recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - XTZ Divine - Stereo
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

XTZ Divine - Stereo

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2013 kl. 10:57
De er godt nok fede ....

Virkelig et gennemført design, er helt vild med deres look!


Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2013 kl. 08:52
Jeg fik taget nogle målinger med min XTZ room analyzer værktøj og skal til at sætte mig ind i hvordan det ordenligt fungerer og hvad der kan gøres for at forbedre kurverne.

Her er en full range måling - begge er taget i en position

Peak'et ses tydeligt ved de de 48 hz og ellers kommer der et par dips ved 150hz og 250hz og igen bed 4k hz. Derudover sker der lidt igen ved 10k og 20k

Nogen forslag til at forbedre det?


Det problematiske område ved de lave frekvenser er ved 48hz hvor der er et resonans problem. Programmet forslår -12,75db og kalder det et "room mode". Jeg går ud fra at det er et akustisk problem i min stue og ikke kan fjernes med en EQ/DSP




Til top
Anders hj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-November-2012
Sted: Næstved
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders hj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2013 kl. 18:14
Hej
Hvad er det for program du har. Er det det du kan købe til xtz sub hvor der også er målemicrofon med.var inde og høre 99.36   Og elac fs247 men syntes godt nok de xtz gør det godt har du haft andre xtz højtalere?

Anders
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2013 kl. 20:41
Ja, jeg mener at den (eller lillebror) følger med nogle af deres subs med DSP.

http://danstv.dk/shop/xtz-room-analyzerpro-3970p.html

Jeg har haft 99.26 og nu 100.33 og har været godt tilfreds med begge sæt

99.36 spiller også rigtig godt
Til top
Anders hj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-November-2012
Sted: Næstved
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders hj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2013 kl. 21:03
Hørte ikke devine derinde men vincent de lyder også godt der kunne xtz 99.36 ikke være helt med men også en anden pris har du ik sub på.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2013 kl. 21:32
"Nogen forslag til at forbedre det?"
 
Når jeg kigger på kurverne så synes jeg de ser lidt besynderlige ud. Specielt det store dip ved 4kHz. Det er dog ikke helt nemt at sige noget om hvad der kan gøres anderledes når der ikke er mere at gå efter end det man kan læse i tråden. Jeg er heller ikke bekendt med hvordan måleprogrammet fungerer.

Den viste frekvenskurve, er det begge højttalere samtidig eller er det kun et sweep fra den ene højttaler? Hvordan stod mikrofonen da du målte? Hvad der dimentionerne på rummet? Hvor langt er der fra forpladen af højttalerne til bagvæggen?
 
Baseret på hvad jeg kan se vil jeg gætte på at ujævnhederne ved 4kHz og opefter skyldes reflektioner i nærheden af mikrofonen (bordet er en oplagt mulighed). Prøv evt at lægge et tykt tæppe eller en dyne på bordet og mål igen. Du kunne sikkert også have glæde af et dæmpe på væggen og skabet ved højttalerens 1. reflektion.
 
De to dips ved 150Hz-250Hz gætter jeg på stammer fra bagvæggen. De 150Hz passer i hvert fald omtrent med en afstand fra forpladen til bagvægge på under 1m. Det kan også være udfasninger fra sidevæggen. - Eller en kombination. Du kan, med lidt held, afgøre om det er det ene eller andet ved at flytte højttalerne i een retning af gangen og måle igen. Gem evt. målingerne og sammenlign bagefter.
 
Det store peak ved 40Hz er ret sikkert en "room mode" (resonans) der svarer til en af dimensionerne i rummet. Jeg får det til lidt over 4m (sikkert bredden eller længden?).
 
Når du har fundet ud af hvad der galt kan du begynde at tænke på hvad der skal gøres ved det.
 



Redigeret af dpny - 23-Juli-2013 kl. 22:10
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2013 kl. 22:10
@Anders Nej, jeg solgte min sub efter jeg fik de 100.33 - der er rigeligt med bund i dem

Vincent lyder også godt men de er bare så frygtelig grimme efter min mening

@dpny

Du har ret, det ser underligt ud. Det er fra en enkelt lokation med et enkelt sweep så jeg tror ikke at jeg kan bruge full range kurven til noget.

Jeg har dog i mellemtiden prøvet med noget nyt DSP software og det ser langt bedre ud. Der er også taget fra 9 positioner.

Så ser kurven pludseligt sådan her ud



Her er "forbedringen".



det er desværre for sent til at fyrre dem af nu så jeg må vente til i morgen med at høre resultatet


Redigeret af Berdel - 23-Juli-2013 kl. 22:26
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2013 kl. 22:16
Jeg har editeret lidt i min post. Prøv lige at skimme den igen. Jeg vil foreslå dig at finde uf af hvad der er årsagen til de store dips og prøve at løse det akustisk frem for at rette det med EQ. Det er meget godt at tage gennemsnitsmålinger fra mange postioner, men det ser ud til at det også skjuler problemerne.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 10:08
Tak for dit gode indlæg! Jeg har prøvet at svare dig så godt som jeg kan med blåt herunder

Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

"Nogen forslag til at forbedre det?"
 
Når jeg kigger på kurverne så synes jeg de ser lidt besynderlige ud. Specielt det store dip ved 4kHz. Det er dog ikke helt nemt at sige noget om hvad der kan gøres anderledes når der ikke er mere at gå efter end det man kan læse i tråden. Jeg er heller ikke bekendt med hvordan måleprogrammet fungerer.

Ja, det er nok fordi det er en enkelt position og efter at have læst lidt kan jeg forstå så bliver lydbølgerne så små ved de høje frekvenser at der kan være et peak ved det ene øre og det dip ved det andet.

Den viste frekvenskurve, er det begge højttalere samtidig eller er det kun et sweep fra den ene højttaler? Hvordan stod mikrofonen da du målte? Hvad der dimentionerne på rummet? Hvor langt er der fra forpladen af højttalerne til bagvæggen?

Rummet er aflangt og sofaen er placeret ca i midten af rummet. Højttalerne spiller på det lange led og mikrofonen står i sweetspot hvor jeg normalt sidder som også er midt i rummet.  
 
Baseret på hvad jeg kan se vil jeg gætte på at ujævnhederne ved 4kHz og opefter skyldes reflektioner i nærheden af mikrofonen (bordet er en oplagt mulighed). Prøv evt at lægge et tykt tæppe eller en dyne på bordet og mål igen. Du kunne sikkert også have glæde af et dæmpe på væggen og skabet ved højttalerens 1. reflektion.

De to dips ved 150Hz-250Hz gætter jeg på stammer fra bagvæggen. De 150Hz passer i hvert fald omtrent med en afstand fra forpladen til bagvægge på under 1m. Det kan også være udfasninger fra sidevæggen. - Eller en kombination. Du kan, med lidt held, afgøre om det er det ene eller andet ved at flytte højttalerne i een retning af gangen og måle igen. Gem evt. målingerne og sammenlign bagefter. 
 
Det store peak ved 40Hz er ret sikkert en "room mode" (resonans) der svarer til en af dimensionerne i rummet. Jeg får det til lidt over 4m (sikkert bredden eller længden?).
 
Når du har fundet ud af hvad der galt kan du begynde at tænke på hvad der skal gøres ved det.

Det lyder rigtig fornuftigt og jeg tror at du har ret i det hele. Jeg står bare i den situation at jeg ikke har mulighed for at flytte på møbler eller forbedre akustikken yderligere og det mest drastiske jeg kan gøre er at flytte højttalerne måske 10 cm fra hinanden og de kommer ikke længere ud fra væggen. Jeg har desværre mistet alt indflydelse på indretning efter de nye højttalerne kom ind i stuen Ouch. Det er derfor jeg er begyndt at ty til DSP for det vil hun ikke kunne se LOL



Redigeret af Berdel - 24-Juli-2013 kl. 10:10
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 10:49
Ja det er rigtigt at bølgelængden bliver meget kort ved høje frekvenser og kan give et stort dip et sted og noget helt andet lige ved siden af. Det er derfor det er bla. derfor det er så godt som umuligt at "redde" smalle udfasninger (dip) eller smalle peaks med EQ. Der sker nemt det at man retter et sted og gør det værre lige ved siden af. Du kan dog godt hæve eller sænke niveauet generelt hvis du synes der er for meget eller for lidt diskant/mellemtone. Det har ret meget at sige hvor mikrofonen er placeret. Den skal være der hvor dit hoved normalt ville være.
 
Med mindre du har meget højt til loftet vil jeg tro at den viste roome mode skyldes bredden af rummet. Du Kan evt prøve at sætte en prop mere i højttalerne og måle igen. Ellers brug EQ.

Hvis du slet ikke må installere akustik forbedringer så er der jo ikke så meget at gøre ved det andet end at bruge EQ. Jeg vil dog sige at jeg har set forskellige løsninger der IMO er ganske pæne og som jo også forbedrer akustikken når der ikke spilles musik. Måske er de ikke helt så effektive som tykke DIY absorbere, men jeg vil gætte på at det er langt bedre end ingen ting.

Til top
Peden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-December-2007
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 13:18
Lækkert setup! Jeg tillader mig dog at stille et OT spørgsmål: Hvor er sofabordene fra? Jeg har ledt og ledt efter noget i den stil du har, men har ikke fundet dem før nu :)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 13:33
Takker :)

De er fra idemøbler og hedder Plector. Det er den store og lille model

Her er den store



Redigeret af Berdel - 24-Juli-2013 kl. 13:35
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu