recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Diskret stuebio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Diskret stuebio

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Diskret stuebio
    Sendt: 12-Juli-2013 kl. 14:51
Hej Alle.

Her er lidt billeder af hvad stuebio'en har udviklet sig til siden stereo'en blev udskiftet med en lille surround'spille og en billig projektor på en mælkekasse for ca. 6 år siden


Højtalere:

6.2 hjemmebygget højtalersystem med seks "ens" (kabinet formen tilpasset placering) 3 vejs højtalere bestykket med :

Diskant fra morel
http://www.morelhifi.com/old/products/pdf/Tweeters/ET/Specs%20sheet%20ET338-104.pdf

4" mellemtone (i 4 liter trykkammer) fra Audiotechnology
http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|935|||

10" bas (i 35 liter trykkammer) fra Audiotechnology
http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|933|||

Alle 3 vejs højtalere deles ved 80 Hz

Hertil 2 ens subwoofere med hver 2 stk. 15" basser (i 400 liter trykkammer) fra Audiotechnology
http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|949|||

Billede:

Sony 40" LCD - til nyheder & Teletobbies
Panasonic PT-AE4000 - HD projektor i hjemmebygget hejs
Quality screen 131" tab tension motorlærred

Lyd / elektronik:

WD TV Live - medieafspiller
WD NAS - netværksharddiske
Clint DC1 - TV tuner
Onkyo PR-SC5509 - processor
Audyssey Pro Kit - kalibrering af MultEQ XT32 i processor
Rotel RB1090 - effektrin subwoofer L + R
Rotel RB1090 - effektrin front L + R
Rotel RB1090 - effektrin front C + bag C
Rotel RB1090 - effektrin bag L + R
Global Cashe - div. moduler for IR, RS232 & relæ styring af systemet via iRule på iPad mini og iPhone
+ flere hundrede meter af alverdens skærmede og uskærmede kabler, PLC styrring, kontaktorer, temperaturfølere, ventilator, hastigheds regulator, lyddæmpere, netstøjfiltre, netværks dimser og hvad der nu skal til for at få det hele til at virke


Først et par billeder af stuen i almindelighed:

Sofagruppen


Stuen set fra TV'et, de 3 baghøjtalere kan anes


Stereobænken med frontsystemet & subwooferne i vægen



Med bio'en tændt:

Sofagruppen med lærred og hejs nede


Lærred, stereobænk & subwoofere



Bio'en uden frontstof:

Stereobænk & subwoofere uden frontstof & lærredet nede


Stereobænken uden frontstof


Stuen set fra TV'et, de 3 baghøjtalere uden frontstof & projektorhejsen nede


Projektorhejsen



Teknik & betjening:

Teknikskabet i et tilstødende værelse


Skærmbillede: TV kanalvalg på iPad mini


Skærmbillede: Bio filmvalg på iPad mini


 

Billeder fra byggefasen:

 

Subwoofer kabinet afstivning

 

Subwoofer kabinet dæmpning

 

 
Subwoofer kabinetter klar til coatning

 

Kabinetter baghøjtalere

 

 
Monteringshuller for subwoofere
 
Monteringshuller for baghøjtalere
 
Subwoofer kabinetter monteret
 
Baghøjtaler kabinetter monteret
 
Tapetsering
 
Montage af Troldtekt akkustikloft, montagehuller for subber & baghøjtalere kan ses
 
Montage af Troldtekt akkustikloft, montagehuller for de tre baghøjtalere kan ses
 
Fronthøjtaler (alle 6 stk 3vejs højtalere er ens)
 
Delefilter for 3vejs højtaler


Redigeret af E100 - 31-Marts-2015 kl. 13:14
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 14:55
Hvad er det for en skænk du har stående (er det en du selv har lavet?)

Virkelig et stil rent design - jeg er vild med det! 
Du må dog have lidt problemer med at mørklægge for det lys som kommer bagfra.
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 15:08
flyttet til første indlæg


Redigeret af E100 - 14-August-2013 kl. 12:53
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 15:14
Gennemført og flot! Det setup vil jeg gerne høre en dag!
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1827
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 15:47
Smukt, flot og gennemført. Kan fornemme det er skruet ordenligt sammen.

Jeg ville nu nok have sænket de 15" subber en smule og også indbygget fronterne i væggen ovenover.


Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 17:16
Kæft det er blæret lavet det der!

Det ser ikke ud af meget på de første billeder men når man så ser det der ligger bag skal jeg da lige love for at det ser gennemført. Virkelig fedt!
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 17:28
Det er satme i orden, det der! Damn, det er godt gennemført.
På de første billeder, tænkte jeg godt nok, at der ikke var luft nok til dine subs, men kasserne fylder så åbenbart hele væggen :)
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 17:36
Skænken er en fast del af højtaleren, det er at regne som en 200+ kg 3 i en LCR højtaler.

Den er lavet af 2 stk 38 mm asketræ køkkenbordplader der er sortbejset og larkeret, benene er børstet rustfri stål, kabinetterne er mdf betrukket med kunstskind og fastmonteret, højde 55cm, bredde 242cm, dybde 61cm. Jeg var lidt ivrig da jeg lavede den og glemte at tage billeder undervejs.

Med hensyn til lys har du delvist ret.
Da billeder af din stue i mørke og min stue i mørke er ens, har jeg bibeholdt lys bagfra så det er muligt at se biografen i stuen. Bortset fra det er jeg lige blevet færdig med mørklægningsgardiner i glaspartiet mod haven og det lille vindue over sofaen, nu mangler jeg at sy gardin af de 30m2 sort scene molton jeg lige har fået hjem, til at dele stuen ved loftbjælken.
Bio'en er mest blevet brugt om vinteren hvor der jo er mørkt fra naturens side.

Mvh E100
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 17:37
NICE - god inspiration!
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 17:51
Subberne er sat midt mellem gulv og loft for at få en jævn lydbølge ned gennem rummet hvor sidevæge er med til at give en "horn" ligende virkning (ikke for at se kønt ud) det virker både til kontrabas og filmbrag.
Når man kommer fra køkkenet får man en fornemmelse af at gå ind i højtaleren når går under bjælken i loftet.

Placering af LCR vender jeg tilbage til, jeg har en dreng der er sulten NU.

Mvh E100
Til top
renep Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 229
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér renep Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 18:00
Det ser fantastisk gennemført ud, men jeg kan ikke lade være med at tænke på sådan noget som isolering, dampspærre og generel tæthed - er det noget du har en hemmelig løsning på, eller er det bare efter devisen om, at det ikke er værre end før du ombyggede (det ser ikke ud til at være helt nybyg)?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 18:46
Ja det helt store spørgsmål: Er det nybyg/tilbyg eller en eksisterende stue der er blevet "modificeret"? Så gennemført det ser ud, må du enten være håndværker eller ha skruet hænderne umanerligt godt på. ;-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu