recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål til antenneinstallation
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spørgsmål til antenneinstallation

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1691
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål til antenneinstallation
    Sendt: 01-April-2013 kl. 10:50
For knap 3 uger siden havde vi besøg af en tekniker fra Stofa, der gennemgik vores eksisterende antenneinstallation med henblik på at opgradere denne. Denne opgradering foretages i morgen, tirsdag den 2. april, men som dagene er skredet frem er jeg blevet lidt i tvivl om, om den planlagte løsning er den bedste.

Måske skulle jeg lige ridse vores eksisterende "løsning" (ja, den er så pinlig, at det skal i anførselstegn Smile) op. Vi har en gammel antennestikdåse i stuen, som er ret gammel. Jeg kan i al fald ikke huske, at den er blevet skiftet i de 30 år vi har boet her i lejligheden, selvom Stofa engang i 90erne trak nye kabler.

P.t. deles signalet som følger. TV-signalet deles i to, hvoraf det ene signal bruges inde i stuen, mens det andet sendes til et værelse. Radio-signalet deles i tre, hvoraf det ene signal går til køkkenet, det andet ind i førnævnte værelse og det tredje ind i et andet værelse. Al deling foregår via passive splittere og vi skal slet ikke begynde at snakke om HF-tæt installation i denne sammenhæng. Wink

Stofa teknikeren foreslår så følgende løsning. I stuen monteres en ny moderne antennestikdåse med TV-, radio- og Internet-udtag. TV-udgangen skal sluttes til TV'et i stuen, mens radio-udgangen skal forsyne radioen i køkkenet. Der skal så monteres en aktiv antenneforstærker (DKT COMEGA DA-4PMR), som skal kobles til Internet-udgangen (der vist anvender F-connector). Fra antenneforstærkeren skal der så føres to kabler til de to værelser, som skal ende i to nye antennestikdåser, der igen hver især har TV-, radio- og Internet-udtag.

Det lyder jo alt meget besnærende, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at signalet inde i stuen deles i tre og det kun er en tredjedel af signalet (efter hvad jeg kan bedømme), der så forstærkes og sendes rundt i lejligheden. I de nye antennestikdåser tredeles signalet jo så igen.

Betyder det ikke, at signalet i virkeligheden kan ende med at blive værre end det er nu, hvis vi lige ser bort fra, at tingene gøres HF-tæt nu? Ville det ikke være mere korrekt at samle det oprindelige signal med sådan et samlefilter (også fra DKT COMEGA), der *så* sendes ind i antenneforstærkeren og *derefter* fordeles rundt? Måske så med en DA-8PMR antenneforstærker med 8 udtag i stedet for de 4 den anden har?

Jeg er absolut ikke ekspert på området. Det er udelukkende min sunde(?) fornuft, der taler, så jeg håber rigtigt meget, at nogen kan og vil give input. Meget gerne i løbet af i dag, for i morgen kl. 9:30 står teknikeren foran døren. Ved godt jeg er sent ude... Embarrassed

På forhånd mange tak! Og en god påskemandag!



"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 12:48
Tag det helt roligt.

Stofa har som regel ansvaret hen til den første dåse.

Derfor skal en evt forstærker sidde efter den.

Signalet til første dåse burde være ok.

Forstærkeren sørger for at signalet til de næste dåser er det samme.

I dåsen spilttes signalet til radio, TV og internet. Det kører i forskellige frekvenser så TV signalet bliver ikke ringere af at du sætter både radio og TV på samme dåse.

Mon ikke Stofas montør ved hvad han laver.

Til top
larsvj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: DK-2830
Status: Offline
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsvj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 13:11
Ved en Multimediedåse (Den med 3 bøsninger, ligger det fulde freqensområde på tappen (Data ud) den kobles til forstærker ind, derefter sendes det forstærkede signal, via en 4 fordeler indbygget i forstærker, til de 2 rum, der afsluttes i et vægudtag. Det er en perfekt løsning som Stofas tekniker har udarbejdet. På forstærkeren er der 2 ubenyttede udtag for fremtidig expansion...
* Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 *
* Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1691
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 17:02
Mange tak til jer begge for jeres svar. Som sagt er jeg absolut ingen ekspert på området, men jeg blev som sagt mere og mere beklemt ved ideen om at splitte signalet i tre, så jeg ville lige høre, om jeg var helt galt afmarcheret. Og det var jeg åbenbart. Smile

Det er for øvrigt sådan en fætter jeg tænkte skulle sidde på den originale antennestikdåse, hvorefter det samlede signal så føres ind i forstærkeren.

http://dkt.net.dynamicweb.dk/Default.aspx?ID=26&M=Shop&PID=137&ProductID=105


Redigeret af azrael - 01-April-2013 kl. 17:02
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1691
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2013 kl. 18:51
Nå, så er det overstået. Det hele tog en del længere end forventet, og teknikeren endte med at skulle lave noget af det om. Faktisk ifm. den bekymring jeg havde. Dog blev løsningen ikke sådan et samlefilter, men derimod førte han først signalet over i forstærkeren og derefter tilbage til første antennestikdåse (såvidt jeg kunne se). Men det hele endte da med at blive ganske godt... Smile
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu