recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - moderne surroundforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

moderne surroundforstærker

 Besvar Besvar Side  <1 34567 18>
Forfatter
Besked
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 10:35
Ja he he fik senere en Hitachi Dynaharmony forstærker og så begyndte det at ligne en hobby den var jeg godt nok glad for Big smile

KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Maj-2013
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Den store blindtest tråd viste at dem der mener blindtest er brugbare, og modsat hvad formatet egner sig til bruger det til at argumentere for at der ingen forskel er, lige pludselig ikke mente blindtests var brugbare når det drejer sig om at udvælge det rette produkt blandt produkter hvor alle er enige om at der ER forskel (højttalere). Det er da i mine øjne dér den store dobbeltmoral ligger. Dem der er fortalere for blindtests, tør ikke demonstrere at blindtests er brugbare. Hvorfor skulle modstandere af blindtests så stille sig op og bevise at blindtests er brugbare?

 
Det her lyder helt meningsløst. Du forventer vel ikke i ramme alvor at folk skal komme til Århus for at bevise at de ikke kan høre forskel. Det er da ikke dobbeltmoralsk ikke at gide dét. Det siger vel sig selv. Der er da heller ingen der gider bevise at de ikke kan løbe 100m på 7 sekunder og det er da ikke nogen hindring for at de selv samme mennesker der ikke gidet dét, med rimelighed kan forvente at dem der påstår at de kan, viser det på en måde så andre godtager at det også er sandt.
 
Hvis folk konstaterer at de ikke kan høre forskel på højttalere som objektivt ret forskellige, så peger det da kun endnu mere i retning af at det ikke er muligt at høre forskel på apparater hvor den objektive forskel er 100, 1000 eller 10000 gange mindre.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg kan give et konkret eksempel fra det virkelige liv, set fra min side af disken: Kunde A kommer ind i butikken for at kigge på D/A konvertere. Mest for lige at se og røre ved dem, han er ikke interesseret i at lytte, og endnu mindre interesseret i at høre hvad jeg har at sige om dem - det er tydeligt at jeg som sælger er stemplet som utroværdigt. Fair nok, det er jeg vant til. Kunde B kommer samme dag ind i butikken, specifikt for at høre min mening om tilfældigvis de samme to D/A konvertere. Heller ikke han er interesseret i at lytte, han vil bare høre hvad jeg mener. Om aftenen ser jeg at kunde B har skrevet at han har været inde og TESTE de to D/A konvertere, og ORDRET citerer dét jeg fortalte ham om dem, og konkluderer at den ene er bedre end den anden. Det læser kunde A, som takker for rådene og dagen efter glad og frejdig kommer ind i butikken igen og køber dén D/A konverter. Stadig uden at lytte, for nu har han jo fået bekræftet fra en "uvildig kilde" (kunde B), at det er dén der er bedst. Fuldstændigt uvidende om at kunde B's "erfaring" er 100% identisk med MIN "sælger-snak", som han ellers havde stemplet som utroværdig.

Tænk lidt over dén, næste gang I betragter forum-brugere som mere troværdige end sælgere.

Så vil jeg da håbe at kunde A læser med her.

Men det er da utroligt at folk ikke gider lytte selv - måske stoler de ikke på deres egne ører. Når jeg har ændret noget på mit anlæg er det efter flere lyttetest, og jeg bilder mig ind at jeg kan høre forskel. Også på to forskellige DAC, men jeg vil ikke kunne udpege den ene til at være mere rigtig end den anden.



Venlig hilsen
KB
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:


 
Det her lyder helt meningsløst. Du forventer vel ikke i ramme alvor at folk skal komme til Århus for at bevise at de ikke kan høre forskel.

Nej, og det er heller ikke det jeg har inviteret til. Jeg har inviteret til en demonstration af at de KAN høre forskel på ting hvor de selv anerkender at forskellen er hørbar, og derved validere selve testformen.

Iøvrigt anerkender alle vel (?) at en blindtest IKKE kan bruges til at påvise at der ikke er forskel. Alligevel er det dét I forsøger, ved at argumentere for at hvis vi ikke kan påvise forskel i en blindtest, så eksisterer forskellen ikke. Det er ikke fair, som det er blevet fremført hundrede gange, og alligevel bliver I ved.

Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

Hvis folk konstaterer at de ikke kan høre forskel på højttalere som objektivt ret forskellige, så peger det da kun endnu mere i retning af at det ikke er muligt at høre forskel på apparater hvor den objektive forskel er 100, 1000 eller 10000 gange mindre.

Vi kan ikke blive enige så længe du ikke vil anerkende præmissen om at en hørbar forskel ikke nødvendigvis kan identificeres sikkert ved en blindtest.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Derudover, så er det åbenlyst at flertallet af ejerne af et givent produkt, forsøger at "sælge" produktet i fuldt ud samme grad som en egentlig sælger. Ofte endda meget mere rabiat - den missionerende ejer har ét produkt han er fortaler for, nemlig dét han selv har,  mens sælgeren i det mindste har et udvalg af produkter som han ser positivt på. Ikke dermed sagt at ALLE gør sådan, men en meget stor del af de mest aktive brugere gør. At det ikke er bevidst, gør det ikke nødvendigvis objektivt.

Det kommer man vel uvilkårligt til. Jeg gør i hvert fald selv. Når man har brugt en del tid på at finde et godt produkt selv, er det måske svært ikke at anbefale det samme til andre i samme situation.

Det kan jo sagtens virke missionerende. Før var det mest plasma/lcd. Den krig er ikke så rabiat mere, men så er der kommet Apple / de andre.


Venlig hilsen
KB
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

 

Det kommer man vel uvilkårligt til. Jeg gør i hvert fald selv. Når man har brugt en del tid på at finde et godt produkt selv, er det måske svært ikke at anbefale det samme til andre i samme situation.




Det var heller ikke ment som en anklage. Pointen er, at mens det måske er mere moralsk "rigtigt" end at missionere for produkter man sælger og dermed har en egentlig økonomisk interesse i, så er det jo potentielt nøjagtigt lige så misvisende, og som sagt måske endda mere, fordi læseren har paraderne nede. At folk siger noget i en god mening, gør det ikke nødvendigvis retvisende.
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 11:33
Hej, blindtest er vigtige fordi de fortæller noget om hvordan verden reelt hænger sammen.
Vi er blevet vænnet til at bedømme udstyr ud fra hvad andre mener, guruer som på vores vegne bedømmer det, og i det store og hele altid bedømmer dyrere udstyr til at være bedre.
Andre myter er også opstået: Flere apparater er bedre end et, for-og effekforstærker, cd-transport og DAC, pladespiller og ekstern RIAA. Disse underbygger om noget fabrikanternes omsætning. Andre myter: sølv lyder lysere end kobber, engelske forstærkere lyder anderledes end tyske, vibrationer kan "farve" lyden, så der opstod et marked for diverse gummifødder, eller træklodser til at lægge højttalerkabler på!

Når man så søger noget mere objektiv information, for ligesom at sikre sig at der faktisk er forskel, ja så ser verden pludselig anderledes ud!

Det viser sig at emnet har været debatteret i årtier, allerede i 1979 udfordrede importøren Fritz Sø (Sø & Høyem A/S, importør af Marantz og Quad bl.a) redaktionen på "high fidelity" til en blindtest af forstærkere, det blev aldrig til noget, måske fordi "high fidelity" allerede havde brændt sig på en blindtest hos B&O (såvidt jeg husker).
Samme blads tekniske redaktør, mente i 90'erne, at kunne høre forskel på et billigt og et dyrt digitalt kabel, og der blev gennemført en blindtest, over mange dage, på eget udstyr i eget hjem, og med en professor som fortolker af statistikken - result: Han kunne ikke skelne de to kabler fra hinanden!
Så er der de udenlandske resultater, som der er linket til i bl.a. "den store blindtest tråd".
Matrixhifi hvor man ikke kunne skelne mellem et 4.000 kr anlæg, (med dvd som cd-spiller) og et 80.000 kr anlæg - faktisk flest der syntes bedst om lyden fra det billige! En tredjedel mente at de lød lige godt.
Richard Clarks udfordring, $10.000 til den der kan høre forskel mellem to forstærkere af eget valg!
James Randis udfordring - en million dollars til den der kan høre forskel på kabler.
Samt massevis af andre rundt omkring, med samme konklusion: I blindtest er det ikke rigtig til at skelne imellem det ene og det andet!
Og husk her, vi snakker ikke om blindtest af små forskelle - men blindtest af enheder med enorme prisspring, hvor der virkelig burde være noget at hente.

Hvad kan man så bruge det til? For mig er det et spørgsmål om prioritering: Køb bedre højttalere!
Man kan ikke forbedre lyden ved en ny forstærker, eller cd-spiller, med mindre man da lige mangler nogle watt, eller spilleren er defekt. Harald Nyborgs højttalerkabel i 2 kvadrat er ligeså godt som kabel til 1000 kr meteren.
MEN det her er en hobby, så det kan sagtens føles eller opleves bedre at spille på et kabel til nogle hundrede kroner fremfor de medfølgende "lakridser". En gedigen, pæn forstærker opleves bedre end noget "plastik skrammel"!
Vi skal bare gøre os klart, at det er det vi lytter til, og ikke nødvendigvis en bedre lyd!
Med venlig hilsen
Lars
Til top
Frossenfisk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frossenfisk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Hvis JEG skal spille djævelens advokat: Et Panasonic plasma er ikke altid det rigtige valg, bare fordi det "vinder" i alle anmeldelserne.

Enig, men nu kortede jeg historien kraftigt ned, for at gøre den forum-venlig.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Manglen på kildekritik i net-fora er ekstrem.

Bare rolig, det er ikke begrænset til net-fora ;) Åbn en tilfældig avis - det piner mig at sige det, men selv på universitet er folk ikke kildekritiske.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det er da i mine øjne dér den store dobbeltmoral ligger. Dem der er fortalere for blindtests, tør ikke demonstrere at blindtests er brugbare. Hvorfor skulle modstandere af blindtests så stille sig op og bevise at blindtests er brugbare?

Men blindtests ER brugbare. Det er ikke for sjov, at fødevareindustrien (og sikkert også mange andre brancher) smider millioner af kroner efter det, hvert eneste år.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Iøvrigt anerkender alle vel (?) at en blindtest IKKE kan bruges til at påvise at der ikke er forskel.

Nej. Læs min tidligere beskrivelse af triangeltest. Hvis der ikke er nogen forskel, vil alle tre prøver udvælges lige ofte.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Alligevel er det dét I forsøger, ved at argumentere for at hvis vi ikke kan påvise forskel i en blindtest, så eksisterer forskellen ikke.

Nej. Som jeg tidligere har skrevet, vil blindtests altid være subjektive, og derfor kan en objektiv forskel godt eksistere.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Vi kan ikke blive enige så længe du ikke vil anerkende præmissen om at en hørbar forskel ikke nødvendigvis kan identificeres sikkert ved en blindtest.

Jeg vil her argumentere for, at hvis en reel subjektiv forskel ikke opdages i en blindtest, så skyldes det, at testen ikke er ordentligt planlagt og udført.
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Maj-2013
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:



Nej, og det er heller ikke det jeg har inviteret til. Jeg har inviteret til en demonstration af at de KAN høre forskel på ting hvor de selv anerkender at forskellen er hørbar, og derved validere selve testformen.

Iøvrigt anerkender alle vel (?) at en blindtest IKKE kan bruges til at påvise at der ikke er forskel. Alligevel er det dét I forsøger, ved at argumentere for at hvis vi ikke kan påvise forskel i en blindtest, så eksisterer forskellen ikke. Det er ikke fair, som det er blevet fremført hundrede gange, og alligevel bliver I ved.

Vi kan ikke blive enige så længe du ikke vil anerkende præmissen om at en hørbar forskel ikke nødvendigvis kan identificeres sikkert ved en blindtest.

 
For at tage det sidste først. Jeg er klar over vi aldrig bliver enige, så det forsøger jeg slet ikke på. Jeg prøver at påpege at de samme "fakta" leder mig til en anden konklusion end din.
 
Jeg er enig i at objektive forskelle ikke altid kan identificeres i en blind lyttetest, eller i nogen anden test for den sags skyld. Dét du ser ud til at få ud af det er, at man så ikke kan bruge testen til noget. Det synes jeg er noget pjat, for det samme gør sig gældende med alle test. Der kan sagtens være forskelle som ikke detekteres fordi de er så små et man ikke kan detektere dem (med ørene f.eks.), selv om man leder specifikt efter dem, og -Det- er netop det der er Pointen.

-Præmissen for om en blindtest er gyldig eller brugbar er derfor ikke om man kan detektere objektive forskelle med ørerne. Det er jo netop det der testes for (!)-. IMO. er det altså en logisk kortslutning at skrive, at præmissen for validiteten af en test der undersøger om folk kan høre objektive forskelle, er at de kan høre forskel.

Selvfølgelig er jeg enig i at man ikke kan påvise en forskel der ikke er der. (EDIT: Eller at man kan (be)vise at der ingen objektive forskelle er, hvis man ikke kan høre dem) Det er meningsløst, så "i" må være nogle andre end "mig". Jeg har heller ikke argumenteret for andet end at de forskelle der er, er så små at det er usandsynligt at folk kan høre dem. Specielt når man tager in mente hvad folk heller ikke kan høre. Vi har mig bekendt stadig til gode at finde bare een der vil vise at vedkommende kan.



Redigeret af dpdk - 09-Juni-2013 kl. 13:45
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 12:18
@larsgeisler.
du vil jo kun læse det du i forvejen mener. du bliver ved med at hævde at deltagerne, i den blindtest med 4000 kontra 80000 anlæggene, ikke kan høre forskel. Det er jo ikke korrekt. deltager er mener ikke at det dyre lyder bedst, men det er ikke det samme som de ikke kan høre forskel. Det ved du, fordi det er du blevet gjort opmærksom på adskillige gange her på forum. du formår endda at modsige dig selv i samme sætning, hvor du skriver er deltager ikke kan høre forskel OG at flertallet mener opsætningen til 4000 lyder bedst.

tag et konfirmandanlæg fra 80'erne med en syvbånds grafisk eqalizer. knald alle bånd basbånd helt i bund diskantbåndene i top og lyt. knald derefter alle båndene i modsat retning og lyt. kan du høre forskel? Hvis ikke, så forstår jeg hvorfor du argumenterer som du går.

anerkendt dog at forskellige producenter tuner forstærkere forskelligt i forhold til hvilke frekvensområder de vægter. Eller mener du at alle forstærkere er fuldstændigt lineære?
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 12:21
undskyld de sproglige fejl, men sidder på min telefon og skriver. har ikke den store træning med den lille touchskærm.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 12:24
@slumbert: En tredjedel kan ikke udpege en vinder, et lille flertal af de resterende MENER det billige lyder bedst! Så det dyre spiller ikke hørbart bedre end det billige!
Hvis producenter "tuner" deres forstærkere forskelligt, med hensyn til frekvensområder, så må du kunne fremlægge eksempler på frekvenskurver der viser dette!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 18>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu