recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kyndig hifi hjælp søges
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kyndig hifi hjælp søges

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Maj-2013
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:


Det er jo min udokumenterede vurdering at jeg mener Nad D3020 lyder bedre end surroundreceiverne i samme prisleje. Jeg har ikke hørt Nad og ej heller ret mange af receiverne, men jeg har lyttet til en del og det er det jeg baserer min vurdering på. Det er selvfølgelig kun et kvalificeret gæt. Du virker til at være godt inde i hifi. Tror du seriøst at Surroundreceivere i prislejet 2500-4000 vil gøre det bedre end Nad D3020?
 
 
Jeg har ikke rigtig nogen mening om at D3020 lyder bedre eller dårligere end noget andet. Den er sikkert fin inden for sine egne begrænsninger. Mine egne erfaringer med at sammenligne SR med stereogrej har været at de praktiske forskelle er for små til at retfærdiggøre bøvlet med eksterne da konvertere. Det er derfor jeg generelt har peget på SR når nogen har spurgt. Jeg kan så se at der er ved at komme stereogrej på markeder der kan ændre på det og det må jeg så tage til efterretning. Hvis du spørger mig om jeg hellere ville have den Yamaha jeg linkede til, end den nye NAD så ville jeg uden at blinke vælge Yamahaen. Der er ingen som helt grund til at tro at den ikke skulle have en glimrende lydkvalitet og dertil kommer en masse (efter min mening) nyttige features.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

 
Det er i øvrigt heller ikke det der var pointen i det jeg skrev med Slumbert om. Pointen i det jeg skrev til Slumbert var at en lille forstærker (f.eks 30Watt ind i 8Ohm) hurtigt løber tør for -spænding- og klipper toppen af wawe-formen, når man skruer op. Dette sker uanset hvor stabil en strømforsyning der sidder bag, og uanset om den kan levere en mio mia ampere ind i en fiktiv 0,1Ohms højttaler.
Det er noget fis at skrive at den "hurtigt løber tør for -spænding- og klipper toppen af wawe-formen, når man skruer op" alle forstærker laver det nummer når der skrues for meget op. Den her gør det KUN 10dB før en på 300 watt gør det.
 
Ja alle forstærkere gør sådan. Der er vi enige om. Det er derfor vi ofte har brug for flere watt end vi tror. Ikke færre.. Prøv at lave den samme måling med et film soundtrack og se hvad du får ud af det. Jeg tror ikke du slipper med 10W peak. I hvert fald ikke hvis du også skal kunne høre hvad der bliver sagt.
 
Ellers er jeg enig med tigeren. Vi (jeg) er langt OT så vi kan tage den på PB hvis du vil svare.
Jeg er ikke helt sikker på at vi er så langt fra OT det må da være relevant for Jesper og andre hvor lille forskel der er på 30 watt og hvad der ellers ses på.
 
Det gælder også for film da det er samme afspiller der måles på når den sender maksimalt lydtryk ned i forstærkeren. Det er så højt at jeg spørg folk først om det er ok inden at jeg starter, andre gør det bare men jeg syntes ikke at det er fair overfor folk der ikke er vant til at lyden også kan mærkes. For øvrigt er det ikke noget problem at høre hvad der bliver spillet når man står helt henne ved højtaleren når der spilles med 0,0001 watt peak pr ht (40dB under 1 watt).
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Maj-2013
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 20:21
Jeg har oprettet en ny tråd til denne diskussion, så kan dem der interesserer sig for det følge med der.
 
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 20:37
@dpdk

Til stereolyd ville jeg nok melde modsat, men det er jo egentligt en lidt fjollet diskussion da ingen af os endnu har erfaringer med Nad D3020. Mine forventninger til den Nad er nok højere end dine. 

Generelt kan jeg godt lide digitale forstærkere. Mit køkkenanlæg består at en Lepai Tripath TA2020 som jeg har købt til 100 kr på ebay. Det er ikke hifi, men den spiller røven ud af bukserne på alle de små supermarkedskonfirmationsanlæg jeg har hørt. (undskyld OT igen)

Det kan være vi skal tage det op igen i en tråd når der har været tid til at lytte til den Nad. Synes det er spændende at Nad vover sig ud på, et for dem, nyt område.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 20:51
Det er også interessant at de NAD forstærker tilbyder en sub udgang det er der ikke så meget stereo grej der gør.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 21:01
Til trådstarter:

Jeg vil anbefale at du finder stereoforstærker eller stereoreceiver med digitale indgange. Du slipper så for at bruge penge på en separat DAC. Der er allerede nævnt 3 i denne tråd og der er sikkert flere at vælge imellem. 


Harman/kardon HK 3490



Husk højtalerne er vigtigere for god lyd end forstærkeren, så det er der du skal smide flest penge
:-)
God jagt
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu