recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til farvespektret ved plasma
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til farvespektret ved plasma

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til farvespektret ved plasma
    Sendt: 27-Maj-2013 kl. 20:34
Min hustru har ofte problemer med at falde i søvn om aftenen og hun kom idag hjem og fortalte om nedenstående artikel vedrørende søvn og led-belysning. 


Kort beskrevet så udsender LED belysning (og tv) mest lys i de grønne og blå områder af farvespektret, hvilket skulle have den uheldige effekt, at vores hjerner siger at nu er det dag og derfor holder os vågne. 

Min hustrus løsning var selvfølgelig den enkle, nemlig at lade være med at se tv inden vi skal sove.

Jeg øjner i stedet chancen for at flytte vores gamle Panasonic GT 20 fra stuen ind i soveværelset, smide vores billige LED-tv langt væk og købe en ny Panasonic GT 60 til stuen. 

Det er egentlig også blevet accepteret, hvis jeg kan argumentere for at plasma ikke har den samme effekt på søvnen, dvs. er skarpest i de blå og grønne dele af farvespektret. 

Er der nogen, som har viden på dette område?

(Det skal lige siges at min hustru er har en naturfaglig uddannelse og derfor vil afkræve mig evidens for påstandene, som helt sikkert vil blive undersøgt grundigt)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2013 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af Bconrad Bconrad skrev:


Kort beskrevet så udsender LED belysning (og tv) mest lys i de grønne og blå områder af farvespektret, hvilket skulle have den uheldige effekt, at vores hjerner siger at nu er det dag og derfor holder os vågne. 
 
Jeg ved ikke noget om den fysiologiske påvirkning, men jeg ved lidt om farver. Din opsummering er ikke helt retvisende, for det handler såvidt jeg kan gennemskue ikke om "mere lys", men om "mere intenst lys". Hvilken farve f.eks. hvid har, styres af hvor meget lys der er af hver farve, så derfor kan du ikke bare sende "mere" blå og grøn lys, uden at trække farverne skæve. Hvor meget der er, handler for så vidt om kalibrering, og ikke om hvilket type display det er.
 
Men "intensiteten" af farverne er forskellig. Se f.eks. dette diagram, der godt nok viser forskellen på LED-baseret LCD og "gammeldags" CCFL baseret LCD. Men et typisk plasma kan sammenlignes med CCFL i denne sammenhæng. Det skal dog indskydes at der kan være forskel modellerne imellem.
 
 
Ethvert TV (groft sagt, der er enkelte undtagelser) indeholder tre grundfarver, rød, grøn og blå. Alle farver der skabes, bliver skabt ved hjælp af en sammenblanding af disse tre grundfarver. Eksempelvis er gul en sammenblanding af grøn og rød (ikke særligt godt vist på det specifikke diagram her, som ikke er helt retvisende...) Som du kan se indeholder LED dybere farver af hhv rød, grøn og blå. Det betyder f.eks. at den blå farve er tættere på dét vi kalder UV lys (Ultraviolet lys, blå lys der er uden for diagrammet som øjet ikke kan se, men som alligevel kan være skadeligt).
 
Men artiklen omtaler også at plasma lyser mere jævnt i farvespektret. LED lyser mere specifikt i områderne rød, grøn og blå. Jeg vælger lige at sammenligne en lampe-baseret projektor og en LED baseret projektor i stedet for, det er samme princip men diagrammerne jeg lige kunne google mig til er nemmere at sammenligne:
 
Lampe-baseret:
 
LED-baseret:
 
 
Bemærk hvordan den lampe-baserede projektor sender lys ud over et bredere område, mens den LED baserede lyser meget specifikt i tre udvalgte punkter. Sollys dækker meget bredere og mere jævnt, og derfor er den lampe-baserede mere lig almindeligt dagslys på dette punkt. Samme princip gælder som udgangspunkt for plasma vs. LED, men hvis argumentet skal holde helt vand, så skal du sikre dig at plasma-tv'et ikke har alt for stort farvespektrum. Bemærk at du IKKE kan bruge CIE diagrammer der er målt efter kalibrering til at afgøre dette, da CIE diagrammet ikke viser lysets egentlige spektrale sammensætning, det viser hvordan slutresultatet er. Forstået på den måde, at dén farve "grøn" du ser i et CIE diagram, kan være sammensat af en endnu kraftigere grøn, plus lidt blå og rød. Du skal enten bruge et spectral scan ala de to ovenfor, eller et CIE diagram der er taget i en billed-mode hvor skærmens fulde farvespektrum er aktivt.
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 20:55
Hej Otto

Tak for dit meget grundige svar. Umiddelbart tyder det jo på at lyset arter sig lidt anderledes i et plasma en i et LED. Om det så har nogen anderledes virkning på vores søvn, det bliver nok svært at sige noget om.

I sidste ende så køber jeg jo nok et nyt tv, men det havde jeg jo nok gjort alligevel.

Tak for hjælpen.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu