recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Oplæg til debat.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Oplæg til debat.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Oplæg til debat.
    Sendt: 21-Marts-2013 kl. 00:39
Dette skal ikke ses som et ondt i røven over en bestemt bruger jeg kunne bare godt tænke mig og høre andres mening om i ikke også ville føle at en køber løber fra en aftale i følgende scenarie:

1. jeg sætter en salgs annonce op på recordere, sætter en pris på det produkt jeg har der sælges. Alt ok flere melder sig og det kør derudaf.

2. en bruger herinde fra skriver, vil byde under det jeg forlanger og argumenterer fornuftigt for det, jeg indvilger i en ny pris for produktet og accepterer hans bud. Vi skriver lidt frem og tilbage for at finde ud af hvordan han gerne vil have sendt varen, jeg giver ham frit valg mellem gls og postdk da han gerne vil have den sendt som pakke. Til slut sender jeg konto info til ham, og der slutter det så...

3. 3 dage senere sender jeg så en privat besked hvor jeg følger op og vil høre om han har fået lavet overførslen på den handel vi har begge accepteret, ingen respons, jeg kan se han læser mailen men hør intet.

4. 2 dage senere, får jeg så en besked fra ham herinde at han ikke ønsker varen alligevel...

er det kun mig der føler en handel er aftalt, og der egentlig er en der løber fra en aftale? Jeg vil gerne høres andres input til dette!!!

Dette skal ikke ses som en post til at hænge nogen ud, det er mere princippet i det jeg gerne vil vende.

/Steen

Redigeret af Bygone - 21-Marts-2013 kl. 00:40
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 06:04
Som du fremlægger det vil jeg sige det er dårlig stil af køber. Jeg betegner ofte en sådan opførsel som DBA opførsel og har før udtrykt bekymring for det "skred" der langsomt er i KSB herinde i den retning. Jeg opfatter stadig KSB her som væsentligt bedre end DBA men har oplevet at frekvensen for de "dårlige" handler er steget.
 
BS
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 06:54
Ringe moral.
 
Desværre kan man ikke gøre andet end at trække på skulderen.
 
Der er en tråd herinde hvor man vurderer handler.
 
Her kunne du skrive at vedkommmende springer fra aftaler uden at give besked.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 07:10
Jeg synes, at når man når til det punkt hvor der udveksles kontoinformation så må betingelserne for handlen være arbejdet på plads. På det tidspunkt har man snakket om varen, om prisen og om fragten, så den bør være i vinkel.

Jeg synes det er "okay" at springe fra hvis det sker hurtigt. Konen er kommet hjem og har brugt pengene på en ny håndtaske istedet, shit happens. "Okay" i citationstegn, for helt okay er det alligevel ikke, men jeg kan acceptere det.

At vente 5 dage på at fortryde er sgu for useriøst. Det ville også pisse mig af. På det tidspunkt har du allerede fortalt andre interesserede at varen er solgt og de er rykket videre. Hvis vedkommende havde fortrudt efter en time eller to havde du måske ikke nået at sige "solgt" til andre eller havde haft mulighed for at skrive "Køber faldt fra, så den er til salg igen" indenfor et rimeligt tidsrum inden andre købere smutter videre.

Useriøse købere giver forhærdede sælgere. Der er en grund til at folk der sælger til private ofte bliver nogle hårde hunde. Brugtvognsforhandlere har ry for at være totalt kolde i rumpetten, men hvis du selv har prøvet at sælge bil privat ved du at det er helt normalt at 15 mennesker ringer og aftaler tid, men kun 1 dukker op hvis du er heldig. Mange købere er rene tidsspildere, så når man er blevet brændt af af "jeg er der om en halv time, den er stensikker" for mange gange ender man med også selv at blive ligeglad og bare sælge til den første der viser pengene uanset hvad der i øvrigt er lavet af aftaler. Jeg synes det er rigtigt trist, for det giver en dårligere oplevelse for alle. 

Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2013 kl. 07:57
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg synes, at når man når til det punkt hvor der udveksles kontoinformation så må betingelserne for handlen være arbejdet på plads. På det tidspunkt har man snakket om varen, om prisen og om fragten, så den bør være i vinkel.

Jeg synes det er "okay" at springe fra hvis det sker hurtigt. Konen er kommet hjem og har brugt pengene på en ny håndtaske istedet, shit happens. "Okay" i citationstegn, for helt okay er det alligevel ikke, men jeg kan acceptere det.

At vente 5 dage på at fortryde er sgu for useriøst. Det ville også pisse mig af. På det tidspunkt har du allerede fortalt andre interesserede at varen er solgt og de er rykket videre. Hvis vedkommende havde fortrudt efter en time eller to havde du måske ikke nået at sige "solgt" til andre eller havde haft mulighed for at skrive "Køber faldt fra, så den er til salg igen" indenfor et rimeligt tidsrum inden andre købere smutter videre.

Useriøse købere giver forhærdede sælgere. Der er en grund til at folk der sælger til private ofte bliver nogle hårde hunde. Brugtvognsforhandlere har ry for at være totalt kolde i rumpetten, men hvis du selv har prøvet at sælge bil privat ved du at det er helt normalt at 15 mennesker ringer og aftaler tid, men kun 1 dukker op hvis du er heldig. Mange købere er rene tidsspildere, så når man er blevet brændt af af "jeg er der om en halv time, den er stensikker" for mange gange ender man med også selv at blive ligeglad og bare sælge til den første der viser pengene uanset hvad der i øvrigt er lavet af aftaler. Jeg synes det er rigtigt trist, for det giver en dårligere oplevelse for alle. 



Det var en meget god beskrivelse af nøjagtig den følelse jeg selv har haft i det her forløb, nå men det er da rart at det ikke er mig der bare er en sur "gammel" skid :). Må lave en opsummering efter jeg har solgt alle varer og så komme med lidt notater om handlen der aldrig blev en handel.

Redigeret af Bygone - 22-Marts-2013 kl. 07:58
Til top
aaj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Juli-2011
Sted: 3400
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2013 kl. 14:36

Det er vigtigt med lidt debat

...men du fremlægger alt fra sælgers synspunkt og glemmer kunden.
Tillad mig derfor at bidrage med et par synspunkter, inden lynch-stemningen tager til...

Det er ærgerligt når en handel går i vasken, men der er i princippet ikke indgået en aftale før sælger har modtaget penge og dermed har forpligtet sig til at levere en vare.
Personligt har jeg indtil videre kun gode erfaringer med handler på recordere.

En historie fra det virkelige liv:

For et års tid siden indgik jeg en aftale med en sælger på et andet Internet-forum og overførte penge til vedkommende. Meget overbevisende person, og en god oplevelse op til og med købet. Alligevel sagde min 6. sans efterfølgende at der var noget galt, og 2 dage efter overførslen var jeg overbevist om at noget var galt. Ganske rigtigt var der flere som havde "købt" den samme vare og sælger var forsvundet som dug for solen.
Vedkommende blev selvfølgelig politianmeldt, og er efterfølgende blevet dømt ved retten i Næstved, til at skulle betale alle pengene tilbage.
Jeg har endnu ikke modtaget en eneste krone, og regner heller ikke med at se noget fra den kant.

Nærværende scenarie fra kundens synspunkt:

Ad 1. Du sætter en salgsannonce op på recordere. Du sælger nyere diske, uden kvittering, fra skrællede notebooks. Dit profilbillede er et menneskelignende kranie.
Alarmklokkerne ringer allerede og derfor "efterforskes" din trådhistorik. Bortset fra en underlig og til tider barsk attitude, findes ikke grund til yderligere bekymring.

Ad 2. Prisen er for høj og forhandling indledes. Rammerne for en handel aftales fredag eftermiddag. Sælger sender konto.nr. og køber sender adresse. Der er skabt tillid, hvilket er det vigtiste ved en handel.

Ad 3. Overførsel af penge plænlægges til mandag, men kikser pga uforudsete udfordringer der må prioriteres først.

Ad 4. Sælger hænger køber ud i sin tråd, i stedet for at bevare en sober tone og afvente svar. Tilliden mellem køber og sælger er brudt!!!
Køber takker nej til at handle og udtrykker ønske og håb om fremtidig god tone på trods af eventuel uenighed. Sælger svarer ikke på private beskeder, men fortsætter med at kommunikere offentligt i sin tråd.
Det skal bemærkes at der i mellemtiden ikke har meldt sig flere interesserede købere.

...og nu dette "Oplæg til debat", der ikke skal ses som et forsøg på at hænge nogen ud.
Er det i virkeligheden ikke salgets ædle kunst der er til debat her?

På trods af sælgers, sikkert gode intentioner, for man associationer til Glenn Close i "Fatal Attraction", hvilken hans profilbillede i øvrigt også minder om.
Kan tidligere potentielle købere også frygte at komme hjem til kogt kanin?


Stof til eftertanke:

1. En kunde går ned i en lokal radio og tv butik. Han vil gerne købe et tv og indleder i dialog med sælgeren.
Kunden er besværlig, spørger meget, og får endda afslag i prisen. Til sidst bliver det dog for meget for sælgeren, som kvitterer med at snerre.
Kunden bliver formærmet og køber i stedet tv'et hos konkurrenten.

2. En kunde går ned i en lokal radio og tv butik. Han vil gerne købe et tv og indleder i dialog med sælgeren.
Kunden er besværlig, spørger meget, og får endda afslag i prisen. Kunden har dog ingen intentioner om at købe noget i butikken.
Han takker af med en bemærkning om at han vil tænke over det, og går hjem og køber tv'et på Internettet.

Hvad gør sælgeren i butikken i sådan en situation?
Hænger han et opslag op i butiksvinduet, hvor han udstiller den umulige kunde og advarer andre butikker mod denne?
Eller overvejer han sine metoder, så han ikke også mister den næste kunde?


.\Anders


Til top
Bruger udmeldt 10 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 03-December-2007
Status: Offline
Point: 530
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2013 kl. 15:51
.


Redigeret af Mejnert - 06-September-2013 kl. 12:14
Til top
aaj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Juli-2011
Sted: 3400
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2013 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af Mejnert Mejnert skrev:

Undskyld Anders, men det er da en masse pladderbalde at lukke ud.
 
Som jeg kan se det, er du ikke en jeg nogensiden vil handle med.
 
1. hvorfor laver du ikke overførslen fredag?? eller i det mindste skriver til sælger at du først gør det mandag.
2. hvorfor svare du ikke sælger på hans beskeder?
3. Hvorfor svare du først tirsdag kl. 23.-et eller andet, at du har set beskeden, og giver sælger en lille sviner?
 
utroligt....

Det her er en debat og du bidrager ikke rigtig med noget.
Respekter tråden, og læs i det mindste hvad jeg har skrevet inden du kaster op.
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2013 kl. 17:35
Nu skal man jo passe på med at vælge side når man ikke kender hele historien. Men umiddelbart lyder det som om sælger har håndteret det "efter bogen".
Som sælger ville jeg også forvente at pengene blev overført med det samme/hurtigt efter handlen er aftalt (eller at køber uopfordret giver mig besked om hvad der foregår, hvis der er en fornuftig grund til en forsinkelse).
Jeg forventer også at modparten svarer på beskeder og i det hele taget er lidt fremme i skoene mht. informationer. Dette betyder også at tilliden opretholdes (som "køber" taler om).
Hvis tiden går og man ikke hører noget fra modparten ville jeg også spekulere om det var en "DBA-køber" jeg havde fundet og evt. gå videre til næste....
Så ud fra det vi indtil videre har hørt er min mening at køber ikke har levet op til den fine snak om "at bevare tillid".
Vedkommende har ikke overført penge som aftalt, ikke informeret sælger om forsinkelse eller reagereret på beskeder. Så kan udmærket forstå at sælger regner med at han er ved at blive brændt af og reagerer derefter!
Hvordan køber så har en opfattelse af at være den forudrettede, har jeg lidt svært ved at forstå.
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kskruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2013 kl. 17:41
Anders, jeg vil også sige at du fremstår som en useriøs køber.
 
Jeg har selv oplevet nøjagtig det samme, hvor alt var aftalt, men køber kunne ikke nosse sig sammen og få overført penge, ej hellere besvare de beskeder man sendte.
Og som sælger er det pisse irriterende, at møde sådan en "køber" så jeg kan sagtens sætte mig i Bygone's sted. 


Redigeret af kskruger - 22-Marts-2013 kl. 17:42
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2013 kl. 17:51
har selv oplevet at al kommunikation stoppede efter afhentning var aftalt og det med en bruger her på siden, der i øvrigt byder på alt muligt. Pisseirriterende, men prisen var ret lav og jeg tror måske at folk byder og så bliver overraskede over at de kan få varen. Nogen oplever det at handle som et spil og har stor fornøjelse ud af det. jeg vil bare ønske at de vil overveje deres aftaler lidt og tænke på at de spilder andres tid.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2013 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af aaj aaj skrev:

Stof til eftertanke:

1. En kunde går ned i en lokal radio og tv butik. Han vil gerne købe et tv og indleder i dialog med sælgeren.
Kunden er besværlig, spørger meget, og får endda afslag i prisen. Til sidst bliver det dog for meget for sælgeren, som kvitterer med at snerre.
Kunden bliver formærmet og køber i stedet tv'et hos konkurrenten.

2. En kunde går ned i en lokal radio og tv butik. Han vil gerne købe et tv og indleder i dialog med sælgeren.
Kunden er besværlig, spørger meget, og får endda afslag i prisen. Kunden har dog ingen intentioner om at købe noget i butikken.
Han takker af med en bemærkning om at han vil tænke over det, og går hjem og køber tv'et på Internettet.

Hvad gør sælgeren i butikken i sådan en situation?
Hænger han et opslag op i butiksvinduet, hvor han udstiller den umulige kunde og advarer andre butikker mod denne?
Eller overvejer han sine metoder, så han ikke også mister den næste kunde?
I begge tilfælde er kunden en tidsspilder, så sælgerens strategi må være at få vedkommende ud af butikken hurtigst muligt. Problemet er, at sælger ikke kan vide på forhånd om kunden er seriøs eller blot interesseret i at snakke om vind og vejr inden han/hun går igen uden at handle - det er sælgers opgave at lære at spotte det hurtigst muligt og prioritere sin tid i forhold til det.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu