recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til valg af forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til valg af forstærker

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Status: Offline
Point: 1042
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Badsted Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til valg af forstærker
    Sendt: 09-April-2013 kl. 09:30
Så blev det min tur til at søge jeres råd og vejledning Smile

Forleden da jeg skulle vise min hustru en soundbar (Ouch) i Hifi Klubben fik hun øje og øre for de små Dali Ikon 5 Mk2 gulvhøjtalere og da hun udbrød: 'De er da pæne og spiller godt, skal vi ikke ha' dem?', så var det jo bare med at slå til Big smile

Men som vores store Dali højtalere på hjemmelavede træstandere, så er resten af anlægget også + 25 år gammelt og består af en Denon DRA-325r forstærker med ubekendte specs og alt for få indgange.

Jeg har også en 10 år gammel Denon CD afspiller, som har digitale udgange og ikke er brugt meget. Den kostede også en del, så den forventer jeg ikke at skifte ud.

Vi har i dag et aldrende Panasonic PX80 som bliver forsynet med signal af en Technisat DigyBoxx T4 VA via HDMI. Lyden går tilbage til forstærkeren via den analoge udgang på fjernsynet. Det er hensigten at udskifte dette TV med et nyere, når jeg får taget mig sammen, men jeg er lidt skræmt af al den snak om burn in og retention. Billedet på PX80'eren er flot, men jo ikke i full hd, samt jeg er tvunget til at have en seperat tuner. Jeg har et Panasonic 50" ST50 i kikkerten.

Desuden har vi en ATV3, der primært bruges til Netflix og siden i går også Airplay idet lyden nu går til forstærkeren via en nyindkøbt Argon DAC1.

Denne Argon DAC1 bruges nu også til at køre højkvalitets FLAC filer fra en lejlighedsvis tilsluttet laptop og coaxial udgang fra CD afspilleren.

Derudover har vi en SageTV HD300, som er tilsluttet fjernsynet via HDMI og lyden går til forstærkeren via HDMI

Sidst (puha Confused) har vi en PS3 der er vores blueray/dvd afspiller og lejlighedsvis spillekonsol for ungerne. Der skal skiftes ledning mellem ATV3 og PS3, når den skal bruges og det er primært dette, der har fået min hustru til at søge en anden løsning (godt tip gutter Embarrassed). Dette vil kunne løses med en HDMI switch, men jeg er lidt bekymret for, om der opstår kvalitetstab og evt. problemer med CEC og automatisk skift af aspect.

Og der er forresten også en Wii, som min datter bruger ind imellem. Den kører via Component direkte til fjernsynet og lyden også.

Jeg har ingen intentioner om at udvide mængden af højtalere, så surround sound er ikke i spil, men jeg kunne godt tænke mig surround forstærkerens mange tilslutninger og den enkelte ledning op til fjernsynet.

Men jeg har ladet mig fortælle, at en surround forstærker ikke lyder lige så godt som en tilsvarende prissat stereo forstærker, og det giver jo god mening, idet der skal mere isenkram i til de mange flere kanaler.

Jeg har ikke tiden til at rende rundt og lytte til alle mulige konstellationer, desværre, og jeg ville jo ikke kunne høre dem på mine nye højtalere alligevel, så jeg har primært kigget på grej fra Hifi Klubben.

Jeg har kigget på en NAD C316BEE forstærker, som prismæssigt passer mig fint, den minder om den go'e gamle Nad 3020, som jeg var temmelig forelsket i, da jeg var ung og drengeværelset var fyldt med grej og ledninger Big smile

Men med den skal jeg stadig leve med de alternative tilslutninger af grej via DAC og evt. en HDMI switch.

Jeg kunne godt være fristet til at opgradere til en NAD C326BEE forstærker, men ikke meget højere op i pris....

Skulle jeg gå surround vejen, så har Hifi Klubben forsøgt at pushe mig en NAD T748 på eller en Denon AVR-2113, som godtnok ikke findes på deres hjemmeside mere, men den står i butikken til samme pris.

Men det er lige en anelse over, hvad jeg havde tænkt mig at ofre i denne omgang, da der også skal være råd til det nye tv, og mad ikke at forglemme.

Derfor har jeg kigget på en DENON AVR-1713 surround receiver i stedet, som har alle de tilslutninger, jeg skal bruge inkl. airplay. Jeg kommer muligvis til at mangle nogle coax/optiske indgange, det har jeg ikke helt overblik over....

Men mit primære spørgsmål efter denne lange smøre, går egentlig også på, om der er nogen af jer, der har lyttet på nogle af disse forstærkere og kan udtale jer om kvaliteten?

Og jeg ved godt, at jeg selv skal høre og vælge det, jeg bedst kan li', men jeg synes, at jeg har svært ved at høre det på den tid, der er til rådighed i butikken.

Andre gode råd og skub i den rigtige retning er også meget velkomne. Og hvis der sidder én eller to og trænger til at fyre en bredside af mod Hifi Klubben, så tager vi også den med LOL

Jeg har forresten også travet både dette og andre fora igennem for råd og vejledning, men synes ikke, at jeg er kommet meget tættere på en beslutning....

Med venlig hilsen
Henrik Badsted

Redigeret af Badsted - 09-April-2013 kl. 16:53
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19668
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2013 kl. 13:10
Har du overvejet at købe en brugt surroundforstærker med et par år på bagen?
Du vil kunne få en "stor" model til rimelige penge, selvfølgelig vil den ikke have de nyeste features såsom AirPlay ognetværk, men til gengæld kan du få en med kvalitet og masser af muskler.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Badsted Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2013 kl. 13:31
Tak for dit svar Smile

Jeg har godt tænkt over det, men synes at jeg havner i den samme situation, at jeg ikke ved, hvordan forstærkeren lyder.

Derfor tænkte jeg, at det kunne være, at der sad nogle herinde, der vidste, at til de højtalere, jeg har valgt, der passer en xxx lige netop super Tongue

Med venlig hilsen
Henrik Badsted
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2013 kl. 14:55
Jeg har en Marantz SR7002 til salg til 3.000,- hvis det kunne have interesse. Du er velkommen til at komme og lytte inden, også med højtalerne.

Mvh. Michael
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Badsted Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2013 kl. 00:36
@Michael, tak for tilbuddet, men jeg tror jeg melder pas på den indtil videre.

Jeg har læst nogle flere tests og er måske ved at bevæge mig lidt op i pris. Kan se, at f.eks. Rotel RA11/12 får rigtig flotte anmeldelser http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=535, men den er nok også noget over midt tænkte budget.

Men jeg kan godt li' de mange digitale tilslutninger (2 coax + 2 optiske), så sparer jeg en seperat DAC.

Så er en Yamaha RXV673 straks mere overkommelig, men der er nok også forskel på lyden http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/forstarkere/RXV673BL/yamaha-7-1-surround-receiver-rxv-673-sort

Kom endelig frisk med jeres uforbeholdne mening Smile
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 1154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2013 kl. 09:34
Nu du kigger på stereo forstærker som den rotel så tag lige et kig på XTZ a100 D3. Den har mere power og indbygget dac og har fået forrygende anmeldelser.

Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Point: 453
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2013 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af Badsted Badsted skrev:

@Michael, tak for tilbuddet, men jeg tror jeg melder pas på den indtil videre.

Jeg har læst nogle flere tests og er måske ved at bevæge mig lidt op i pris. Kan se, at f.eks. Rotel RA11/12 får rigtig flotte anmeldelser http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=535, men den er nok også noget over midt tænkte budget.

Men jeg kan godt li' de mange digitale tilslutninger (2 coax + 2 optiske), så sparer jeg en seperat DAC.

Så er en Yamaha RXV673 straks mere overkommelig, men der er nok også forskel på lyden http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/forstarkere/RXV673BL/yamaha-7-1-surround-receiver-rxv-673-sort

Kom endelig frisk med jeres uforbeholdne mening Smile
Jeg har en pio vsx-922 den gør det efter min mening glimrende og den kan også fås på tilbud til 2.500-3.000
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Badsted Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2013 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Nu du kigger på stereo forstærker som den rotel så tag lige et kig på XTZ a100 D3. Den har mere power og indbygget dac og har fået forrygende anmeldelser.

Jeg kiggede lige på Whathifi.com og de skriver bla. 

Doesn’t sound particularly comfortable with rhythmically complex music

Jeg tror nok at det meste af min musik falder i kategorien rytmisk musik, måske ikke altid så kompleks.

Men tak for heads up. Jeg vil da forsøge at finde nogle flere reviews....

Med venlig hilsen
Henrik Badsted
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 1154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2013 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Badsted Badsted skrev:

Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg kiggede lige på Whathifi.com og de skriver bla. 

Doesn’t sound particularly comfortable with rhythmically complex music

Jeg tror nok at det meste af min musik falder i kategorien rytmisk musik, måske ikke altid så kompleks.

Men tak for heads up. Jeg vil da forsøge at finde nogle flere reviews....

Med venlig hilsen
Henrik Badsted

Ok, til det ved jeg ikke lige hvad jeg skal svare - stort set alle anmeldelser jeg har læst siger at der ikke findes bedre til prisen. Men læs evt:

http://www.intosurround.nl/eshop/images/stories/documents/test_classa100d3_hjemmekino_english.pdf
Til top
kloppern Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Februar-2010
Sted: Hinnerup
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2013 kl. 11:58
Det er vel ikke nødvendig med en surround forstærker?
Hvis du alligevel kigger på nyt tv, hvorfor så ikke forbinde alle dimserne til fjernsynet via hdmi og så optisk ud til dac'en?

Jeg vil godt lige have andre til at bekræfte at det kan lade sig gøre, men hvis det kan, vil du helt sikkert få bedre lyd ved en stereoforstærker. Ved denne løsning er du heller ikke afhængig af digitale indgange på forstærkeren (du kan f.eks. bruge Nad'en). 
Du vinder vel heller ikke rigtig noget ved integreret airplay i forstærkeren, når du allerede har et Atv?

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Badsted Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2013 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af kloppern kloppern skrev:

Det er vel ikke nødvendig med en surround forstærker?
Hvis du alligevel kigger på nyt tv, hvorfor så ikke forbinde alle dimserne til fjernsynet via hdmi og så optisk ud til dac'en?

Jeg vil godt lige have andre til at bekræfte at det kan lade sig gøre, men hvis det kan, vil du helt sikkert få bedre lyd ved en stereoforstærker. Ved denne løsning er du heller ikke afhængig af digitale indgange på forstærkeren (du kan f.eks. bruge Nad'en). 
Du vinder vel heller ikke rigtig noget ved integreret airplay i forstærkeren, når du allerede har et Atv?

Det er helt korrekt, og det var også min første tanke, men mit gamle PX80 mangler bare en enkelt HDMI indgang. Så derfor er jeg nødt til at købe en HDMI switch og f.eks. sætte ATV og PS3 på denne. Lyden kan så gå til den DAC, som jeg har købt.

Men dette giver et lidt mere kompliceret setup. Med mindre jeg skifter TV nu, så jeg får den manglende HDMI indgang.

Hvis jeg køber en surround forstærker, så vil jeg dels få alle disse HDMI indgange, dels få en samlet enhed, som hustruen så bare skal lære at skifte input på og sidst vil jeg kunne køre bi-wire (eller er det bi-amp) på mine Dali Ikon'er.

Med venlig hilsen
Henrik Badsted
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2013 kl. 13:36
http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=94_95&products_id=942
den er strømtung, får du nogensinde projektor så vil jeg gå en klasse op og få den med 2 HDMI ud.. (bytter nok selv min SR5003 med en 6007)

ikke at man kan måle watt på det, en Marantz SR5007 har en 650WATT psu til at levere til alle kanaler

f.eks. har AVR-2113 500watt = 30% mindre max power. hvordan den fordeler dem er så en anden sag.

Marantz og Denon har dog en del slægtskaber, dog føler jeg at Marantz også er RIGTIG god til Stereo. og så har du som sagt alle HDMI muligheder, dog ville jeg finde pengene til storebror SR6007 men egentligt kun pga. dual HDMI out.

ved ikke med spotify delen af den, men ved Airplay klienten virker rigtig fint.
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu