recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kyndig hifi hjælp søges
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kyndig hifi hjælp søges

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

Hvis man vælger NAD D 3020 skal man kigge sig grundig for når man vælger højttalere. 2 x 30 Watt i 8Ohm rækker ikke ret langt hvis ikke man har købt effektive højttalere.


Til hverdag spiller jeg kun med 1 Watt PAEK. Når der skal demo's film effekter for dem giver tilladelse til at det bliver skrues godt op så er det med 10 Watt PEAK. 30 Watt er jo også kun 6dB mindre end 120 Watt. Og ja jeg har målt det.

Tal gælder ikke for min subwoofer.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

Du blander tingene sammen Claude.
 

Ja man kan have 230V i en stikkontakt helt uden at der løber en strøm. Vel at mærke hvis man ikke forbinder den til noget. Man kan også smelte en skruetrækker med et bilbatteri hvis man bruger den til at kortslutte polerne. Fælles for de to tilfælde er at det er impedansen, -som for stikkontaktens vedkommen er uendelig og for batteriets er tæt på nul-, i forhold til spændingen der afgør hvilken strøm der løber. Strøm, spænding og impedans er med andre ord uløseligt forbundet. 

 

Derfor kan man heller ikke lave en forstærker der kan levere enorme strømme ind i en højttaler uden at spændingen samtidig er tilsvarende høj, og det er netop derfor at en god klassisk audioforstærker (tilnærmet)fordobler effekten når impedansen halveres.

 

Hvis en normal audioforstærker ikke kan fordoble effekten er det netop fordi den ikke kan holde den krævede spænding når man halverer impedansen.

Men alle forstod budskabet. Godt klar over eksemplerne ikke holdt IRL ;-)
Og du skriver jo også "Derfor kan man heller ikke lave en forstærker der kan levere enorme strømme ind i en højttaler uden at spændingen samtidig er tilsvarende høj" og det var jo netop det modsatte det handlede om. Strøm mangler jo netop i de surr. receivere.

Redigeret af Mr. Claude - 05-Juni-2013 kl. 18:25
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Maj-2013
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

Hvis man vælger NAD D 3020 skal man kigge sig grundig for når man vælger højttalere. 2 x 30 Watt i 8Ohm rækker ikke ret langt hvis ikke man har købt effektive højttalere.


Til hverdag spiller jeg kun med 1 Watt PAEK. Når der skal demo's film effekter for dem giver tilladelse til at det bliver skrues godt op så er det med 10 Watt PEAK. 30 Watt er jo også kun 6dB mindre end 120 Watt. Og ja jeg har målt det.

Tal gælder ikke for min subwoofer.
 
Ja som antydet ovenfor man kan godt slippe afsted med det hvis man har effektive højttalere, man skal bare tænke sig om. Specielt skal man ikke falde i den mest almindelige HIFI-myte om at store højttalere er "tunge at trække". Den forstærker og en lille skokassehøjttaler vil være en meget ringe kombo hvis man bare vil spille lidt højt.
 
Hvad har du i øvrigt målt med? Almindeligvis er det ikke lige sådan at måle peakspændinger.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 18:48
Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:



... Handler ikke så meget om volt men om ampere og kvalitet...




Jeg kunne godt tænke mig at få en forklaring på hvordan ampere ikke relaterer sig til volt?


Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:


Hvis en normal audioforstærker ikke kan fordoble effekten er det netop fordi den ikke kan holde den krævede spænding når man halverer impedansen.

Du giver jo selv svaret. Den strømstærk forstærker er den hvor spændingen ikke falder lige så meget som den ikke strømstærke forstærker ved en given spænding når de belastes. Og ikke den der kan levere flest watt.

Tråd starter har ikke fremført ønske om at spille højt men har brugt ord som bedre og dårligere lyd.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Maj-2013
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:


Men alle forstod budskabet. Godt klar over eksemplerne ikke holdt IRL ;-)
Og du skriver jo også "Derfor kan man heller ikke lave en forstærker der kan levere enorme strømme ind i en højttaler uden at spændingen samtidig er tilsvarende høj" og det var jo netop det modsatte det handlede om. Strøm mangler jo netop i de surr. receivere.
 
Hvis "alle" forstod budskabet, så må det være "alle andre end mig" ;-) Jeg har svaret dig efter hvad jeg mente at kunne tyde af dit svar. Min opfattelse er at du ikke har forstået at der ikke kan løbe vilkårlige strømme i en kreds hvor spændingen og impedansen er kendt.
 
Det er i øvrigt heller ikke det der var pointen i det jeg skrev med Slumbert om. Pointen i det jeg skrev til Slumbert var at en lille forstærker (f.eks 30Watt ind i 8Ohm) hurtigt løber tør for -spænding- og klipper toppen af wawe-formen, når man skruer op. Dette sker uanset hvor stabil en strømforsyning der sidder bag, og uanset om den kan levere en mio mia ampere ind i en fiktiv 0,1Ohms højttaler.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

Hvis man vælger NAD D 3020 skal man kigge sig grundig for når man vælger højttalere. 2 x 30 Watt i 8Ohm rækker ikke ret langt hvis ikke man har købt effektive højttalere.


Til hverdag spiller jeg kun med 1 Watt PAEK. Når der skal demo's film effekter for dem giver tilladelse til at det bliver skrues godt op så er det med 10 Watt PEAK. 30 Watt er jo også kun 6dB mindre end 120 Watt. Og ja jeg har målt det.

Tal gælder ikke for min subwoofer.
 
Ja som antydet ovenfor man kan godt slippe afsted med det hvis man har effektive højttalere, man skal bare tænke sig om. Specielt skal man ikke falde i den mest almindelige HIFI-myte om at store højttalere er "tunge at trække". Den forstærker og en lille skokassehøjttaler vil være en meget ringe kombo hvis man bare vil spille lidt højt.
 
Hvad har du i øvrigt målt med? Almindeligvis er det ikke lige sådan at måle peakspændinger.

Nej det er ikke nemt at måle peak spændinger / strøm men HIGHfidelity 1/2004 har en test af mine højtaler og der er en impedansmåling og teksten fortæller at impedansen er min 3,2 Ohm. En tone på 0dB digitalt ud af afspilleren og så måle spændingen af tonen efterfulgt af en lille regneopgave. Så det er teoriteske watt i praksis er der lidt mindre watt men ikke noget af betydning.
 
DALI Zensor 7 har en følsomhed på 90dB og det er den jeg går ud fra.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Maj-2013
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Nej det er ikke nemt at måle peak spændinger / strøm men HIGHfidelity 1/2004 har en test af mine højtaler og der er en impedansmåling og teksten fortæller at impedansen er min 3,2 Ohm. En tone på 0dB digitalt ud af afspilleren og så måle spændingen af tonen efterfulgt af en lille regneopgave. Så det er teoriteske watt i praksis er der lidt mindre watt men ikke noget af betydning.
 
DALI Zensor 7 har en følsomhed på 90dB og det er den jeg går ud fra.
 
Elegant Smile
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

 
Det er i øvrigt heller ikke det der var pointen i det jeg skrev med Slumbert om. Pointen i det jeg skrev til Slumbert var at en lille forstærker (f.eks 30Watt ind i 8Ohm) hurtigt løber tør for -spænding- og klipper toppen af wawe-formen, når man skruer op. Dette sker uanset hvor stabil en strømforsyning der sidder bag, og uanset om den kan levere en mio mia ampere ind i en fiktiv 0,1Ohms højttaler.
Det er noget fis at skrive at den "hurtigt løber tør for -spænding- og klipper toppen af wawe-formen, når man skruer op" alle forstærker laver det nummer når der skrues for meget op. Den her gør det KUN 10dB før en på 300 watt gør det.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 19:17
I tabte trådstarter for 3 sider sidenClap
 
Ellers spændende med alt det watt og ohm og brugt forslag der ingen relevans har og er over budget....Smile
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

Linket er kommet på. Det driller lidt i IE10.


Jeg havde ikke set den officielle opgivelse for Yamahaen. Det var bare en tilfældig billig SR med en måling. Forskellen er nok at Yamaha opgiver 20-20kHz mens målingen er ved 1kHz 0,1%.

NAD opgiver selv 30Watt ved en meget lav forvrængning. Om det holder i virkeligheden ved vi ikke noget om. Uanset at du i princippet har ret i at man bør sammenligne ved samme forvrængningsniveau, så bliver det hurtigt meningsløst da Yamahaen aldrig når helt derned og dermed vil have en udgangseffekt på nul(!). I det hele taget er det også en meget dårlig ide at sammenligne papir specifikationer fra en producent med målinger af en anden. Jeg gjorde det kun for pointens skyld.


Jeg giver dig helt ret og vi reelt ikke hvorledes de står før der bliver lavet en måling ved 1kHz 0,1% af Nad D3020. Det vil alt andet lige resultere i et flere målte watt når der kun bliver målt på en værdi (1 kHz) fremfor hvis wattene er angivet udfra en måling i hele det frekvensområde forstærkeren arbejder. Hvis man overvejer Nads historik i form af ret konservative wattopgivelser, så kan man vel næsten forvente at Nad vil måle mere end 2 x 30 watt hvis der måles ved 1 kHz 0,1%.

Jeg synes egentligt diskussionen er blevet drejet væk fra den pointe som jeg egentligt ville fremhæve. Jeg har ikke skrevet noget om hvilken forstærker der kan spille højest, men mere noget om hvad jeg mener lyder bedst når der spilles højt. Det er delvist min egen skyld da jeg selv var inde på på at sr-receivere manglede muskler...  

Min pointe er at jeg er sikker på at Nad D3020 lyder bedre end de surroundreceivere der kan købes i samme prisleje. Jeg er overbevist om at at den lyder bedre når der spilles lavt og når der spilles højt. Ikke nødvendigvis så højt at forstærkerne clipper, men højt nok. (hvis det giver mening - please ikke en diskussion om hvad der er "højt nok") At surroundreceiverne måske akn spille lidt højere er irrelevant. Trådstarter er jo selv inde på at Cerwin Vega ikke lige er det han kigger efter, dvs. han er mere interesseret i kvalitet fremfor volumen.

Det er jo min udokumenterede vurdering at jeg mener Nad D3020 lyder bedre end surroundreceiverne i samme prisleje. Jeg har ikke hørt Nad og ej heller ret mange af receiverne, men jeg har lyttet til en del og det er det jeg baserer min vurdering på. Det er selvfølgelig kun et kvalificeret gæt. Du virker til at være godt inde i hifi. Tror du seriøst at Surroundreceivere i prislejet 2500-4000 vil gøre det bedre end Nad D3020?



endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Maj-2013
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

 
Det er i øvrigt heller ikke det der var pointen i det jeg skrev med Slumbert om. Pointen i det jeg skrev til Slumbert var at en lille forstærker (f.eks 30Watt ind i 8Ohm) hurtigt løber tør for -spænding- og klipper toppen af wawe-formen, når man skruer op. Dette sker uanset hvor stabil en strømforsyning der sidder bag, og uanset om den kan levere en mio mia ampere ind i en fiktiv 0,1Ohms højttaler.
Det er noget fis at skrive at den "hurtigt løber tør for -spænding- og klipper toppen af wawe-formen, når man skruer op" alle forstærker laver det nummer når der skrues for meget op. Den her gør det KUN 10dB før en på 300 watt gør det.
 
Ja alle forstærkere gør sådan. Der er vi enige om. Det er derfor vi ofte har brug for flere watt end vi tror. Ikke færre.. Prøv at lave den samme måling med et film soundtrack og se hvad du får ud af det. Jeg tror ikke du slipper med 10W peak. I hvert fald ikke hvis du også skal kunne høre hvad der bliver sagt.
 
Ellers er jeg enig med tigeren. Vi (jeg) er langt OT så vi kan tage den på PB hvis du vil svare.
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 19:43
Pyh alt den snak om watt og digitale forstærkere Tongue.Har endnu til gode at høre en digi forstærker der lyder godt,de findes måske men ikke i dette prisleje,de lyder bare forkert på en eller anden måde Wink.

Mit bedste bud indenfor budget og med digi ind ville være.






KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu