-mærkning
  • Udskifte indendørs (normaltætte) stikkontakter med jord - og dermed med tre huller - op til 250 V i boligen. Det forudsætter dog, at boligens elinstallation er beskyttet med en HFI- eller HPFI-afbryder
  • Udskifte almindelige afbrydere til lysdæmpere eller til afbrydere med tidsfunktion o.lign. i boligen

Læs mere om udskiftning af afbrydere og stikkontakter

  • Sætte lamper op og tage lamper ned i boligen. Det gælder også lavvolt belysning (halogenlampesæt), som leveres med transformer, lamper, ledninger og monteringsvejledning
  • Ændre og reparere svagstrømsstyrings- og reguleringssystemer, som anvendes til at styre stærkstrømsfunktioner, fx omprogrammering af intelligente styringer.

Det elarbejde, man selv må udføre i den faste installation, ændrer ikke grundlæggende ved installationen.

Derfor skal installationen i din bolig stadig opfylde de installationsregler, der var gældende på det tidspunkt, hvor din elinstallation blev etableret.

Det skal en autoriseret elinstallatør udføre

  • Nye installationer i boligen
  • Opsætte halogenlamper (lavvoltbelysning), hvis transformer, lamper og ledninger er købt hver for sig
  • Udvide eksisterende elinstallationer i boligen, fx sætte en ny stikkontakt op ved siden af en eksisterende
  • Udføre elarbejde i måler- eller gruppetavle i boligen
  • Installere eller udskifte materiel i boligens faste installation med en spænding over 250 volt
  • Installere eller udskifte udendørs afbrydere eller stikkontakter.

Til top
yesyes Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2013
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yesyes Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 21:49
Hej

Du kan også skifte til en automatsikring med D-karakteristik i stedet for din nuværende som er med C-karakteristik. Dette vil gøre at din automatsikring kan klare højere startstrømme.
Normalvis bruges denne typer sikringer ved høje startstrømme.

Hvis jeg var dig, ville jeg aftale et møde med din lokale el-installatør og bede ham om at komme forbi, og sige at han skal tage sin SKS-tester med. Så kan han måle om dit kortslutningsniveau er stort nok til, at det er sikkert at sætte denne type sikring op. (Jeg tænker her i person sikkerhed)

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 22:11
Hvorfor give sig til at rode i elinstallationen i en formodentlig lejet bolig, når man kan begrænse startstrømmen på forsvarlig vis ved at tænde forstærkerne sekventielt?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Quibbler Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Quibbler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 23:34
@yesyes automatsikringer har sin styrke ved lave kortslutningsniveauer. Det er smeltesikringer der kræver høje kortslutningsniveauer for at kunne bedskytte mod indirekte berøring. Det har dog ikke betydning så længe der er monteret HPFI. idet sikringen så "kun" udfører overbelastningsbeskyttelse. Bortset fra det mener jeg at dit forslag sammen med forslaget om forsinket tænding er gode forslag.

Som det tidligere er refereret skal installationen overholde kravene i SBei af 1993 for at man må benytte 13A sikringer
Dette indbefatter ud over det nævnte også at der skal være fremført jordleder til alle udtag på den pågældende gruppe.

En udskiftning af tavlen er ikke en super billig løsning. Men det kan lade sig gøre. Hvis pladsen er trang hvor tavlen er placeret, er der særligt til renoveringer af etagebyggerier lavet standardtavler der er bestykket med kombiautomater det giver lige den plads der er brug for, men er dyrere end HPFI & gruppeafbryder løsningen.

Jeg vil lige som flere har nævnt anbefale at du forudsat du ikke kan leve med at skulle tænde enhederne med forsinkelse på og leve med en installation der kører lige til grænsen.
Så bed en elinstallatør kigge ud og give dig en fast pris og få aftalt klart på skrift hvad tilbuddet omfatter. Hvis der kan udføres kabeltræk til placeringen på en visuelt acceptabel måde og inden for dit budget vil jeg klart anbefale det, da jeg tror du vil blive træt af at skulle lade dit forbrugsmønster diktere af at du kører på grænsen af installationens formåen.

Husk hvis du bor i en lejebolig at søge om tilladelse til at udføre ændringen i installationen. Typisk vil du så få lov og slipper så for krav om reetablering ved fraflytning, specielt hvis der er tale om en boligforening da de er underlagt reglerne om råderet.

Aut. Elinstallatør // Michael


Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2013 kl. 07:09
Typisk at købe grej for en formue og ikke vil betale en elektriker.
 
Nogle folk køber også en bil til 500.000,- og synes at håndfri til mobilen er for dyrt.
 
Du risikerer at brænde hele hytten af med el eksperimenter.
 
Lad være med at sætte dit eget helbred/liv og andres i fare.
 
Løsningen i første omgang må være at tænde forskudt.
 
Så kan du på sigt få en elektriker til at udvide.
 
I bedste mening.Smile
 
 
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2013 kl. 08:06
Tak til alle for hjælpen indtil videre. Jeg vil selvfølgelig benytte mig af rådene og finde ud af om jeg kan få en elektriker ud til mig og give mig en uforpligtende tilbud. Smile

Jeg opdatere lige tråden senere på dagen så i kan se præcis hvordan installationen ser ud.

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Typisk at købe grej for en formue og ikke vil betale en elektriker.

Nogle folk køber også en bil til 500.000,- og synes at håndfri til mobilen er for dyrt.

Du risikerer at brænde hele hytten af med el eksperimenter.

Lad være med at sætte dit eget helbred/liv og andres i fare.

Løsningen i første omgang må være at tænde forskudt.

Så kan du på sigt få en elektriker til at udvide.

I bedste mening.Smile
Det var da noget af en arrogant kommentar. Nu skriver jeg jo intet om jeg ikke vil betale for det. Jeg skriver heller ikke noget om jeg vil fuske med noget selv. Desuden er det vel heller ikke alle der er født med en guldske i nummeren. Wink

Jeg vil egentlig gerne løse problemet lovligt, så fornuftigt og så billigt som muligt. Jeg vil hjertens gerne betale for forbedringen hvis det kan lade sig gøre, og hvis jeg overhovedet må.

Jeg er ikke elektriker, har meget lidt forstand på det og bor i en lejet lejlighed opført tilbage i 70'erne, så tænkte jeg lige ville spørge her inde først om nogen kendte til en hurtig, nem, billig og ikke mindst lovlig løsning.

EDIT: Det her burde jeg nok have sagt fra start. TV, mediecenter, TV-tuner, receiver og alle 3 effekter er tilsluttet en elspareskinne, og mediecenteren er den der sidder i main stikket. Dvs. alt slukker og tænder på én gang. Har gjort således da effekterne ikke har en trigger.

I øvrigt kunne jeg godt tænkte mig at have andet kørende samtidig, så alt andet ikke skal slukkes når jeg vil tænde for hi-fi systemet. Smile


Redigeret af Hessi - 20-Marts-2013 kl. 08:16
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu