recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - moderne surroundforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

moderne surroundforstærker

 Besvar Besvar Side  <1 45678 18>
Forfatter
Besked
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 12:28
Det slubbert siger er at hvis man selv har en 20 bånds equalizer så kan man få en billig forstærker til at lyde dyr.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 12:40
@Lars.
det jeg har forsøgt forklare dig er at 2/3 kan høre forskel, da de udpeger en opsætning som den bedste.

har ingen ffrekvenskurver. mener du at alle forstærkere er lineære?
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 12:42
Lad mig lige uddybe, jeg kan godt være lidt polemisk ind i mellem
Ja, jeg mener alle forstærkere er liniære, så godt som fabrikanten kan få det til være.
20 Hz til 20 kHz, med så lille afvigelse som mulig, og så lille forvrængning som mulig. Der er målbare foskelle, men debatten handler om hvorvidt disse er hørbare.
PS. Alt forladt vedr. Slåfejl, jeg skriver ofte på min Ipad, og det har ind i mellem givet noget spøjst output. Jeg må dog sige at jeg har fået en del mere øvelse i disse debatter
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 12:42
det var da ikke så rart hr. tiger. det var ikke det jeg mente og ved ikke lige hvor du vil hen ned den kommentar.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 12:45
@slumbert: vi pindehuggede omkring den test i "den store tråd" . Der er jo også alle de andre eksempler, det drejer sig ikke kun om denne.
Hvor ligger du grænsen på forskelle: kabler, cd-spillere, dac'er. Altså hvad mener du der kan høres forskelle på?
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 12:47
@Slumbert

Hvis du mener den var upassende beklager jeg, men sådan kom det du skrev faktisk til at fremstå, og var nu også ment i sjov.
 
Og jeg vil egentlig derhen at der hele tiden kommer nye forklaringer læs:undskyldninger, for hvorfor man ikke kan blindteste og hvorfor der er forskel. Nu er vi ude i at der egentligt ikke er hørbar kvalitetsforskel, men kun hørbar klangforskel på dyrt og billigt udstyr.
 
Det hele kører i ring og vi er endt der at det hele er subjektivt og hvis man selv synes der er forskel så er det helt okay. Og hvis det er dyrt og bling bling så er lyden også bedre. Det holder bare ikke i min verden.


Redigeret af Denraretiger - 09-Juni-2013 kl. 13:07
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 13:02
@Lars.
jeg har egentligt den opfattelse producenter ønsker at skille sig ud ved at have bestemt profil, hvor eventuelt øvre mellemstore, eller bas er fremhævet i forhold til resten. dvs produkterne helt bevidst ikke er konstrueret til at være liniære, men til at plejes de en bestemt målgruppe. eksempelvis kan de være indstillet til at spille mest "korrekt" i en bestemt størrelse rum. jeg har ikke bevis for dette, men det foregår i alle brancher.

jeg har et eksempel, men vil nævne at det kun er noget jeg har læst. Denon og Marantz er søsterkompanier og har de seneste år produceret surroundreceivere hvor indmaden tilsyneladende er fuldstændig ens. Alligevel har læst mig til at de lyder forskelligt og at softwaren har forskellige lydprofiler. jeg ved ikke om det er sandt, men det virker til at være den ffremherskende opfattelse . ligeledes virker det til at en del oplever ændringer af lyden i forbindelse med firmwareopdateringer.

det kræver lidt ekstra træning at skrive på en Xperia Ray :-)
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 13:05
@tiger: rart at se din bløde side
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 13:25
@slumbert: Jeg mener ikke det forholder sig sådan, og de frekvenskurver jeg kan mindes viser et liniært forløb. Men i subjektive test forekommer ofte udsagn omkring enkelte toneområder. Mest ekstremt nok omkring cdspillere, der har en meget liniært forløb 20-20kHz, men alligevel kan man læse om varme, eller megen bas etc.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 17:19
Jeg finder det underligt at du mener det kun er højttaleres lyd der adskiller sig fra hinanden. Det er mit indtryk at nogle højttalerproducenter stræber efter at deres højttalere skal lyde på en bestemt måde og at de er bevidste om at højttalerne i denne sammenhæng ikke måler 100% korrekt i forhold til at have en liniær frekvensgang. Alligevel stræber de efter andre idealer da det har vist sig at være en stor succes hos kunderne.

Hvorfor skulle producenter af forstærkere ikke gøre det samme?

Mht til dine andre spørgsmål, så er jeg ikke specielt god til at høre forskel på CD-afspillere, men har da haft et par stykker jeg syntes lød for skingert, så de røg afsted igen. Måske en dårlig eller slidt laser? ..elelr et dårligt drev eller for meget jitter. 

Mht til kabler, så ved jeg det sku' ikkehavde frø jeg begyndte at nørde et standard ht-kabel til min højre højttaler og en tynd lampeledning til den venstre. Volumen var en del højre i den højre side, hvilket blev ordnet ved at skrue lidt på balance knappen. Selvfølgelig blev monoknappen aktiveret for at sikre det ikke var mixet der skabte lydforskellen. Det var i øvrigt jbl lx300 på noget luxman.
Der var ihvertfald forskel på de 2 kabler, men når det er sagt så er kabler ikke noget jeg kaster mange penge efter. De skal bare være ens til høje og venstre.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
audiogon Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 23-Februar-2010
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af LarsGeisler LarsGeisler skrev:

@slumbert: Jeg mener ikke det forholder sig sådan, og de frekvenskurver jeg kan mindes viser et liniært forløb. Men i subjektive test forekommer ofte udsagn omkring enkelte toneområder. Mest ekstremt nok omkring cdspillere, der har en meget liniært forløb 20-20kHz, men alligevel kan man læse om varme, eller megen bas etc.

Ufatteligt at du den ene tråd efter den anden kommer op med de blindtests......Angry
SÅ lav dog en selv og inviter og lad os få sluttet det pjat og fis du kommer med konstant.
Forstærkere lyder forskelligt fordi de er konstrueret forskelligt.
Nogle har modkobling, andre har ingen, nogle har en stærk stabil strømforsyning, andre ikke, nogle har...........ja bliv selv ved......lav dæmpningsfaktor, andre ikke men stor........

CD afspillere, nogle har en dårlig skuffe og løbeværk, de producerer oftest også høj jitter og det forvrænger lyden.........osv osv osv osv osv.......Dead




Redigeret af audiogon - 09-Juni-2013 kl. 18:23
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af audiogon audiogon skrev:


SÅ lav dog en selv og inviter og lad os få sluttet det pjat og fis du kommer med konstant.


Kommer du og deltager?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678 18>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu